Sice mám už po republice najety tisíce kilometrů, ale i tak se ptám: Když jedete po Česku dlouhé trasy, podle čeho si cestou vybíráte trasu? Nakupovat mapy do zásoby přijde dost draho, nehledě na to, že děsně rychle stárnou. Podělte se, dík.
Nakupování map do zásoby mi vůbec nevadí. Někdo dává peníze do cigaret, někdo do ženských, já do map. Pak si někdy připadám jako pojízdná knihovna, při jedné cestě k Baltu jsem měl s sebou 5 map, z toho jednu jsem potřeboval jen kvůli jednomu jedinému dni.
Na delší přejezdy po ČR používám Turistický autoatlas 1:100 000 od Shocartu. Jsou v něm zakresleny i cyklo a pěší značené cesty a je v kroužkové vazbě, takže se dá i rozdělat a vozit jen jednotlivé listy.
I kdyz vim, ze se mi to jednou poradne vymsti, tak stale spoleham na kombinaci Siemens SK65 + Bluetooth GPS, oboje mam uz mozna 10 let.
Mapu mam zkopirovanou z mapy.cz, v blizkem okoli mam i podrobnejsi turistickou, pro zbytek CR jen mapu s hlavnima silnicema (obrazek 7680 x 4352), vic se do toho mobilu neveslo.
Delsi trasu si doma naplanuju a stahnu z mapy.cz, jinak mi musi stacit sipka v mape, takze vim, kde zrovna jsem, ale kudy pojedu, uz je na mne.
Az mi jednou umre baterie nebo se neco jineho pokazi, budu mit trochu starost. Nastesti vetsinou nejezdim dal nez 100-150 km od domu, tak bych snad nejak dojel.
Pro dálkové trasy Turistický autoatlas ČR http://url.googluj.cz/e4s
Náplanuju na bikemap a pak už po paměti, před týdnem jsem zajížděl vozejk v Českém ráji, koukni jak jsem "popaměti" jel na hrad Kost....
Přeci jsem tam byl jako kluk každý prázdniny, znám tam každej šutr, tak co bych bloudil, že jo....
To je záznam z hodinek.
Mapy děsně rychle stárnou :-)
Byl jsem svého času v Teplicko-Adršpašských skálách s mapou z roku 1963. Byly tam zakreslené i stezky, které už byly v rámci komercializace zrušeny. Ze směru od prohlídkové trasy jsou seškrábané ale dále od placené prohlídkové trasy jsou stále nalezitelné. Ty rokliny jsou úchvatné a jsem rád, že nejsou veřejné, protože by nebyly tak krásné s těmi davy platících diváků.
Takže je dobře, že si lidi kupujou aktualizované mapy a nechodí podle těch zastaralých a neaktuálních ;-)
To je v Českém Švýcarsku to samé, v novějších mapách ubývá cest.
Ubývá i značek, valy ze starých tvrzí se už neznačí jako zříceniny a kvůli polňačkám si kombinuju mapy, abych měl alespoň část cest. Mapa.cz a cykloserver.cz porovnávám před každým výjezdem do podrobností.
Když se někam nesmí, tak chápu, že ty cesty nechtějí dávat ani do map, ale mnohem víc mě štve, že poslední dobou v reálu docela mizí pěší stezky. V mapách jsou zakreslené, místy se ještě nějaká stařičká značka dá najít, ale stezka je často hodně neprůchodná, teda spíš jen s pořádnou mačetou jak jsou zarostlé. Často jsou přehrazené ohradníky, ploty. Zrovna tak dost mizí staré úvozové cesty a aleje, které zarůstají a místo nich vznikají nové zemědělské 30 m široké "dálnice" po polích a lukách.
Je mi jasné proč to tak je, ale je velká škoda, že tohle pěkné mizí.
Ano, také znám pár cest v okolí, kde jsem jezdil s kočárkem, když byly děti malé a dneska je to naprosto neprůchodné. Škoda už jen proto, že kdybych chtěl na kole z naší vsi do lesa, nemám často kudy, musím kus po silnici.
Před pár lety jsem o tomhle mluvil s krajským šéfem značkařů. Prý ubývá pěších, takže cesty zarůstají (k tomu ještě zvýšený obsah CO2 ve vzduchu). Obecně neni nadšenej z cyklistů na pěších stezkách, ale nakonec prý je rád, že je alespoň někdo používáním "udržuje" :o)
Určitě je míň pěších turistů, ale o to víc je cyklistů. Celkový počet se asi příliš odlišný nebude.
Problém je, že když začnou stezky zarůstat travou, tak už po nich lidi neradi chodí nebo po nich jezdí na kole. Je čím dál víc lidí, kteří když nemají vyžehlené a vyluxované cesty tak na ně nejsou.
Ne každý je podobný blázen jako já a pár dalších, kteří se prodírají travou až do pasu a kopřivama po ramena a pokud se na něj namotá ostružinový šlahoun, tak má radost jak je pěkně popálený a jak má orvaný ruce a nohy a přitom tajně doufá, že v té vysoké trávě s kopřivama nebude nějaký skrytý výkop nebo pařez o který se přerazí :-)
Tenhle dokument je k tématu - mám ho docela rád. :-)
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani...
Silnice: Nokia Mapy.
Lesy: Trekbuddy + MOBAC + Cykloatlas + CZ Smartmaps + SK Lesné cesty
Mám tam celý československo do úrovně zaječích pěšinek, a to neustále u sebe. Hodí se to na výlet, když mám někde půlden čas, kvůli tomu nebudu kupovat tamní turistickou mapu.
Stálo mne to jen čtyři stovky za 32GB SD kartu.
papírová mapa,samozřejmě aktuální,je lepší než kdejaká digitální.Jen se musí hlídat aby nezmokla.
A někdy trasu nevybírám,jedu prostě jen tak po značených stezkách a cyklotrasách,ta vždycky někam vede.
Rozhoduju se podle rozcestníku. Dá se ale velmi snadno zakufrovat.
To jo, ale turistické československo (a nejbližší okolí hranic) v měřítku 1:20.000, a silniční mapa Evropy v měřítku 1:50.000 plus plány všech měst a vesnic do úrovně adres (tedy to, co mám v mobilu), to by byl slušný balík papíru. O čtvrtletní aktualizaci nemluvě.
Obvykle na jedne vyprave neobjizdim celou Evropu, ba dokonce ani celou CR. Prihlasit se na 1000 mil neplanuji. :-)
Mě se stalo třeba na jaře (to jsem jel bez GPS, podle vytištěné mapy), že jsem vyjel z mapy. V Rakousku, kousek za hranicema, ale nikdy předtím jsem tam nebyl. Jako správný zálesák jsem registroval, že mám slunce nalevo, tak jsem podle slunce jel zase zpátky na mapu.
Právě na základě tohoto zážitku jsem koupil tu kartu a odkliknul "stáhnout vše". Teď můžu klidně zabloudit až do Portugalska nebo do Turecka :-)
Beru jizdu bez gps jako trenink mozku, aby nezakrnel. Prece jen jet bez mapy je dobrodruznejsi a obcas si pokecas s mistnaky, kdyz se ptas na cestu.
"Excusez-moi, parlez vous Anglais, Alemagne ou Espagnol?"
"Heeeeeeeee?????
Anglais? Alemagne!!!
Merde!"
"Excusez-moi, comment est-ce que je fais pour aller à la Valence?"
"Pardonnez-moi, mais je ne comprends pas ce que vous avez dit."
"Où est Valence, s'il vous plait"
"Valence?"
"Oui Valence!!!"
"Valence!!!!!!!"
"Vous voulez aller a Valance???"
"Oui Valence, je veux a Valence."
"Je suis désolé, je ne sais pas"
"Merci beacoup"
"De rien, au revoire et bon vouyage!"
"Valence, Valence, Valence...."
"áns ne éns, do prdele...."
Tak další pokus:
"Valááááááááááns tudy?" mávnu rukou dopředu.
"Valáááááns????"
"You mean Valáááns'e?"
"Oui, sorry, yes"
"Too complicated, follow me....
A ten projíždějící kluk na kole vedl mě tři kilometry přes vesnici.
Pokecat s místníma bývá mnohdy kontraproduktivní
Ty asi ještě neznáš jedno ze základních mirekbikových pravidel, že? ;-) "Nikdy se domorodců neptat na cestu"
Dost často to končí neúspěchem, to už dneska ví každý MTB jezdec ;-)
Jak to ale máte vy silniční dálkoplazi, to netuším...
Já to znám z auta, ještě z dob přednavigačních.
Víceméně stejný scénář:
1) Zeptáš se, on nerozumí
2) Když rozumí on, nerozumíš ty
3) Když si rozumíte oba, nezná odpověď
4) Když zná odpověď, nepochopíš to, za třetí odbočkou vpravo už zapomeneš ten návod
Nejlepší je když se sejde konzilium domorodců a radí se jak ti nejlépe poradit, pokud možno v místním nářečí.
Přesto, když stojíš na křižovatce a máš možnost se zeptat, zdá se to rychlejší než vytahovat tablet, ale obvykle není :-)
Tak ono se tohle klidně stane i tady v ČR, bez jazykové bariéry :-)
U nás ten problém nemám, obvykle se ptám na nejbližší hospodu a cestu k ní mi skoro vždy prozradí i malé děcko.
A v ní už se dozvím vše co potřebuju vědět a i to, co vědět vůbec nepotřebuju a nechci.
Moje pravidlo zní: „Nespoléhej se na rady místních lidí, zvláště ne, když cestuješ na kole!“. Občas ho sám poruším, ale moje zkušenosti jsou, že v 9/10 případů dotázaný:
1) mi nerozumí;
2) rozumí mi, ale já nerozumím (dobře) jemu;
3) nezná terén;
4) myslí si, že zná terén, ale sám by zabloudil;
5) zná terén, avšak je jen ze svého pohledu (tedy necyklistického);
6) zná terén, ale cesta je tak složitá, že není možné ji vysvětlit nebo si to nezapamatuji;
7) neumí číst mapu a sám se v ní nenajde;
8) není místní, ale turista, takže neví víc, než já;
9) je jich více a každý radí něco jiného;
10) nikde nikdo není po ruce.
Často jsou body tohoto desatera v kombinaci. :-)
Oui, d'accord, monsieur !
S tím mohu jen souhlasit. Naprosto výstižný příběh. :-)
Moje zkušenosti:
A) Jedna nepodařená nosovka a Francouz dělá, že nerozumí.
B) Francouzi umí anglicky, když chtějí, ale dělají s tím ofrky.
Moje zkušenosti:
H(rabosh): Hele já fakt neumím francouzsky ani slovo. Docela obstojně se dohodnu anglicky a s trochou námahy německy. Možná by bylo snazší to zkusit v těchto jazycích.
F(rancouz): loví pozůstatky školní angličtiny.
H: You speak English? Gr8!
Na doplnění k té závorce H(rabosh). Mělo by být spíš (H)rabosh. Francouzi H nečtou, takže Hrabosh je pro ně jen Rabos. :-) A pak se domlouvej s Frantíkem …
Ve Francii jsem neměla absolutně žádný problém domluvit se anglicky - vždycky jsem jim okamžitě přiznala, že umím "little" a byla pohoda. Naopak kamarád, který umí anglicky dobře, se nechytal.
Stylem "něco anglicky + něco francouzky + ruce + nohy" jsem se vždycky domluvila a bez obtíží.
...Francouzi- hlavně starší generace- jsou důslední patrioti, anglicky rozumí, ale většinou odpoví francouzky- hlavně těm co ovládají anglinu perfektně. Myslí si, že když se dokáže naučit anglicky, francouština je pak hračka. Mladší generace je už "normální", odpoví anglicky...(mám potvrzeno a odzkoušeno) ;-)
Moje zkušenost byla spíš se střední a mladší generací. Zkrátka naše angličtina byla na stejné úrovni.
Ono to bylo i dáno lokalitou, kde jsme jezdili - jako cykloturisté jsme byli za exoty a navíc když jsme řekli, že jsme z Česka :o)))
Francouzi jsou zvláštní národ - mám pocit, že túristé jim dost pijou krev.
Nicméně vyzkoušela jsem si, že když člověk nedělá ramena, tak se dokáže domluvit na všem, co potřebuje.
Kdyz jsem byl ve Francii, domluvil jsem se po jejich. Ale daleko zapeklitejsi bylo, kdyz jsem se potreboval v Belgii domluvit s Vlamem, ktery sympatizoval se separatisty. Anglicky neumel vubec a francouzsky se mu nechtelo mluvit z presvedceni. Takze na mne pochrochtaval tu zkomolenou nemcinu a ja se snazil odhadnout se svymi minimalnimi znalostni nemciny, co by to mohlo znamenat. Jen parkrat pouzil par slov francouzsky, kdyz uz jsme byli ve slepe ulicce. 8-)
Byl to prijemny tyden mezinarodni spoluprace na projektu... 8-)
Já byl pár týdnů na Uni v Liège, tam jsou opačný extrém, frankofoní Valoni, každá jiná řeč je hnus a merde.
Zajímavé, jak mohou spolu existovat, když se fakt docela upřímně nesnáší.
Ono je to tak "Grand nation" si vyžaduje respekt. V turisticky zatížených oblastech a službách umí vždycky někdo slušně anglicky, a ten jazyk použije, pokud z toho něco má, něco nám chce prodat, nebo tak. Na venkově je to už o dost horší.
Zvláštní oblastí je Alsasko s Lotrinskem, tam se dá slušně domluvit německy, alsaština je nářečím němčiny a potom přístavní město Calais, kde angličtina nikoho nepřekvapí.
Domluvit se dá vždycky nějak, ale dře to.
Úplně jiný přístup Fanouš zaujme, pokud je osloven v jeho mateřštině, tedu ne jen bonjour, ale celý dotaz nebo žádost je odráčkována. Od první hlásky slyší cizince, tak jeho druhá věta je "odkud jste" a pak začíná konverzovat. Oni rádi mluví, vybavují se. Pak ten člověk, pokud to zvládá, sám nabídne jiný jazyk, většinou tu angličtinu, někdy němčinu. Rozhovor pak je velmi přátelský a dlouhý.
Problém není se naučit pár větiček, problém je to vyslovit tak, aby rozuměli. Léta jsem zápasil s číslovkou dvě - deux (de). Banální slabika, ovšem když jsem to řekl já, vždycky se ptali "kolikpak?"
I malinká znalost jazyka Voltairova je klíčem k srdcím tém v jádru velmi přatelských a družných lidí. Navíc, cyklistika je tam sportem ctěným a národním a tulák na kole z dálav je pak vítán s otevřenou náručí.
Sem si vždycky radéji kupoval tři kroasanky, abych nebyl za blbce..,,
Problém používání francouzštiny a angličtiny nelze úplně zjednodušit. Hodně slov v angličtině je původem z francouzštiny :-), což je dáno historickými souvislostmi. Takže až takový problém se naučit anglicky Francouzi zase nemají, ale ....
1) … jsou patrioti a ačkoliv mnozí umí dobře anglicky, nechtějí u nich doma mluvit jinak než francouzsky.
2) … když s nimi člověk mluví francouzsky, je to leckdy skoro horší, protože neustále opravují z našeho pohledu naprosté kraviny (viz celá tato debata) nebo dělají, že nerozumí ještě o to více. :-) Asi si říkají, kdo jim ten vznešený jazyk tak mrví nepůvodním přízvukem… Fakt je, že často sami najednou přejdou do angličtiny.
3) … hodně jich mluví tzv. fanglé, což je něco jako obdoba czenglish, jakási angličtina s francouzskými prvky, například: přízvuk vždy na konci slova), hrdelní err, poangličtěné francouzské výrazy (ty, které do angličtiny nepřešly), francouzská výslovnost anglických slov (těch, které do angličtiny přešly a píší se mnohdy úplně stejně) a někdy také nesprávným slovosledem.
Ale vážně. Francouzi až moc dbají na správnou výslovnost nosových hlásek /ɑ̃/, /ɛ̃/, /ɔ̃/ and /œ̃/. Potrpí si stejně tak na akcenty u e (e, ë, è, é a ê), které se čtou a nečtou různě. V kombinaci se spřežkovým pravopisem (e psané např. jako eu nebo ai) je to naprosto smrtící kombinací pro cizince. :-)
Bonne chance en France!
"sent rémy, plís"
"???"
"direction sen rémy, sant rémy, sanrémy!!!"
"???"
"saint rémy, sintrémykurvauždoprdele!!!"
"ááááá, seremíííí?!"
"jo, uííí, seremííí!!"
Aha tak tudy...ale jinak je fakt, že když už pochopí, často tě pošlou jinam.
Seremííí :-)
Dobrej návod :-)
Informacni centra obcas maji mapy zadarmo nebo za levno.
Bejvávalo, možná ve Skandinavii to přežilo, šetří se, už mizí i infocentra.
Dříve třeba plánek Paříže býval grátis v obchoďácích La Fayette nebo Printemps, dnes ani na infu v obchoďácích není (nebo je rozebrán), v hotelích stojany s letáčky také prořídly, jednolistové reklamy navigující do konkrétního krámu nebo k atrakci, použitelné mapy jsou dnes grátis velmi zřídka.
Krize 2008-2009 šlápla dost na brzdu těmhle propagačním projektům, u některých cyklotras tabule s mapou, lépe či hůře čitelnou, spoléhat na to nelze ani omylem.
V Livignu krasna mapa za euro. V Saalbachu gratis u lanovek a na ubytovani. Mapa levad na Madeire gratis. Ta opravdu pouzitelna specialka tusim za 20 eur. 8-)
Jak kde. Zdarma nebo levne je to hlavne tam, kde ocekavaji, ze z pouzivani te mapy ziskaji vic, nez kdyby ji predrazili.
Ano, je to tak, ostatně i u nás, na mapu okolí Perly chtěli příspěvky od místních živnostníků.
Autoopravna, možná dá, hospoda nebo hotel skoro jistě, místní hromosvodář nebo instalatér z mapy nikdy nic mít nebude, ale přesto někteří dali.
Před 15-20 lety to bylo jiné, info střediska poskytovala mraky potištěného papíru, nedostatek financí a net to vytlačuje.
Tam, kde cítí profit, udělají to, ale masivní podpora z veřejných zdrojú je minulost, chvála Bohu.
Nedávno jsem si přečetl že u nás v Parku budou místo cedulí dávat jen QR kódy.
Kdo ví, co je na tom pravdy, ale myslím si, že je to "logický" vývoj. Dřív nebylo v terénu prakticky nic, jen turistické značky. Pak za velké peníze přibyly velké cedule. A ty časem nahradí nálepky s QR kódem (možná tak velké peníze zůstanou, zmenší se jen ty cedule).
http://www.npcs.cz/prvni-virtualni-stezka-v...
http://ops.ceskesvycarsko.cz/cs/qr-kody
No jo, jenže QR kód je mi tak nějak na prd...
Nehledě na to, že co tak vidím, tak je jich dost poškozených nebo jinak nečitelných.
Ale určitě se na něco takového nového, progresivního a cool dobře shání dotace.
Co se mi docela líbí je možnost nahrát si zdarma nebo někde za minimální poplatek přes Wi-Fi celé povídání a informace. Už jsem to na pár místech viděl.
Důležité pak je, jestli to, co prožiješ je certifikované.
Právě jsem si totiž na jiném webu přečetl:
"Loretánské slavnosti v Rumburku jsou od roku 2014 mezi prvními certifikovanými zážitky z regionu Českosaského Švýcarska."
A to je co certifikovaný zážitek?
To mi certifikátem zaručí, že se mi to bude líbit a budu spokojený a když ne, tak to můžu úspěšně reklamovat?
Kdysi se děti v pionýru a později ve skautu učily morseovu abecedu a taky jim to bylo k prdu :-)
No tak se k tomu naučím číst QR kód ;-p
Tak to si dovolím oponovat.
Také jsem se naučila morzeovku a pamatuji si dodnes. A musím říct, že občas mi k něčemu byla - a nebyly to jen křížovky.
Samozřejmě, v běžném životě ji nepoužívám, ale sem tam se příležitost naskytla a pak se mi to sakra hodilo.
K naučení morzeovky jsem ale nepotřebovala nic než napsanou abecedu na papíře, vlastní oči a mozek.
Pro přečtení QR kódu potřebuji příslušné zařízení a mobilní signál.
Pro zajímavost jak jsi využila tu morseovku?
Já se teda naučil jen pár písmen, zbytek jenom podle tabulky a kromě šifrovacích her jsem ji zatím nikdy nepotřeboval. Teoreticky si lze představit různé situace, ale prakticky dost pochybuju, že by se v situaci, kde je nejsnazším řešením morseovka, potkali zrovna dva lidi, co morseovku umí...
Ono teoreticky se můžeš naučit dělat ručně skoro cokoliv, co umí počítač, jen to bude trvat delší dobu. Třeba čárové kódy podle standardu Code128 jsem nějakou dobu rozluštit uměl (protože jsem řešil v práci problém se čtečkou), takže i to QR by s dostatečným usilím mohlo jít během čtvrt hodiny rozluštit ručně. Pokud ovšem obsahem bude URL, tak bez připojení k internetu opravdu nic nenaděláš... :-D
Vybavilo se mi, jak jsem nastoupil po VŠ do zaměstnání a holky operátorky zařazovaly nový výrobek do databáze tak, že odmotávaly děrnou pásku, očima hledaly příslušnou sekvenci (výrobky byly na pásce seřazené dle 9místného čísla), když našly kam to šoupnout, nůžkami pásku přestřihly, pomocí lepicí pásky vlepily segment s popisem nového výrobku a ručně vyklofaly dírky, které se jim podařilo děrnou páskou zaslepit.
někdy jsou čitelé, třeba v Jeseníkách na vrcholu Vozka, akorát, že když je slunečno, na telefonu skoro nic nevidím, tak je mi to houby platné, že si stáhnu QR kód :-) a za naše značení bychom měli být vděční, třeba na Slovensku je jen na stromě namalované C, občas cestník s kilometry, ale jen občas.
Bratia slováci upustili od časového úseku a přešli na kilometrový? Mi to totiž vždycky trvalo dvakrát více než bylo uvedeno na značce. A přechodem na kilometry to snad nebude obdobné ;-)
V "hodinách" mají slováci značení pro "pěší". Toto je pro "cyklo" a to je v km i na Slovensku.... ;-)
Mimochodem, nám ten čas seděl vždy skoro na minuty... :)
ste měli asi líp seřízené hodinky :-p
Je to tak, naše značení je výborné, jsme pak překvapení, když to jinde není.
"výborné" je to třeba tady v Horní Lužici, mají tady trasu Kouzelníka Krabata a trasu Mořských orlů. Výborné, krásné, poetické. Akorát, že jeden symbol je pták s roztaženými křídly a druhý pták s křídly přes tělo.
Samozřejmě každý přeci zná Čarodějova učně, tak ví, který pták je co, ale občas si to musím na rozcestí připomenout.
Já z přemíry značek nadšený nejsem. Znám lidi kteří jsou hodně nepříjemní když nejdeme po značce. A když jim říkám že to je jedno, že potřebujeme dojít "támhle" a vidím cesta tam vede tak stejně furt prudí.
Ještě lepší to je někde v horách nad hranicí lesa. Po svahu poházený tunový šutry, semtam na nich značka a vím že jdeme do sedla, které je vidět. A zase "kde je značka, já chci jít po značce, mimo značku nejdu, musíme se vrátit etc."
Barvený čverečky a čím víc tím lépe. Tím hezčí místo.
To je určitě dost hezká dojírna dotací, subvencí a kdo ví čeho.
Na druhou stranu, směr vývoje k digitalizaci všehomíra je jasný a nikdo mu neuteče.
Spoléhají na mobilní datové pokrytí. Jak pošetilé...
Problémy s datovým pokrytím nejsou tragické, ovšem musíš s sebou vozit aparátky od všech operátorů, alespoň jeden se většinou chytí :-)
Nebo taky zadny. Ted jsem nekolikrat v Luzickych horach a kolem hranic Frydlantskeho vybezku nenasel ani jednim telefonem signal zadny (manualni vyhledavani). Staci trochu vlhci pocasi a hluboka rokle.
Přesně. Znám spoustu míst, kde se nechytí nic (nebo velmi špatně sms, kdeže data :-)). A nejsou to žádné pustiny, jedno z nich je vzduchem 1 km od středně velkého města.
Dřív byl jeden telefon ve vesnici a lidi byli v pohodě. Dnes, jak někde není "plný" signál, tak je to katastrofa... :)
Katastrofa to zacina byt teprve ve chvili, kdy vsechny dulezite informace jsou ve kveerkach.
Co? 8-)
Tim jsem chtel napsat, ze katastrofou nedostatecne pokryti datovym signalem zacne byt ve chvili, kdy uz na orientaci budou pouze cedule s QR kodem.
Když vy chlapi jezdíte strašnejma prdelákovama :-)
Zatím se mi to nepřihodilo nikde na cestách Evropou, ale je fakt, že se držím spíše asfaltu.
U nás se alespoň jeden z operátorů chytil.
Ale žádnej strach, pořád zahušťují, pokrývají, zrychlují, než se do prdelákova příště dostanete, bude tam třeba LTE, zkušenosti z loňska mají platnost včerejších novin, v tomhle se fakt maká fest, ono jde těm operátorům o prachy.
Pokud mám informace, u nás už taky dostávají rozum a budou ty věže operátoři sdílet.
Už před 12 lety jsme na to pro Německo dělali softík na navrhování těchle anténních věží, financovali to operátoři dohromady, netuším kdo a jak ty věže stavěl, ale po nás chtěli, abychom jednotlivé antény v softu dokázali přiřadit jednotlivým operátorům a pro každého operátora zvlášť byli schopni spočítat, na kolik se právě ty jeho anténky podílí na celkovém zatížení - tedy spíše statickém využití - věže.
To že u nás každý operátor stavěl vlastní věže a budoval vlastní síť bylo zřejmě dost hloupé a trochu to zdrželo tu hustotu pokrytí. Když se podělí, budu tu naši zahrátku vykrejvat docela brzo bezezbytku.
Jako alespoň 99% území, když né 99,999%? Pohádkama nás balamutí už dost dlouho, abych jim to nyní uvěřil. Pokryjí 85% a dost, jak obvykle. Kvůli výletům máme doma vysílačky.
Operátorům ale nikdy nešlo o úplné pokrytí území našeho pidistátu, ale pokrytí populace ;-) Což je už něco jiného...
Ale ne, jeden z těch prdelákovů je docela normálně na asfaltu... :-) A jezdím tam pravidelně, co mobily existují, a je to furt stejný.
Aby bylo jasno - vůbec si nestěžuju, naopak. Vyhovuje mi to tak, jak to je, a kdyby nakrásně odzítřka mobily nebyly, řekl bych si: Je to dost!
:-D
Jo, jsou hluchý díry, kde se asi nerentuje stavět věž, tuhle mě na Kosti pobavil číšník, nechytil jsem u stolu signál a on mi povídá: jestli máš t-mobil, jdi ven na terasu do pravéjo rohu, jestli vodafone, jdi do levého a jestli máš o2, budeš muset nakopec.
Byl jsem o víkendu překvapen, jel jsem vlakem z Prahy do Povážské, data vypadávala jen na vteřinky a šok byl pro mě na hranici, to tu přejelo a chytlo se to na datový roaming naprosto plynule.
Mobilní data jsou pro mě docela prímovou věcí, sice už každá druhá špeluňka má wifi, ale většinou jsou ta data katastrofálně pomalá, takže napojit se na mobilní bývá záchrana.
Chápu, že někdo dokáže v pohodě bez dat žít, mě to ovšem život dost usnadňuje.
Na http://refugicolomers.com/ v Pyrenejích mají ceduli "Jestli chcete telefonovat, běžte na heliport. Občas tam je signál."
https://www.youtube.com/watch?v=9QnV6WejsTg
:-)
O telefonních věžích a jejich typech bych mohl napsat asi učebnici, ale většinou šlo jen o to, aby ten krám co nese ty antény byl co nejlevnější a k tomu zařízení byl zajištěn bezpečný přístup pro ty maníky, co tam ty drátky musí pospojovat.
Ale existují i zajímavá řešení do oblastí, kde ty ocelové příhradoviny citelně ničí estetický dojem z krajiny.
Koukni třeba sem:
http://twistedsifter.com/2012/08/examples-of...
Pěkné.
Ale když někdo udělá tak ohyzdný vysílač jako je na Jedlové, tak se podle takového kopce bezpečně orientuješ. (I když zrovna tenhle kopec je výrazný sám o sobě.)
To je věc úhlu pohledu, pamatuji se doby, kdy jsem zálibně projížděl Evropou a fotil si stožáry dálkového vedení a anténní stožáry. Když se do věci pořádně položíš, zjistíš, že i tyhle krajinu hyzdící věci jsou sami o sobě krásným inženýrským dílem, rozlišuješ Abspanmast od Tragmast, kocháš se chytrým umístění špicí na zemnící kabely, říkáš si, kde udělali v minulosti chyby, my dneska navrhujeme věže ve skupinách tak, aby celé části stožárů po trase byly stejné a šlo to vyrábět ve velkých seriích, když vidíš tu práci za tím, hned trochu měníš pohled na věc.
Ty asi takhle koukáš na železnici, i když mnohde protíná pannenskou krajinu pro jiné škaredě.
Tomu profesnímu pohledu docela věřím.
Však také tvrdím, že železnice z České Kamenice na Jedlovou je tam hlavně proto, aby to údolí bylo krásnější.
Aby také byly nějaké obrázky - ještě náhodně vybrané stavby z cest po Sasku. Železniční most sice jen jeden, ale myslím, že to ostatní je také pěkné. Oprava mostu smeteného povodní, největší zachovaný středověký krov v Německu.
Dva ohyzdné, jeden velký a druhý ještě větší :o(
Kamenná rozhledna se vedle nich úplně ztrácí.
http://foto.mapy.cz/original?id=52539
http://foto.mapy.cz/original?id=171394
Na ten menší jsem zvyklý "odjakživa" Navíc ho, já krátkozraký, nikdy moc nevidím. Ale ten velký vidím vždy.
Jenom taková perlička. Když se jeden vlakem ze stanice Rybniště do stanice Jedlová, tak to člověk přirozeně vnímá, že ta trať Jedlovou obtáčí a celou dobu mu zůstává po levé ruce. Ovšem těsně před vjezdem do stanice Chřibská vede trať tak, že Jedlová je chvilku vidět na pravé straně. Zažil jsem ve vlaku hádku dvou manželů, paní nadšeně volala "hele támhle je ta rozhledna co jsme na ní byli" a on jí začal vysvětlovat, že je úplně blbá, protože to je přeci úplně jiná rozhledna, protože je vpravo. A vytáhl mapu aby tam našel její jméno. Protože tam nic nenašel, začal vysvětlovat, že to asi na té mapě není namalované. Abych uchránil to nejspíš letité manželství před krachem, neslušně jsem se jim do toho vložil a vysvětlil jak to vlastně je.
Když jsem začal jezdit do Výběžku, byly z toho úseku Rybniště - Jedlová krásné výhledy, vyloženě kochací trať, dnes už je většina zakryta stromy.
Eiffelovku taky chtěli zbořit. :-)
Máš jiné řešení?
Co by bylo hezčí?
Ocelová příhradovina je nejlevnější a nejpraktičtější, a životnost je limitována, doslouží a nebude. Tyhle rozhledny, ve kterých se dnes mnoho lidí vzhlíží, byly ve své době také kritizovány, navíc, praktický účel, proti Funkmaste, mizivý.
Když jedu krajem, vidím ty zločiny na estetice vesnic, drásají mě ty domky ze 70tých postavené s uhlířským vkusem, vedle baroka, co je kolem, nelze nic dělat. Pokud chceme proud, musíme zatím respektovat, že nám krajinu zdobí stožáry, pokud chceme mobily, je to ta síť věží. Jak ukazuje ten odkaz, lze to udělat citlivěji.
Věc, co lze relativně snadno napravit, oproti devastaci vsí baráky s luxferovými kšandami, Bohužel.
Životnost je limitována na jak dlouho? Stožáry VN tady máme pořád ty samé, co jsem po nich lezl už jako malej pitomec.
Životnost je jednak dána materiálem - ocel koroduje, u těch anténních věží bych odhadoval, že dříve než zreznou nebudou vyhovat technologicky.
V Německu se teď přepočítávají trasy dálkového vedení z 60tých let, některé věže lze opravit, vyměnit některé prvky popř. zesílit, jiné je nutno vyměnit.
Ocel má tu výhodu, třeba proti železobetonu, že lze celkem úspěšně recyklovat. Takže doslouží, opraví je, vymění, a možná i zvolí jinou methodu přenosu, o tom nemám ani páru. Ale zbytkovou únosnost stožáru náš softík spočítat snad umí.
Hustý, takže kdybych se na to teď pokusil vylézt znovu, možná už by mne to neuneslo :-)
Tak tragický to fakt není
Murphy, i s tím se počítá, neboj.
Větrem otáčíme kolem do kola po 15ti stupních, ofukuje vždy konstrukci, která se ovažuje obalená ledem, tedy má větší plochu vystavenou větru než konstrukce neomrzlá, na každém prvku, kde může stát chlap se s ním počítá, zadáš kabely, zvolíš izolátory (to všechno může ofukovat a namrzat) a během několika kliknutí vygeneruješ několik tisíc zatěžovacích kombinací a to pro každou věž navrhované trasy, a pak už jen stiskneš čudlík, a za pár hodin, či dní, ti z toho vyleze návrh věže, všech těch úhelníčků, svarů a šroubů....
Sranda je, když do toho zadáš věž, která stojí už 40 let a ono ti vyjde, že už 40 let má bejt rozlámaná dole. Prostě normy přitvrdily, my jsme schopni zauvažovat i velmi nepravděpodobné, i když reálně zatěžovací kombinace a inženýči si drbají hlavu :-)
Ještě před dvěma lety jsem projížděl Uhrama a Slovenskem podle mapy z autoatlasu federální doby. Důležitý pro mě byl jakýs takýs směr, všechno jsem řešil na místě samém. Bylo to určitý dobrodružství, a plno kontaktů s místníma domorodcema. Pak jsem si koupil navigaci a toto dobrodružství šlo do kopru.
Uhrama a Slovenskem, není to pleonasmus?
Podle map, co se najdou doma. Některé jsou ještě po dědečkovi, jiné po tátovi, jiné jsem dokoupil já. Pro ČR nic víc neřeším - když cestou zjistím, že mi nějaká chybí, moc rád si ji někde koupím. :-)
To je pro konské povozy? ,))
To je nádherná mapa.
To bych si početla...
Originál je originál, ale alespoň něco:
http://leteckaposta.cz/957330252
Naštěstí tu mapu kdysi někdo nalepil na plátno, takže ji šlo pohodlně skenovat.
Hezké, III. vojenské mapování, 1:75000, reambulace z roku 1929, vybarvená. Kdybys chtěl podobné online mapy, tak například tady:
1927 - http://mapy.vugtk.cz/specialky/sheets.php?rs=2...
1947 - http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?z_height...
a samozřejmě plno dalších verzí, sesbíral jsem nějaké odkazy na mapy, sice pro oblast Morávky v Beskydech, ale možno se doklikat i jinam:
http://moravka.blogspot.cz/2013/10/moravka-na...
Pěkné a hodně zajímavé.
Ja jsem si koupil za 100 korun kompas + tistena mapa z mapy.cz nebo map1.eu. Jeste mam v telefonu osmand, ktery pouziva openstreetmap - hodi se, kdyz clovek zabloudi nebo potrebuje hodpody/ubytovani v okoli - funguje bez internetu mapa ma asi 200Mb.
Samsung XCover 2 s TrekBuddy a Mapy.CZ
Trasu naplanuji předem a na takový ten lepící papírek, co si lidi lepí po monitorech vypíšu seznam měst a obcí, kterými profrčím - jen větší nebo jinak podstatné + čísla silnic/cyklostezek. Většinou jezdím po silnicích, takže tohle bohatě postačuje. V telefonu se spíš podívám co je kolem a používám ho pro záznam trasy nebo když narazím na problém a nevím kudy dál.
Nechci být závislý na baterce, takže ten seznam je ideální a značky jsou na silnicích všude. Stačí jen vědět kam chci. Mapu nevozím vůbec. Takhle jsem letos o prázdninách projel republiku křížem krážem (od Krkonoš k Vranovské přehradě a od Prahy do Vsetína) a bez problému ;)
Jo, taky jsem párkrát jel jen s itinerářem. Má to tři nevýhody:
1) Nemůžu si cestou "prohlížet" krajinu v souvislostech a s místními názvy. Nevím, jak se jmenuje tenhle rybník nebo támhleten kopec. Jasně, je to asi úchylka, ale mě to s mapou prostě víc baví.
2) "Značky jsou na silnicích všude" - no, to je sice pravda, ale otázka je, co je na nich napsáno. Vám o kruháči v centru Tábora, kde je z nepochopitelných důvodů odbočka na Kutnou Horu. Vede ovšem do další zástavby a nikde dál to značené není, takže místní odhadují, že prostě silničářům zbyla, a když to zjistili, umístili ji na nejbližší sloup. Zkrátka - značky na silnicích jsou, ale v ČR v mnoha případech nedávají žádný smysl.
3) Nevybereš si cestu, když se změní plán. Například objížďka nebo náhlá chuť zajet ještě jinam ti ten seznam zbourá. Jasně, když víš, kam chceš, vždycky se tam nakonec dohrabeš, jenže například s dětmi máš na cestu hromadu nároků: aby tam nebylo zbytečné stoupání, aby to nebyla rušná silnice, aby to bylo zajímavý apod. A to bez mapy nenaplánuješ.
Takže mapy vozím, a rád. Hlavně z důvodu č. 1 :-D
1) Buď se jedu jen tak projet a moc často se nedostanu na takovou projížďku jinde než doma, takže od Jizerek přes Krkonoš a Orlické až po Pardubice a odtud měrem na Nymburk to tak nějak znám a okolní význačné body krajiny mě zajímají spíš když chodím na vandr.
2) U značek jsem zatím měl jediný problém - špatně udaná vzdálenost, jinak jsem celkem spokojen. Občas sice někde chybí, ale zatím jsem vžy dorazil do cíle bez zajížďky. Na ty neplánované objížďky vozím právě ten telefon s TrekBuddy abych se mohl podívat a nebo to holt zkusím, zatím jsem většinou projel. Jen jednou ... prostě chlapi zbourali most přes údolí a lítat zatím neumim.
3) Je mi 20, takže děti zatím (snad) nehrozí. Když jedzím tady doma, tak většinou vyrazím a časem začnu řešit kudy domu, je to taková pěkná improvizace a baví mě to víc než se džet plánu. Když pak jedu někam dál se seznamem tak se držím stanovené trasy a jen doufám, že už tam budu a nemám moc náladu někde zastavovat na kochání památkama. I když rád fotím a hledám kešky, tak při delší cestě to jde stranou, ono se mi pak nechce zastavovat a zase rozjíždět s naloženým kolem, když mám před sebou skoro 300km.
Jasně, chápu. Když jedu sám, taky nejsem k zastavení (dokud neodejdou nohy apod.). :-)
Jen to značení - s tím mám tedy u nás zkušenost spíš mizernou. V kulturní cizině mají milý zvyk: dva nápisy - jeden do vzdálenějšího cíle udává obecný směr, druhý do nejbližšího cíle, abys věděl, kterou cestou jedeš. U nás mi přijde, že si silničáři házej korunou, co tam napíší. :-)
Jo to máš pravdu ... kolikrát při cestě těma našima prdelkama mám směrovku na nejbližší vesnici a jindy zase na větší město a cestou stejně projedu ještě 3 vesničky. Je v tom bordel, ale zase když si zvykneš jezdit u nás, tak se v cizině neztratíš :D
A když dokážeš jezdit podle saských cyklotras, tak můžeš začít hrát stopovanou. Značky jsou zcela nahodile. Někde pořádná cedule, jindy jen samolepka.
Je fakt, že i v Bavorsku mají leckde přecykloznačeno...
Mimochodem, když jste letos jeli k prameni té Lužnice, zaregistroval si cyklotrasu Lužnice?!?
Já ano - na Peršláku. Nejeli jsme sice přesně po ní, jen některé části, ale překvapilo mě, že je jinak značená u nás (kolo a pod ním vlnovky) a v Rakousku jsem narazila kromě téhle naší značky ještě asi na další dva typy.
Chvilku jsem uvažovala, že by mě tahle trasa zajímala, ale když jsem viděla ten značkový čurinec v Rakousku, přestalo mě to zajímat. Raději se budu spoléhat na vlastní trasování.
Jo, narazili jsme na ni. Jenže se tak často větvila, tak často mizela a tak často vedla úplně mimo řeku, že jsme ji brali spíše jako velice nespolehlivého, přesto občas milého společníka. :-)))
Tak to jsme na tom stejně :o)))
A nejvíc nás zmátlo, když vedla kus podél Nežárky :o)))
Kdyby tři :)
U Pohořelic je silnice se směrovkou "Kyjov". Není tam ani uvedeno, že je to pár desítek kilometrů do teho Kyjova. Do Přibic je to asi 2 km a všem se musí říkat: V Pohořelicích odbočit na Kyjov, čumí jak špuci, bo určité ponětí o kraji maj a je jim divné, proč na Kyjov, když mají dojet někam na dohled od Palavy.
Já, kdybych chtěl na kole dojet do Kyjova řekněme z Dolní Poustevny, musel bych nejdřív projet Karlínem, ale pak mohu jet místem, kde teče voda do Kopce, abych si pak užil hlubokého Kyjovského údolí.
Ona samotná Poustevna pro někoho také není úplně jednoduchá. V kronice dolnopoustevenských turistů je vyprávění, jak jim cestovní kancelář poslala autobus a on stále nepřijížděl. Pak se ukázalo, že míří na Pustevny.
Ani taková pošta nemusí chodit zrovna přímo:
vzpomínám na první delší výlet, kousek za Prahu nekam k Příbrami, tenkrát jsem měla jen starou turistickou mapu ve které nebyla zakreslená ta rychlostní silnice, motaly jsme se tam s kamarádkou hodně dlouho, nejméně 3x jsme jí přejely a 2x skončily ve stejné vesnici :-), ale rády na tenhle výlet vzpomínáme. dneska se nejdřív koukám na mapy.cz a občas nějakou mapu koupím.
já mám v PC Smartmaps Router, který byl kdysi zdarma v časopise Chip :)
na plánování a prohlížení mi stačí, i když by se mi šikla docela nějaká aktualizace map, protože spousta stezek tam zakreslená není...
jen nevím, která verze je nástupce Routeru.
Já prva zkouknu trasu kudy chci jet na pc, např mapy.cz.
Pak si mapu přiblížím a písmem velikostně aby nebylo zbytečně veliké, ale abych ho přečetl když ho mám vedle tachometru napíšu každou obec kterou pojedu. Tlustě si vyznačím větší města-prostě tam, kde je možnost si kdykoliv dokoupit nějaké zásoby na další cestu. Úseky, kde vím, že bych mohl teoreticky bloudit, si vyfotím z map.cz do mobilu, aby byla jistota a nemusel pokaždé zapínat navigaci v mobilu.-no a to je ta další věc, podle které když mám pochybnosti jedu, navigace v mobilu-samože zadara-to je jistota.
Nemám rád papírové mapy už z toho důvodu, že jedu na "kochačku" a ne abych každou chvilku hledal v mapě, kudy že mám další odbočku zahnout:(
Držet se vody. To občas funguje.
Že si doma připravím gps soubor podle kterého jedu jsem už psal. Z mnoha důvodů nechci mít na řidítkách rozsvícenou navigaci. Takže používám takový extrabuřť.
Aplikace Locus umí z tvaru gps záznamu vygenerovat hlasové pokyny pro navigaci. Pokyny jsou založené čistě na tvaru trasy a vůbec nepracují s nějakým dalším podkladem. Funguje to spolehlivě, občas mám problém pouze pokud se cesty rozcházejí v úhlu menším než 30°. Výhoda je v tom že vůbec nepotřebuju routovatelné podklady a navigaci můžu použít i někde v lese.
Důvody pro tohle řešení je že nežere baterku, nehrozí poškození telefonu na řidítkách a nemusím zastavovat/koukat na řidítka abych se podíval kam jet.
Můžeš specifikovat ten extrabuřť, prosím?
Je popsaný v druhém odstavci. Neviděl jsem žádnou mobilní aplikaci která vygeneruje hlasové pokyny pouze z tvaru trasy. Jiným musíš tomu předhodit GPS s pokyny a pak dokážou navádět. Nemohu vyloučit že tuto funkcionalitu už implementoval i někdo jiný, neznám aktuální stav všech produktů.
Já myslel, že mluvíš o nějakém extra HW. To co na tebe mluví je telefon?
Znamená to, že na něm máš pořád zapnutou GPSku, pak nechápu ten odstavec, že to nežere baterku. Kolik hodin ti v tomhle režimu hlasové navigace ten telefon vydrží?
Správně. Na to abych tahal nějakou více než jednu krabičku mě neužije. Asi 16-18. A to mám navíc celou dobu zapnutý přehrávač podcastů, záznam trasy a občas si rozsvítím displej kvůli focení nebo kouknutí na mapu nebo do statistiky. A kdyby bylo nejhůř tak vyměním baterii.
Jo počkej, ty máš ten šunt s malou baterkou která nejde vyndat? Nojo, to asi nebude fungovat :-)
JJ, i tak by se to dalo napsat. Se zatraceně malou baterkou.
16 až 18 hodin, to máš změřené, nebo to je pouze odhad? Mně to vydrží se zapnutou GPS občas kouknutí na display kvůli navigaci tak 5 až 7 hodin.
Chápu to dobře, že jedeš celu dobu se sluchátky na uších? Co máš za sluchátka? Je ten tvůj telefon odolný vůči vodě?
Ne, že bych si teď chtěl kupovat nový telefon. Ale už jsem si připustil, že můj další telefon možná nebude mít ohlodané ovoce ve znaku.
Po ujetí 350km to na mě večer kvičelo že tomu už dochází elektrika.
Sluchátka mám Miui, nevzniká kolem nich aerodynamický hluk, hlasitost se reguluje na drátu, na drátu je taky čudl na zastavení/spuštění přehrávání.
Odolný vůči vodě je když je zastrčený v igelitovém pytlíku v zadní kapse dresu.
Zastrčený v pytlíku, to ti doopravdy přežije i když je liják, že jedeš v centimetrech vody?
Sluchátka, přes která je slyšet i ven a zároveň nedělají aerodynamický hluk bych docela bral. Zatím všechny, co jsem zkoušel se při jízdě nad 30 nedaly skoro používat.
Neměl bys na ty voje nějaký odkaz nebo fotku, posím?
Pokud nezastavuju tak mi na záda neprší. A když je opravdu liják tak koukám někam zapadnout. Kdybych v takovém počasí jel déle, tak prochladnu a zdechnu.
http://harektrade.cz/eshop/xiaomi/136...
Objednával jsem je z Číny, vyšly znatelně laciněji (dal jsem si bacha aby to nebyla kopie).
Kup xperii z1 nebo 2.
Když je mokro, pytlík je k prdu. Vyšlo to jednou, dvakrát, potřetí, když budeš nutně potřebovat budeš sušit foun v rejži.
Jinak, vodotěsný to je, ale v lijáku hovor nepřijmeš, ani neovládáš dotykáč. Musíš zastavit, vyleštit kapesníkem, s pak dotyk zase funguje.
Ale lepší, než aby to chcíplo.
Mám dojem, že tihle "pytlíkáči" nikdy nejeli pár dní po sobě slušným lijákem.
Kupovat nový telefon nehodlám. Ten současný funguje pěkně.
Ale musím říct, že ty vodotěsné Xperie se mi libí :)
Chcípnul mi tablet Samsung Note tak jsem pořídil Z2 LTE, to je fakt žihadlo, až nékdy pojedeš kolem, pujčím ti to na chvilku na hraní, podlehneš :-)
Mam vodotesnou xperii active. Jsem rad, ze je firemni a ze jsem si tu hruzu nekoupil po svobodnem vyberu. Po xtem preinstalovani porad pada, obcas zapomene zvonit, nebo vubec nereaguje na prichozi hovory, ...
A kolegovi dela totez. Sony dokonale vyladila operacni system. Takze za mne - Sony nebrat.
A není to tím x-tým přeinstalováním?
Ne, zacalo to upgradem na 4.1, protoze to prislo s nejakou dvojkou a ta neumela poradne pripojeni k firemni exchange. A od te doby nefunguje ani ta exchange, ani nic jineho. A navratu na dvojku se to urputne brani. A na rootovani nemam nervy a cas. Proste jsem to v praci oznamil a cekam, jestli mi daji jiny telefon, pripadne prideli zakazku, abych si ho sam opravil. 8-)
Xperia z mi umřela po roce, z1ka se zatím drží, ten tablet mám druhej den...
Řekl bych, že takhle paušálně říci "sony nebrat" asi nelze. Může jít o vadu individualní, vadná může být serie nebo ten model se fakt nepoved. Ale podle jedné trosky usoudit, že jiný model, ze špice nabízeného bude asi taky šunt, je nerozumné.
Na Galaxy Note mě asi zdechla baterie nebo konektor, po roce. Budou to opravovat měsíc, což mé naprdlo víc než ta porucha.
Ono, jako se vším, počítat trvanlivost na měsíce či roky je zavádějící, mám krásný boty už 25 let, jako nový. Šel jsem v nich jen jednou.
Protože ten krám byl furt v provozu, nedivil bych se, že ta baterie zdechla. Vadí mi ten přístup, dej nám to, do měsíce to opravíme. To je pro mě vodítko: ode mě, zelenej panáčku, už neuvidíš ani korunu.
Vydrželo mi to tak už dobře deset let a za těch deset let jsem na kole (i v dešti) strávil víc času než ty za celý život. Mám dojem že se tu zas vytahuješ jako starý triko. Když prší tak telefon vytahuju jen když jsem pod střechou. Zas tak těžké to není.
Matiku umíš rozhodně líp než já. Přesto není z hlediska odolnosti rozdíl (příklad) mezi x krát půl hodiny a týdnem v kuse, byť by to po těch půlhodinách dalo větší čas? Vždyť i na odolných zařízeních se píše kolik minut soustavně mohou být utopené, ne kolik minut za jejich životnost.
Není. Když začne opravdu hodně pršet tak vyndám sluchátka abych je nezničil, uklidím a telefon i látkovým obalem (sákne vlhost) zabalím do funglového pytlíku a zaroluju. Pokud se hýbu tak na boční zadní kapsy dresu nedopadá žádná voda. A když je bouře/průtrž mračen tak se na to vykašlu a zalezu. Takové počasí netrvá dlouho a při delší cestě takové zdržení nevadí. A kdybych opravdu jo potřeboval jet tak telefon zabalím někam hlouběji- uprostřed kusu oblečení mu bude dobře a voda se k němu nedostane.
Základem je nechovat se jako pakoš a snažit se poroučet větru a dešti a případným povětrnostním vlivům se přizpůsobit. To je taková česká cestovatelská mánie, jet přesně podle itineráře a táhnout ssebou vybavení která to umožní bez ohledu na jakoukoliv okolnost.
Je sice hezké mít nepromokavý telefon, ale já mnohem častěji využiju možnost přehodit baterky (případně si vzít baterku s vyšší kapacitou). K čemu mi je nepromokavý telefon který se vybije po pár hodinách provozu a pak je k nepotřebě? Nechápu proč bych se měl vzdát důležité vlastnosti kterou pravidelně využiju při běžném provozu kvůli vlastnosti kterou využiju jednou nebo dvakrát za rok za ve vyjímečné situaci.
To není manie a vůbec to není ryze česká záležitost.
Rozhodnout se někam dojet, a prostě jet bez ohledu na počasí, nevzdat to. Člověk si říká, a předpovědi to naznačují, že pršet jednou musí přestat, a že už zítra by mělo být hezky, pak se něco posere nad Azorama, a leje druhý den, třetí den a i ty další a pak pochopíš, kde jsi udělal v přípravě chybu, a co jsi podcenil a pro příště se snažíš tyhle věci napravit.
Vzdát to kvůli trošce vody?
Proč?
Nasadí se prezervativ a jede se dál...
Já třeba na hory lezu protože se mi tam líbí, protože se můžu podívat na Svět z ptačí perspektivy. Když je hnusně a je vidět na pár metrů tak z toho zbyde akorát ten sportovní výkon.
Proč se na to vykašlat když je hnusně? Protože místo toho můžu zažít něco jiného hezkého a vrátit se až bude hezky. Nebo počkat až bude hezky.
Když pršelo tři dny v kuse tak jsem se navrátil do předelektronické doby. Napsal si itinerář grafitovou tužkou na papír, ten zabalil do igelitu a hranu přelepil páskou aby tam nezatékalo a jel podle toho.
To dává smysl, jet do dálky ovšem je úplně něco jiného, jiné zážitky a když je člověk připravenej, tak se lze zkamarádit i s lijákem.
Jenže ta připravenost na všechny okolnosti vůbec není zadarmo.
Nic, ale vůbec nic na světě, není zadarmo nebo bezplatné, a připravit se na naprosto všechny okolnosti je nemožné.
Obecně jsem přesvědčen, že dělat věci správně, se správnými pomůckami, ne příliš vzdálenými v současné době dostupné technologické špičce, je v konečném důsledku levnější, než jakkoliv improvizovat. K tomuto poznání jsem dospěl za dost dlouhou dobu a stálo mě to hodně peněz, právě za ta nedokonalá řešení náhradní.
Věřím, že ti to funguje. Ale i tak si to úplně nedovedu představit. Na záda ti za jízdy neprší, to beru. Ale jakmile zastavíš, abys sundal sluchátka, na telefon ti naprší, přístřeší není vždy po ruce. Kabel sluchátek musí přes pytlík někudy vést.
Ale tohle asi tady nevyřešíme. Tobě to zřejmě funguje a já mám prostě malou představivost.
Proč bych zastavoval kvůli sundání sluchátek? Když pominu dovednosti a schopnost nedržet se řidítek tak vyndat pecky z uší, odepnout kolíček a strčit je do kapsy k telefonu jde jednou rukou. A pořádně je smotat až dojedu někam pod stříšku.
Pristi rok snad dokoncim objezd republiky. Jenze co pak? Napadl mne protektorat. Nebude tam tolik kopcu na tlaceni, je to kratsi, ... Ale podle jake mapy? Potrebuju neco celkem presneho, podle ceho nacvakam trasu do GPS a co okotuju v google earth a pak zobrazim v GPSce. To mi prijde jako nejlepsi varianta, jak udrzet linii, ktera v krajine nebude urcite davno znacena. Mate nekdo lepsi napad, jak hranice protektoratu zaznamenat do GPS? Nejlepsi mapa, kterou jsem zatim nasel, je tohle: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1...
Podívám se ti, mám dojem, že jsem někde měl papírovou mapu z roku 1940...
Prima.
Tak ted jeste najit neco na netu, co pujde zkalibrovat. Ta, kterou jsem pred chvili odkazoval, sedi u KV, Plzne a Prahy, jenze v tu chvili uz jsou soupnute vybezky a morava uz je o par km jinde. 8-( Ja to snad budu muset precvakat uplne rucne! 8-(
Mozna by slo pouzit tohle: http://mapy.opevneni.cz/PCM-75000/PCM-75000.asp
Ale bude to piplacka...
Myslím, že to je vyznačení hranice protektoránu a dobře čitelné. Podle toho se dá určitě dobře vyznačit trasa do současné mapy, ale vyblbneš se :-)
Koukal jsem, že naše oblíbení Sobkovice byly na samé hranici :-)
Jenze to nejde stahnout. Musel bych to pretukavat po 100 m vzdalenych bodech rucne a k tomu zoomovat a posouvat tu mapu! 8-(
Dá to trochu práce, ale dá podle téhle mapy zaznamenat do mapy.cz hranice od vesnice k vesnici a pak už jen doladit možnou průjezdní trasu a pak po částech přenést do GPS.
No a my už měli obě domácnosti v "Říši"... :)
Koukám jak šly hranice a hlavně na německé názvy obcí a docela poněkud mě překvapilo, že obec Bukovina se jmenovala Buchenwald.
No a Havířov tam není vůbec. Přitom by bylo fakt docela zajímavé, jak by to bylo německy... :-p
A co něco z tohohle?
http://www.fronta.cz/sekce/mapy
Za pomoci Firefoxu se to dá dostat i na disk ;-) Třeba hned ta první se teď válí na disku jako JPG o rozměrech nějakých 2600x1600...
A tady je to samé v použitelnějším tvaru ;-)
http://www.oahshb.cz/staremapy/full/1941-22.jpg
A nebo ještě větší http://www.oahshb.cz/staremapy/full_big...
Jenze podle toho je ta hranice +/- kilak. Ja bych rad neco, podle ceho bych ji dokazal urcit tak na 100 metru max.
Zatim nejpresnejsi je ta, co jsem odkazoval vyse.
http://mapy.opevneni.cz/PCM-75000/PCM-75000.asp
Jen kdyby sla postahovat nejak rozumne, ne jako stovky screenshotu.
Locus se umí připojit k WMS serveru, ale hranici protektorátu jsem na žádném českém nenašel. Možná zkusit hranici říše na nějakým německým WMS.
Jako bys nestahoval ještě nic přes Zoomify ;)
Postup:
1. Zjisti si číslo mapy, například P4060 viz
http://mapy.opevneni.cz/PCM-75000/Pxxxx.asp?id...
2. Zadej stránku
http://mapy.opevneni.cz/PCM-75000/P4060
do
http://jk.g6.cz/dezoomify.html
3. Pravým tlačítkem dej View či Save, prostě podle libosti
Bakalářka o Protentokrátu
http://is.muni.cz/th/323876/prif_b/
Dole ta 44MB příloha má v sobě dost slušné mapy. Akorát to nebude komplet celé území, sakra :-(
Jedině přes někoho kdo tam má přístup by se to asi dalo stáhnout všechno.
Memoriál Konrada Henleina?
Na kolik dní to plánuješ?
Neplanuji. Chtel bych to jet co nejbliz hranice. Podle toho, jak to bude vypadat, tak budto zvenku, nebo zevnitr, nebo proste nejbliz care. Takze bude kufrovani a tak.Kolem CR uz jedu nejakych 3o dni a z toho je zatim ciste podle hranice - bez zajizdek na jidlo, nocleh, prijezdy a odjezdy - 1780 km. Hranice CR je cca 2300 km, mne to vyjde na 2450.
Letos jsme jeden den udelali jen 38. Bylo to ovsem za deste, nejake tlaceni do kopcu a 2 hodiny na opravu brzdy. (fotky na rajceti)
Aha, už tomu rozumím, ty jedeš "lesem nelesem, polem nepolem", ne takové to symbolické obejetí vlasti....
Tak to není nic pro mě, ale nápad je to fajn, až dáš dohromady mapu, dej vědět prosím.
Nejpodrobnejsi turisticka a cyklomapa CR offline:
http://www.warforum.cz/viewtopic.php?t=1490140
Pouzitelne jak v dotykaci tak v Teasi one,kdyz spustite Locus :).
Mapy jsou dnes tak široce dostupné, že warez snad není jakkoliv odůvodnitelný. Nevím, co je za odkazem, ale tohle mi fakt přijde nevhodné a správce fóra by měl ten odkaz smazat.