Ahojte mám dotaz...zhruba někdy na přelom jara, léta bych zkusil na kole dojet z Brna do Košťálova u Semil, což dělá nějakých 220 km, a rád bych to dal na jeden zátah, tedy během jednoho dne. Dotaz je takovej, dá se to zvládnout tak nějak rozumně, resp., jak nejlíp se na to připravit, jak se chystáte vy na podobnou tůru a podobně. Díky předem za postřehy.
Ujet se to dá. Zkus si jeden víkend ujet 100km, další 120, pak 150, 180, no a pak už budeš vědět sám, jak na to;-)
Tak rekord, co jsem kdy najel bylo 179 km a bylo to většinou po Jizerkách včetně výšlapu na Smrk a pak do děsně dlouhýho stoupáku od lázní Swieradow Zdroj do Sklarzske Poreby, takže hádám, že na rovinatější trase to nebude zase takovej záhul, jak tenkrát.
Jestli jezdíš častěji delší trasy a máš dosavadní maximálku 179 km, nebude to vážný problém. Samozřejmě je třeba to nepřepálit co do rychlosti a pravidelně jíst a pít.
Já jsem jel svou první dvoustovku na horáku a tehdejší maximálka byla po silnici na crossu s trojkombinací vzadu 186 km. Pocity po obou jízdách byly dobré.
Jezdím ale každý den a za každého počasí, tak mám něco najeto. Hlavně seřídit a promazat kolo a nezkoušet žádné novoty v oblečení a obutí. Prostě jen zajeté a vyzkoušené (netlačící).
No, nevím, jak ty, když se na to ptáš, moc si nevěříš. Asi trénink nic moc..., na to musíš mít něco najeto. Pokud pojedeš na silničce, bude to lehčí, na trekáči to bude záhul...
Copak to, něco najeto bych měl, i když poslední rok dva to není jako ty roky předtím, kdy jsem dal tak okolo 5 tis. km ročně - na treku, loni už to byla taková větší polovina najetých km. A právě na treku bych to jel.
Dát si do pořádku kolo, rychlé a dobře nahuštěné pláště, aby to jelo skoro samo, mít co nejvíc najeto, netahat s sebou zbytečnosti.
Počkat si na čerstvý, jihovýchodní vítr, vyrazit brzo ráno, aby tě netlačil čas, abys mohl často odpočívat, doplňovat energii, tekutiny a při jízdě respektovat momentální stav organismu.
Kdopak a hlavně proč dal tomuto příspěvku mínus? Vysvětlit:-)
Bylo by dobrý k těm mínusům přidat i zdůvodnění. Nebo je to nějakej velkej problém? Co je na tom příspěvku od šíravníka špatnýho?
To víš, někteří lidé jsou tu pro jistou skupinu nepohodlní. Ani nezáleží na tom, co napíší, důležité je to, že to napíše konkrétní člověk.
http://www.youtube.com/watch?v=VR7Tx4Axy4Y
On to nechce jet týden, ale najednou, tak třeba to časté odpočívání nebude moc vhodné.
Když vyrazí brzy ráno, jak píše šíravník, tak by neměl být problém ani s častějšími krátkými přestávkami. Ono je někdy lépe dělat víc krátkých přestávek, než málo dlouhých. Občasné desetiminutové protažení údů, odpočinutí zádele a doplnění energie nějakou tyčinkou by ho zas tolik nezdrželo.
Myslím, že zbytečnosti klidně vzít můžeš, na dobře upraveným kole to skoro nepoznáš. Stejně je nejdůležitější si správně rozvrhnout trasu, a hlavně vstát včas.
Dyš sou tam kopce, na váze dost záleží :-)
Musíš si dát pozor, jak si naplánuješ cestu a jak dobře je značená. Pokud při sjetí z cesty snadno spadneš do nějakého údolí, z kterého se dostáváš prudkým kopcem, tak ano, pokud ale máš relativně malé sklony, tak to ani nepoznáš.
Záleží kudy a jak to chceš jet. Odjet to jde docela dobře, zase tak moc kopcovatý to není, tak za 18 hodin bys to měl bez křečování odjet.
Já bych to bral po rovině a bez provozu, je to ale vo kousek delší.
http://www.mapy.cz/s/9hwU
Tak nějak, jen bych to jel z Jevíčka přímo na Litomyšl a Choceň. Je to o kousek blíž a stejná "rovina".
Borová a Žďárské vrchy se dají objet, netřeba si vybírat ty největší kopce na trase :-)
Ja nic to ten software:-)
Tak ten je bezvadnej, suveréně našel ten nejvyšší kopec a snad i nejdelší stoupání na celé trase :-)
Stará silnice vrchem do NMNM je velmi příjemná. Jsou tam dvě 18% stoupání. A o to dýl pak zas pojede z kopce:-)
Kolem Nového Města a zvlášť Bystřice to je pěkný, tam se dobře jezdí, párkrát do roka tam zakroužíme a když si dáme záležet, tak pár výživných kopců se tam dá taky najít :-)
Noo, tak to je sice pravda, já když si tu trasu plánoval, vedlo to přímo skrz Žďárské vršky, a nejvyšší bod na trase cca 774 m n.m. No nečekám, že to bude rovina, nakonec ty kopce mají tu výhodu, že se z nich dá taky pěkně sjet dolů, coč v tomhle případě bude někam ke Slatiňanům, nebo k Chrasti...no a to je další věc, trasa, resp. držet se jí...to bude asi chtít vytisknout pěkně doma mapičky s naznačenou trasou, bo navigaci nemám, a poslepu to jet bez výborné znalosti silniční, popřípadě cyklostezkové sítě, nebude úplně ono.
To je základ nemuset čučet na každým rozcestí nebo křižovatce do mapy. Je to velká ztráta času a případné bloudění Ti může cestu značně prodloužit a zkomplikovat. Nejlepší je trasu ještě doma co nejvíc nastudovat.
Proč by mělo být čučení do mapy ztráta času?!?
Jistě, je dobré si doma trasu nastudovat, ale proč si na křižovatce mapu znovu neprostudovat?!? Naopak vidíš pak drobnosti,
které ti doma mohou uniknout, protože v reálu je to vždycky trošku něco jiného.
A co je špatného na bloudění?!?
Vždycky když jsem zakufrovala, našla jsem nádherné cesty a různé zajímavosti.
Nehrotila bych to tak. Sem tam kouknout do mapy bude muset a nějakého toho bloudění bych se také nebála.
Pojede po silnicích, takže když náhodou blbě uhne, během pár kilometrů se zase srovná.
Na obě otázky stejná odpověd': Pojede cca 220km a bude to pro něj asi časově náročné. Bloudění a čučení do mapy každou chvíli by znamenalo velkou ztrátu času, kterej by mu mohl pak chybět.
To ano - je jasné, že nebude stát na každé křižovatce.
Ale občas snad zastavit musí a pamatovat si pintlich celou trasu taky asi nejde.
Ikdyž je fakt, že já jsem si jednou průjezdné body napsala na ruku :o)))
Ono se na takové trase dá fukgovat systémem orientačních bodů a k nim se nějak dostat. Samozřejmě taky to nefunguje dycky, člověk jede jede, až dojede k nějakému jzd, odkud je jediná možná cesta zase zpátky. Ale dneska pomale v každé dědině, kudy jde turistická trasa, je mapa pilehlého území, takže zakufrovat, to už by na to člověk musel mít talent.
Také není špatné vypsat si hlavní průjezdní body a významné křižovatky i s kilometráží na kousek papíru a ten si nalepit na představec.
Na takhle dlouhé cestě to lepím spíš na horní rámovou trubku. Vyjde to většinou na A4 na výšku a většinou ji ještě otáčím.
Vypisuju všechny body, kdejakou díru kterou mám projet (nevím co bude na cedulích), píšu si čísla silnic, poznámy o směru (ostrá levá dokopce, za viaduktem vlevo).
Také tam mám orientační časy. Pro kontrolu že bych chytnul hlaďák a byl mimo a neměl odhad na čas.
Kamarád si to na maratony připravuje v excelu, má tam i délku a sklon významných stoupání.
Lepím to popisovatelnými páskami, nezůstávají na rámu, dají se z papíru slepit a po otočení kilometráže na druhou stranu využít k opětovnému přilepení (akorát je sranda když to člověk dělá za jízdy). A pod papírem mám přilepené ještě náhradní, kdybych ty původní zmachlal nebo jinak znepoužitelnil.
http://www.aoscz.info/ucebnice/sipky/sip01.htm
My vyletnici, co nikam nespechame, uvitame kazdou prilezitost zastavit, slezt z kola a vytahnout mapu. A kdyz nahodou nepotrebuji koukat do mapy, dojde na foceni. To vis, namaluju si sipky a pak abych furt jen sedela na kole. :-)
V létě občas jezdím takovýhle šipkový itinerář na starý motorce, navíc s hledáním různých pohledů na fotkách atd. 4-6 stránek šipek a orientační vzdálenosti. Jednou v Jizerkách mi mezi dvěma vzdálenějšíma šipkama chcípnul tachák a já se točil v Polsku :-) Zlatej Drtič, tam jede člověk ve zřetelnejch stopách v prachu.
Šipky jsou hezký, ale když koukám na mapy.cz tak si tam každou křižovatku fakt prohlížet a omalovávat nehodlám. Další věc je že nejezdím na veteránu, takže úvahy "a teď jsme na křižovatce č.15 nebo 16?" mě moc nebere. A vpisovat si do toho místo mi moc nefunguje, když tam jsou tři křižovatky po sobě a já si namaluju jen jednu tak pak netuším která z nich to je.
Na soutěže dobrý, pro praktické ježdění mi to až tak skvělé nepřijde.
Kdysi dávno / asi 12 let / jsem jel natěžko 250 km / 2 dny/ . Nesehnal jsem všechny mapy a tak jsem si okopíroval a poslepoval asi 10 stránek autoatlasu s červeně vyznačenou trasou . Poskládal jsem tu homemade mapu do mapníku na řídítkách a neměl jsem s orientací problém . Když bylo potřeba obrátit list , zastavil jsem a hned jel dál ...
Mě k tomus tačí dvě gumičky na řidítkách http://vrstevnice.rajce.idnes.cz/131207_Prvni...
teď jsou tam sice proutky, ale jinak tam vozím srolovanou mapu a dá se tam v podstatě narolovat jakýkoli papír s poznámkama. Papíry dávám do průhledné fólie (závěs do šanonu).
Velikost ok se dá nastavit.
Nevypadá to, ale tím, že se dá papír otáčet, tak se s tím dá ujet docela slušný kus cesty. Pokud budou jen napsané poznámky o průjezdech, tak lze ujet docela dost než se bude muset papír otočit.
A nebo otočný mapník na řidítka. Perfektní i pro rychlou orientaci ve složitějších situacích. A i když jsem měl trochu obavu, dá se s tím krámem jezdit i v hustém terénu.
Už vidím jak mapník v dostatečné podrobnosti pokrývá 220km. A zas tam cpát nový list každou hodinu (až dvě) by mě nebavilo.
Nedokážu si představit co by mi řekli kdybych to měl namontované na Roubaixu :-)
A navíc to zakrývá tachometr a nemohl bych se držet u představce.
Tak na žiletku bych ho určitě necpal :-) Trek už by ho snesl. Nemusí v něm být jen mapa, vejde se po stranách i bodový itinerář na celou štreku. To ale jen jako alternativa pro pohodlí. Mě stačí bodový itinerář na papíru v zadní kapse.
Jo a s mapníkem tachák vozím na rámové trubce.
Pokud chceš jet přes kopce tak určitě to je bezvadná trasa, užiješ si jízdu, ale není potřeba jet přes ty kopce a můžeš to vzít zprava Bystré na Poličky a odtud po cyklo 4023 rovinou do Litomyšle a odtud po cyklo 182 do Chocně, tam se napojíš na cyklo 181 a dojedeš po ní až do Hradce Králové.
Navigace je na tohle bezvadná věc, ale jde to i bez ní, jen je potřeba mít podchycené silnice, cykloznačení a podstatné odbočky.
Do Nového Města (nad něj, až k Buchťáku cca 800 mnm) dojedu od Brna aji já s dvouma tarankama a butelkou černýho kafe za deset hodin. Od tama už to s kopca :)
a závěrečnej stoupák pak můžete dotlačit.
Předpokládám, že jste na tom výkonnostně líp jak já, takže bych to neviděla na nějaký velký mudrování.
Koneckonců tihle dva ujeli 270 za den a taky začali nacvičovat dost pozdě:
http://www.nakole.cz/diskuse/14942-270-km-za...
Nevím, jak tam za Vysočinou, ale na Vysočinu stačí obyčejnej autoaltas. V zásadě můžu říct, že všechny sjízdný cesty v autoatlase jsou, tam žádný jiný vhodný pro kolo totiž nejsou (pokud teda neplánuješ terén :)
A stačí si pamatovat větší vesnice, na silnicích jsou směrovky.
Postupně si krapet nazvykat (při dřívějších 5 kkm za rok bys nějakou zkušenost měl mít) a pak hlavně nevyrazit jak poděs a nervat to ze začátku, když je dost sil. Brzo by mohly chybět. Když si je dobře rozvrhneš, jediný problém by mohl být s usezením. Zas taková dálka to není.
Blbost, musí se to napálit hned od začátku, v půlce zrychlit a posledních 20 km špurtovat... ;-))
220 km za den není problém, za cca 10 hodin (čistého času) není co řešit... Hlavní je jet na pohodu a dodržovat pitný a stravovací režim.
Ujedeš to v klidu (je třeba si věřit) ale kromě toho je samozřejmě třeba začít víc (pravidelně) jezdit , začni už nyní - podmínky jsou příhodné, udržuj si kolo v dobrém stavu abys věděl na čem jedeš, vylaď si pohodlné oblečení - pokud možno modulárně abys netáhnul s sebou celej šatník, po cestě často jíst a pít - neměň jídelníček abys neměl žaludeční potíže, nastuduj si dobře trasu - profil zvol co nejmírnější, drž konstatní pokud možno pohodové tempo. Good luck.
Díky, tak kolo v péči udržuju celkem pravidelně, tak pokud se nestaně něco nepředvídatelnýho, co by na mazlíkovi kleklo, tak bych to mohl dát...a co do ježdění, tak nějak koleso pravidelně větrám, od začátku roku to zatím vypadá na něco málo přes 200km, což v jinech letech, kdy byla zima v tento datum nehrozilo :-).
Tak stačí pokračovat v započatém trendu a máš to v klidu a jestli jsi, jak píšeš výše, ujel 179Km, tak není co řešit, protože znám lidi co dokázali ujet bez větší přípravy i trojnásobek toho co ujeli nejvíc ve své kariéře a tenhle podnik je jen o fous delší než už znáš ;-)
jestli jsi zvyklý jezdit, tak s nohama problém nebude. spíš s p.delí, plinka neplinka. a pak bude problém další třeba dva dny něco vůbec dělat, protože se z toho budeš dávat dohromady.
ale ujet těch 200 km za den se dá v klidu (aspoň, co jsem měl příležitostně ozkoušené na favoritovi, ale to jsem jezdíval skoro každý den 50 km)
Přesně jak říkáš, v nohách problém nebude, ale o - dámy prominou - prdelní část těla, tam mám docela obavy :-D
Zadnici musíš otlačit, pár jízd to nevyřeší a už vůbec ne krátkých. Je potřeba před tím jezdit pravidelně a dávat aspoň stovku. Jestli se budeš někde potloukat v desítkách km, tak je to málo.
Není nutné dávat stovku denně, ale aspoň 1x až 2x týdně ano. Pak už jen být fit a nevzít si nevyzkoušené věci na sebe. Nevhodně tvarovalná vložka dokáže dlouhou jízdu pěkně zošklivit.
nejsu žádný štoura,ale to nedá
silničku nemám,takže nejsu soudce,ale je to porce
bez pořádné přípravy je to pasé
Ale blbost, v pohodě a bez větších bolestí to zvládne, stačí když bude chtít.
Jezdil a vůbec ne málo, velmi rychle se do toho dostane. Profilem to vůbec není nijak náročná trasa, stačí si naplánovat přiměřenou obtížnost. Podstatné je to oblečení, lehké a časté jídlo a dostatek pití a nejdýl za 18 hodin to musí odjet.
hele Lelku já se nehádám,jen nemám po silnici také zkušenosti
já jezdím jen na MTB a 100 km je porce,po terénu
jistě pití je opravdu důležité i to ostatní,jen nenapsal kdy vyrazí--myslím čas,
přeji každému výzvy
já osobně taky bych letos chtěl najet více než loni,uvidí se
Já taky ne, jenom, že jsi napsal tak jasně, že to nedá. Myslím, že to umím docela dobře posoudit, proto jsem napsal, že to zvládne.
Jízda v terénu je něco jiného. Podle mého tak 1 km v terénu odpovídá přibližně 2 km po pevné cestě na treku, takže nějakých 220 km co plánuje odpovídá tak 110 km na horáku. Porce to pro netrénovaného cyklistu je, ale jednorázově celkem zvládnutelná.
tak to v žádném případě nesouhlasím,opravdu
loni jsem jel s netrénovaným zetákem 90 km po cykloztezkách-----máme MTB 29,zvládnul to celkem v pohodě,bylo to v tempu,žádné posedávání
později jsem ho vzal do terénu,asi 35 km,taky v tempu,nahoru dolů--nahoru dolů,sotva plantal nohama
to porovnání si myslím je mylné,to je můj názor,nejsu hádavý,uznávám všechny co tu komunikují,samozřejmě slušně
zítra si to vyříkáme
mějte se chlapy
A porovnáváš stejný profil cesty? Rovinu v terénu s rovinou na silnici a kopce v terénu s kopcema na silnici?
Přesně. Při podobném profilu trasy už musí být ta terénní poměrně náročným terénem, aby se to dostalo i jen na ten poměr 1:2.
Ono málokdy je navíc ta terénní trasa terénem po celou dobu, bývá skoro vždy ne tak málo lehčích přejezdových úseků (tím nemyslím rovnou po asfaltu, ale třeba pěkná šotolina).
Trasy terénem komplikuje to, že se často stane, že jsou tam výrazně prudší výjezdy (než na asfaltové trase) a jezdec nedokáže už udržet nízkou intenzitu a to ho může rychle odrovnat.
To je ale už o plánování trasy a výjezdů vhodných pro daného jezdce.
hele, já to tehdy dal na favoritu a takřka bez problémů. a to jsem druhý den vstával a šel na 30 km výšlap. a že bych předtím nějak trénoval, tak to ani omylem. když se neužene a nepřepálí to hned v začátku, tak to má bez problémů
A taky špatný sedlo nebo gripy můžou hodně potrápit. Naopak hodně pomůžou rohy, možnost změny úchopu při dlouhých jízdách je k nezaplacení.
ty rohy jsou přeci dobré i do kopce,jak říkáš,změna uchopu
to platí i pro MTB
Jasně že jo. Myslel jsem to tak, že na tu dálku je to skoro nezbytnost.
to já myslel,že pojede na silničce,ta má berany
Nene, pojedu na krosu, model Author Zenith 2008, pneu Schwalbe Marathon, možná jen obuju do nových plášťů. Rohy tam mám, ta změna úchopu je k nezaplacení...
to kolo znám dobře,měl kamarád kdysi
hmmmmmmmmmmm,statečný to chlapec,smekám
já jezdím MTB v terénu,loni jsme měli 100km vyjíždku,měl jsem toho plné kecky,
to víš--------roky
To záleží jaké máš řiditka, na dobře a správně tvarovaných se správnou šířkou jsou nadbytečné. Většina provozovaných kol má ale neergonometrická řiditka a tak jsou rohy vhodné.
Tady je něco motivačního z minulosti ;-)
http://www.nakole.cz/diskuse/14942-270-km-za...
Jel jsem v létě v těch třicítkách co byli trasu cca 220km/24hodin. Vyrážel jsem ráno kolem 5 hodiny ráno, pak si od zhruba deseti do šesti do večera dal pauzu a přes noc zase jel. Nechtělo se mi v tom největším vedru šlapat, takže jsem byl vyvalenej u vody ;)
Vyrazil jsem to na horáku s dvěma brašnama od SA na zadním nosiči, zvolil si jako terén asfalt - převážně silnice 3. a 2. třídy, nebyla to moc rovinka, ale nic hroznýho.
Dospěl jsem k průměru 22km/h - ráno to bylo lepší, večer pak již horší. Do té doby jsem měl maximální trať na den kolem 120km, takže docela záhul. A večerní část trasy (cca 110km) jsem jel v kroksách, což fakt není ideální cyklistická obuv, ale vzhledem k mým velkým pedálům to šlo :D
Trošku zabiják a magor, ale dojel jsem a byl to pro mě úspěch - skočit si z 120km rovnou na 220km a ještě k tomu v těch letních vedrech. Jinak jezdím poměrně hodně, jezdil jsem do školy kolem 90km každý den - ne že by byla tak daleko, spíš já jsem objel půl okresu než jsem tam dojel.
Před cestou kolo seštelovat (a projet), nebo alespoň očistit řetěz, ten brzdí nejvíce.
Nevím jaké máš gumy, koupil bych na to nějaké hladké úzké. Třeba Zaffiro (nevím ale jak máš široké ráfky), případně Rubena Flash.
Nečetl jsem všechno, vlastně nevím na čem chceš jet.
Nevím jestli se to provozuje i v Brně, ale v Praze pár krámů má tzv. testcentra kde půjčují (občas zdarma, občas za peníze) dobrá kola. Zvaž jestli si na to nechceš kolo půjčit.
A co takhle najmout si pár domestiků. aby ho tam v háku dotáhli. :-)
Už to tu zaznělo: nebál bych se nedostatečného tréninku (není to zase taková pálka), ani slabých nohou.
Ujedeš to na jakémkoli typu kola, pokud bude v dobrém stavu a pokud odpovídá tvé postavě a jsi na něj zvyklý.
Tohle je klíčové:
1) Ať máš dobře poštelovanou velikost rámu, výšku představce atp. Pokud ti něco opravdu znemožní jet dál, nebudou to nohy nebo porucha kola, ale bolest v zádech nebo v krční páteři. Na to pozor.
2) Sedlo. Jestliže tě už při 50km vyjížďce bolí zadek, něco je špatně. Dle mé zkušenosti bolí někdy od 100. km zadek vždycky, ale čím později začne, tím lépe.
Všechno ostatní (pláště, náklad, vítr, čas odjezdu) stojí za úvahu, ale není to zásadní. Může tě to zdržet, ale ne zastavit.
Nepodceňuj význam celkového vyčerpání organismu. To se daří například za chladnějšího větrného počasí (nejlépe s deštěm), ošizený oběd (abych se vešel do itineráře), dehydratace, ale i nevhodné kolo (tlusté měkké gumy, šustící řetěz znamenají výdaj energie navíc). Při takto dlouhé cestě k němu může dojít. Z dalších je možné zmínit natažené šlachy a vazy, při delších cestách (nebo intenzivnějších zátěžích) mám potíže s prokrvováním chodidel které mě občas donutí zastavit a občas opravdu znemožní pokračování (vozím vložky).
Sundat z kola může jezdce spousta věcí.
Opravdu hodně pomůže když poslední úsek nejede člověk sám, ale s někým. Když to je domluvené, tím líp, mašinka v kopcích počká, přiveze jídlo a pití, půjčí bundu.
Celkového vyčerpání v našich končinách a na dané vydálenosti může dosáhnout jen kdo neumí odhadnout své tempo:)
Nevozím s sebou žádný kýble vody a kila energetickejch tyček a kdoví čeho, ale i v parném létě vozím v brašnách tlustý ponožky, teplej svetr, neprofukovou bundu, tepláky a pláštěnku, kterou se dá položit třeba pod sebe při nouzovém noclehu, v dešti se s ní udržet v suchu. Není nic horšího, než studený sval, ten se může poškodit a nikam už nedojdeš. A není nic horšího, než zahánět zimu zvýšeným pohybem :)
Už se mi stalo, že mi ujel poslední vlak a byla v místech, odkud relativně daleko domů, tma jak v řiti (bezměsíčná noc), vybitý baterky, s tím se dalo akorát jít pěšky, ne na tom jet. Ale s mou výbavou to zas tak velký problém nebyl, do jedné ráno piánko po svejch, pak na mezi v teple zdřímnout do svítání a pěkně za světla dojet. Nemusím jíst, hladem člověk umře až po třech týdnech, není potřeba pit, žízní umřeš možná za tři dny, ale zima zabíjí.
Na štrece tě potká hlaďák ani nevíš jak (zrovna dneska jsem na konci cesty okusoval brašnu). Průběžné krmení a ke konci i nějaké "rychlé cukry" pomůžou předejít, nebo zahnat krize.
A zima se dá zahnat zvýšeným pohybem. Po takovém delším sjezdu u nuly vždycky vyhlížím nějaký výživnější zvedák, abych rozproudil krev a nahnal teplo i do třepení na rukách a nohách.
A kdyby pršelo a teplota klesla na 5°C?
Umřít se u nás na vyčerpání nedá, ale ten vejlet by měl být příjemný a nikoliv test toho co člověk dokáže přežít (ačkoliv po 100km je každý nafetovaný endorfiny takže za povedený výlet považuje naprosto cokoliv :-) ).
Nepodceňuju. Ale také nepřeceňuju. Nevhodné kolo (myslím typ, nikoli zanedbanou údržbu) tě zpomalí a unaví, ale nemělo by ti znemožnit pokračovat - třeba po hodinovém odpočinku.
Osobní zdravotní problémy by měl každý znát a podniknout patřičná opatření (ty vozíš vložky, já léky na bolest hlavy a na astma - to by zas mohlo zastavit mě).
Potřebu příjmu tekutin apod. jsem ani nezdůrazňoval - to je snad jasné. Itinerář si nedělám (rozhodně ne s časovými předpokaldy) - ten slouží jen ke zbytečnému stresu a vede právě ke špatnému vyhodnocení okamžitých potřeb a okolností. V extrému může vést i k osudově špatnému rozhodnutí.
Není třeba dělat z jednodenního výletu výkon, na který je potřeba si stavět nové kolo a půl roku trénovat. Zkusit to může každý z fleku a s tím, co má doma. Bude-li mít vhodné podmínky, do 24 hodin to dojede na čemkoli. Když ho něco zradí, bude příště zkušenější a dá to napodruhé.
Nemám moc rád takové ty řeči: ano, můžeš to zkusit, ale hlavně si nejdřív kup nové vybavení. Tak jsem to myslel. :-)
To víš že Tě špatné kolo sundá. Klidně můžeš mít o 3-5 km/h nižší průměr, vyždímá to z Tebe síly a s křečema neuděláš nic ani když se budeš hodinu válet v pangejtu. Když pak sečteš nižší průměr a delší odpočinky, máš rozdíl klidně 4h. No a když pak místo v osm dojedeš o půlnoci, tak pěkně prochladneš, a když ještě chytneš nějaké večerní ochlazení, déšť... Budeš vyčerpaný, budeš mít mžitky, za tmy vymeteš nějakou díru...
Já třeba můžu pít jak chci, ale pokud je nad 27°C mám s dehydratací (respektive přehříváním) velmi vážné problémy.
Ono se to může nasčítat, ani nevíš proč. V létě jsem v sobotu ujel tři kila a za dva týdny jsem odpočatý za slušného počasí totálně skapal na 140km a domů jsem musel jet vlakem (ujel jsem ještě dalších 50km, ale o moc víc bych nedal).
Poradit že na dlouhou štreku očištění řetězu a koupit hladké gumy (pár za 350kč) mi nepřijde nijak ujeté.
Mám zážitek z léta- na Rampušákovi se ke mě hlásil nějaký kluk od Lomnice, prý jsme se tam potkali zhruba dva týdny předtím. Poznal mě spolehlivě podle spousty rohlíků v dresu. Naprosto si ho nevybavuju, jel jsem tam napůl v transu, oči se mi lepily potem a vzpamatoval jsem se až někde před Jičínem. Kdybych byl v takovém stavu venku po setmění... No pěkně děkuju.
Jiná zkušenost. I z dost vážnýho zkřečování tě hodinka v pangejtu + klaciovka nebo pivo dostane.
Jo, tak pokud ti jde o čas (za žádnou cenu nejet po setmění), tak to je něco jiného. Ale to je právě ten stres, kterému já se vyhýbám. Nejednou jsem dojel ve dvě ráno. No a? V noci naopak často překonám krizi, chytím třetí dech a začne mi to jet tak, jak to od oběda nejelo.
K itineráři- nemám to rozepsané pro každou obec. Spíš to jsou takové orientační časy- plánu vyjet v šest, za čtyři hodin bych měl být zhruba tady a jestli to chci stihnout do večera musím tudy projet nejpozději po pěti hodinách. Když pak vidím že jsem pomalejší než co jsem naplánoval a ještě se k tomu připojí nějaké další faktory (počasí, pocity) tak můžu odhadnout jestli stíhám naplánovanou trasu nebo jestli začít někam zdrhat.
Mám také s čistou hlavou odhadnuto kdy nejpozději bych měl dosáhnout bodu návratu. Také mám pro případ nějakých obtíží rozmyšlené ústupové trasy (jestli chci "utéct" z trasy tak poslední vlak jede po trati ZY tehdy a takže pokud ho chci stihnout musím tam odbočit nejpozději v YY). Po 150km můžeš být dost vygumovanej a neschopen rozumné úvahy takže je dobré mít pro takové situace rozmyšleno co v tu chvíli udělat.
"jel jsem tam napůl v transu, oči se mi lepily potem"
"dost vygumovanej a neschopen rozumné úvahy"
A to v takovým stavu jezdíš po silnici v provozu? :(
Napůl v transu- to je objektivně každý cyklista po 150km. Hormony dělají svoje.
Dost vygumovanej- po 150km se tělu nedostává cukru (potřebný pro chod bystrého mozku), takže mozek zdaleka nejede naplno.
Se špatným sedlem jsem měl fůru zkušeností ze začátků. Neseděl jsem na kostech, ale na nevhodně "kulatém" sedle jsem se mlel na měkkých tkáních mezi kostma. No a po pár desítkách kilometrů už bylo utrpení sedět a přímo masochismus po pauze znova nasednout. Doslova zhmožděnej rozkrok. Na pár kilometrech běžného výletu se to nepozná, ale při téhle štrece by to mohlo dost zlobit.
Vhodně zvolené pláště a tlak jsou dle mého právě dost důležité. Také vítr (směr) je při takové cestě hooodně důležitým faktorem. Pokud by měl značnou část cesty jet proti silnějšímu větru, stálo by ho to hodně sil a mohla by mu brzy dojít energie.