Zdravím,
má někdo zkušenosti, jak se dostat s kolem do Švédska?
Plánujeme na dva týdny vyrazit na těžko po Švédsku, ale vypadá to, že bude oříšek se tam s koly a brašnami vůbec dostat v rozumným čase.
Budu ráda za tipy třeba na vlaky na sever Německa nebo do Dánska a pak třeba trajekt. Do Kodaně sice jede EN Phoenix, ale tím s kolem nemůžeme.
Díky!
Jana
Student agency ti kola vezme do autobusu za určitých podminek. Jezdi kodaň i stockholm. Myslim ze pokud ti začneš domlouvat už tahle dopředu, klapne to.
Díky, no bus je právě varianta, které bych se chtěla vyhnout, to už vlak je pohodlnější, a navíc, jak někdo píše níž, mně nikdo dopředu rezervaci neudělá. Takže by se klidně mohlo stát, že bychom nikam neodjeli...
Jel jsem s SA s kolem do Osla /zastávky Kodaň, Helsingborg, Goteborg/a nebyl absolutně žádný problém. Zavazadlový prostor autobusu je dost velký tak by neměl být problém tam zabalené kolo dát. Je sice pravda, že v přepravních podmínkách mají psáno, že by ti kolo nemuseli vzít, ale pokud vás nepojede moc tak kolo vezmou /aspoň tak to říkala stewartka v autobuse/
Povedlo se mi teď na začátek dubna sehnat u SA zpáteční jízdenku do Osla za promo cenu 1940 Kč. Za přepravu kola nebo lyží chtějí 300 Kč při platbě v autobuse, při platbě předem 250 Kč.
Tak to vyzkouším a uvidím.
Vlakem Hamburg EC Vindobona. Potom po ose na sever cca 160 km a zacina Dansko.
Jizdenka pres Eshop v predstihu byvala za cca 1200 Kc a neco za kolo. Ma to vuz vyhrazeny pro prepravu kol.
Nevim, co presne hledas na severu a jestli Ti to pomuze, ale pred dvema lety jsem to zjistoval a bylo to takto.
Díky za tip, EC Vindobona pořád jezdí, to je fajn. Taky jsem na to koukala, dá se potom dostat z Hamburku do přístaviště tuším v Lübecku a potom trajektem. Finální destinace je Švédsko, tak se mi moc nechce projíždět přes Dánsko.
Jezdí i Jan Jesenius, který jede před Vindobonou. Kola si nakládáš sama a jedou s Tebou ve vagónu na háku, takže dobrý. Jeli jsme takto v září labskou. Jízdenku s místenkou pro kolo je třeba koupit minimálně měsíc dopředu, pokud chceš jet v sezóně.
Prosím tě, můžu vědět, kam jste konkrétně ten lístek kupovali?!?
Již několikrát jsem měla snahu koupit jízdenku s kolem do Drážďan a furt a neměla jsem šanci ani 3 měsíce předem.
Letos to chci zkusit znovu a pokud neseženu, jsem rozhodnuta si ztěžovat. Nevěřím tomu, že by se do nějakého vlaku nevešla 2 kola.
Místenky pro kola jsou často vyprodány první den. Co si pamatuju v některých EC byla jen 4 místa pro kolo.
Já nevím, proč řešíš ty Drážďany, když zrovna tam se z Prahy můžeš dopravit kombinací rychlíku a osobáku a trvá to jen o 57 minut déle a je to bez nervů s místenkou.
Stejně první EC co bere kola je v Drážďanech až 14.45, takže úplně blbě, zato R+Os je tam už v deset.
Jo,v EC jsou jen 4 místa pro kola.
Ta přímá linka do Drážďan je spíš z pohodlnosti. Vím, že se dá kombinace Děčín + Dráž, ale ten přestup je vopruz.
Je možné, že nakonec zvítězí na přiblížení auto - přece jenom má tu výhodu, že jsem časově nezávislá a odstavit ho někde v Heidenau nebo na okraji Drážďan na týden nebude problém.
Zase přestup má tu výhodu, že můžeš potkat nové zajímavé lidi místo těch příšerných z předchozího vlaku. :)
Pro jistotu připomínám, že v B. Schandau je na nástupišti výtah, do kterého se pohodlně vejde natěžko naložené kolo.
Ještě jedno připomenutí. V kombinaci R+Os se jezdí tak, že se v Praze koupí jízdenka Praha-Vraňany a k tomu Labe-Elbe. Pak cesta vychází pro:
1 osobu 262 Kč
2 osoby 509 Kč
3 osoby 540 Kč
4 osoby 571 Kč
5 osob 602 Kč
Letadlem - nejlevněji asi Kodaň a Stockholm-Arlanda
Trajektem - nejkratší linky asi Sassnitz - Trelleborg, Rostock - Gedser, Puttgarden - Rødbyhavn
http://www.scandlines.com/
http://www.stenaline.com/
Vlakem přes Německo - např. EC Vindobona do Hamburku, potom na kole na Puttgarden nebo přesednout v Berlíně na vlak na Rujanu nebo Rostock - http://www.db.de
Predloni jsme do Kodane s koly leteli - s CSA. I jsem tu mel o tom vlakno.
Neprakticke na tom je to shaneni krabic a rozebirani/skladani kol. Taky vahove limity nejsou zrovna priznive. U lowcost navic je ta hranice fakt minimalni a za kazde deko si nechaji platit v eurech (resp. kolo tam maji zvlast za tabulkovou taxu, ale s brasnami se musi kouzlit, aby vysel limit - typicky neco na palubu, neco do krabice s kolem, zbytek jako 1 ks zavazadla). Takze na oko vyhodna levna letenka nemusi s koly prijit az tak vyhodne...
3-4 roky zpatky jsme jeli vlaky napric Nemeckem k hranicim DK (Pha - Decin - Dresden -Hamburg - Sylt resp. Flensburg) a pak uz to jeli po vlastni ose. Jinak v Dansku se da kolo vzit do vlaku taky, ale vlaky obecne jsou tam docela drahe (a narvane). Nektere mosty ale neslo prejet jinak nez vlakem.
S temi vlaky je obecne nejvetsi problem, ze prime EC/EN sice jedou, kam clovek potrebuje,ale zasadne neberou kola. Takze nezbyva nez se harcovat rychliky a spesnaky a desetkrat nekde prestupovat :(
Svedsko by se teoreticky dalo tim primym vlakem na Rujanu (Ostseebad Binz), prejet to po vlastni ose do Sassnitz a odtud trajektem do Trelleborgu.
Otazka je, jestli to pak se vsim vsudy nevyjde levneji letet do Stockholmu se SAS...?
Nebo s Norama, lítají tam z Prahy přímo Norské aeroliknky.
U těch kol jsem slyšel, že s ČSA se vyplatí jít přes cargo.
Osobně si myslím, že je taky nutný docenit časovou úsporu, ono leckdy zaplatit 100 euro navíc může znamenat 2-3 dny dovolené navíc, obzvlášť při přestupech v obou směrech...
U přepravy kol je vždycky dobré informovat se na podmínky přímo u té společnosti, se kterou se poletí. Každá to má jinak.
Někde je jednorázový poplatek za kolo, někde se platí kila za nadváhu.
Někde mají vlastní krabice a zapůjčí je na přepravu (za poplatek), někde se musíš postarat sám.
Neexistuje žádný universálně platný předpis.
Loni mi Norove do Osla (bez kol) vychazeli draz, nez SAS. Dnes uz to ale muze byt jinak.
Jo, jinak SAS na zimu omezuje linky z/do Prahy a nektere supluji Norove. V lete se to ale zase zmeni a bude a vetsi vyber - tim padem i zajimavejsi ceny.
Tehda do Kodane u CSA vyslo lip klasicky jako sport equipment pres nadrozmerna zavazadla (jen bylo potreba si nechat udelat rezervaci a par dni pred odletem si ji jeste nechat potvrdit, pac do vrtulaku se toho nakladu moc nevejde...).
Jinak souhlas. Je treba zvazit, co se vic vyplati...
Díky díky, koukám na ČSA a letenky do Kodaně teď s předstihem jsou za rozumnou cenu. Low costem asi ne, tím se mně nechce lítat ani bez kola, natož s ním, člověk nikdy neví, co jim přelítne přes nos. Ale u ČSA mají to cargo, jak píše újezďák, takže zkusím pozjišťovat toto, za nadměrný je to celkem pálka.
A kolo přelet přežilo? Mám trošku obavy z toho, jak ti letištní zřízenci s těma zavazadlama hážou.
Jen pozor na jednu věc - ČSA nemá paušální poplatek za kolo, ale platíš za každé kilo nadváhy. Přeprava kola se pak může dost prodražit.
Tohle je potřeba si u ČSA dobře prověřit - kolik kg bagáže máš zadara a co budeš muset doplatit a za kolik.
Osobni zkusenost byla s dopravou nejakeho kufru navic na sluzebni cestu s CSA do Tallinu. Doplaceli jsme jej za dost penez jako nadvahu, nacez jsem zjistil, ze 1. trida by nam to vzala v cene letenky a vyslo by to ve vysledku levneji. Byl tam vyssi limit na prepravu zavazadel, ale jsou to 3 roky zpet.. Mela by jsi dobre umyta okna v 1 tride...
Tady je zkusenost 2 roky zpatky:
http://www.nakole.cz/diskuse/15179-preprava-kol...
Cargo ma zas nevyhodu, ze se to tam musi zavest s nejakym predstihem, cargo terminal vetsinou byva na druhe strane letiste a navic se to musi posilat pres agenta (mozna bych jeste nekde dohledal mail, co mi z CSA tehdy odepsali), tj. spediterskou firmu, ktera k tomu doda vsechny nalezitosti.
Kola to prezila celkem bez problemu...
Lowcost nemusi byt problem - leteli jsme jednou se Smartwings do Francie a kola vzali bez problemu za pausal kolo/let.
Do Goteborgu jsem autobusem vezl hodně velký kufr a v něm rozebrané kolo (sedla a kola dole, gumy vypuštené, sundaný představec, vytažená vidlice, odšroubovaná přehazovačka). Kompletace zabrala asi 30-60 minut.
Eurolines bere kola (minimálně ten týpek tam kolo měl a odjel na něm od autobusu) a jede přímo do Kodaně, pak přes vodu do Skane jezdí vlaky, ale pozor, jakmile se člověk dostane víc do Švédska, vlaky kola moc brát nechtějí.
Do toho busu musíš kolo ale asi částečně rozebrat, taky záleží, jak moc bude plný bus.
Taky myslim maji v provoznim radu, ze na kolo musi byt rezervace, ale o tom, jestli se poveze, rozhoduje az ridic na miste, dle aktualni situace.
Jedna rozebrana silnicka je asi v pohode. Dva horaci uz muzou znamenat celkem solidni nejistotu...
Jinak do toho Svedska by se jeste mozna dalo vlakem pres Varsavu do Gdansku (vyzkouseno letos opacnym smerem s koly) a pak lodi, ale je to tak na dva dny a dve noci cesta, nehlede na cenu. To uz radsi letet...
Když přes Polsko, tak doporučuji spíš trajekt ze Swinoujscie (my si to přejmenovali na Svilušku). Je to ale na celou noc.
Do Swinoujscie se právě blbě dostává, ale díky!
Pokud vím, tak tenhle přístav hodně využívají cestovky - třeba by se podařilo najít volné místo v některém zájezdu jen na přepravu.
Některé cestovky občas takhle zájezd doplní - lepší mít uhrazené sedadlo aspoň částečně než nic.
My tam letos jeli s koly pres Nemecko do Ahlbeck Seebad (Pha - Decin - Bad Schandau - Dresden - Elesterwerda - Anklam - Ahlbeck Seebad). To je na hranici, cca 2km od Svinousti. Zabere to ale den cesty a chce to o vikendu, aby se dalo na wochenende...
Když jsem jela před 2,5 rokama do Švédska s SA, tak jeli nějací vjetnamci (až na konečnou do Linkopingu nebo Jinkopingu) a ty vezli snad půl baráku. Mj, i obrovskou plazmovou televizi. Jejich zavazadlama zaplnil stevard polovinu úložného prostoru.
Ale byla to sázka do loterie, co jim povolí a nepovolí naložit. Že to odvezou všechno bylo rozhodnuto až když stevard obhlédl zavazadla ostatních.
Samozřejmě platili nadlimitní bagáž.
Takže povolí i mnoho zavazadel, ale záleží to na aktuální situaci.
zde je mimochodem krásně vidět na co je dobrá skládačka. Tyto věci prostě nemusím řešit, složím, dám do tašky a jedu.
Já jsem tohle v Kalifornii řešil jednoduše.
Kolo byl můj dárek pro švagra :)
Koupilo se na místě akorát v cyklošopu v La Messe nemohli pochopit, že po 14 dnech přijdu a chci na to dát delší představec na řidítka místo toho abych jim ho vrátil, jak to dělají místní i turisti :)
Pokud míříš opravdu na jih Švédska, nezavrhuj ani Německé lokální vlaky. Za den se dá v pohodě Německo přejet, přestupů je zhruba 4 až 5 a při troše štěstí nebudeš muset z kola ani sundavat brašny. Spolu s trajektem to pak vyjde tak, že jeden den ráno vyrazíš z ČR, a další den ráno jsi na jihu Švédska. (Autobus podle mě nevyjde rychleji.) Ve Švédsku kola do vlaku nebere státní dopravce (SJ), u ostatních to většinou jde (ale situace je o dost nejasnější, než v česku). Dokonce jde často vzít kolo i do linkového autobusu (ale je problém dostat z kohokoliv jasné vyjádření, jestli to má jít nebo ne ...). Konkrétně třeba po západním pobřeží (Öresundtåg) jezdí vagóny ve kterých je na kola místa spousta.
Pokud ale míříš víc na sever Švédska, doporučuju letadlo na Arlandu (a případně i další místní let po Švédsku). Ono je "z jihu Švédska někam na sever" zhruba jednou tolik, co "do Švédska".
Mimochodem Norwegian (to není žádná zoufalá nízkonákladovka, neboj) berou kola i bez krabice, můžeš se přesně zeptat, ale myslím, že omotání balící fólií by mohlo stačit.
Byl jsem v jižním Švédsku s kolem již třikrát, tak se mohu podělit o svou zkušenost s cestou. Protože bydlím blízko polských hranic, jel jsem na kole z domu do Polska, tady jsem nasedl na vlak, vlakem jsem jel do Gdynie, nebo Gdaňska a odtud trajektem do Švédska do Karlskrony nebo do Nynashamnu. Časově to vycházelo tak, že k večeru jsem vyjel z domu, po jedenácté hodině večer jsem ve Wroclavi nasedl na vlak a s jedním přestupem jsem byl druhý den dopoledne v Gdaňsku. V šest hodin večer vyplouvá trajekt. V Karlskroně je trajekt o půl osmé ráno, do Nynashamnu je to dál, tam připluje v jednu odpoledne. Cenově to vychází přibližně tak, že vlak přes Polsko s kolem vyjde cca do 1000 Kč, zpáteční lístek na trajekt v nejlevnější kajutě vyšel cca 5000 Kč. Lístek bez kajuty, jen v sedadle necelé 4000 a dalo se položit do rohu na zem karimatku a spacák, nebyl s tím problém. Jinak trajekt je polský, takže v restauraci se dá za normální cenu najíst. Trajekty jsem hledal a rezervoval přes www.trajekty.com s tím, že když jsem něco nemohl najít, nebo mi nebylo něco jasné, tak bez problémů komunikovali přes email. Výhoda trajektu je v tom, že se kolo ani nemusí odstrojovat, najede se dovnitř přichytí popruhy a je to. A ve vlaku také není problém, jen při hledání spoje je potřeba zadat parametr, že se jede s kolem, některé dálkové vlaky přes Polsko kola neberou.
Letos se chystám do Dánska, tak pojedu vlakem přes Szczcecin do Rostocku a odtud trajektem do Gedseru v Dánsku, tam je to kousek, jede jen asi hodinu a stojí jedna cesta 19 Eur. Více o cestě se můžeš dočíst tady v mém blogu, nebo v novém blogu o cestě do Švédska, který teď na pokračování píše Peggy. A pokud se budeš chtít něco zeptat, klidně se ptej, pokud budu vědět, rád poradím.
Díky moc všem za rady a tipy, tohle je, co se mi podařilo zjistit:
ČSA má za nadměrné zavazadlo do určitých kil poplatek 2 700 Kč/jedna cesta, takže se to nasčítá a i když do Kodaně se dalo dostat relativně za dobrou cenu (na osobu), tímto by to hodně stouplo. Plus ještě navíc přejezd vlakem z Kodaně do Malmö, protože s kolem se přes ten jejich most (dálnici) dostat nedá.
ČSA cargo se trošku komplikuje, kvůli odvozu a vyzvednutí. Navíc se neplatí za kila, ale za objem (násobek rozměrů vyděleno 6 000 a vyjdou kila, to se vynásobí cenou za kilo a dá to součet), plus poplatky za transport a tak všelijak.
Vlakem by se to nějak dalo do Rostocku (asi s přestupem v Berlíně), nicméně cena za osobu v přestihu byla cca 6 000 Kč za zpáteční, a to bez kol. K tomu by ještě bylo potřeba připočítat trajekt (teď poptávaný byl za 60 EUR/zpáteční pro dvě osoby).
Takže se nakonec vydáme letecky z Prahy do Stockholmu, zpáteční pro dvě osoby včetně kol vyšla na cca 13 000 Kč, což se relativně dá a bude to asi nejrychlejší. Kolo u Norwegian stojí 37 EUR na jednu cestu, takže krásná cena.
Ještě nějak vymyslet, u koho ve Stockholmu necháme krabice na kola, a bude to :-).
Díky všem za pomoc a doufám, že diskuze pomůže někomu dalšímu v budoucnu!
Jana
Hmmm, hezký průzkum.
Co se týká těch krabic na kola - hodně kluků tady radí, že se dají někde na letišti uschovat. To jsem si ale sama nedovedla představit a pak jsem byla i ráda, že jsem na to nespoléhala. Když jsem si v Paříži na letišti představila, jak obcházím uklízečky nebo obchůdky...
Když jsem letěla s kolem do Francie, tak jsem na cestu tam měla sbaleno v krabici.
Na cestu zpět jsem pak zakoupila silnější stavební fólii - ta se dala bez problémů vozit celých 14 dní sebou. A byla jsem připravena v místě zakoupit lepicí pásku a potravinovou fólii. Event. na letišti ještě vyžádat nějaké papundekly.
S tímhle se dalo kolo zabalit do homogenního balíku - vyzkoušela jsem to doma. Z Francie jsem pak nakonec jela autem.
Samozřejmě se při balení do fólie zase musela otočit řidítka, sundat pedály a posunout kola.
Nemaji oni CSA ale kolo jako sport equipment za vyhodnejsi sazbu?
Kazdopadne je dobre vedet jak to maji Norwegian. To se bude hodit :-)
Ad krabice - kdyz jsme leteli do Kodane, tak jsme si rikali, jak to bude s krabicema v pohode, protoze Dansko je takova chapava cyklisticka zeme - zlaty voci!
Na letisti uschovat nelze, resp. lze v uschovne za cenu, ze za 14dni by to vydalo jeste na jeden takovy "zajezd". Zkousel jsem ukecat i ochranku a mechaniky od autopujcoven, jestli tam nemaji nejaky roh, kam by se to dalo soupnout - bez sance... Nakonec jsme to nechali u garazi "za sloupem" a napsali na ne, ze si je za 14 dni zase sebereme, ale po navratu byly samozrejme fuc.
Nezbylo nic jineho, nez si na letisti koupit nove (sice je fajn, ze se tam daji vubec sehnat, ale ta cena moc prijemna nebyla). Byla
nedele a cyklokramy v sirem okoli byly zavrene.
Naproti tomu rok predtim jsme byli v Bretani a leteli do Nantes. Male letiste a super lidi (prej, ze s frantikama neni domluva). Nechali nam cele tri tydny krabice schovane v provoznich prostorach - bez problemu, zadarmo...
Zajimalo by me, jestli Arlanda bude v tomhle ohledu bliz Kodani nebo Nantes. Preju vam to druhe :-)
Nektere aerolinky ale nevyzaduji primo krabici, takze by mozna stacilo pevne omotat folii, pripadne vyztuzit nejakymi kartony od popelnic.
Koukni sem: http://www.norwegian.com/en/customer-services... , u Norwegian krabice není potřeba (pokud si včas zarezervuješ místo). Libovolný "hadrový" pytel určitě stačí, asi by stačilo i omotání plastovou fólií (ale to bych se jich radši předem zeptal).
Já bych tu plastovou fólii nezatracovala.
Čím líp si kolo pro přepravu ošetří, tím víc sníží riziko, že mu ho někdo "odře".
Já to myslel tak, že by mohla stačit i fólie bez pytle. Tj. pointa je, že pak člověk nemusí tahat těžký pytel s sebou nebo vymýšlet, kam ho schovat. fólie je k dispozici i na letišti spolehlivěji a za výrazně rozumnější cenu, než krabice.
Fólii navíc k pytli neřeším. Ani osobní preference jestli se raději víc bát o kolo a zabalit pořádněji, nebo si naopak ušetřit starosti kam s krabicí. Jen jsem chtěl přihodit možnost, že to jde i bez krabice. Nikomu ji samozřejmě nevnucuju. :)