Ahoj všem cyklotůristům.Jsem zde nový,ale trochu Vás znám z různých diskuzí.Minulý rok jsem měl dost těžký úraz na kole,(střih větru mně vcucnul pod náklaďák).Vše dobře dopadlo,po měsíci mně pustili z nemocnice,a teď mám akorát pár šroubů v ruce.Ale mám takový malý dotaz.Myslíte,že by bylo dobré uzákonit povinné cyklohelmy mimo obec jako na Slovensku?V práci to vypadá divně když tam přijedu jak helminátor,ale nemůžu si pomoct pořád mám trochu strach.Ten zákon by možná pomohl všem,i když to vypadá divně,jak nějaká babka v sukni jede na nákup do vedlejší dědiny a má na hlavě naražený kokos z Kauflandu.Roban.P.S.Díky všem za odpovědi,a hlavně za to,že jsem i přesto,že jsem nemohl jezdit,byl s Váma na kole!
Proč hned na vše zákon? Nikdo přece nikomu nezakazuje mit přilbu. Dospělý svéprávný člověk by měl vědět co riskuje.
Máš pravdu,ateď už vím,co riskuju.A zákon?Nejsem příznivec žádných takových zákonů,jen jsem chtěl vědět,co na to lidi řeknou.
V diskusi pod tím článkem na osel.cz je zajímavý nápad - "již řadu let sním o výklopném rameni, na které bych připevnila blikačku a opticky tak rozšířila své jednostopé "vozidlo"". Něco takového jsem viděl vloni v létě kdesi v jižních čechách, na nosiči asi 50cm rameno do vozovky, na něm praporek a tuším bez blikačky. Jak to je s právní úpravou šířky byciklu? Protože já osobně tehdy za volantem jsem se tomu rameni vyhnul o to víc. Nemá s tím někdo zkušenost?
To není nic novýho, takový plácačky s odrazkou, které se přes kloub namontovaly na nosič, se tu prodávaly už na konci 80. let. Nevím, jestli to nějak pomáhalo, ale jeden člověk, který to tehdy vozil, už to nevozí. Srazilo jej totiž předjíždějící auto - naštěstí mu zlomilo jen tu plácačku. Ironie, no...
Mám anglické zrcátko Winkku, je zasunuté v řídítku nalevo, kromĕ zrcátka funguje jsko blinkr, na což bych nespoléhal, ale občas to nĕkdo pochopí.
Zásadní přínos ovšem vidím v tom, že na spidu zrcátka jsou červené vážnĕ dost agresivní ledky, bílé dopředu.
Po zkušenosti asi z 2000 km s tímhle krámem mám za prokázané, že pokud zrcátko svítí, tedy asi nĕjakých 8 cm pás svĕtel vlevo řídítek, i za bílého dne, mĕ auta objíždĕjí vĕtším obloukem.
Nĕkde to tu mám, jinak je to na googlovatelné. Je to ale na zrcátko dost drahé. Ale jistĕ nĕjaký kutil dokáže nĕco podobnéhodlat. To agresivní červené svĕtlo na řidiče fakt funguje.
Nějak nerozumím tomu, proč chceš přilby uzákonit.
Z tvého popisu jsem pochopila, že ty v přilbě jezdíš a tvůj úraz nebyl vůbec ovlivněn tím, zda jsi přilbu měl nebo ne.
A jestli si myslíš, že by to změnilo vnímání tvých kolegů v práci, tak v to bych zase až tak nedoufala.
Nechal bych to na úvaze každého, horší by bylo kdyby někdo přílby zakazoval.
A na kolegy se vykašli, buď svobodně sám sebou, jak to chceš a cítíš. Za sebe zodpovídáš sám, ne tvoji kolegové.
Jo, a na normálním kole přílbu vozím, na tříkolce (christianii) jsem ji neměl.
Dík za odpověď,je to pravda,že záleží na každým,jak jezdí,jak se cítí atd.No ale ptám se,uzákonit,či nikoliv?A na tý tříkolce bych asi víc řešil jak se na tom jezdí,než kdo mně srazí.
Pár lidí už tady spadlo z kola díky kufrům a SPD pedálům (jeden dokonce na mě :-)
Není na čase SPD zákonem zakázat ? Pro bezpečnost všech ?
Kašli na zákony. Už tak jich máme víc než obyvatel. Klidně blembu voz, na ostatní kašli.
Z mého pohledu jen proboha nic dalšího nepřikazovat, už teď je těch zákonů, vyhlášek a norem víc, než může jediný člověk za život přečíst, přestože MUSÍ všechny dodržovat.
Navíc všichni víme, jak to v našem státě s předpisy je, po počáteční histerii si lidi zvyknou, že se to tak nějak toleruje, ale zároveň bude mít policie v ruce další nástroj, za co může pokutovat, když se to zrovna bude hodit.
Vemme si třeba povinné celodenní svícení (proč je to špatně jsem psal jinde), zkoušeli jste někdy počítat, kolik aut to nedodržuje? U nás už většina aut nesvítí a nikomu to nevadí...
No a na závěr bych se zeptal já, proč TY řešíš zda "uzákonit,či nikoliv"? Jsi snad poslanec? Pokud ne, tak ti stejně jako ostatním nezbyde než skákat jak pískají ti, co zrovna vládnou, podobu zákonů neovlivníš....
Tak mi to teda vadí, když auto nesvítí tak pro mě nejede ale stojí. Tak to vnímám jako cyklista tak i jako řidič.
Povinné svícení aut je blbost již zde milionkrát probíraná. V osvícenějších zemích než je naše banánová republika, kde kdejakej fízl mele do zákonů (jako třeba povinné nošení reflexních prvků chodců), už na to dávno přišli a povinné svícení zrušili.
osvícené země myslíš jako, že mají dobré pouliční osvětlení? a nemusí se tam tedy svítit ani v noci?
Ted jsi mi pripomnel muj sok, kdyz jsem prijel do Belgie a po prejeti hranic porad cekal, kdy bude koncit osvetleni celnice a parkoviste... a ono nejblizsich 300 km nic. 8-)
Osvĕtlené dálnice :-)
Nevím jak teď, ale za poslední krize rozsvĕceli už jen křižovatky, šetřílci :-)
K čemu přilbu pokud ji někdo chce ať si ji nosí. Nemá enu zase zavádět nějaké stupidní zákony.
Stačí se podívat na ulici. Děti do 18 let by přilbu měli mít,a málokterwej ji má,a to je na to zákon,myslíš že by to někdo dodržoval?
Pokd ji někdo chce nost ať ji nosí ale k čemu na vesnických silnicích,když tě srazí auto tak přilba stejně moc nepomůže,a pokud někdo spadne pod kamion a přejede ho některá z náprav přilba ti je taky k prdu.
Je to jako s pásama v autě,často život zachrání ale jsou situace kdy dotyčnýho zabijou.
Šmankote už je to tu zase!
Pokud chceš jezdit v přilbě, na to snad nepotřebuješ zákon?! Jestli přilbu vozíš už teď, změnilo by se pro tebe akorát to, že bys mohl dostat pokutu, když bys ji jednou zapomněl.
Nebo se v té přilbě cítíš trapně a nedokážeš ostatním vysvětlit, proč ji na hlavě vozíš a tak si přeješ změnu zákona, aby ji museli vozit všichni?! To je totiž asi jediné racionální vysvětlení tvé otázky... kromě možnosti, že lobuješ za výrobce přileb... :-)
Ano přilba může zachránit život, ale taky nemusí. Je to jen jedna z mnoha ochranných pomůcek, někdy by k přežití stačil chránič páteře, jindy by zase následky pádu zmírnilo motorkářské oblečení...
Jinak nařídit přilby mimo obec a v obci ne, to mi připadá jako volovina na n-tou, vsadil bych se, že většina nehod cyklistů se stejně stává v obci.
Přestože mám za sebou srážku s autem, tak přilbu běžně nevozím. Je to moje rozhodnutí a vidím v tom určitou svobodu, že člověk může dělat rozhodnutí a pak nese jejich důsledky.
Podobně jako se sám rozhodnu, co si který den vezmu na sebe - když se rozhodnu blbě, tak buď nastydnu nebo mi naopak bude celej den vedro, ale proto snad nepotřebujeme zákon, že pokud je venku méně než 10°C, tak je povinné nosit dlouhé kalhoty a bundu, nebo jo?
Ve sprše jsem o tom ještě přemýšlel a "musím" reagovat ještě na jednu věc: "ten zákon by možná pomohl všem", to si zaslouží rozebrat.
1) Nepomohl by cyklistům:
- Kdo přilbu vozí, by ji vozil dál
- Kdo přilbu nevozí, by měl dilema, zda se podřídit nebo na kole přestat jezdit
- Pro opilce jezdící z hospody bez světel by se nic nezměnilo
2) Pomohl by výrobcům a prodejcům přileb
- Nicméně trh je už poměrně nasycen, nelze čekat, že si všichni přilbu koupí a navíc poptávka by byla po nejlevnějších typech, cokoliv, co lze prohlasit za přilbu...
3) Pomohl by pojišťovnám
- Konečně by měly v ruce další padný argument proč odmítnout plnění:
"To nás mrzí, že vás zmrzačil opilý řidič pojištěný u nás, ale musíte pochopit, že když jste neměl přilbu, závažným způsobem jste porušil zákon, takže jsme museli plnění poněkud zkrátit, bolestné nedostanete a na ten invalidní vozík si holt musít naspořit sám..."
4) Pomohl by policii
- Přinejmenším ze začátku by vybrali nějaké pokuty od cyklistů, kteří přilbu zapomenou s odduvodněním, že je to pro jejich dobro
- V řadě případů by cyklistu bez přilby bylo možné prohlásit za spoluviníka nehody
- Když cyklista nehodu nepřežije a přilba se nenajde, platil by předchozí bod
5) Pomohl by státu
- Daně z prodaných přileb + pokuty by byly příjmem rozpočtu, i když asi zanedbatelným
- Byl by argument, že to stát s ochranou cyklistů myslí vážně a oproti cyklostezkám by to nic nestálo
U přilby, stejně jako u pásů v autě a případně jinýchc podobných věcí, které se týkají bezpečnosti samotného účastníka, bych ponechal volbu na každém dobrovolně - je to jen a jen otázka osobní zodpovědnosti a následky si nese každý sám, nikoho jiného tím neohrožuje.
Naopak třeba v tom případě denního svícení jsem pro povinnost, opravdu jsou auta líp vidět. A mé nesvícení se týká bezpečnosti ostatních, ohrožuju jiné. Proto povinnost.
Logické, ne?
Ovšem oč líp jsou vidět ta auta, o to hůř je mezi nimi vidět to, co nesvítí. Chodci, většina cyklistů...
Bohužel mají navíc cyklisté zlozvyk oblékat se co nejtmavěji.
Přehlédnout pak cyklistu mezi svítícími auty i za dne není pak, bohužel, problém. Zrovna minulý týden jsem málem jednomu takovému vlítla pod kolo, byť jsem byla na přechodu...
Jel moc blízko stojících aut, takže jsem ho viděla až když jsem vkročila na přechod...
Nemohlo by se spíš místo přileb uzákonit, že cyklista může ve městě v úzkých ulicích jezdit uprostřed pruhu mezi auty?!? To by bylo mnohem bezpečnější a z chodníku by byl mnohem lépěji vidět.
Zajimava myslenka. Ja si nemyslim, ze by barva obleceni ve dne hrala tak zasadni roli, tam je dulezity spise kontrast proti pozadi, coz kupodivu i cerna muze nekdy splnit, i kdyz kriklava barva je urcite videt lepe. Mnohem horsi je ninja cyklista v noci, zvlast pokud neni dostatecne osvetlen.
Kazdopadne s celodenni sviceni povazuju za spatne prave protoze zvysuje bezpecnost sviticich objektu na ukor vsech ostatnich.
Proc maji cykliste v oblibe predevsim cerne elastaky, zatimco bilou barvu jsem asi ani nevidel, urcite ma nejaky duvod... ;)
V tom druhem bodu s tebou souhlasim, cyklista ma povinnost jet u praveho okraje vozovky, coz si bohuzel nekteri motoristi prekladaji, ze ma jezdit po krajnici. Pritom jizda stredem pruhu je casto mnohem bezpecnejsi, prestoze se z toho nekteri ridici muzou zblaznit...
Hele, konkrétně mě se to stalo na Vinohradské u Alberta.
Byl slunečný den, a v tomhle místě je ulice zastíněná z obou stran domy a navíc zúžená, takže díky parkujícím autům se jezdí po kolejích.
Když se rozhlížíš na přechodu, koukáš za světla do "tmy" a když je tam za parkujícími auty "schovaný" cyklista v tmavém oblečení, tak ti chvilku trvá, než ho uvidíš.
To ja ti vcelku verim, nicmene vis JISTE, ze by sis cyklisty vsimla, pokud by mel svetle obleceni?
Co kdybych naopak tvrdil, ze kdyby auta ve dne nesvitila, lide by byli opatrnejsi pri rozhlizeni a nespolehali na to, ze kdyz nic nesviti, muzu jit?
Pasy jsou zalezitosti jednotlivce, dokud jede v aute sam. Dal uz je to ohrozovani ostatnich.
https://www.youtube.com/watch?v=ifPVGpx7Lwc
[2:03 & 3:05]
https://www.youtube.com/watch?feature=endscreen...
[0:12]
youtube > záložka sdílet > zaškrtávátko spustit v čase
Ani to že je platné jen dokud jedeš sám není pravda. Když nejsi zapřený a při nouzovém brždění sklouzneš po sedačce dopředu, takže nejsi pak nejsi schopen ovládat zatím nenabourané auto....
Jeste abych vam to ulehcoval! 8-)
K tomu nouzovemu brzdeni - uz jsem parkrat na brzdy ostre dupnul. A nikdy jsem jako ridic nesel do pasu. Vzdycky automaticky zapru ruce o volant. Neumim si predstavit, jak moc bych musel brzdit, abych se zasunul. Spis bych se bal, ze se opru o brzdu a nebudu schopen povolit.
BTW, co to s Tebou jako spolujezdcem provedlo, kdyz jsem brzdil pred tou kockou? Sel jsi do pasu, nebo ses stacil zaprit?
Chápu tvé rozhodnutí vozit přilbu po takové zkušenosti, sám sem byl naramplován v podjezdu Avií na stěnu a dřel hlavou o beton. Před tím asi 40 000km bez přilby žádný úraz, jezdilo méně aut.
Po té příhodě s Avií asi 30 000km s přilbou a dvakrát vytlačen ze silnice s následným saltem přes řidítka s přistáním na hlavu, přilba mi zřejmě zachránila život. O bezohledném prasení ani nepíšu , to bylo na denním pořádku. Provoz v podstatě stejný jako dnes.
Teď asi 30 000km bez přilby, žádné vytlačení do příkopu a prasení se zůžilo na třetinu.
Nedělám si iluze že by se řidiči zlepšili a byli ohleduplnější než třeba před 12-ti lety, je v tom něco jiného o čem sem dlouhou dobu nevěděl, jen sem to nějak podvědomě cítil. Na toto téma proběhly průzkumy v USA i v Evropě a potvrdily mi mé zkušenosti. I slušní řidiči jezdící bez pokut a záznamů, u nás bez -bodů přiznali, že když vidí cyklistu s přilbou, více riskují a předjíždí ho v nebezpečnějších situacích. Například auto v protisměru ve svém pruhu na užší silnici, před horizontem nebo zatáčkou. Prostě přiznali že u cyklisty bez přilby by si to nedovolili, jelikož by se při pádu na hlavu mohl i zabít a byla by to jejich vina, přičemž s přilbou by se mohl jen zranit tak to risknou, následný trest by nemusel být za těch pár ušetřených vteřin tak vysoký.
Ještě jeden zajímavý poznatek mám, nejvíce se povinných přileb pro cyklisty domáhají agresivní řidiči kteří by na kolo nikdy nesedli. :-) Proč asi? Určitě ne pro cyklistovu bezpečnost, jde jen o krásně schované sobectví.
Přilbu vozím mimo silniční provoz, v lese a mimo civilizaci, v silničním provozu je aspoň v mém případě a desítkách tisíc kilometrů zkušeností kontraproduktivní.
Kdysi jsem cetl clanek, jak nekdo delal na tohle tema pruzkum, posuzoval statisticky bezpecnost/nebezpecnost predjeti autem podle bocniho odstupu, ktery mu ridici nechali. Co si vzpominam, tak zaver byl prave jednak, ze u cyklisty s prilbou ridici vice riskuji a naopak mnohem vice mista nechavaji cyklistum/cyklistkam s dlouhymi vlasy (u nej asi stacila paruka).
Zda je to pravda nevim, beru to dost s rezervou, ale zato muzu potvrdit vyrazne opatrnejsi predjizdeni u lehokola. Ten efekt ale bohuzel postupne mizi, ridici si tu uz zvykli. :-/
Nevím jak to mají jiní, ale u mě tyhle průzkumy platí a platily ještě před tím než sem se o nich vůbec dozvěděl. :-)
Jo a lehokola, v mém případě lehotříkolka, jak píšeš, řidiči si zvykli a z obr oblouku se stal takový normální oblouk jako u klasiky. U lehotříkolky je mi jedno i když mě zprasí, i ve vichru můžu řídit jednou rukou a ani to se mnou nehne.
Byl by nějaký odkaz na zdroj?
Nemám za volantem "milion kilometrů bez nehody", ale k ostatním účastníkům provozu se chovám bez rozlišování, zda mají či nemají přilbu. Spíš podvědomě bystřím, pokud spatřím ženskou za volantem, ať už jedu autem, na kole nebo pěškobusem - opakovaná vlastní zkušenost, ani nemusej bejt blondýny, slepý jsou všechny, do křižovatek, při míjení..., anebo dítě kdekoliv. Ale cyklistu s přilbou a bez přilby? To slyším prga.
Neni to sice presne ta verze, ale plus minus je tam opravdu to, o cem jsem psal...
http://www.osel.cz/index.php?clanek=2109
Ja si myslim, ze vedome asi nikdo nebude ohrozovat cyklistu jen protoze ma prilbu, tady pujde spise o podvedome hodnoceni, kolik kdo mista potrebuje, pricemz si to pravdepodobne ani neuvedomuje.
Navic spousta motoristu si ani nepripusti, ze nektere jejich manevry cyklisty ohrozuji v duchu "no proti mi neco jelo, tak jsem mu vic mista nechat nemohl, vsak mel tam jeste kus krajnice..."
Ta studie je samozřejmě moc zajímavá, znám ji už z dřívějška. Ovšem pořád jsou to pokusy jednoho cyklisty, i když mnohačetné.
Nevíte, zda ty pokusy už opakoval i někdo jiný třeba s více cyklisty?
Nevím a je otázka, zda by měl někdo motivaci studii opakovat. Potvrzení tohohle závěru by nikomu neprospělo - výrobcům přileb určitě ne a ostatním firmám je to jedno, takže kdo by to platil?
Někde jsem slyšel teorii, že nejbezpečněji by řidiči aut jezdili bez pásů a s ostrým hřebíkem uprostřed volantu. Celkem bych tomu věřil... :)
Nepřemýšlím nad tím, komu by potvrzení či vyvrácení studie prospělo. Pouze mě to zajímá.
Ráda bych věděla, samozřejmě jako cyklista, zda to tak opravdu funguje. Zda skutečně tím, že si dám na hlavu helmu, sama sebe víc ohrožuju.
Tvrdí se také, že když si dá čkověk na hlavu helmu, sám jede riskantněji.
Bylo by zajímavé zjistit, zda cyklisté s přilbou na hlavě jsou častějšími účastníky dopravních nehod než cyklisté bez přilby na hlavě.
Jinak nejsem zastáncem zákonné povinnosti nosit helmu, je to věc každého jednotlivce. Na druhé straně nejsem zástancem tvrzení, že helma zvyšuje riziko cyklistovo, tedy alespoň do chvíle, než to někdo skutečně prokáže.
Ono udelat takovou studii opravdu nezavisle a objektivne by mohlo dat docela dost prace, jinak to nebude prukazne...
Priklad - dopoledne budes zkoumat jizdu aut s prilbou a odpoledne bez prilby. To ze ti vyjde vyrazny rozdil nemusi mit pricinu v prilbe, ale treba v denni dobe. Kdyz to budou testovat dva jezdci ve stejnou dobu, muze rozdil krome prilby ovlivnit vzhled jezdce nebo barva kola. A i kdyz se udelaji desetitisice mereni, daji se vysledky zobecnit na vsechny cyklisty nebo plati treba jen pro cyklisty okolo 35 let na silnicnim kole? K uplatneni studie z jine zeme u nas, bych byl vubec skepticky...
Pravdepodobne ti tak nezbyde ridit se svyma zkusenostma a rozumem, ale kdybys nejakokou studii nebo statistiku nasla, klidne se o ni podel... :)
No právě, že to vůbec není tak jednoduché, proto bych byla moc moc opatrná se závěrem, že samotné nošení přilby zvyšuje dopravní riziko pro cyklistu, což se ale bohužel ten článek snaží dost jasně naznačit.
Zastánci (povinné) přílby často argumentují tím, že to mnohým zachránilo život. Pomíjejí přitom fakt, že helmu si často berou ti, kteří se chystají více riskovat. Takže ono to nemusí být vždycky tak, že helma na hlavě vede člověka k většímu riskování, ale vyšší míra riskování vede člověka k prevenci v podobě nošení helmy.
Skutečně spolehlivá čísla o efektu nošení helmy nebudeme mít asi nikdy, protože helmu si pořizuje jiný druh cyklistů, než jsou ti, kteří jezdí bez ní, a tentýž cyklista s helmou a bez helmy se nechová stejně.
Dobře to dokládá jeden zdejší příspěvek, kdy tu někdo psal, že když někam musí na kole a nemůže si vzít helmu, má hroznej strach a jede jako podělanej. Nedokážu si představit lepší důkaz o tom, že helma na hlavě často vede podvědomě k riskantnějšímu chování.
S prominutím, jsem druh cyklisty, který si pořídil helmu. Mohl bys mi prosím sdělit, na základě Tvého rozboru, zda jsem ohroženější druh cyklisty, než ti, co si helmu nepořídili?
Prosím, podložit zdroji, nejlépe nějakými relevantními studiemi.
Jinak, podle té studie zde uvedené, by mělo platit, že když si vezmeš místo přilby paruku a budeš se vyhýbat bílým dodávkám, tak budeš v klídku:-)
Ještě bych snad jen zdůraznila, že se neptám na pocity. Ptám se na skutečná čísla:-))
Pokud někde skutečná čísla najdeš, určitě se o ně poděl, mě by to taky zajímalo.
Já bych byl dost skeptik i ohledně statistik, kolika lidem přilba zachránila/mohla zachránit život, protože to podle mě spolehlivě ani zjistit nelze, navíc těžko hledat někoho nezaujatého, kdo by to zjišťoval, navíc "vhodným" zpracovaním lze snadno výsledek "korigovat"...
Žádná čísla nemám. Když se mi ale tu a tam nějaká dostanou do ruky, jsem k nim hodně skeptický. Ne snad přímo k těm číslům jako takovým, ale k jejich interpretaci.
Ani pocitově se to řešit nedá. To si musí každý zvážit a vyřešit sám. K nošení helmy by ale neměl být nucen zákonem. Když už si tu helmu někdo koupí a nosí ji, měl by si jen pohlídat, aby se to neprojevilo na jeho riskantnějším chování. U dam ale tuhle reakci moc nečekám.
Tak tady jsem našla ještě něco málo k té původní studii.
http://www.cyclistview.com/overtaking/files/A...
Nechci soudit, ale zdá se, že pan Walker v ní skutečně zapomněl pár podstaných věcí zmínit, jako třeba celkový průměrný boční odstup.
Kdo hledá najde, i tady se to řešilo.
Jinak s pohledu řidiče si to ani ti slušní řidiči neuvědomovali, je to někde v podvědomí. To je to samé jako že cyklista s přilbou více riskuje než bez přilby. Například ve sjezdech to pustím více s přilbou než bez ní, to taky málokdo přizná a nebo si to neuvědomí. :-)
Zvláštní. Zrovna v sobotu jsme měli na toto téma rozmluvu s mým mužem. Tvrdil, že jezdím zbytečně moc ohleduplně. Proč prý na uzké silničce jsem to vždy já, kdo uhne. Prý tím ty protijedoucí rozmazluji a oni si pak myslí, že jim vždy každý uhne:-))
Lehokola jsou dle mého zjištění na silnicích velmi nebezpečný, dají se lehce přehlídnout, protože jsou hodně nízký. Na silnice to nepatří.
Deti, psy, kocky... jsou dle meho zjisteni na silnicich velmi nebezpecne, daji se snadno prehlednout a chovaji se nepredvidatelne, proto na ulici nepatri... navrhuji nejprve zakazat, potom zrusit!
Nakladni auta a autobusy jsou dle meho zjisteni na silnicich nebezpecne, neni z nich poradne videt, jsou moc vysoky, neni pres ne videt, maji dlouhou brzdnou drahu a pro ostatni je jejich predjizdeni obtizne. Navrhuji zakazat a zrusit...
Duchodci v cepici a blondynky za volantem....
Budeme se trumfovat, kdo prijde s absurdnejsim napadem? :-D
motorky na silnice nepatří, protože jsou moc rychlé a jejich řidič neregistruje znamění o změně směru jízdy. Cyklisti na silnice nepatří, protože nenosí přilby a když je sestřelíš, tak hned máš na krku smrťák, kdyby nosili přilby, tak by to bylo lepší, protože by to bylo jen ublížení na zdraví.
To jsou další píčoviny do sbírky blbých výroků.
Hele a co ti říká vodorovné dopravní značení? To taky nevidíš? To je ještě nižší než lehocyklista.
Tak to si zajdi na oční vyšetření :-)
Ono kdyby ti páni lehokoláci třeba víc sportovali než se nepájeli pivem a tučným jídlem {a díky tomu jim narostl velký břuch a prdel*-no není to prdel*}, který klasický kolo už neuveze, tak bychom se bavili v jiný rovině a nikdo by nikoho na silnici nepřehlížel.
Mám obojí a 42 let jezdím na klasice, víš prd proč si někteří pořizují leho, ale břichem a prdelí to nebude. Navíc je mezi nimi většina štíhlých, to ti zřejmě mozek nepobral.
Pokud takový idiotský řidič přehlídne leho jak potom může vidět dětského chodce na přechodu?
V tom s tebou nesouhlasím, vždycky když potkám lehokolistu je pořádně tlustý. Takže mne to přesvědčuje v tom, že kdyby drželi dietu a nepopíjely co kilometr několik piv tak by jezdily na klasice.
Tak 100% vážných dopravních nehod s autem, kterou jsem zažil zavinila 18ti letá blondýnka! To mě přesvědčuje v tom, že kdyby nebyly 18ti leté blondýnky, prospělo by to nám všem. Navrhuji proto úplně zakázat 18ti leté blondýnky!
Legislativně by se to řešilo třeba tak, že komisí úředně uznaná blondýnka by 18té narozeniny vůbec neměla, ale dva roky by ji bylo 17 a pak by rovnou měla 19té narozeniny...
Tak si říkám, jak ty to máš s tou váhou, dietou a sportem? Tipoval bych to na gaučového rozumbradu... ;)
Tolik mínusů jsem si dnad nezasloužila a pokud to někoho naštvalo, tak se opravím na termín dobře živený, což rád používá otec na sumo zápasníky.
A nejlepší je , když je člověk dobře živený a ještě k tomu tlustý :-)
a co teprv když je obézní a ještě k tomu tlustý, protože nejhorší jsou ty obezity, na ty si musí človek dávat pozor :-)
To si pamatuju, taky jsem byl kdysi obézní a bylo to strašné. Ale co jsem začal pořádně jíst a pít a spát, abych byl silný a mohl se té obezitě bránit, už jsem jenom normálně tlustý :-)
Sport? co to je za zkurv*ně sprosté slovo
Tenhle problém lze snadno řešit, já to tak dĕlám furt.
Motám se tak, že nenasednu na kolo?
Prostĕ přivedu ho ke schodu a nasednu zvrchu jak na šemíka. Takže nezáviď lehokolistům, že nepadnou hubou na zem, při přrehazování nohy přes rám.
Chytrost nejsou žádný čáry.
Když tu někdo nakousne tenhle "problém", tak tuším, že Jurimír sem přilípne jednu zajímavou fotku. Je na ní lehocyklista a cyklista na zábradlí. Jak jedou vedle sebe. Zajímavý pohled... Zkus hádat proč.
Bohužel jsem tu fotku nedohledal.
Hm, no ale on už flame stejně jede.
1. Přiznám se že vím jen o jednom výzkumu, který už zde byl citován a který udajně dokazuje, že k lidem s přilbou se cyklisté chovají bezohledněji.
Pokud vím tak se tam také jednalo o to, že si ten model testu nazoval paruku a jezdil převlečený za ženu a myslím nikdo mu už nedokáže, že vždy jel stejně. Navíc byl při testování sražen autem a mám dojem, že zrovna když přilbu neměl a měl být tím padem bezpečně bezpečnej.
2. zatím jsem od nikoho v česku neslyšel, že by při řízení rozlišoval cyklisty na opřílbené nebo neopřílbené.
Osobně nejenže nemám při spatření cyklisty čas zkoumat jestli má na hlavě přilbu, jestli je to žena nebo muž, náhodný cyklista nebo vyježděný profesionál který drží lajnu a a už vůbec si nedovedu představit, že to někdo má v autě čas řešit s ohledem na to jak to může kolem něj střihnout ???
3.Jako řidič však vím, že žádný cyklista nemusí (u)držet rovnou stopu a to v kombinaci desítek faktorů ( např. vítr, nerovnosti, ohlédnutí, kluzko, písek, defekt, neumětelství, přehnané sebevědomí, blbnutí na kole, nepozornost atd atd).
Takže ho co ?Vždy uctivě objedu.
Je možný že vemu v potaz, že ten cyklista bude vlnit, pak ho asi objedu výrazněji, ale to jestli má nebo nemá přilbu nemůže soudnýho člověka ovlivnit v ničem.
Navíc když dojíždíte předkloněného cyklistu zezadu, často s batohem na zádech v kolika případech víte, že přilbu má nebo nemá ?
A kdy se to dovíte ?
Těsně při míjení.
Podle mě jsou řidiči rozlišující podle přileb jen cyklistickou variací na městské pověsti.
Bylo by mi celkem u .... jestli někdo chce jezdit bez přilby, bez brzd nebo neosvětlený v noci nebo případně bezpečně a smysluplně projíždět na červenou jak už to někteří dělávají ale měli by si uváži, že to nedělají jen na své riziko, vždy tím alokují část svého "uváženého" rizika na ostatní účastníky
Ale nemusely by se šířit šílené teorie typu, předjížděl jsem toho trabanta opatrněji
neb vím, že nemá airbagy :)
Tím že srovnáváš plnoletého jezdce bez přilby s jezdcem který porušuje předpisy ze sebe děláš co?
Jseš si vůbec jistý, že reaguješ na můj příspěvek ? Kde přesně říkám to co jsi sem nahodil ?
Shrnu to :
Prostě me vadí tenhle cyklo-přilbo-folkór, že k jezdcům bez přilby se údajně ostatní účastníci chovají jinak než jezdcům s přilbou.
Neznám žádného účastníka provozu, který by se trápil otázkou,že támhle jede plnoletý jezdec bez přilby nebo s přilbou.
Vždycky vidí cyklistu.
To jestli někdo dodržuje předpisy a jezdí bez přilby jsem ve svém příspěvku rozhodně nepsal.
A opakuji kdo znáte nějakého účastníka provozu, který rozlišuje své chování podle míry výbavy ostatních účastníků ?
Hele předjíždím trabanta, on nemá airbag a dobrou kastli, objedu ho vzdáleněji než nejnovější model auta se 12 érobegy, abs a radarem, protože vím že lidem v trabantu by se mohlo stát víc.
Jedu na kole a předjíždím hubeného silničkáře na žiletce, střihnu ho , neb nemá na ventilkách čepičky a má málo drátů, je to viditelně profík .
Vidím silničkáře na žiletce, je tlustej a na ventilkách má čepičky, není to profík, objedu ho vobloukem
:)
No napsal jsi doslova tohle: "vím jen o jednom výzkumu... který udajně dokazuje, že k lidem s přilbou se cyklisté chovají bezohledněji"
O tom, ze auta predjizdeji cyklisty s prilbou v mensi vzdalenosti, jsem slysel. Ze by ale mezi cyklisty byla sekta, ktera utlacuje lidi s prilbou... to uz by byl ulet... :-D
Neznam nikoho, kdo by se PRIZNAL, ze se chova k ruznym typum vozidel rozdilne. Ovsem jsem naprosto presvedcen, ze kdyz jedu po silnici na lehokole, tak me auta predjizdeji JINAK nez pokud jedu na srotokole (neco jako trekink) a stejnou vec ti myslim potvrdi prakticky vsichni lehokolisti!
Na zacatku (3 roky zpatky) me auta casto predjizdela tak, ze mi nechala volny CELY jizdni pruh, zatimco predtim na favoritu to nekdy byly centimetry. Ted uz si bohuzel dost zvykly a tesne predjeti neni vyjimkou, ale porad si myslim, ze rozdil v prumerne vzdalenosti by byl jeste prokazatelny, stejne tak cetnost, kdy ridic pocka pokud neco jede proti, prestoze jde stale o jizdni kolo a jednostope vozidlo!
Takze prestoze k vlivu prilby na chovani motoristu jsem dost skepticky, respektive vliv tam nejspis bude, otazka je spis jak velky treba v porovnani s oblecenim, tak celkove NEMAS PRAVDU.
Motoriste (aspon naprosta vetsina) nepredjizdeji vsechny ucastniky provozu totoznym zpusobem.
Jezus marja kvadrát kolo není lehokolo, lehokolo není tříkolka, to je snad jasný každýmu .
Když pojedu na běžeckých lyžích s kolečkama tak asi budu běžec na lyžích s kolečkama.
Když budu mít přitom na hlavě přilbu tak budu mít od řidičů rozdílné předjíždění než když pojedu v kulichu ?????
Když pojedu na lehokole s přilbou nebo bez bude rozdíl????
Když pojedu na tříkolce s přilbou nebo bez bude rozdíl ?????
Ale proč srovnávat lehokolistu se zábradlovníkem v debatě o tom jestli se se výbava projevuje na tom jak se k nim chovají ostatní účastníci.
O tom výzkumu tady šla debata na nakole.cz minimálně 3x.
Navíc jsem tam dal místo automobilistů cyklisty schválně, aby víc vyzněla debilita toho, že se nějací účastníci provozu chovají k jiným účastníkům podle míry vybavenosti.
Zatímco ty mě tady zavádíš rozdílná vozidla a srovnáváš jejich míru bezpečnosti.
Tak si pořiď tank a budeš mít silnice pro sebe... :)
Ps : říkáš Motoriste (aspon naprosta vetsina) nepredjizdeji vsechny ucastniky provozu totoznym zpusobem.
No jistěže ne, protože neexistuje totožný způsob , místo, situace.
ALE NIKDY SE NEŘÍDÍ TÍM, JESTLI MÁ ŘIDIČ TRABANTU NA HLAVĚ PŘILBU :D
Pánové, je zbytečné se hádat.
Z toho jednoho uvedeného průzkumu nevyplývá, že by z nošení přilby vznikalo větší riziko pro cyklistu. Takže, kdo chce, ať přilbu nosí, kdo nechce, ať nenosí. Zdá se, že problém dodržení bezpečného odstupu závisí na úplně jiných kritériích.
Opravdu by nebylo moc dobré, abychom na základě takových průzkumu nedejbože dospěli k závěru, že přilby by se měli zakázat.
No ja myslim, ze tohle tema bylo zalozeno prave proto, abychom se hadali. Divil bych se, kdyby to cetl (a dokonce odpovidal) nekdo, komu nebylo jasne, jak ta diskuze bude vypadat... :)
Ano, zakazovat prilby na zaklade jednoho pruzkumu, by byl nesmysl. Pokud by prilba skutecne nejak meritelne zvysovala pravdepodobnost nehody, predpokladam ze to hrave zkompenzuje vyssi pravdepodobnost preziti az nehoda nastane.
Ono je stejne uplne jedno k jakemu zaveru diskuze tady dospeje (nejspis zadnemu, nazory jsou ruzne), o tom co bude povinne, si rozhodnou jini lide, o skutecnych duvodech si nedelam iluze. :-/
Kdybys zustal JEN u prilby, asi bych ti to nevyvracel, ale ty jsi zacal zobecnovat na "miru vybavy ostatnich ucastniku" a v prikladu uvadis Trabant, coz je proste typ auta.
Lehokolo je typ jizdniho kola. O bezpecnosti lehokola jsem tentokrat nic nepsal.
Pokud ty muzes srovnavat trabanta s ostatnimi auty a tvrdis, ze to na zpusob predjizdeni nema vliv, tak lehokolo mi pripada jako adekvatni protipriklad.
Kdyz budes oponovat, ze typ vozidla vliv ma a dal trvat na tom, ze "mira vybavenosti" nikoliv, pak bysme si museli ujasnit, co je a neni vybavou kola. Jinak priklad s lehokolem transformuju na to, ze motoristi se rozhoduji podle tvaru sedla, kterym je jizdni kolo vybaveno...
Ty si myslis, ze se ridici "NIKDY" neridi tim, zda ma ridic prilbu a dokladas to pouze tim, ze neznas nikoho, kdo by se k necemu takovemu priznal (coz je srovnatelne s tvrzenim, ze vsichni lehokolisti jsou tlusti, protoze hubeneho jeste nevidela). Proti tomu tu mame studii, kde zrejme probehlo i nejake prakticke mereni, coz sice neberu jako dukaz, ale je to vic.
Podle me si KAZDY pri jizde podvedome (casto i vedome) hodnoti ostatni ucastniky provozu, premysli nad zpusobem jejich jizdy, moznym chovanim v nejblizsi budoucnosti, rizikem ktere predstavuje a svoji jizdu tomu prizpusobuje.
To je totiz ve vetsine pripadu DOBRE. Kdyz uvidim u kraje silnice dite, ocekavam mnohem vyssi riziko iracionalniho chovani a zamerim na nej svou pozornost (na ukor ostatnich objektu). Podobne kdyz narazim na opileho cyklistu klickujiciho od kraje ke kraji, muzu zjistit ze ani jako cyklista ho nedokazu bezpecne predjet, prestoze normalne by se vesla 2 auta.
Jelikoz na rozhodovani je malo casu, hledaji se vsechny indicie, ktere pomohou (v kontextu zkusenosti) objekt zaskatulkovat a ODHADNOUT nebezpeci, ktera muzou nastat. Treba riziko alkoholu lze predpokladat podle obleceni a celkoveho vzhledu... vic prikladu se mi uz neveslo... takze ja bych se vubec nedivil, ze hodnoceni nejak ovlivni i prilba. Jenze jak moc?
No, to je právě to ošementné na vyhodnocování podobných studií. Mohlo by se ukázat, že nejlépe by na tom byl totálně opilý cyklista motající se jak nudle v bandě. Každý by ho velkým obloukem objel. ALE. Jen za předpokladu, že by ho dopředu z dálky dobře viděl, že by to bylo za dne nebo na dobře osvětlené silnici, že by to nebylo v zatáčce nebo v nepřehledném místě, že by bylo dostatek prosturu na reagování....
Proto by mozna bylo lepsi nestudovat dilci jevy - vzdalenost auta pri predjizdeni, ale hodnotit predevsim vysledek.
Pomerne vypovidajici by mohl byt pocet nehod na ujety kilometr (nebo radeji pocet ujetych km na nehodu?) a pak dale lze ty nehody tridit na zavinene/nezavinene, bez zraneni/lehke zraneni/tezky uraz/smrt....
Kdyz by tohle nekdo vycislil pro ruzne skupiny cyklistu a budeme mit v ramci jedne skupiny (treba cyklisti jezdici po silnici do prace) cisla s prilbou a bez prilby, pak uz by slo vyvodit spousta zajimavych zaveru, treba i vycislit pravdepodobnost, ze prilba zachrani zivot...
Sezen si aspon 1000 ruznych cyklistu (pozor ti co ctou nakole nebudou reprezentativni vzorek populace), o kazdem si zjisti dostatek udaju (nejen zda vozi prilbu) a pak je presvec, aby ti pravidelne posilali udaje o ujetych kilometrech a absolvovanych nehodach (o pripadne nehode to chce zjistit maximum informaci, aby sly pozdeji overit i jine hypotezy, treba vliv barvy obleceni, taky je nutne nejak resit nehody, ktere ti uz obet nahlasit nemuze). No a za 5 nebo 10 let muzes mit opravdu zajimave vysledky...
Ne, to dělat nebudu a ani nemůžu:-))
Pokud vím, že zatím nikdo neprokázal zvýšené riziko vyplývající z nošení přilby, tak se podle toho zařídím. Buď ji nosit budu, nebo ji nosit nebudu. A tak to asi udělá každý.
Ta studie jistě prokázala, že jakýsi podvědomý efekt ze strany řidičů tam je. Nicméně prokázala, že i když se řidiči k opřilbencům přibližují o něco málo víc než k neopřilbeným, pořád nepřekračují hodnotu dostatečného bočního odstupu. Takže o zvýšeném riziku lze skutečně jen spekulovat.
Tady uz narazis na to, ze samotne noseni prilby muze zkreslit vysledky statistiky, protoze obcas uz vysledek nehody bude odlisny od te same nehody bez prilby.
Ted ti asi nerozumim. Kdyz bysme meli statistiku podle meho navrhu, tak by se dalo overit jak to, zda cyklisti jezdici s prilbou maji vice nehod nez ti bez ni, tak taky ucinnost prilby, tedy zda nehody s prilbou dopadaji lepe a o kolik.
Pokud by prilba zvysovala pravdepodobnost nehody, mohla by se na tom podilet teorie o predjizdeni, teorie o vetsim riskovani lidi s prilbou, omezny rozhled nebo cokoliv dalsiho, treba horsi ochlazovani hlavy. Proto by bylo potreba znat i podrobnosti o nehodach, aby se data nemusela sbirat znovu, tentokrat s cilem urcit pricinu vyssi nehodovosti cyklistu s prilbou...
Nebo by se mohl prokazat i pravy opak, kdo vi?
Co si myslim, ze by mohlo byt z te statistiky nejdulezitejsi, by byl zaver, zda se vyplati prilbu nosit. Proste bys porovnal "ubytek" cyklistu s prilbou a bez ni...
Myslim tim to, ze pri relativne podobnem prubehu nehody se muze stat, ze ten oprilbovany nehodu vubec hlasit nebude, bez prilby uz ani nebude moci.
Konkretne jsem nekdy v devadesatem druhem skocil sipku z kola do 4 m hluboke kamenite rokle. Cestou jsem rukama pribrzdil o velky kamen a dolu se dokutalel tak, ze jsem mel jen par drobnych odrenin a naklepnuti. A jak jsem tak lezel v potucku a rikal si, ze ta prilba ani nebyla potreba, uvolnil se konecne ten balvan a za dvou metru mi hupsnul na hlavu a prirazil mi ji zpet do vody.
Vysledek - maly zasek na prilbe (byla to prilba s pevnou cca 2mm skorepinou), trosku odreny a mokry cyklista. Nemit prilbu, asi bych tam zustal.
Jinymi slovy chci rict, ze tezko zjistovat, jestli ma noseni prilby vliv na ohleduplnost ridicu vzhledem k poctu nehod.
Jo takhle, no moje predstava byla, ze by se pro statistiku musela hlasit kazda nehoda i ta zcela bez zraneni. Nebo teda mozna nerikejme nehoda, ale treba neplanovane sesednuti z kola. Asi by bylo potreba presne definovat hranici, co uz se pocita a co jeste ne. Zvlast u tebe nejspise nastava spousta zajimavych situaci, takze by casto bylo sporne, zda to pocitat jako incident nebo ne. :)
To ze si po nehode pohodlne lezis v potoku a ze dvou metru ti jeste na hlavu spadne balvan, vypada spise jak animovana groteska nez jako bezna situace ze zivota... ale jo, obcas se stavaji i nepravdepodobne veci...
Pokud si to ale predstavuju spravne, stacilo aby ten kamen pockal, az se otocis a skocil ti do obliceje, tam uz by ti prilba nejspis nepomohla, takze jistejsi bys mel uzavrenou prilbu jako maji motorkari ... a odtud je uz jen kousek k noseni chranice patere, neprustrelne vesty, zachranneho kruhu a protiradiacniho obleku, aby byly pokryty i dalsi neprilis pravdepodobne situace... :)
Ještě snad dodám, co se mi na tom celém vlastně nelíbí, protože jsem četla i další následnou diskusi mezi panem Walkrem a kritiky jeho studie. Pak už s tím dám pokoj:-))
Oni odpůrci přileb často tvrdí, že propagátoři přileb, tím, že je propagují, pracují s momentem strachu a vlastně lidem jakoby říkají, že ježdění na kole je rizikové, když je k tomu vhodné nosit přilbu.
Ta studie (lépe řečeno její interpretace) dělá to samé v opačném gardu. Snaží se vsugerovat lidem pocit strachu z nošení přileb.
A to se mi vůbec nelíbí, i když nejsem zastáncem zákonné povinnosti nosit přilbu.
Videla jsi nekdy v posledni dobe v televizi reklamu? Ty jsou na manipulaci s lidmi pomoci emoci primo zalozene. Asi nejkriklavejsi je ta na zubni pastu s vypadnutym zubem, to uz je vylozene hnus. Kam se hrabe nejaka studie.... ;)
Rozdil vidim i v tom, jestli ta reklama manipuluje do neceho spravneho, nebo naopak.
Kdyz Te vede k cisteni zubu, da se to prekousnout. Kdyby vedla k jezdeni bez prilby, je to z principu spatne.
Tak ono to "spravne" byva vetsinou relativni. Cistit zuby, rekneme ze ano, ale ta reklama podle me stoji, tak ze jednom touhle konkretni pastou, i kdyz jina reklama tvrdi, ze tu jejich doporucuje 7 z 5 zubaru... :)
Je ale spravne blbnout lidi, aby do sebe cpali ruzne chemikalie, chteli zhubnout, pojistili se nebo pili alkohol? Asponze reklamy na cigarety do televize nesmi...
no přiznám se, že jsem pořád tou vybaveností měl na mysli přilbu :) neb téma je o přilbě ...
Navíc se logika dá obrátit, policie například zastavuje vozidla, která jedou podezřele pomalu ( v jistě pane ministře je o tom nádherná scéna)takže by se dalo i říci, opřilbený cyklista je podezřele opatrný :) třeba pil..
Řídím docela často, i když na kole ujedu zhruba 2x tolik ročně než v autě za volantem.
Přesto vím, že prostě nikdo nemůže mít v normálním provozu čas identifikovat cyklistu jako opřilbeného, tedy opískovatelného nebo neopřilbeného a tedy objet jedině obloukem ...
Navíc dneska kdejaký cykloneumětel je oblečen do dresíku a jede na zábradlí, které je lehčí než jeho týdení strava a dobrý cyklista jede na ocelové favoritce a na hlavě má čepici co nosil Klasa...
Takže řídit se podle oblečení, vzhledu kola nebo aerodynamičnosti dresíků či přilby je podle mě cyklofolklŕ , městská pověst a bajkoblud prvního řádu.
Píšeš "Bylo by mi celkem u .... jestli někdo chce jezdit bez přilby, bez brzd nebo neosvětlený v noci ... " atd. Proto ten můj dotaz a reakce.
Mě štve že tady těm co jezdí bez přilby podsouváš že sou nezodpovědní a srovnáváš je z cyklisty co porušují základní předpisy, o to tady jde.
Jinak z mých 100 000km najetých střídavě bez přilby a s přilbou jasně vyplynula správnost dotyčných průzkumů, dokonce dávno před tím než byly udělány. A mysli si o tom co chceš, já nejsem ten co někomu radí ať jezdí bez přilby, já jen říkám že se cítím v silničním provozu častěji ohrožen s přilbou než bez přilby. V lese v terénu přilbu vozím, tam ale hrozí úplně jiné situace než na hladkém asfaltu. Na asfaltu sem sebou svou vinou ještě nepraštil, vždy to bylo kvůli bezohlednému šoférovi.
Můj názor je, že pro cyklistu který už umí jezdit na kole :-), je mnohem důležitější být viděn než být ohelmován. Ale když vidím ty kličky do prostřed silnice v každém větším kopci u svátečních cyklistů, takovým žádná přilba ani skafandr s chrániči nepomůže. Ti sou schopní vjet pod dvoumontážku kamionu s tím že sou nesmrtelní či co.
vůbec nepopírám že jsem spojil to bez přilby s být viděn nebo nebo bez brzd.
Jen říkám, že každé rozhodnutí je není jen rozhodnutí daného jedince sám za sebe, nebo o jeho dojmu z hladkého asfaltu nebo jak někteří říkají mojí bezpečné jízdy jen za roh do sámožky.
Vždycky je to i tom, že kolem hladkého asfaltíku je les značek, kandelábrů, zábradlí, obrubníků a příkopů plných všeho možného. Pokud to někomu nepřipomíná les, hm no tak je to jeho volba. Ale pořád by mohl brát v ůvahu, že svojí volbou alokuje riziko na ostatní, ať už se jedná o pozůstalé nebo o ty co mu budou platit ošetřovatele až bude slintat do kapesníku, či ať už se jedná o prosté účastniky nehody, kteří místo jednoduché nehody na odřeninama budou mít na krku proces s postiženým nebo chladnoucí obětí..
Kdysi jsem tady Medvědovi dal příklad kterak vozíčkář vjede do cesty na hladkém asfaltu cyklistovi bez přilby a kterak si cyklista rozbije zcela zbytečně lebku o něco v okolí když se mu snaží vyhnout , nechtěl bych být v kůži toho vozíčkáře protože místo zraněného má na svědomí mrtvého a třeba úplně zbytenčně, protože onen cyklista se 100,000 km na kontě si přilbu vezl na nosiči s tím, že si nasadí až v lese, kde je to nebezepečné...
Do urcite miry to je pravda. Na druhou stranu - co vsechno mame nosit na sobe, abychom minimalizovali skody, kdyby nekdo nahodou porusil predpisy, nebo byl nepozorny?
Nemáme nic...
Máme mozek :)
To máš jako s deštníkem, lepící soupravou, nebo slipama.
Nosíme to furt i když málokdy prší hodně, zásadně nemáme defekty nebo defekujeme do kalhot historicky dvakrát za život.
Pro mě je přilba +- stejně přirozená jako kolo, nijak mě neobtěžuje a vždycky se směju folklorním debatám kterak nám plaší cyklisty od cyklistiky, přitahuje k nám auta o mnoho centimetrů blíž, potí se nám vlásky případně ženám deformuje účes. Přitom ty samý ženský nastoupí na skůtřík a schovají si hlavu do přilbice, proti který je cyklopřilba čepičkou a pak jedou +- stejnou rychlostí jako na kole :) a brání nějak přilba jezdit lidem na skůtrech ? Přitahuje k nim automobilisty ?
nebrání nepřitahuje neopotí a neničí účesy ééééé já zapoměl jezdit na skůtříku je něco úplně jiného :)
No a to spojení jízda bez přilby a třeba jízda na červenou mě hodně dráždí, já bez přilby nic neporušuju na rozdíl od toho co jede na červenou.
Rozhodnutí že v silničním provozu budu jezdit bez přilby vyplynulo né z nějakých studií, ale z dlouholetých zkušeností, které ty studie jen potvrdily. A i ty přiznáváš podvědomý alibismus, píšeš "... či ač se jedná o prosté účastníky nehody, kteří místo jednoduché nehody s odřeninama budou mít na krku proces ..." Takže na konec chudáček řidič co porušil předpisy a fuj ten nezodpovědný, ochrnutý/mrtvý cyklista bez přilby.
A to tvoje pořád omílané alokování rizika na ostatní. Pro případ že by se mi něco stalo svou vlastní vinou, platím zdravotní pojištění + komerční úrazové pojištění a kdybych exnul docela slušnou životní pojistku. V případě že se mi něco stane cizí vinou, je to v podstatě to samé, jen to ty pojišťovny budou vymáhat po viníkovi. Takže kde a co alokuji na ostatní? A prosím nehraj na city a citové ztráty, sem dost starý na to že vím že čas všechny rány zahojí.
Ono totiž to tvoje alokování zodpovědnosti na ostatní jde totiž naroubovat na jakou koliv činnost v životě lidském. V podstatě každý sport je nebezpečný a adrenalinové by se měly rovnou zakázat, ne? A co kouření, přejídání, nechráněný sex atd. ? :-))
P.S. Nikoho nenavádím k tomu aby jezdil bez přilby, právě naopak. Jen sem tu napsal své zkušenosti a odůvodnění proč přilbu nevozím v silničním provozu. Chci totiž v případě úrazu alokovat zodpovědnost na řidiče porušující bezpečný odestup při předjíždění mé osoby. :-)
Letos jsem potkal na kole zatím tak cca 150 cyklistů (nepočítám v to naše nakolácké akce) - prostě lidi, které potkávám cestou do práce, domů a o víkendech.
Cca polovina z nich přilbu neměla, místo ní šáteček nebo čepičku anebo nic. Hodně mě to překvapuje, třeba od silničářů, kteří jezdí po silnicích za normálního provozu, bych takovýhle hazard nečekal.
Tak jestli kolemjedoucí cyklisti mají přilbu nebo ne je mi upřímně u prdele, je to jejich hlava. Co mě ale dokonale nasere je neosvětlený cyklista v černém, který vystřelí z vedlejší silnice na hlavní čtyřproudovku přibližně 30 km/h, bez rozhlédnutí. Tak tomu říkám dárce orgánů. Takoví hňupi mě vracejí k náboženství, protože se modlím, abych takového cypa nepotkal až pojedu v autě. (Na kole, protože jsem jel pomalu jsem to ubrzdil.)
Riziko plynoucí z toho, že nevyhodnotím správně rizika, nevezmu si helmu a utrpím takové zranění, kterému by helma zabránila, je podle mne naprosto zanedbatelné ve srovnání s rizikem, plynoucím z toho, že různé zákonné povinnosti týkající se bytostně soukromých záležitostí začneme považovat za normální, nedej Přírodo za správné.
Koukám, že exaktní vyjádření je poněkud zdlouhavé. Totéž česky:
Moje případná nakřápnutá škeble je jednak můj problém, jednak banalita, ve srovnání se ztrátou další části svobody nejen cyklistů, ale třeba i lyžařů, motorkářů etc.
Pak je to ještě problém Tvých dětí, nemyslím že sirotčí důchod a schopnost partnerky sehnat si rychle náhradu (a v tomto ohledu by bylo vhodnější kdyby jsi ráčil skapat, místo nějakého trapného uslintaného přežívání) by jim dokázala nahradit funkčního otce.
To spada pod tu osobni zodpovednost, ne?
To by pak stat mohl naridit omezenou rychlost na kolech 30 kmh vsude, pripadne kola uplne zakazat. A nejen kola.
Ne. Tvá manželka potřebuje, aby ji stát před Tvým nezodpovědným jednáním chránil. Chystáš se do práce? Alou pro helmičku!
A o osudu Tvých dětí Ti už vůbec nepřísluší rozhodovat, to je majetek státu. Počínaje pojmenováním a registrací, pokračuje povinným očkováním, vzděláváním se zabudovanými trojskými koni státní doktríny... Ty máš hlavně živit (stát i děti), a aby stát minimalizoval riziko Tvého výpadku, nařídí ti nosit helmičku. I kdyby to mělo riziko výpadku snížit jen o 0,001%.
O potřebách partnerky jsem VŮBEC nic nepsal. Kde jsi k tomu přišel?
Bereš si do huby schopnost partnerky sehnat si rychle funkční náhradu, z toho jsem si dovodil, že moje eventuální smrt by mohla být problémem i pro mou ženu.
Krom toho žena v naší kultuře obvykle má celkem důležité slovo při rozhodování, kdo bude otcem jejích dětí. Ponechme stranou výjimky, kdy tomu tak není a diskusi, zda je to správně.
Minimálně, žena má možnost požádat tě, abys helmu nosil, a pokud jí nenošení helmy vadí, má dnes spoustu možností jak neotěhotnět, nebo otěhotnět s někým jiným.
Žena má tedy dost důležitou úlohu v tomto rozhodování, a bylo by chybné vyloučit ji z předmětu této diskuse.
A kdo jiný by měl dětem shánět náhradu za mrtvého blba, když ne jejich matka? Ano, stát může zajistit pěstounskou péči, ale pak má co kecat do podmínek kdy tak bude činit.
Ne, zcela ji vyloučit nelze. Nicméně středobodem jsou děti o kterých se Ty skoro vůbec nezmiňuješ. Jenže podstata tkví v tom, že Tvé činy mohou ovlivnit někoho kdo svéprávný není a neměl možnost se volně rozhodnout. Chápu snahu převést diskusi o odpovědnosti na někoho kdo svéprávný je a může/mohl se volně rozhodovat. Ale to je zcela mimo smysl původního příspěvu.
OK, dejme tomu, že odpovědnost mám pouze já. Myslíš, že ji nejlépe zajistí stát svými zákony? Pche, blbé helmišky na kolo, ty jsou vymahatelné leda na silnici.
Proč vůbec dovolit otci jezdit na kole, vždyť je to jeden z nejnebezpečnějších sportů? Co mu zakázat kajak, motorky, snowboard, skialpy? Co zakázat kouření a sedavé zaměstnání, aby nečapl ve třiceti infarkt? Kde to skončí? Až budem všichni makat na Matrix, a na nic se neptat?
Jsem si celkem jist, že i tato rizika dokážu pokrýt lépe než náš milý stát. Někdy si helmu beru, někdy ne, a vždy vím proč. Kromě nevození helmy si pro své pohodlí občas dovolím nějaké rizikové aktivity, třeba lezení na hory, sjíždění divoké řeky nebo dokonce pohyb ve městě na kole. Kdyby byla bezpečnost jedinou životní prioritou, žil bych asi v podzemním krytu v olověném sarkofágu.
Co se týče manželky: ta mne již několik let zná, ví, jak se chovám (a nejde zdaleka jen o helmu), a pokud by mne vyhodnotila jako příliš rizikového otce pro rodinu, je to její rozhodnutí, že si mne vzala a má se mnou děti. Rozhodně mne dokáže posoudit lépe než nějaký policajt nebo dokonce zákonodárce.
A v důsledku jejího rozhodnutí (jak jsme si právě ukázali, vždy lepšího než rozhodnutí zákonem), jsou děti před rizikem ztráty otce chráněny podle mne celkem přiměřeně.
Zeptám se Tě zcela vážně, a poprosím o vážnou odpověď: Chceš mne DONUTIT vozit helmu, nebo jen rejpeš?
Když mi dáváš na výběr ze dvou možností, tak ani jedno.
Primo já přitom rovnou zobecňuji. Hovořím obecně o vztahu a odpovědnosti rodič-dítě.
Secundo já vůbec nepíšu o manželce/ partnerce. Já píšu o dětech (nezmiňuji vdovský, ale sirotčí důchod). Měly děti možnost vyhodnotit si že jejich otec je sám sobě nebezpečný blb (nejlépe matka zrovna tak, takže její partner jí přijde zcela normální) a raději by jiného tatínka a maminku?
A pokud stát má zaopatřovat děti mrtvého blba, neměl by mít také právo určovat podmínky za kterých to bude činit a působit preventivně aby jich moc nepomřelo?
A nebylo by lepší nechat tohle na přírodě? Myslím, že evoluce tu je milióny let a funguje docela dobře, akorát v poslední době se ji do toho snaží kecat lidi.
Prostě pokud se člověk chová příliš nezodpovědně, brzo umře a buď vůbec nedostane příležitost se rozmnožit nebo jeho potomci budou mít natolik ztížené podmínky, že jeho pokrevní linie dál pokračovat nebude. Teoreticky by tak všichni hazardéři měli vymřít během pár tisícu let... :-D
Kdybych za blba nemusel platit sirotčí důchod...
Tak celý sociální systém pochopitelně značně deformuje přirozený výběr, protože nechává přežívat a dál rozmnožovat jedince, kteří nejsou pro společnost přínosem, což dlouhodobě lidskému druhu škodí. Co se dá dělat, každé řešení má i nevýhody.
Pokud myslíš, že ten sirotčí důchod platíš nepřímo, tak jako všichni ostatní pracující, tak já vím o spoustě jiných věcí, za které stát vyhazuje peníze a štvou mě víc...
Myslím že je od tebe hloupé, někoho kdo hypoteticky jel bez přilby, spadl a zabil se nazývat blbem. Nebo je pro tebe blb i ten co jede na kole bez přilby a ještě žije? :-) Zaplatil sem a Joe určitě taky na sociálním a zdravotním takovou palbu, že jí nikdy neuvidím zpátky a ty si tady dovoluješ někoho nazývat blbem a říkat že budeš za někoho něco platit? Mám předplaceno, tak mě nessééér ty přilboňu. :-)))
Teď na to koukám. Joe je ekonomicky aktivní asi 10let. Takže ještě děti ani manželka nemají na důchod nárok. Leda by to byl pracovní úraz což na kole moc nehrozí.
Nicméně pokud by měli mít, tak by doteď musel na důchodovém pojištění odvádět přibližně 14.000kč měsíčně... To se mi moc nezdá.
Ano, do určité míry pro mě blbem je. Samozřejmě záleží odkud kam, jak daleko a rychle... Když vidím lidi, co evidentně neumí jezdit (propnuté lokty, kolena, prdel k nebi), jedou se šátkem pade po krkonošských stráních... FUJ!
Už mám jednu přilbu rozšípanou na spánku, další z loňské CJ (to bylo pěšky- a pak že pěšáci nemají nosit přilby! :-) )
Neuvazujes o porizeni integralky? Presne ten integral je to, co Ti chybelo...
Na chůzi po městě? No možná jo. :-)
Mam napad. Spuntari by z duvodu zviditelneni mohli mit obleceni jako hokejovi brankari. A mohlo by to mit v pripade naprosto neocekavanych zvratu i jina pozitiva.
Špuntovat se musí umět. A co teprve vybavení.
Myslis, ze je to na druhe fotce na slapaci pohon?
Mezi předníma kolama je vidět pancejřovaný převodník.
Myslis, ze takhle nekdo vyresil stejny problem, ktery jsem mel i ja?
http://www.nakole.cz/diskuse/9236-utocny-kloun...
Tento měsíc to bylo přesně 17 let, co si Joe vyřídil první dva živnostenské listy.
Důchod s tím nemá co dělat. To je záležitost státu, na což žádný rozumný člověk nemůže spoléhat. Víš prd, kolik má žena vydělává a kolik bude vydělávat po návratu z rodičovské, víš prd o majetkových poměrech, víš prd o našem pojištění. Víš prd, stejně jako vláda, zákonodárce a fízl, co by ty vaše debilní nápady chtěl eventuálně vymáhat.
Takže ti stejně jako jim musí stačit informace, že na povinnost nosit helmičku ti seru zvysoka.
Velmi pregnantnĕ řečeno, ale ten, co ty přilbičky prodává má asi taky živnostenský list, a chce maximalizovat svůj zisk zalobováním s přítlakem tzv "cyklistické veřejnosti".
Myslím si, že srát jim na helmičky z vysoka nestačí, musíme zalehnout na matrace, dokud je čas.
Copak, nemůžeš zklidnit tep a usnout nebo máš den volna s prohlídkou zajímavostí ? :-)
Ty jsi opravdu blb....
Naneštěsti živy,čteš někdy posobě ty svoje blaboly nebo na konci řadku už neviš o čem pišeš?
Nějak nechytám souvislost mezi Marcem Pantanim (který se, bohužel, prosmažil k smrti) a mým příspěvkem o jízdě bez přilby.
Také nevidím ve svém příspěvku rozpor mezi začátkem a koncem.
Když už, tak bych tu čekal připomenutí Woutera nebo Fabia (po jeho nehodě začal být přilba povinná).
V neposlední řadě, Marco byl vrchař. Takže vítězné gesto je po průjezdu cílem na nějakém výživném krpálu na kterém běžný civil jede tak šest a závodník šestnáct až osmnáct za hodinu. Dodnes je povoleno sejmout přilbu na začátku posledního stoupání, pokud je cíl na vrcholu.
Že je potřeba děti chránit před blbostí vlastních rodičů není jen můj dojem, mám to také z empirického pozorování.
Byl jsi někdy na cyklostezce s bruslařema? Velké množství rodičů má nákoleníky, náloketníky, kluzky na dlaních a holou hlavu. S ohledem na to že mají ochranné pomůcky předpokládají že budou padat (a často to jde poznat i ze stylu jízdy). Proč si ale chrání relativně zbytečné periferie, ale to nejdůležitější (a z hlediska statistiky nejrizikovější) ponechávají bez ochrany?
Děti všech těchto expertů potřebují ochránit před blbostí vlastních rodičů.
Robane, nemyslím si, že by bylo dobré uzákonit povinné cyklohelmy (paušálně pro všechny) a už vůbec ne jen mimo obec. Ale myslím, že je značně sobecké to chtít, nebo na to pomýšlet, jen proto, aby ses necítil divně. Nemyslím to nijak zle, pokud to tak vyznívá, ale důvod je to prazvláštní.
Sákryš, při tom zranění sis asi užil svoje, tak se vykašli na nějaké řeči a divné pocity a buď rád, že můžeš jezdit. Používat helmu není nic špatného a věřím, že ohelmených cyklistů bude už jenom přibývat.
... povinnost mít na hlavě helmu, a to v případě, kdy je možné předpokládat, že nastane v době provozu kola na komunikacích situace, kdy helma zachrání život ...
Jezdím bez ní, a to i na sjezdovkách, protože mám ráda kulicha :)
Tak já na sjezdovkách na běžkách také vozím kulicha. protože ve stopě na běžkách bych si připadal dost divně. Ostatně i to jak jsem se tuhle rozštípal na sjezdovce na běžkách by žádná přilba nezachránila. Z toho jasně plyne poučení, že na běžkách na sjezdovkách stačí kulich :-D
Na sjezdovky už moc nejezdím, ale pravda ani před tím jsem přilbu nenosila. Na běžky taky jen kulicha. Děti (už dospělé) nosí přilbu na sjezdovky i na (levičácké) prkno.
Ale třeba v jeskyni nebo staré štole stačí, když člověk zapomene a prudce se narovná. Pak je moc rád, když má toho blembáka na hlavě:-))
A na sjedovky na běžkách nejezdí? Nudaaaaa.
Jo ty se ptáš, jestli děti jezdí na běžkách sjezdovky?
No naposled, co vím, jel synek Klínovec. Ale to víš, jsem maminka, ty taky asi neříkáš mamince všechno:-))
Já už sjezdovky na běžkách nejezdím, to víš (vlastně nevíš), osteoporoza, musím si dávat pozor na kostičky:-))
Na tv ,,Cyklotoulky,, starosta Chynova bez helmu :-)
Jinak nejvetši chudak male deti nevi co je to KI (zkratka kochlear implant),rodičie sami rozhodli dat operovat KI,mrzi me,že po operace KI neukazali na verejne o asi 10% deti s KI trvale postiženy mozek. Doktori pochlubili ukazat na verejne 100% bezva operace KI.
Cyklisti dobre vedeli o bezpečnost helmu,horši pred operace KI,jako nema jistotu vedet ok nebo trvale postiženy mozek.Jako sazku.
10 % riziko je dost velký, ale dnes už by mohlo být asi nižší, přece jen se technika a metody hodně zlepšují. Nechtěl bych se v tomhle jako rodič rozhodovat, ale rozhodnout se musí, je to na odpovědnosti a zvážení rizika.
Nevim,ale kamaradi mi často rikali. Pouze vim,že pred 7lety miminko je zdrava,jeho rodiče jsou neslyšici,chteli dcera s KI,po operace bohužel poškozeny mozek,nemluvi,špatne jist,... Neslyšici rodičie smutni.
Vadi me,že doktori nerekli nebo neukazali poškozene deti s KI.
Jinak vloni slečna 22roku rozhodla KI,nefunfuje slyšet s sluchadlo (umi ukazat ZJ),po operace KI je štastná a nelitovala KI,rikala mi je moderne operace,lepši novy typ KI.
No tak on se určitě žádný lékař nebude chlubit tím co se nepovedlo a pokud to není nutné, tak to ani nikde moc neuvádějí. Určitě i takový kapacity jako je prof. Pirk a další mají neúspěšné zároky. Lidi i když jsou informovaní, tak neradi slyší o možných rizicích a obecně věří v odbornost a schopnost lékařů a věří, že to dobře dopadne a budou patřit mezi těch třeba 90 % šťastných.
Jo pravdu. Ale neslyšici deti jsou zdravi,proč dali KI.
Zdravé asi ano, ale určitě bych rodičům nijak nezazlíval, když chtěli aby děti i slyšely, sice přes elektroniku, ale aspoň trochu nebo mnohem líp bez toho zařízení.
Ač nejsem cykloturista, tak se vyjádřím.
Vše záleží na schopnostech cyklistů a řidičích automobilu. Pokud cítíš, že helmu potřebuješ, tak dnes ti nic nebrání ji používat. Pokud ale řidič automobilu neumí řídit, sebelepší helma Ti nepomůže. Tedy, zákon co se týká helem ponechat tak, jak je, nebo zmírnit.