Ztratili jste se už někdy kvůli špatnému číslování/značení cyklotras či vadí vám, když se vydáte na nějakou dálkovou trasu, že si furt musíte hlídat čísla, protože každý úsek má jiné číslo? Přivítali byste, kdyby alespoň dálkové trasy měly jedno číslo (například podél Ohře, Jihlava-Raabs apod?)? Jak vnímáte současný systém číslování? Měl by se změnit a případně jak? Jaké máte zkušenosti ze zahraničí? Podělte se prosím pro připravovaný článek pro iHNed.cz a Hospodářské noviny
Některé dálkové trasy jednotné číslo mají, ale občas se stane že v některém úseku nejsou moc proznačeny, problém s návazností mezi regiony. Další s čím jsem se setkal, je že se postaví někde nový úsek cyklostezky, kam by bylo lepší cyklotrasu převést, ale cyklotrasa zůstane v původním místě. Na www.cyklostrategie.cz jsem četl že se chystá nějaká revize tras a úprava číslování. Ale já většinou plánuji trasu podle atlasu po cestách nižších tříd a koukám jestli by v některém úseku nebylo lepší použít značenou cyklotrasu, nebo nějakou novou vyhlášenou cyklostezku podél řeky. Jinak na více než tříciferné cyklotrasy nevjíždím.
Číslování by mělo mít nějakou logiku, aby člověk hned poznal, zda je na páteřní trase nebo na něčem místním z Horní do Dolní
Na cedulkách bych uvítala uvedení větších měst, kterými trasy vedou. Zejména na rozcestníku cyklostras. Mnohde jsou názvy dvou, tří nejbližších vesnic a pokud nemám mapu, tak netuším, zda konkrétně tato trase vede směrem, kterým chci nebo zda se mám dát po jiné.
Mimochodem, článek pro HN je dobrá věc, ale bude to mít i nějakou návaznost na KČT?!?
Pouhý článek bez toho, aby to byl podnět pro další práci zainteresovaných je dost bezpředmětný. Resp. je to pouhé konstatování faktu a nic se tím nezmění.
Ono to číslování původně logiku mělo, ale dnes už často neodpovídá skutečnosti. Zajímavá informace o revizi značení zde: http://www.cyklostrategie.cz/cykloturistika...
Teď jsem byl pár dní v méně známé oblasti (pro mě) a docela jsem byl z tras značených pouze nějakými čísly dezorientovaný. Mě vyhovují obyčejné rozcestníky, protože vim kam a kudy chci dojet (mapu mám nastudovanou) a je mi úplně jedno, že jedu každou chvíli po jiným čísle, nebo mimo nějakou "cyklotrasu". Zase jsem ocenil pěkné dřevěné cedulky (místo těch ošklivých plechových silničních).
Cyklorozcestníky jsem ale už párkrát viděl taky dost úchylné (ve svých fotkách jsem jeden našel, ale zdaleka ještě né ten nejhorší), copak cykloturisti jedou nějaký závod (nebo jsou jako štvanci na útěku), aby je pár pikosekund k pohledu na cedulku z druhé strany, zabilo? To fakt musí být na rozcestí třeba 4 sloupky s dohromady dvaceti cedulkama (každá 3x)?
Taky jsem dohledal jeden zajímavý rozcestník, nedaleko Chlumu u Třeboně:))
http://miral.rajce.idnes.cz/29.7.2008_Okoli...
Číslování a vlastně i cykloznačení tras na silnicích by se mělo zrušit.
Důvody ?
1. je to drahý
2. je to zranitelný
3. pro polovinu lidstva je to stejně zbytečný, tím nemyslím ženy, ale všechny lidi, kteří by potřebovali na jakékoliv trase fáborek každých 20 metrů.
4. je to součást debilizační značkovo-informační smršti na českých silnicích, kde už pro značky není vidět křižovatky...
5. v dnešní době, kdy i blbá Nokie má v sobě mapu celé evropy grátis a gpsku..
Moje blba nokie nic takoveho nema. Jinak ja davam prednost mapam,abych nezakrnela a nezhloupla tupym pouzivanim dzipiesky. :-) Kdyz nekam jedu, tak se vetsinou kouknu na netu do aktualni mapy, kde vyznacene cyklotrasy beru jako hint: tudy se jezdi pohodlne na kole, ale stejne si cestu naplanuju na trasach spis nezavisle.
A turisticke znacky bys taky zrusil? Ty se mi libi.
Krizovatky a znacky neni videt pro neupravovanou zelen kolem silnic.
Moje rovněž ne-e a přesto mi maximálně vyhovuje.
Naopak, řekla bych, že má kromě volání, tel. seznamu, posílání SMS a MMS a foťáku spoustu nepotřebných funkcí :o)))
A mapa, to je prostě počteníčko. Taky zavrhuji GPS - jednak se mi to nechce učit a jednak je to takové "surové".
Mapa, to je prostě něco naprosto jiného - já si v ní kolikrát počtu víc než v knize .o)))
GPS je možná surová, ale pohodlná. Při mé třicetivteřinové paměti na křižovatky bych se při průjezdu městy ztrácel. Před pár dny jsem objížděl Kladno a bez GPS bych rozhodně bloudil mnohem víc, na mapě 1:75 000 se ve spleti uliček moc nedalo vyznat.
Přesto bez mapy pokud možno nejezdím a čtu si v nich velmi rád.
Další věc je ta, jak jsem již několikrát uváděl, německé mapy, podle kterých jezdím nejčastěji, jsou hrozně mizerné, jejich turistické a cyklistické značení v terénu je příšerné, takže GPS je užitečný pomocník.
Já volím nejraději mapy 50tky, pak 100ky - 75tky z hooudbi duše nenávidím. To je tak zbastlený měřítko...
A je fakt, že podle mapy projedu všude - já bych to zase nezvládala s tou GPS. Mě prostě vadí ten malý výřez.
Taky raději jezdím a chodím s tištěnou mapou. Ale fakt je, že ne všechny mapy jsou přesné a kvalitní. Někdy třeba nejsou tištěné mapy k dispozici, to je pak ta digitální v GPS k nezaplacení.
K tomu značení. Moje zkušenost je taková, že u nás máme kvalitní a velmi pohodlné turistické značení. Je to dobře, ale trochu to vede národ turistický k orientační pohodlnosti. Porovnat třeba orientační schopnosti českých a norských dětí (které nejsou tak rozmazlené hustou sítí značení), je dost tristní.
Co se týče značení cyklotras, málokdy se na něj spoléhám, takže nedovedu posoudit. Většinou jedu podle map.
Ale taky se ráda a často ztrácím a pak zase ráda dobrodružně nalézám:-))
Jj, ztraceni ma sve kouzlo.
Ja se ale spis ztracim, kdyz jedu autem - nekdy proste na krizovatce zatocim podle toho, kam se mi zatocit chce.
Pak se mi ale treba stane, ze jsem do Straze prijela po cervene pres Barboru a pod Landstejn pres Budejovice :o)))
Malý výřez je v pohodě... Na plánování přibližného směru, a hodně hrubého itineráře, také používám klasickou mapu, je prostě přehlednější. Ale na zjištění svojí aktuální polohy, ještě lépe někde v lese kde se spojuje několik cest najednou, já podle papíru potřebuju vpravo a na místě doprava vedou ty pěšiny ve skutečnosti 2, tak tam je GPS už k nezaplacení. Lepší popojet blbě pár desítek metrů a na displeji hned zjistit, že jedu špatně, než se vracet po kilometru a více s klasickou papírovou mapou ;-)
No, a samozřejmě to dost často mám jako petrp, po druhé třetí odbočce, které si mám pamatovat, už ztrácím přehled :-)
Jestli ono to nebude tím, že dost ženských, včetně mě, není "čudlíkovými typy". Raději si rozložím papírovou mapu, než abych zběsile mačkala čudlíky na nějaké mašince.
8-)
Čudlík tam mám jenom jeden, a to zapnout / vypnout ;-) Ostatní se ovládá rejděním, nejlépe upatlanými, prsty po displeji ;-)
Ale ano, někdo na tyhle chytré hračičky krabičky opravdu není. Chápu to a neodsuzuji za to. Jenom mi život s nimi přijde zas o něco jednodušší, tak proč si něco trochu neulehčit ? ;-)
Asi tak.
Někdo rád vdolky někdo holky, někdo chce tištěnou knihu, někoho uchvátí elektronická čtečka. A někdo rád mapu a jiný džípinu. Hlavně se nepoprat.
Dotaz byl původně na značení cyklotras. Někdo taky rád cyklotrasy dobře značené. Já je nepotřebuju, hledám trasu nezávisle na jejich existenci, takže mě jejich značení moc nezajímá. Ale mám někdy pocit, když s s těmi cedulkami potkávám, že tato republika je proznačena až moc. A kdybych si už měla vybrat, tak bych byla pro číselné značení, přibližně stejné jako je značení silnic.
Hele a to bz jsi mel videt takove mapy pro orientak - to jsou snad desitky ci jake je to meritko. Podle te jsem bloudila i na plose 10 x 10 metru - porad jsem nebyla schopna zvyknout si na to, ze je to tak velke meritko :o)))
Jo, zvyk je železná košile. A co ho trochu naruší, to pak dost často způsobuje takovéhle situace :-)
Mně docela láká na zkoušku vzít tohle, to jsou 1:25 000
http://eshop.geodezieonline.cz/scripts...
Tady jí máš online:
http://mapy.1188.cz/#pos=49.961007;14.812297@sc...
obecně vzato já se s GPS někdy hádám, orientační smysl mám.
Když mi GPS na dál.sjezdu Říčany-Modletice po odbočení na Říčany říká obrátit a jet do centra na spojku abych do Újezda nad lesy přijel s max využitím dálnice a silnic první třídy .......
Učit se nemusíš nic :D
Na Nokie za tři-čtyři tisíce s GPS si můžeš zdarma nahrát aplikace OVI Maps + hlasovou navigaci a k tomu tzv Sport Tracker... veškeré další užívaní je gratis....
TUristické značky bych nerušil, jenže ty valnou většinou nemají vlastní sloupky a využívají stávající přírodní místa nebo lidské budovy....
U nás na přejezdu mezi Klánovicema a Šestajovicema je značek jako nas....
http://maps.google.cz/maps?q=%C5%A1estajovice...
Myslím, že je to složitější. Buďto prostě jedu z místa na místo. Pak není nad slušnou mapu, najdu si cestu po silničkách nebo cestách a jedu. Nějaké žluté cedulky mě v tu chvíli absolutně nezajímají.
Pak jsou ale cesty, kdy z nějakého důvodu opravdu potřebuji zůstat na vyznačené cyklotrase, ideálně cyklostezce. Typicky když jedu natěžko s dětmi a fakt není žádoucí přidat si kvůli neznalosti místních poměrů desítky nastoupaných metrů, anebo ještě hůře: nechat se vyhodit na hlavní tah mezi tiráky.
Ve volné krajině je to dost jedno, ale značení je akutně potřeba při průjezdu městy, protože pak máš dobrou šanci, že tě cyklotrasy (narozdíl od silničního značení) provedou městem po méně rušných ulicích, parkových cestách a místních cyklostezkách. Což je, opakuji, s dětmi velmi žádoucí. Zároveň právě města bývají orientačně složitá a vyjet například správným směrem z většího města, abys zároveň nemusel použít výpadovku, je docela oříšek.
Vozit s sebou podrobný cykloplán každého města je blbost, vozit s sebou na kole GPS je imho taky blbost (např. kvůli neustálé potřebě dobíjet). Takže dobře značená cyklotrasa je pro stále rostoucí počet uživatelů užitečná.
Samozřejmě pokud nejde o nic jiného, než dublování běžného silničního značení ještě žlutými šipečkami, pak je to zbytečnost.
Dost jsem si to ověřil teď nedávno při cestě do severních Čech. Tam po dálkové cyklotrase, zpátky volně krajinou. Je to úplně jiný typ ježdění. Osobně mi, když jsem sám, vyhovuje to druhé, ale jakmile jedu s dětmi a skutečně potřebuju být mimo těžký provoz, cyklotrasy využívám a potřebuju, aby byly dobře proznačené.
Jen poznámka: Nabité baterky v GPS jsou mnohem jednodušší záležitost než nabité baterky v mobilu. V tom bych viděl nejmenší problém, v případě, že nemám možnost dobít akumulátory, baterky AA mají v každém obchodu.
Asi ano, jistě. Mě jen čím dál tím víc štve, jak s sebou máme čím dál tím víc přístrojů, kde musím myslet na to, jestli jsou dobité nebo jestli mám baterky. Jsou takové, které asi neoželím (blikačka, foťák), takové, které vozím z pohodlí (mobil, i když skoro pořád vypnutý), a pak takové, kde ani to pohodlí pro mě nepřeváží nad opruzem s dobíjením, a proto je vozit nechci (GPS, notebook, MP3, vysílačky a kdovícovšechno se ještě vozí).
V té poslední skupině jsou věci pro mě zbytné nebo nahraditelné lepší, levnější a energeticky úspornější variantou (místo GPS mapa, místo notebooku zápisník, místo MP3 přehrávání v hlavě nebo hvízdání, místo vysílaček zastavit a počkat na druhého nebo smluvené mávnutí rukou).
Nevnucuji, jen to tak mám. :-)))
Já GPS mám v mobilu, ale baterka to utáhne tak na tři hodiny, takže jí vůbec nepoužívám. Je to dobrý jako rezerva stává se mi že vyjedu mimo mapu, pak se kouknu do mapy v GPS a snadno se zorientuju kudy kam. Ale že bych na tom byl závislej... Radši mám mapy a když nevím, tak odhadnu směr a tím jedu, do nějaký vesnice dojedu a tam už se zorientuju kudy dál...
Nokia E52 bežně jsem jel s navigací 8 hodin a pak jsem a ní týden telefonoval ... a pak 8 hodin zpátky.... bylo to tak akorát... :D
Se současnou Nokií C5 jsem absolvoval polopáteční + víkendovou cestu s navigací do Rakouska, dvoudenní Dunajweg s průbežně zaplým sporttrackerem a několikarát s navigací na cca 15 minut když se sporttracker nějak zakousl , večer 2x 15 minmut internet plus asi 20 hovorů za dva dny a cestu s nabvigací domů.... baterka exla asi 15 km od baráku.....
Navíc každý přístroj má svou duši, a alespoň ty naše jsou někdy pěkné mrchy... Se na nás jednou v autě Karel nas..., že jsme ho neposlechli, a na hodinu se seknul - baterky měl plné, signál byl, mapy byly, ale prostě trucoval (po hodině se oklepal a začal opět hlásit;o). Nemít mapu, tak tam bloudíme ještě dnes...
Karel?!?
Tak to se mi libi :o)))
Take obcas davam vecem jmena :o)))
Já si pouštím do Tom-Toma v autě hlas zvaný "Ostravak". Mluvi na mě ostravskym dialektem a je to prča. Nejraději mám jeho hlášku: "Dovalils do konca štreky". Taky hezká je:"Val na rondel".
Kamarádka má Mirečka.
//Typicky když jedu natěžko s dětmi a fakt není žádoucí přidat si kvůli neznalosti místních poměrů desítky nastoupaných metrů, anebo ještě hůře: nechat se vyhodit na hlavní tah mezi tiráky.//
S cílem souhlasím, ovšem ty cyklotrasy stejně často nic nevyřeší.
Když chci nejkratší nebo co nejméně frekventovanou či co nejméně kopcovitou trasu, tak si takovou naplánuju a po cyklotrasách to z 99% stejně není.
A skoro pořád se mi stává, že na rychlejší trase (tedy žádný velký terén, asfalt a pěkné široké lesní cesty), kde by mohly mít cyklotrasy význam, tak si naplánuju nějakou trasu. Ta začíná třeba po cyklotrase a pak dále vede cyklotrasa hodně divně i když vede do stejného cíle.
Osobně bych cyklotrasy klidně zcela oželel.
//S cílem souhlasím, ovšem ty cyklotrasy stejně často nic nevyřeší.//
Pravda, u nás moc ne. Ale v Rakousku nebo Německu se můžeš celkem úspěšně spolehnout, že tě od takových situací ochrání. Pravda, tam tímhle často suplují mapy, které zase oproti našim moc dobré k dipozici nejsou.
No nic, končím a mizím, tak zase za pár týdnů... :-)
myslím že klíč je v tom co jsi řekl
" dobře značená" ...
I v místech které dobře znám mám problém sledovat česky značenou cyklostrasu.
Když jsem v cizím městě, tak kolikrát s údivem zjišťuji, že cyklotrasa je zatracené bloudění vilkovými čtvrtěmi a objížďka delší o 30-40 procent než cesta "zdravého rozumu"...
Dobře značená v tom to je. Když jsme v zahraničí projižděli Vídeň, Mnichov nebo jiná menší města vždycky jsme projeli tměř bez problému ale kbyž si představím že neznalý místa potřebuji projet přes Ostravu, Liberec nebo Prahu a nedostat se do silného provozu tak nevím. Já bych lepší proznačení měst uvítal, protože ve městě je větší provoz a spousta křižovatek. Za 14 dní bych potreboval projet na kole pres Prahu SV -JZ a v Praze se moc neorientuji. Tak by mi vyhovovalo chytit se npř čísla A 25 dojet do centra a pak se dostat na A16 a po te vyjet ven. Nevite jestli by to tak šlo? Nebo mam radeji Prahu objet a nadjet si min 20 - 30 km.
Mne znacenie cislami vyhovuje a zabludil som len raz a aj to preto,ze nejaky dobrak otocil znacku o 90 stupnov (zistil osm to po par metroch). Na cyklotury chodime dost velka skupina a tak sa nemozme zastavovat na kazdom kroku. Znacenie najviac vyuzivame pre prejazdoch mestami a tiez na neznamych nespevnenych cestach (je aka tak istota, ze znacena cesta bude prejazdna)
Značené cyklotrasy občas využíváme, zvláště tam, kde jsme poprvé. Vybíráme si je podle mapy, pokud souhlasí se směrem naší cesty. Někdy mi ovšem logika značení cyklotras trochu uniká - jedeme po trase XYZ, na kterou navazuje trasa XYZ+1, aby se posléze opět změnila na trasu XYZ.
Ve velkém Cykloatlasu Česka jsem narazila na různobarevné číslování cyklotras. Ve vysvětlivkách mapových značek to uvedeno není (tam je pouze žluté označení cyklotras). Podle mé poslední zkušenosti jsem si odvodila, že modře jsou očíslovány cyklotrasy pro horská kola. V reálu je vše značeno žlutými značkami bez rozdílu náročnosti a povrchu.
Buď ráda za čísla. V Lužici se značky označují grafickými symboly. Je to levnější a k prdu, na univerzální bílou tabulku se zelenou šipkou se lípne malá, časem vybledlá, samolepka s obrázkem trasy. Nedávno jsme takhle kombinovali trasu s ptáčkem, který měl roztažená křídla s trasou označenou ptáčkem s křídly u těla. Případně obě trasy vedly souběžně a já si na rozcestí vzpomínal, který ten pták zrovna platí, protože nějaké názvy obcí se na cedulku píší jen zřídka.
Ten prechod na jine cislo byva mnohdy zpusoben prechodem do jine spravni oblasti.
A barevne cyklotrasy mnohdy byvaji nejake mistni okruhy.
Treba ted jak jsme byli na svatbe, tak tam byly jednak klasicke trasy a pak tam byl modry, coz byl nejaky okruh kolem F-M a zeleny, coz byl RadegastBeer.
Obdobu klasických turistických značek v provedení pro cykloturistiku (místo bílých pruhů žluté) jsem neměla na mysli. Ale přímo v mapě je na značené cyklotrase MODRÝ rámeček s číslem trasy. V reálu jsou pak na této trase normální žluté značky s čísly.
Viz trasa 5056 na mapě - z Luhačovic na severovýchod (do Vizovic).
Chapala bych je jako lokalni, tzn., nepresahujici spravni okrsek. Anebo tvori nejaky mistni okruh - na to by to podle mapy vypadalo.
V realu bys pak mela mit na cedulkach take nejaky modry symbol.
Ale tezko rict, zda to tak opravdu je.
V tych modrych rameckoch su cisla ciest po ktorych vedie cyklotrasa. Skoro kazda cesta ma svoje cislo a byvaju jednak znacene na mapach a niekedy aj v terene (tam skor hlavne) na krizovatkach. Napriklad mosty maju vo svojom ciselnom oznaceni oznaceni aj cislo cesty na ktorej lezia.
Osobně bych na číslování nijak extra netrvala (logické už stejně není), důležitější by pro mě bylo, aby byla cyklotrasa dostatečně značena, hlavně ve městech (jak tomu mnohdy není). Na rozcestnících by pak bylo fajn jako u turistických značek - první řádek nejbližší orientačně významný bod, poslední řádek cílový bod.
Jinak přesně - jedu-li na kochačku nebo s dětmi, volím nejkratší pohodlné řešení (tj prioritně mimo hlavní silnice, když je přijatelná cyklotrasa, tak ji využiji). Jedu-li sama "na účel" (do práce, na nákup a tak), využívám vlastní nejkratší trasy...
Octne-li se biker nedopatřením na číslované cukloztesce je jeho úkolem co nejrychleji z ní zmizet. Jinak ho někdo vyfotí a dá do Hospodářských novin.
To by ale zcela vyloučilo pohyb bikerů v národních parcích. No což, já biker nejsem, měl bych tam volněji. Co jsem byl teď lelkovat v krnapu, moc bikerů jsem nepotkal (pár jich bylo v okolí horních stanic lanovek) - asi tvoje pravidlo funguje, anebo se bikeři vyhýbají kopcům a dešti? :o)))
1. Bikeři se zásadně vyhýbají parkům národa českého. Ostatní nacionální parky většinou nemají tak stupidní režim (kromě např. Vanoise u socialistických žabožroutů - viz foto - nas...ní bikeři na trailu ve Vanoise - 180 minut tlačení)
2. Bikeři jezdí do takových kopců, že se zajištěnými touristy na cuklolsteskách vidí jen letmo.
3. My Bikeři jihu si zvlášť vybíráme místa kde zpravidla neprší.
ad.1 - v praxi taky ověřeno (ten stupidní režim u nás a volnost jinde) :o(((
ad.2 - takové jsem v životě potkal snad jen dva, takže jasná vyjímka - popřeno!
trojku při letošním způsobu léta nelze slušně komentovat...
PS. to na fotkách jsou fakt ti praví bikeři? Já myslel, že jim stačí jen pidibatůžek s peněženkou a náhradními ponožkami. Tohle jsou snad nějací "natěžkisti", nebo bikoparaglajdisti, ne?
Horní limit váhy baťůžku bikera je 8 kg, kdo to dokáže může mít míň. Na 17 denní akci (jako byla tahle), s 20 horskými sedly nad 2500 m to já s menším deutříkem nedokáži.
Hmmm, sem si to myslel ... natěžkista :o)))
V životě žádnej natěžkista s bršnama, stojníkem, bletníky a plachtou nemůže ujet trasu Thonon le Bains - Ventimiglia (http://www.nakole.cz/blog/zobraz/53-jak-se... ) prostě proto, že o téhle parádě nikdy ani neslyšel.
No to je pravda. Milovníka ryzího a syrového dobrodružství v netknuté divočině, by ani nenapadlo táhnout se po turistických magistrálách se zajištěným kompletním servisem, od hotelu k hotelu, od chaty k chatě.
A když už by tak byl nucen učinit, rozhodně by s sebou netahal přes ty kopce kolo. Maximálně tak skládací koloběžku, když povede cyklostezka z kopce.
PPS.
Ale kdo chce, tak i našich končinách najde pár "cyklotras" v parcích, kde tlačí nejen cyklotůrista, ale i na..ný biker. Samozřejmě délka takových úseků v porovnání s tvými je v poměru výšky okolních vrcholů ...
Pro mě za mě a´t si ty přiblblý žlutý cedulky s čísilkama dávaj kam chcou. Jen mne občas naštve, když najdu nějakou novou romantickou cestu a za chvíli - prásk ho žlutá cedulka.
Daleko větší lumpárna je, když lijou ten hnusnej afsalt. Burani starostové, ke své větší slávě a pro to,a by si kamarádi namastili na stavbě kapsu.
Nepoužívám, páč je to ve většině případech na prd. Na silnici jsou ukazatelé pro auta. Žluté cykloznačení je jen duplikuje. V přírodě je háfo cestiček. A vystačím si s barevnejma turistickejma...
GPS nevozím, nenechávám se navigovat, protože v ČR se zabloudit nedá. A když ju, mám hubu....a když budu slušný a zeptám se na vesnici stařenky, tak dostanu ještě koláče (nedávno se mi stalo:-))) )
Já bych byl pro, aby se kvalitně značily páteřní a nejdůležitější cesty. Aby se kvalitně a logicky značil průjezd městy. Víc není třeba....
Dneska jsem, po varování zelené vlny uhnul u Votic na Vlašim abych se vyhnul Benešovu...
České značení silnic samo o sobě přivádí i znalce k šílenství .
Znáte to, přijedete ke křižovatce kam vás přivedlo značení vašeho cíle přes dvě minule křižovatky., jenže na téhle křižovatce váš cíl není, místo toho je tam několik místních a jeden velmi vzdálený bod, zásadně ovšem jiný než minulý dálkový cíl.... projedete křižovatkou a po 50-100 m se ohlédnete na směrníky a hle ... zde je vaše Vlašim :D s popisem 10 km.... otočíte se a jedete 4-5 km až dojedeta na křižovatkum kde je Vlašim značená 11 km :D ¨
No a teď k těm cykloznačkám přijedete na křižovatku kde je modrá Vlašim 11 km vpravo, vpravo je i cyklovlašim 8 km a pro vylepšení je cyklovlašim i vlevo s popisem 9 km... projedete křižovatkou a ohlédnete se a hle zde je Vlašim cyklo14 km :D
A kolik to teda do té Vlašimi nakonec bylo?!?
nevím ... vzteky jsem to neměřil.... :D
Ráno jsem vychytal kolonu Mirošovice-Benešov s tchýní na sedadle spolujezdce ,spousta dobrých rad kudy jezdíval tchán, kudy se jet mělo, proč se nejelo jinudy, o tom že za jejich časů o kolonách hovořilo rádio a ták .
Odpoledne jsem se těšil na klidný návrat a ....
Číslování tras a uvedení dalšího rozcestí, případně směrového cíle je dost dobré, zvlášť v terénu a mimo běžné silnice, kde se kříží dost podobných cest. Znám dost míst, kde bez značení se dá bloudit hodně dlouho a mapy moc nepomáhají, nikdo nepočítá lesní a polní cesty, které navíc vznikají a zanikají podle používání.
Tak dneska už článek s vizí první úpravy cyklotras v HN vyšel
http://hn.ihned.cz/c1-52457260-konec-bloudeni...
Jen mi tam nějak chybí termín "do kdy"...
Je to v článku: Komplexní přečíslování by mělo být hotové během tří let,
Já vím, že si ShoCart a další vydavatelé map mnou ruce jaký budou mít kšefty.
Asi to bylo potřeba udělat, tras je stále víc a nějaký alespoň základní řád by ve značení měl být.
No vidíš, já to tak žádostivě hledala, až jsem to přehlédla :o)))
Tuhle základní informaci tam mají tak divně utajenou.
Přečíslováním se toho podle mě moc nevyřeší, to je jen kosmetická úprava. Spíš by to chtělo změnit systém - žlutý reflexní tabulky na ocelových sloupkách (klidně s čísílky) nechat po silnicích, lesních asfaltkách a cyklostezkách. Do lesů a skal nějaký odlišný značení, třeba dřevěný (nebo podobný) cedulky, nebo rovnou něco jako pěší pásový, líbilo by se mi to se symbolem z kterého by bylo zřejmé, že to není trasa pro natěžkisty a žiletky. Taky pěší a neznalí by měli poznat, že můžou potkat kolo - to je myslim největší nedostatek současného pásového "MTB" od KČT.
Taky hodně postrádám barevné rozlišení trasy podle typu obtížnosti a sjízdnosti trasy, líbilo by se mi něco podobného jako mají Poláci.
Jak to maj rozlišený? Občas tam zavítám ale nějak jsem to nepostřehl. Je fakt, že jsem viděl modrý a černý symboly kola. Tohle je "černá"?
Jo, to je černá, takhle jsou značené trasy pro horáky a obtížným terénem, několikrát jsem si odzkoušel, že na treku to po nich opravdu nejde. Co vím tak mají trasy ještě značené modře, zeleně, červeně a tuším jsem někde ještě zahlédl bílé. Tuším, že modrá a bílá jsou na silnicích, zelená je především po zpevněných cestách a pěšinách, červená mi není úplně jasná. Nijak moc jsem to nezkoumal, jenom vím, že když jedu na treku, tak je jedno po jaké barvě, jenom nesmím na černou, to vážně zpravidla nejde jet.
Teď mě napadá, že Asterix je cyklistický nadšenec z Krnova a Polsko má za humny, tak by to moh vědět. Nemůžu si vzpomenout, ale ještě někdo vezdejší se dobře orientuje v Polsku a umí polsky, tak snad to bude někdo vědět přesně jak to je s tím barebvným značením.
V Polsku barvy, i přes rozšířené mínění, neoznačují stupeň obtížnosti trasy/stezky, ale stupeň její důležitosti.
Pořadí barev: červená, modrá, žlutá, zelená a černá.
Červená je určena pro hlavní trasy, modrá pro jejich varianty.
Potud překlad z polských oficiálních zdrojů.
Takže se,podle mne může stát, že na černou zbudou nejhůře sjízdné stezky
To asi tak nebude, protože páteřní dálková cyklotrasa ER2 je značená především zeleně a občas tuším modře. Žlutou jsem tam nikde něviděl, ale je možné, že to co považuju za bílou je vybledlá žlutá.
Nevím jak dobrý a kvalitní to je překlad, ale kdyby se slovo důležitost zaměnilo za obtížnost tak to by docela odpovídalo tomu co jsem viděl.
Překlad je určitě správný.
Značky, o kterých se teď zmiňuješ, jsou pouze zelené, a jde o mezinárodní trasy.
Já jsem však odpovídal na dotaz, týkající se různobarevných značek.
Snadno to pochopíš odtud:
http://www.suwalszczyzna.com.pl/szlaki/oznacz.htm
Další odkazy:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Szlak_rowerowy
http://rowery.silesia.org.pl/instrukcja...
http://www.beim.pl/pdf/pds_szlaki.pdf
Díky, postupně se tím prokoušu
Díky, na tyhle značky se symbolem kola jsem taky narazil (foto), tam je to s barvami asi jasné.
Ale u terénních, se symbolem cyklisty, bude asi mít pravdu Lelek - tam by to barevné rozlišení obtížnosti odpovídalo.
Jestli to tak je, tak jsou Poláci dál než my. To jejich terénní se mi líbí, tak bych si to představoval i u nás.
Ale ve srovnání se Slovenském buďme rádi, že máme značení takové jaké máme.
Včera jsem se motal u našich "východních bratrů" a je to bída. Cykloznačky hodně řídké, ale to by až tak nevadilo. Ale rozcestníky ulámané, a pokud se pamatuji, tak už jsou ulámané několik roků. Asi nemá nikdo zájem to obnovovat.
V terénu se někde používají podobné značky jako pro pěší. Jen je značka větší a horní a dolní pás je žlutý, místo bílého. I cedulky na rozcestnících bývají podobné, jen zase se žlutým podkladem.
Takovéto značení se používá např v NP Podyjí.
Vim, ale celkem krátce (no, pár let) :o), dřív jsem ale vůbec netušil, že to je "cyklo" :o(
Pak se taky používá tahle MTB, taky v rozměru 14x14cm (cyklisti obecně mají proti pěším horší zrak...):
PS. ta "MTB" cesta na fotce, to je to, po čem jezdí sám Velký Biker?
:o)))
Jo, tuhle jsem už taky viděl.
Jenom vprostřed byla červená. -)
A větší je pro to, že cyklista je rychlejší než pěšák - většinou. Tak aby to v té rychlosti stačil sledovat.
Takhle jsou zpravidla značené okruhové trasy a vůbec nemusí být terénem, bohužel u nás trasy nemají rozlišení podle obtížnosti.