Ahoj, potřebovala bych poradit, zda je vůbec prakticky možné projet Labskou trasu od Vrchlabí do Mělníka se skupinou německých seniorů, kteří samozřejmě nemají MTB a jsou zvyklí hlavně na jejich pohodlné asfaltové cyklostezky. Já znám jen úsek z Mělníka do Drážďan a ten je čím dál lepší, ale z toho, co jsem načetla na různých diskuzích mám pocit, že je to místy téměř o život. Díky za pomoc, E.
Není senior jako senior, asi bude dost záležet na jejich výkonnosti. Mimo pár krátkých úseků horního toku po Pardubice jsem to celé nejel, ale myslím, že bych to celkem bez problémů na svém treku zvládnul.
Vím, že se to tady nedávno probíralo a pár lidí to jelo a některé úseky jsou snad i náročnější a ne zrovna po asfaltu.
Já jsem jel asi před šesti týdny úsek Poděbrady-Čelákovice a po silnici/asfaltu vede tak 1/3 celkem, zbytek lesní, polní cesty a docela časté jsou i singltraky, není to nic moc. Několik km bylo v terénu vhodném tak na full. Ne kopce, ale samá díra a výmol. A pak cca 2km vedou po pískové cestě mezi poly po které jezdí traktory :). A pak ty brázdy vyježděný od debilních rybářů co autem jezdí tam kam nesměj, máš tam pak cestičku širokou na jedno kolo od auta a hlubokou třeba několik cm a není to zrovna pohodlná cesta. Jeden asi 1km dlouhý úsek si dokonce přivlastnil zemědělec a zoral to... Osobně bych doporučoval ji spíše kopírovat po silnicích co vedou vesničkami kolem ní. Konec konců pak bude cesta i zajímavější než pořád jen kolem vody :-). A navíc druhá strana řeky se zdá být mnohem zajímavější - je tam třeba písecký přesyp - taková malá česká poušť, skanzen v Přerově nad Labem... Myslím že pokud se nebudete ortodoxně držet trasy 24 tak to bude v pohodě, pokud ano tak si myslím že "silničářům" se to moc líbit nebude...
Ještě dodatek: tady http://www.cyklostrategie.cz/ jsem někde kdysi viděl popisy jednotlivých částí včetně ukázek stavu, tak tam by se dalo vybrat kudy se držet 24 a kudy jet jinudy, ale kde to tam bylo už nevím, zkus to prohledat :-)
Horní část z Hohenelbe do HK ti můžu detailně popsat. Vždycky je možné zvolit nějakou alternativu, ale někde se nejde vyhnout silnici, kde je dost divoký provoz. Záleží, zda je podmínkou asfalt, nebo je možné zvolit i prašnou cestu.
Přimlouvám se za zveřejnění, sleduju NaKole už delší dobu vše, co se týká možností projet se na kole podél Labe (v Čechách) a zastavit se tu a tam u místních zajímavostí.
Tak jdem na to.
Otevřel jsem si http://www.mapy.cz (ty teď poněkud změnily grafiku), vlevo nahoře Změnit mapu - turistická, zatržené cyklotrasy. Zvětšit co nejvíce Vrchlabí.
Kdo by chtěl jet už ze Špindlu, tak po silnici.
Cyklotrasa č. 24 začíná ve Vrchlabí u vlakového nádraží. Vede do Hostinného prakticky celá po silnici. Jízda je tady velmi příjemná, je to mírně z kopce nebo po rovině, za chvíli jsme v Hostinném. Za mostem odbočuje cyklotrasa vpravo, k železniční stanici. Dalším mostem se vrátíme na silnici. Přijedeme k hlavní silnici č. 16, zatočíme doprava přes železniční přejezd a za mostem doleva. Po silnici do obce Debrné. Až sem je to naprostá pohoda, rovina. Za mostem v Debrném začíná silnice stoupat až na nejvyšší bod - obec Nemojov.
Pro zdatnější turisty je ovšem možná alternativa, kterou se vyhneme stoupání na Nemojov - asi v polovině mezi Debrným a Nemojovem odbočuje vpravo zeleně značená turistická cesta. Kousek za odbočkou je vodojem, ze kterého vytéká pitná voda. Pak následuje asi 50 m takový nepříjemnější úsek, na cestě je navežený hrubý štěrk, osobně tam tlačím, protože lituju pláště. Lesní cestou jedeme podle Labe, mineme chatovou osadu Gredo a posléze přijíždíme k přehradě Les Království (my říkáme Tešnov), která je jako z pohádky, jedna z nejkrásnějších v Evropě. Je to nejstarší přehrada v bývalém Rakousku - Uhersku.
http://ivo-turista.kvalitne.cz/leskralovstvi.htm
Po dešti bývají asi tři kratší úseky na této cestě poněkud mokré.
Kdo pak nezvolil tuto zeleně značenou cestu, vyjel na Nemojov a zase sjížděl táhlým sjezdem, odbočil pak vpravo a přijel též k přehradě, kterou si není možno nechat ujít.
Cyklotrasa č. 24 pak pokračuje po druhém břehu Labe po silnici, po výjezdu z lesa odbočíme za bývalou hospodou vlevo na asfaltovanou cestu, která se před obcí Filířovice (tu tvoří jen několik domů) mění na prašnou, ale jen krátký úsek.
Zde jsou možné dvě alternativy. Po č. 24 vjedeme v obci Nové Lesy na hlavní silnici, po chvilce už uvidíme vpravo betonovou zeď ZOO - Safari a vjíždíme okolo parkovišť a vchodu do ZOO do Dvora Králové.
Druhá alternativa - v obci Filířovice odbočíme doleva, sjedeme po prašné cestě k zajímavému dřevěnému krytému mostu (kousek po proudu je další) a po silnici přijíždíme z Verdeka ke Dvoru Králové. Před areálem bývalé TIBY Vorlech odbočíme vpravo k Labi a jedeme podél Labe, okolo loděnice a Pušova splavu k hornímu mostu. Zde dále po levém břehu (nebo i po pravém), mineme mostek pro pěší a přijedeme k dolnímu mostu.
Pokračování za chvíli.
Od dolního mostu ve Dvoře Králové vyjedeme Heydukovou ulicí směrem na Žireč. Za areálem firmy JASS odbočíme vpravo na místní komunikaci a jedeme směrem k letišti, které budeme mít po levé ruce. Zde začíná asfaltovaná cesta s vynikajícím povrchem, která byla vybudována pro inlajnisty. Po ní přijedeme do obce Žireč.
Zde jsou možené alternativy - trasa č. 24 pokračuje vlevo a vzápětí vpravo po silnici ke Stanovicím.
Kdo by chtěl shlédnout známý Braunův Betlém, odbočí vpravo na trasu č. 4085. Ta vede po silnici stále do kopce k železniční stanici Žireč. Za přejezdem je už takové stoupání, že ho vyjedou jen trénovaní a patřičně zpřevodovaní cyklisté. Méně zdatným nezbyde, než asi 100 m tlačit a pak už snad půjde jet, ovšem stále do kopce. Na vrcholu stoupání končí les, zde odbočíme vlevo na parkoviště a po zpočátku asfaltované, dále lesní cestě přijíždíme k obru Garinovi, který vylézá z jeskyně. Dál je pak pod stříškou Onufrius a konečně samotný Betlém s umělou jeskyňkou, kousek dále pak Jákobova studna.
http://www.horicko.cz/img/Betlem/nahled.html
Zdatní cykloturisté na MTB pak mohou sjet po turistické červené cestě k silnici. Před viaduktem pod železniční tratí pak uvidí sochy v přírodě - křížovou cestu.
Ostatní se raději vrátí zpět do Žirče, odbočí dole vpravo a přijedou k odbočce do obce Stanovice (vlevo). Naproti odbočce je ta červená cesta, která vede k Betlému. Kdo by chtěl tedy vidět křížovou cestu (sochy v přírodě), odbočí zde vpravo k viadauktu. Je to jen kousek od silnice.
http://www.novinky.cz/cestovani/155887-barokni...
Ve Stanovicích přejedeme železný most a za chvíli jsme v obci Kuks. Zde odbočíme vpravo a přes další železný most přijedeme k hospitalu Kuks.
http://www.hospital-kuks.cz/
Pokračování zítra.
Díky za tak podrobný popis trasy. Protože jsme z vých. Čech, řadu z těch míst dost dobře známe (Vrchlabí, Les Království, Dvůr Králové včetně ZOO, Kuks, samozřejmě Hradec Králové), něco máme projeté i na kole, ale těším se, že to takhle spojíme. Určitě si nenecháme ujít Braunův Betlém - byla jsem tam snad někdy na střední škole :-), na další tipy se ještě těším. Dle znalosti terénu jsi to asi nejel jen jednou :-)?
Les Království, po kterém má přehrada jméno, je jeden z posledních zbytků takzvaného pohraničního hvozdu. Ten byl ve středověku udržován jako prales, aby byl neprostupný pro cizí vojska. Lesem pak vedly sporadicky cesty pro obchodníky, které byly stráženy vojskem. Vojsko sídlilo v různých hradech a hrádcích. Jeden takový hrádek byl na vrchu Bradlo (519 m.). Bradlo je ten kopec vpravo, když vjíždíme do obce Debrné.
Hrádek byl dřevěný, tedy se dochoval pouze příkop. Pokud by někdo snad vystoupil na Bradlo, na východní straně vrcholu je v kamenité moréně nádherný starý bukový les, velmi ceněný lesníky.
Ve Dvoře Králové je pěkné náměstí (nyní prochází rekonstrukcí), renesanční stará radnice, uprostřed náměstí je Mariánský sloup, jižněji kašna se sochou Záboje, mýtické postavy z Rukopisu královedvorského, který "našel" v kobce kostela sv. Jana Křtitele v roce 1817 Václav Hanka.
Záboj (má evokovat, že to je kníže Sámo) se dívá výhružně na západ na Sasy, se kterými bojoval, v ruce pak drží hudební nástroj varyto.
Kostel sv. Jana Křtitele byl za Václava IV. jeden z největších v Čechách. Jeho věž byla těsně před rokem 1900 pseudogoticky přestavěna a zvýšena na 64 metrů.
Na věži se nachází místnost, kde bydlel věžný i s rodinou. Ten pozoroval, zda někde nehoří. Pokud ano, troubil a vyvěsil za dne na straně požáru vlajku, v noci červenou lucernu.
U kostela si všimněte jakéhosi přístavku u vchodu. Je to velmi vzácně se vyskytující Dořina předsíň z roku 1588. V ní stály šestinedělky, protože jako nečisté nemohly vstoupit do kostela. Dvůr si prostě vážil žen, jinde takovou vymoženost šestinedělky neměly.
Na fotografii kostela vlevo je barokní děkanství. Za Prusko-rakouské války 1866 sloužilo jako lazaret pro prominentní vojáky. Ve Dvoře byly tuhé boje. 2. listopadu 1866 děkanství navštívil sám císař František Josef II. na své cestě po bojištích.
Na tisíc zraněných obyčejných vojáků pak leželo na slámě na podloubí náměstí.
Zajímavá je i Šindelářská věž, součást původního opevnění. Ve vzpomínkách mám ještě pivovar, vzpomenu si na něj, když vidím Postřižiny :-).
Pivovar už dávno neexistuje, je využíván k jiným účelům. U něho stála barokní pivovarská pivnice "U Plichtu". Ta byla zbourána při stavbě křižovatky.
Ve Dvoře je dnes jiný pivovar, který vaří pivo Tambor.
Šindelářská věž je poslední ze čtyř věží městského opevnění. Vstup do ní je ze střechy toho bílého přístavku na obrázku (původně z hradeb), ovšem není přístupná. Její výška je 20 m, tloušťka zdí 2 metry. Do horních oken je možné se položit. Vnitřní průměr jsou jen tři metry.
V úrovni vchodu je dřevěná podlaha s poklopem, pod ní bylo vězení. Nyní tam jsou snad dva metry holubího a netopýřího trusu.
Ty zvláštní otvory na vnějšku věže vznikly při stavbě. Dřevěné lešení se kotvilo zazdívám do zdi věže a po stavbě se uřezalo. Dřevo pak za staletí částečně vyhnilo.
Ve sklepích starého pivovaru funguje středověká krčma.
Tak to je pro mě novinka. Dvůr občas navštěvuju, ale hospody a krčmy příliš nevyhledávám (maximálně se tak zastavit cestou na kole někde na zahrádce na polívku a pivo nebo kafe), sem se ale ráda podívám, už jen pro tu vzpomínku na pivovar.
To vypadá docela dobře a v parném létě se tam může dobře sedět a popíjet
Od mostu v Kuksu je krátké prudší stoupání ke vchodu do špitální zahrady, kam může nahlédnout ten, kdo nezvolil prohlídku hospitalu. Za zhlédnutí jistě stojí i sochy ctností a neřestí.
Od hospitalu následuje táhlé klesání Slotovem, podjedeme silniční most a jedeme obcí Brod po pravém břehu Labe. Za Brodem končí asfalt a začíná krátký úsek prašné cesty. Tady se už dostáváme do oblasti roviny, žádné stoupání už nehrozí.
V následující nenápadné vesnici Heřmanice se roku 1583 narodil Albrecht z Valdštejna.
Při vjezdu na silnici zahneme doleva, přejedeme most a asi po 200 m je odbočka na prašnou cestu, která vede mezi loukami k Jaroměřskému rybníku. Zde je opět asfalt.
Přejedeme kolmo hlavní silnici na Náchod a po 200 metrech se nám změní na chvíli Labská stezka na Úpskou. Asi po 800 metrech přes most a jedeme tentokrát po levém břehu Úpy. Kousek dál je soutok s Labem.
Dále mezi Metují a Labem přijedeme k silnici Jaroměř - Josefov. Odtud vpravo k železniční stanici Jaroměř.
Trasa pak vede po staré silnici Jaroměř - HK přes Jezbiny, Semonice, Černožice do Smiřic.
Úsek ze Smiřic do HK jsem už asi dva roky nejel, pokud má někdo místní čerstvější informace, rád mu tady předám žezlo.
Navážu tedy ve Smiřicích, které projedeme až k nádraží, ke odbočíme vlevo a podél železnice dojedeme až na konec Smiřic. U přejezdu sjedeme ze silnice a po cestě (většinou asfalt) mezi poli dojedeme do Lochenic, kde se opět napojíme na silnici. Pokud se někdo chce vyhnout průjezdu centrem HK pojede v Předměřicích rovně na Plotiště a přes Kukleny může pokračovat ven z města. Toto je pro kolo asi nejkratší cesta z Jaroměře do HK, ale bylo by škoda vynechat Josefov a centrum Hradce Králové. Pokud v Jaroměři – Josefově u mostu přes Úpu neuhneme vpravo k nádraží Jaroměř, ale naopak vlevo přes Úpu, tak se dostaneme na náměstí v pevnosti Josefov. Doporučuji se zde porozhlédnout viz http://www.pevnostjosefov.cz/
Z náměstí se dáme západním směrem, pokračujeme kolem vstupu do podzemních chodeb směrem na Rasošky. Za obcí Vlkov můžeme zabočit na Smiřice ale my pojedeme rovně, podél obcí Skalice a Skalička až do Lochenic. V Předměřicích odbočíme doleva, přejedeme koleje a po mostě Labe. Za mostem můžeme pokračovat po pěšině těsně podél Labe až k soutoku s Orlicí, nebo dále po silnici až do centra Hradce Králové. Tady bych předal „štafetu“ někomu dalšímu, protože Pardubice neznám vůbec (na kole).
Odkaz na první variantu trasy
http://www.gpsies.com/map.do?fileId...
A ještě další možnost včetně průjezdu Hradcem
http://www.gpsies.com/map.do?fileId...
Bylo to napínavý, ale Honza dopolední slib splnil :-). Díky! Tak už jsme z Vrchlabí dojeli až do HK a co dál? Najde se někdo, kdo doporučí další postup?
Ze začátku Hradce, přes město až do Pardubic k zámku pohodovou trasu mimo provoz udělám, ale už ne teď, ale až v neděli, protože brzo ráno razím kroužit do Českého ráje a okolí a hodlám se notně zrychtovat, musím ladit formu :-)
Někdo může mezitím trasu protáhnout od zámku v Pardubucích dál, tam já už nejezdím, tam je to fuj :-)
Děkuju moc všem, co poradili. Myslím, že s pomocí vašich rad do toho s těmi "seniory" půjdu. Budeme objíždět nejkritičtější úseky po silnicích. Oni ne, že by neměli kondici, jezdí i dost lidí po 70-ce a dají v pohodě přes 50 km denně (kéž i jednou já !), ale už nemají v tu jistotu v nerovném terénu. Hlavně dámy se trochu bojí, což se pak okamžitě odrazí na jejich jízdě a problém je na obzoru...
Jestli si vzpomenu, tak ti zítra napíšu názvy všech obcí, které byly v Sudetech, v němčině. Mezi těmi Němci může být nějaký sudeťák a třeba se rozpomene, že se tam narodil.
Když chtějí, tak je znají velmi dobře i v Češtině, pokud nechtějí, jejich problém a určitě bych se s nějakým Trautenau nezatěžoval.
I když odpoledne pojedu na výlet do Severního, naši předci se narodili v Hilgersdorfu. Přeci jen Severní se to jmenuje jen pár posledních let, to bych v žádné kronice nenašel.
Když ty původní názvy zapomeneme, ztratíme kus historie.
Já přece nepíšu nic o nějakém zapomínání historie a historických názvech míst a obcí, ty zachovány být musí, já reaguju na názvy obcí pro lidi, zřejmě Němce, kteří se chystají tady jet na kole a ti rozhodně nejsou narozeni před rokem 1918 a od té doby, mimo období protektorátu a násilného poněmčení, mají obce české názvy. Pokud někdo, odmítá uznat český název obce, tak opravdu nevidím nejmenší důvod proč bych takovému dotyčnému měl podlézat, vnucovat se a připomínat se mu s nějakými protektorátními názvy obcí. Pokud to někdo chce dělat, tak klidně ať to dělá, ale prosím, aby se o tom pokud možno tady takhle nepsalo.
Já že s tím otravuji, nevím jak je to na horním Labi, ale tady i v meziválečném období byly úřední názvy obcí v češtině a němčině s tím, že čeština se používala jen formálně v podstatě nařízením z Prahy, Čechů tady bylo míň než šafránu.
Takže i když se někdo narodil za první republiky místo narození má v němčině a o nějakém násilném poněmčení nemůže být řeč, nebylo koho poněmčovat.
Mluvíme pořád o zdejším kraji, ne o třeba Středních Čechách, tam historie byla samozřejmě jiná.
Přikládám jednoho Masaryka s razítkem Mikulášovice - Nixdorf.
A také pozvánku na ples u nás ve Vilémově, kde vidíš, že i Češi v běžném styku používali německé názvy obcí, český jsem nikde v předválečných dokumentech nenašel.
Ten stejně leží na Aupě.
Já vím, já si jen honem nemoh vzpomenout na jiný město na Labi :-)
Malý zeměpisný slovníček:
Vrchlabí - Hohenelbe
Klášterská Lhota - Mönchendorf
Hostinné - Arnau
Nové Zámky - Neuschloss
Debrné - Döbernai
Nemojov - Nemaus
Po hrázi přehrady vedla hranice Protektorátu Čechy a Morava, okolí Dvora Králové bylo české. Následuje tedy až Žireč.
Žireč - Schurz
Stanovice - Stangendorf
Kuks - Kukus
Slotov - Schlotten
Brod - Prode
Heřmanice - Hermanitz
Dále opět českojazyčné území.
Kdy to pojedete, kolik vás bude, kolik kilometrů denně, pojedete na těžko, kde budete spát?
Cesta se plánuje až na příští rok, letos s nima jedu jen u nás jižní Čechy a pak trasu Vltava Labe : Praha (Kralupyn.V.)- Pirna. Ale už teď musí být popis trasy v katalogu německé CK,který jde brzy do tisku. Tyhle seniorské skupiny ujedeou denně tak 50-55 km a jedou nalehko, mají samozřejmě bus s vlekem na kola. Kde budeme cestou z Vrchlabí nocovat, jsem ještě nedořešila, protože např.v Jaroměři, kde by měl být konec první etapy, je jen jeden a podle všeho dost tragickej hotel, takže budu muset improvizovat. Oni musí mít alespoň 3*hotely. Pardubice by neměly být problém, Kolín taky ne, horší to pak bude v Lysé... Oni ale naštěstí můžou v nejhorším popojet tím busem..
Tak si prví den můžete zkrátit a nocovat už ve Dvoře Králové. Možností tam je více, lze se ubytovat i v ZOO - Safari. Tu si mohou prohlédnout a její pořádná prohlídka je na půl dne.
Ten hotel Safari už jsem si na netu našla, taky mi to přijde jako jediná možnost, podle fotek vypadá skvěle. Druhý den by se popojelo busem do Kuksu a pak už by kilometry do Pardubic asi seděly.
Na kole z Kuksu do Pardubic to je výrazně víc než 60 km, přímo po jedničkách to je asi 50 km.
Slíbené pokračování trasy po HonzovyK,
z Předměřic před Hradec Králové do Pardubic k zámku (asi 43 km):
Do Předměřic přijedeme z Lochenic. V Předměřicích nedoporučuju jet vlevo přes most směr Věkoše, je tam stále velký a rychlý provoz, v Předměřicích rovně asi 2,1 km do Plotišť a tam vlevo směr Plácky a Věkoše, přes železniční přejezd až k úzkému starému kamennému mostu přes Labe. Před mostem najet na stezku po pravém břehu Labe a odtud už po Labské 24, podjet pod železničním mostem, stále po pravém břehu Labe po cyklostezce podjet pod silničním Labským mostem a pokračovat do centra, Smetanovo nábřeží, podjet Tyršův most, Tylovo nábřeží, přes náměstí Svobody pokračovat po Tylově nábřeží. Vlevo je secesní elektrárna „Hučák“ a Jiráskovy sady s celodřevěným pravoslavným kostelíkem a soutok Labe a Orlice. Podjedeme čtyřproudý most U Soutoku a najedeme na most po stezce vpravo přes Labe, hned za mostem vpravo po levém břehu pokračujeme po Labské 24, vlevo je fakultní a vojenská nemocnice. Po dobré stezce přes louky dojedeme do Třebše, Machkovou ulicí a na křižovatce „V“ ostře vpravo do ulice K Labi a pak vlevo ul. Labská louka k Zborovské a zde vpravo.
Odtud je možné pokračovat přímo po Labské 24, jenomže po úzké, klikaté a hodně frekvetované silnici přes Vysokou a Dříteč kolem hradu Kunětická hora a dál přes Ráby do Pardubic, ale na kole to je cesta pro hodně otrlé cyklisty co se nemají moc rádi. Doporučuju o trochu delší, ale mnohem hezčí a klidnější cestu. Po najetí na Zborovskou asi po 100 m na křižovatce „V“ odbočíme z Labské 24 vlevo a po cyklostezce kolem golfového hřiště do Roudničky až k lesu a dál rovně po cyklo 4196 po dobré lesní šotolině vystoupáme asi 20 m a stále se stáčíme mírně vpravo a sjíždíme po dobře upravené pěšině do Vysoké nad Labem, po vyjetí z lesa vlevo uličkama mezi domky až k hlavní ulici , vlevo a po C4120 po asfaltované a dobře zpevněné účelové cestě lesem pořád rovně až k silnici u Hrachoviště, tam vpravo do obce Borek, vlevo Újezd u Sezemic, vlevo Bohumileč a Dražkov, vlevo podél levého břehu Labe na okraj Sezemic a hned vpravo Počaply, po mostě přes Labe a vlevo do obce Kunětice.
Z obce Kunětice je možné jet směr Ráby a přímo do Pardubic, nebo si udělat příjemnou zajížďku přes nebo alespoň kolem hradu Kunětická hora. V obci Kunětice na křižovatce odbočíme vpravo a po C4124 a C4125 směr hrad, který vidíme před sebou, po dobře sjízdné polní cestě se dostaneme k podhradí a pokračujeme dobrou cestou vpravo po C4124 (hrad máme stále vlevo) až dojedeme k silnici, kde je hospoda a statek, zde vlevo a přes parkoviště vystoupáme po pěkné asfaltce až na nádvoří hradu. Sjedeme zpět na parkoviště a k silnici, vlevo, asi po 200 m je možné odbočit vlevo a navštívit informační středisko Děda Vševěda, muzeum perníku, Perníkovou chaloupku s hospodou, jezírko s živou vodou apod., nebo pokračovat do obce Ráby a hned vlevo a po C 4124 se stáčíme vpravo přes louku a pole po velmi pěkné cyklo-bruslařské dráze silnici z Kunětic do Ráby, kterou přejedeme rovně (zde je docela slušný stánek s občerstvením) a pokračujeme po luxusní dráze polem (pokud by se nejelo kolem hradu, ale přímo z Kunětic na Ráby, tak mezi obcemi v polích u občerstvení odbočit vlevo na cyklo-bruslařskou dráhu) a stáčíme se vpravo do Brozan, zde vlevo a dále pokračujeme po Labské 24 po dobré cestě přes pole a louky k Labi a dále po pravém břehu Labe kolem sportovního areálu s koupalištěm do Pardubic k mostu jen pro pěší a cyklisty, vlevo po mostě přes Labe nad přístavištěm a komorami. Za mostem vjedeme přímo do parku kolem zámku a jedeme dál po Labské 24 parkem vlevo po cestě kolem zámecké zdi až k vjezdu do zámku. Zámek je velice hezký, dobře opravený s hezkým parkem okolo. Zámek se dá volně parkem objet kolem zdi.
Odtud pokračuje Labská 24 dál podél Labe přes město z Pardubic, ale to jsem již nejel, cestu neznám.
Pro lepši názornost trasy přidávám její vyznačení v mapě, kdo chce, může si ji stáhnout a využít, nechám ji uloženou.
http://www.bikemap.net/route/987772
Díky dalšímu účastníku "štafety" (to byla docela oběť - po dni stráveném v sedle v Českém ráji ještě přes půlnoc sedět u počítače :-)). A najde se pokračovatel? Už jsme dojeli k zámku v Pardubicích - jak dál?
Stačí třeba i stručnější popis nebo upozornění, kterému úseku Labské cyklotrasy se raději vyhnout a co zajímavého v blízkém okolí trasy nepřehlédnout. Vyjádřete se prosím i k dalším úsekům, nemusí to nutně navazovat.
Já jsem to taky nedělal kvůli tobě a nějaké cestovce s Němcema, ale dělal jsem to pro zdejší Nákoláky, když by chtěl někdo jet od Jaroměře přes Hradec do Pardubic a chtěl jet pohodově, celkem hezkým prostředím a téměř s nulovým provozem a vyhnout se té šílené trase Labsá 24 z Hradce do Brozan.
Dovolím si oprášit toto téma. První část trasy (Vrchlabí - HK) jsme projeli, chystáme se na další, tentokrát proti proudu - Lysá n. L. - HK. Z Lysé po 24 zřejmě nepojedeme (spíš "po stopách" B. Hrabala), zajímá mě další trasa - Nymburk, Poděbrady, Kolín ... Uvítám upozornění na konkrétní úseky, které jsou hůř sjízdné pro treková kola a dají se třeba objet po silnici. Případně na zajímavosti, které stojí za vidění - chceme se zastavit v Libicích (slovanské hradiště), v Kladrubech, v Lázních Bohdaneč ... Co bychom ještě neměli vynechat?
Na začátku července jsem jel trasu Nymburk - Jaroměř, snažil jsem se držet trasy 24. Cesta není nijak obtížná, na treku se zvládne bez problémů celý úsek. Je to tak ze dvou třetin po silnici a zbytek po (neupravených) úsecích lehkým terénem. Když to vezmu podle mapy: z Nymburka do Poděbrad je pěkná vyasfaltovaná stezka těsně po břehu Labe, ve stínu stromů, obě města stojí za návštěvu a prohlídku. Kousek za Poděbradami se vyjede na normální silnici, kde je na krajnici vyznačen asi metrový pruh pro cyklisty. Přijede se do Velkého Oseku a uhne se na lesní cestu, kterou se přijede k řece. Dál se pokračuje neudržovanou pěšinou podél břehu řeky až do Kolína. Z jedné strany les, z druhé řeka. Já jsem jel asi tři dny po posledním dešti a tak občas byly kaluže přes celou pěšinu, kdy se dalo buď projet a riskovat nějakou díru nebo seskočit a obejít to po kraji lesa. V Kolíně zase krásná asfaltová cyklostezka přes celé město, ale hned za ním se opět jede neudržovanou pěšinou po břehu řeky. Tady je to ale lepší v tom, že se jede otevřenou krajinou, takže kaluží bylo míň a taky je něco z okolí vidět. Takhle se jede cca 6-7 km než se přijede k Veletovu a tam se vyjede na normání silnici. Trasa pokračuje do Týnce nad Labem, z Týnce je zase malý kousek po břehu řeky, ale tím cyklostezka na dlouho končí a pokračuje se po běžné silnici do Kladrub, dál do Břehů. Já jsem se tady uhnul z trasy 24 a pokračoval jsem přímo na Bohdaneč a Hradec Králové, cyklotrasa pokračuje do Přelouče a Pardubic. Tenhle úsek popsat neumím, nikdy jsem tam nejel, znám to až z Pardubic. Tam se přijede na udržovanou cyklostezku ke Kunětické Hoře, ale dál na Hradec už se musí jet po dost frekventované silnici přes Dříteč a Vysokou nad Labem, což není úplně ideální. Proto jsem zvolil tu zmíněnou odbočku na Bohdaneč, sice se taky jede ještě kousek po silnici, ale v Podůlšanech se odbočí na stezku podél Opatovického kanálu a až do Hradce se jede mimo frekventované trasy. Cesta pokračuje přes Čeperku do Opatovic, kde se uhne k rybníku Opaťáku a po vedlejších cestičkách se dojede přes Březhrad zadem kolem nákupní zóny (Makro, Hornbach atd.) až do Hradce. Přes celý Hradec se projede krásně podél vody až k elektrárně v Předměřicích a přes Lochenice a Smiřice až do Jaroměře. Sice po vedlejších silnicích, ale provoz není velký.
Na podzim se má začít budovat cyklostezka z Hradce do Kuksu, v příštím roce by měl být hotový úsek z Hradce do Smiřic a v 2012 celá trasa.
Kdybych to měl zhodnotit, trasa není nijak obtížná, prakticky jediný trochu větší kopec je v Týnci nad Labem, jinak rovina, protože se jede pořád kolem řeky a ta do kopce nepoteče. Délka Nymburk - Jaroměř cca 130 km, ale nejel jsem nejkratší cestou, v Kolíně jsem se podíval na náměstí, projel jsem si Poděbrady atd.
Pokud by to děti zvládly kilometrově, dá se to určitě projet i s nimi, jen je potřeba vybrat si počasí. Po dešti budou některé úseky ne snad nesjízdné, ale obtížné a je potřeba počítat s kalužemi a bahnem na cestě.
Mé oblíbené téma je zase tady :-). Možná jsme se někde potkali - taky začátkem července jsme jeli druhou etapu Labe - z Lysé do HK, u Kunětic jsme ale změnili trasu a jeli místo do HK (k vlaku) domů (podhůři OH). 24 jsme sledovali z Nymburka až do Kolína, tam už se nám na pěšiny nechtělo, takže dál po silnici. 24 zase před Týncem (v Kojicích nocleh), druhý den Kladruby, Lázně Bohdaneč ... Bylo to fajn, podél řeky se mi to moc líbilo, měla jsem obavy z nudných rovin, ale bylo pořád na co koukat - lekníny, vodní stavby, lodě ... Ani na asfaltu mezi Nymburkem a Poděbrady nebylo moc cyklistů a bruslařů (jen u soutoku s Cidlinou mraky lidí). Projeli jsme Kersko i Sadskou, trochu Nymburk, Poděbrady i Kolín (města, z nichž znám max. tak nádraží z vlaku - k Nymburku se určitě někdy vrátíme). Celkem 190 km za dva dny, počasí přálo, pohoda. Už trochu plánuju další trasu z Lysé do Hřenska nebo spíš do Bad Schandau a vlakem někde od Rumburka zase domů. To by ale chtělo min. tři dny, letos to už asi nestihneme.
pro pořádek - těch km bylo jen 180, nějak jsem se upsala :-)
Ahojky,
tak jsem si projela skoro celou českou trasu (nadvakrát): 29.7.-2.8.2011 Kolín - Ústí n. Labem a 13-17.8.2011 Vrchlabí - Kolín. Část 1. jsem jela s dcerou a část 2. sama. Plánovala jsem trasu pouze z této diskuze a bylo to docela fajn. Určité úseky pěkné, určité hrůza, hodně se muselo inprovizovat. Jeden den jsme dokonce nevytáhly paty ze stanu pršelo a pršelo a pršelo (spíš lilo). Pak se musela trasa měnit, protože to okolo vody po polňačkách opravdu nešlo - okolí Kerska. Pokud někdo z vás má chuť kouknout na fotky je možné zde.
http://krusnohoraci.rajce.idnes.cz/Labska...
http://krusnohoraci.rajce.idnes.cz/Labska...
Časem přijdou k fotkám i mapy se zakreslenou trasou (kudy vedla cesta), ale teď opravdu nestíhám. Nejvíc nadšená jsem byla z Národního hřebčína Kladruby, tam se určitě vrátím.
Včera bylo v Kuksu vinobraní. Po těch schodech teklo místo vody víno.
A ochutnal jsi? Taky jsem to zaznamenala (na hradeckém vysílání ČR), ale taky moc nemusím davy.
Ne, jen jsem jel okolo. Taky nesnáším mumraj.
I tak se nahoře v Kuksu u parkoviště motaly (obrazně a někteří doslovně) na silnici davy lidí.
No jo - fotka je dostatečně výmluvná :-).
Tu jsem si vypůjčil jako ilustrační z netu.
Nad tím schodištěm stál zámek, který byl zbourán v r. 1901.
Z oken zámku bylo vidět věčné červené světlo, které svítí v hrobce pod hospitalem, jako memento mori.
Před mnoha lety, když jsem tam byl na návštěvě, si tam jedna holčička strčila hlavu do mříže, která je před cínovými rakvemi.
Naštěstí byl přítomen gynekolog-porodník, který umným pohybem hlavu vyprostil.
Prostě to s dětskými hlavičkami uměl.
Paráda! Krásně nafocený. Líbí se mí, že jste si udělaly čas na prohlídku zajímavosti v okolí - Josefov, Kuks (my zase prošli Branův Betlém), ale i měst. U hřebčína v Kladrubech právě vyháněli koně na pastvu, to byla nádhera, na prohlídku jsme nešli s tím, že tam někdy zajedeme s vnoučaty :-). Pokud přidáš mapku, budu ráda, hlavně pro inspiraci na zbytek naší trasy.
Na betlém jsem už ńák neměla sil(kopec). Ale ty Kladruby mě vzaly za srdce. Ta prohlídka je krásná. Škoda, že má hřebčín omezený rozpočet bylo by třeba plno věcí opravit, ale prý se už blýská na lepší časy. Chci se tam podívat aspoň na dva dny, někde poblíž přespat a zažít tu atmosféru,jak koně vyhánějí na pastvu. Dá se jít i na prohlídku kočárů, ale snad pouze pokud je objednána zájezdem. Tak snad se zadaří.
To chápu, my zase známe spíše Kuks, proto jsme volili Betlém, kde jsme dlouho nebyli, tandem jsme ale téměř celou cestu vedli nebo tlačili. A když Kladruby, tak ještě taky Slatiňany, tam chovají starokladrubské vraníky: http://www.nhkladruby.cz/hrebcin-1 :-).
Tak jsem dodala i mapky. Snad někomu pomohou. Večer jsme si zhruba připravily trasu, ale během dne jsme podle povrchu cesty a počasí stejně měnily směr jak bylo třeba a nebo z lenosti (furt drkotat po nábřežních kamenech). Stejně to bylo fajn, hlavně že jsme vypadly z domova.
http://krusnohoraci.rajce.idnes.cz/Labska...
http://krusnohoraci.rajce.idnes.cz/Labska...
To jsi vystoupila v Kunčicích a jela zpátky do Vrchlabí?
Vlak jezdí až do Vrchlabí.
Jj, vystoupila v Kunčicích, ten poslední přestup do Vrchlabí jsem už vzdala. Od rána jsem měla už toho přestupování plné zuby. V Ústí n.L. je to s přestupem paráda, z peronu na peron se dá pohodlně výtahem, v Liberci to samé, akorát přestože jsem měla lístek na kolo za 60.- na přepravu v zavazadlovém prostoru, tak mi ho odmítli vzít s tím, že v každém vagonu je 6 míst na kolo a musím si to naložit sama. Já vážící 58kg kolo sama do vys. vagonu neuzvednu, pak ještě brašny a pokud fakt jedu sama tak je to nanic. Ve St. Pace se navíc nastupuje rovnou z kolejiště a to už fakt neuzvednu do té výšky, naštěstí pomohl nějaký pán, co seděl ve vlaku, tak jsem byla ráda, že v Kunčicích mi pomohl vystoupit a na přestup jsem měla 3 min. tak jsem to vzdala. Těch 5 km nebylo už nic, po těch 6 hod co jsem strávila ve vlaku od rána. Sama a v klídku jsem si uvařila kafíčko a pak vyrazila.
No jo, já si neuvědomil, že od Staré Paky to jede dál na Hostinné a v Kunčicích se musí přesedat.
V Kunčicích je nejdelší lanovka ve střední Evropě, ovšem nákladní. Měří 8,35 km, vede z Černého Dolu. Vozí vápenec do kumčické cementárny.
V Černém Dole je zásoba vápence jen na několik let, pak lanovku rozeberou. Taková je poslední v ČR.
Nám se stalo, když jsme jeli s dcerkou na jarní sraz, že nám (mimochodem také vlak s úschovnou) přišel vynadat průvodčí, že nemáme rozum když se snažíme tak těžké kolo nandat do vlaku. Naštěstí přišel strojvedoucí a s kolem nám pomohl.
Viděl jste někdo tuto novinku: http://www.knihanymburk.cz/detail.php?ean=2034? Stojí za objednání? U nás v knize ji těžkou najdu, abych do ní mrkla.
Asi se to nepovedlo, tak ještě jednou.
http://www.knihanymburk.cz/
Labská cyklotrasa v ČR (cestování)
Knihu neznám, ale dávám přímý link:
http://www.knihanymburk.cz/detail.php?ean=2034
Díky, mně se tam asi připletl ten otazník na konci:-). V jednom knihkupectví slíbili, že se ji pokusí objednat, tak se na ni snad budu moc podívat. Loni bych se asi nerozmýšlela a objednala ji, teď už máme půlku české trasy projetou, takže informace odsud a vytisnkuté mapy by na ten zbytek mohly stačit.
Díky za super popis trasy vsem kdo se na tom podíleli. Jsou na Labské nějaké novinky? Zajímalo by mne typy na pěkné kempy po trase a případně doporučená místa pěkná místa pro spaní "na divoko". Díky.
Tady jsem našel popis kousku trasy, od přehrady Les Království do HK. Ty sklony jsou ale v popisu nějaké divné, 24.2 % (0.1 km v úseku Slotov -> Brod) tam není určitě.
http://www.vyletnik.cz/cyklotrasy/vychodni...
U některých tras to je ještě podivnější, třeba tady - 185.7 % (0 km v úseku (950) -> Habřina):
http://www.vyletnik.cz/cyklotrasy/vychodni...
Kempy a místa na spaní bohužel neporadím (spali jsme v posteli :-)), novinky a zajímavosti taky beru (hlavně od Lysé po proudu dál), můžu připojit snad jen naši trasu, ale nedrželi jsme se zdaleka striktně 24.
http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/detail...
http://www.cykloserver.cz/tipy-na-vylety/detail...
Je možné tuto trasu projet s dětským vozíkem?Díky
Někde jsou silnice, cesty nebo pohodová cyklostezka, ale někde jen pěšiny (třeba okolí Kolína, asi i k Nymburku - tam jsme 24 nesledovali). Určitě se dají nejhorší místa objet, jen to vypátrat.
Třetí etapou jsme v půlce června dokončili českou část Labské stezky (s malým přesahem do Německa). Tři dny - z Krásné Lípy do Bad Schandau a pak podél Labe do Lysé nad Labem. Noclehy v Prostředním Žlebu a u Račického kanálu, najeli jsme něco přes 230 km. Počasí přálo a byla to super akce. Chci poděkovat všem, kteří poradili, ať už tady nebo v jiných diskusích.
Fotky - podstávkový dům za Krásnou Lípou, Bad Schandau, Děčín
Teda v neděli jsem si docela velkou část naší slavné Labské cyklostezky projel (Ústí - skoro Nymburk) a musím se za tu trasu, jako český "cykloturista" stydět. Kdo tohle může nazývat páteřní cyklotrasou a zvát sem na to tůůůristy ze zahraničí...nechápu:-((
Kolem větších měst "paráda". Asfalt (ble). Dotace z EU zafinancovaly cyklo-bruslo-kočárko stezky v okolí měst. Ale jakmile se zajede cca 5km za město, je konec. Navíc dost často se jede ve stylu "Polabská cyklostezka aneb, kde je Labe". Prostě vás honí po polňačkách a silnicích a Labe je někde fuč.
Chtěl jsem si to fofrem projet, abych zjistil, co se za těch pár let, co jsem ji jel naposledy, změnilo. Moc nic. Všude honosné cedule "Polabská cyklostezka" a pod cedulí rozoraná cesta plná vody, nebo cesta ze které vyčnívají obrovské šutry.
Potkal jsem francouzský pár, co jel "na těžko". Zrovna v místě, kde to vypadalo, že to je spíše cesta pro sedláky na pole. A zda jedou dobře. Ona ta 24 z Mělníka je navíc blbě značená - vlastně tam číslo "24" nepotkáte, jen staré modrožluté značení. Tak jsem jim řekl, že bohužel ano. Zakroutili kukadlama a jeli krokem dál.
Ach jo. Už chápu, proč vídám u nás na asfaltu cyklisty na fullech:-)))
Máš pravdu. Mně se přesto naše trasa líbila, ale je fakt, že právě na základě informací odsud jsme třeba 24 za Mělníkem opustili v Tuhani a už na ni až do Lysé vůbec nenajeli. Chvíli po silnicích, od Kostelce po 019 do Káraného, pak už mimo Labe do Lysé. Z Bad Schandau téměř výhradně po CT 2, taky to někde byly polňačky, jinde je vedená v provozu, už v červnu tam byla jedna objížďka.
Třeba si to za pár let zopakujeme a budeme zírat :-).