ahoj chtěla bych se zeptat má tady někdo skušenost s dvojkolem a nákladním vozíkem? pořád přemíšlíme jestli vozík nebo brašny mám kolo od mrázka přední nosič buď koupím a nebo uděláme chceme totiž jed s kamarádem a snad i pár dalšíma lidma s opavy až k baltu a jak jinak než na kolech pro představu přikládám fotku kvalitu neskontroluju nevidím díky Cvrček
Mrázek je kvalitní stroj.;-) My máme jen obyč. authorácký tandem a před dvojčaty ve vozíku jsme tahali i nákladní vozík. Dvoukolák. Žádné problémy nikdy nebyly, jen se omezí průjezdnost terenem. Máme jak přední nosič tak zadní a s plně naloženým kolem včetně nákladního vozíku jsme to zvládali OK. Nemáte se čeho bát. Jen budete trochu těžší.;-)
To co píše Martis potvrzuji. V podstatě záleží jen na řidiči aby to udržel v rukách a odhadnul nějaké prudké úzké zatáčky. Zkoušeli jsme tandem s jednostopým vozíkem a bez problémů.
ahoj moc díky ještě se poradím se svým řidičem někam dál jedu poprvé takže musím pořídit i brašny a přední nosič ale ten asi vyrobíme moje první dvojkolo byla stará liberta ale ta už bohužel dojezdila a tak bylo potřeba pořídit kolo nové ale na tomhle se jezdí bezvadně zatím mám dva piloty kdyby nemohl jeden může druhý a když nikdo s kluků nemůže jsem v háji smutek a nemůžu jezdit snad tu na někoho s okolí opavy narazím no uvidíme Cvrček
Ahoj. Za tandemem jsem vozík nevozil, takže přímou zkušenost nemám. Vozík jsem měl akorát za normálním kolem. Nicméně tandem má větší poloměr zatáčky, takže s vozíkem mít problém nebudete.
Jestli Vám můžu radit, tak vezměte nějaký větší a snažte se do něj nacpat co nejvíce věcí. Bagáž přímo na kole poměrně dost zhoršuje ovladatelnost kola. Jestli vzít jednostopý vozík nebo dvojstopý záleží na tom kolik věcí povezete a po jakých cestách jezdíte.
Co se výběru vozíku týče, je tu několik diskusí přímo na dané téma. Dají se vyhledat v historii. Když si na to vzpomenu a budu mít chvíli čas, dám sem odkazy. Protože jezdíte Mrázka, měli byste si od něj nechat udělat i vozík. Bylo by to velmi stylové.
Tento web mi vždy přišel pro našince nepřátelský, takže mi není vůbec jasné jak to tu zvládáš číst a ještě někam něco napsat.
A ohledně inzerátu- já Tě nepovozím, jsem z Prahy.
zatím s vebem žádný problém nemám záleží jaký je odečítač obrazovky znám i horší veby knám slepejšům ale tenhle mi příjde právě v pohodě neopisuješ tam přiblblé kódy s obrázku a podobně a doufám že se to tu nechistají udělat zuzka Cvrček
Tady můžou přispívat jen registrovaní, takže capcha (opisování z obrázků) tu nebude.
A stejně to nechápu. Já bych se bez sluníček a vláken v diskusi o více než třiceti příspěvcích nevyznal. Tedy je možné, že ta chytrá mašinka to umí nějak opsat, ale pak si zase neumím představit jak to dělá :)
Ten odečítač má kouzelnou chybu. Všimnul jsem si že správně píšeš :) (dvojtečka, závorka). Takže tohoto smajlíka zná. Ale :D (dvojtečka velké dé) píšeš bez dvojtečky. Takže ho nezná a musí ho číst jako D .
no co na tom nechápeš? jestli máš skype tak si mně najdi moje skype jméno je zuzana144 ráda ti to vysvětlím a u toho velkého d závorka není protože jí tam nepíšu já nevěděla že se tam píše já znám jenom ty základní smailíky ale třeba u skypu na chatování je mi to na guvno bo to tam nečte a nečte to ani kdyby jsi třeba napsal tři otazníky ale u e-mailů jo a jak se vyznám tady v diskuázi no musím hledat trvá mi to dýl ale jde to a víš jak jak seš nechce tak je to horší jak když se nemože zuzka Cvrček
Skype nemám a mít nechci. Ten program se snaží o mém počítači dozvědět více než potřebuje.
Nechápu jak se můžeš v diskusi s vlákny a postupně přibývajícímí příspěvky zorientovat bez grafických prvků (a pročítání celé diskuse úplně od začátku). A stejně tak nechápu jak si můžeš napoprvé zapamatovat telefonní číslo. Když jsem dostal novou kartu, pletl jsem čtyřčíselný pin skoro měsíc.
u velkého d není závorka, ale dvojtečka. Dvojtečka jako oči, závorka jako úsměv. Velké dé jako velký úsměv. Někdy si to nech namalovat.
Jsi tu nová, umíš skákat mezi novými příspěvky pomocí sluníčka?
Mrázka máme taky, ale jiného, toho z Černošic. A loni jsme na tandemu s jednostopým vozíkem objeli natěžko dovolenou na Sardince. Předloni po Čechách. Cca 225 kg, bez vody. Rozjíždí se to zvolna, zvolna to také brzdí, ale když už se to rozjede, tak to je fičák :-) Samozřejmě na ovládání a vlastně jakoukoliv manipulaci na místě je to podstatně náročnější než sólo kolo, ale za jízdy je to skoro jedno, řekl bych.
Měli jsme v brašnách lehčí věci - oblečení apod. - a ve vozíku ložnici, kuchyň, ploutve....
Všimnul jsem si, že na máš na kole jen ráfkové brzdy. Ty mi přijdou pro tandem na hraně použitelnosti. Když kolo naložíte věcmi pro dva, můžete mít při brždění problémy. Zvaž montáž kotoučových brzd. Alespoň že na tom kole máš dvě zadní.
Tři véčka na tandemu úplně stačí - ovšem musí být všechny naprosto OK. Horší je, když se poondá zadní kolo - třeba špringle (stalo se mi na dovolené), Tak to je konec cestování - bez zadních véček se jet nedá a jedním předním véčkem se naložený tandem ubrzdit nedá - natož s vozíkem za ..... zatímco s kotoučovkama se dá omezeně jet pořád dál. Asi bych volil tu kotoučovkku aspoň jednu - ovšem hydrauliku a spíše na zadek. Rozdíl mezi mech.kotoučovkou a dobrým véčkem je hodně malý.
Před rozšířením koroučových brzd se používaly ráfkové na tandemy, mtb, i pro sjezdové disciplíny, na sněhu atd.
Zdá se mi, že vlivem marketingu jsou ty desetiletí používané ráfkové brzdy najednou nepoužitelné na cokoliv;-)
Nezapomínej ale, že obyvatelstvo pomalu ale jistě tloustne ;-) Zrovna Češi prý patří mezi největší tlusťochy Evropy...
Takže bych se dnešní potřebě výkonnějších brzd ani moc nedivil ;-)
no při mojí vížce 157cm vážím maximálně 55kg a alda kolem šedesáti takže váha myslím bude celkem v klidu ale když to naložíme no bude to zajímavé
To byl jenom pokus o vtip :-)
jo to mi došlo D jenomže víš co? já bych potřebovala trošku přibrat a můžu sežrat co chci a kolik toho chci a nic (: jo a nevíš jak je to v polsku se zásuvkama? jestli je potřeba mít nějaký adaptér a pod? díky Cvrček
Hehe, to se ptáš toho pravýho :-) Taky bych defakto potřeboval nějak přibrat alespoň 10kg, ale nějak se nedaří :-) Sežeru co vidím, pivem se taky slušně nalejvám, jím klidně i po půlnoci těsně před spaním, tolik toho pohybu nepředvádím (kromě kola), a nic, pořád jsem +-2kg na své stálé váze... Co by za to asi většina ženských dala :-)))
V Polsku jsem byl naposled ve svých 12 letech a to jsem s sebou tenkrát nic elektrického neměl, takže netuším...
Čím víc se pravidelně cpeš, tím víc tělo usuzuje, že žiješ v blahobytu a nemusí si dělat zásoby na horší časy.
Naopak, jak ho trápíš nějakou blbou dietou, řekne si:"nějak asi dochází zásoby, bude hůř", a co může, ukládá do tukových zásob.
tak já se tea pivem nenalejvám aby byla ještě větší sranda tak jsem epileptik sice už kompenzovaný ale ještě před rokem a půl bych ani na kolo ani do lodi bez doktorů nemohla mněla jsem totiž trachču-tracheu-vývod s krku ale zapinkali to doktoři takže si teď užívám všeho dostatečně a jsem ráda za cokoli aď je to lední bruslení kolo nebo lukostřelba ale ke všemu potřebuju kamarády a ty naštěstí mám a jsem za to ráda Zuzka Cvrček
Já dneska už moc ne, ale dříve to bývalo horší :-)
Jinak tedy klobouk dolů co všechno se svými zdravotními problémy dokážeš !
dyť už mi teď nic není dýchám sama a odsávat mně taky nikdo nemusí do bezvědoímí neupadávám tedy pokud mně nebodne fčela nebo vosa a to mám u sebe iněkci ale ti co jsou semnou tak ví kde a jak jí použít pro představu přiložím fotku s bruslení jenom co jí najdu D
Ad zásuvky:
http://zasuvky.hw.cz/index2.php
;-)
Všude, kde není přehnaně vysoká váha, tak maximálně na v-čkách to bude o chlup pomalejší (bude třeba jet malinko opatrněji), ale nebude problém a použít se to v klidu dá. I když hydry jsou hydry.
Nevím jak moc dříve byly rozšířené tandemy. Buď minimálně nebo na nich nejezdil nikdo pořádné sjezdy. Taky do zahraničí na pořádné sjezdy se jen tak jet nedalo.
Už tak od 100kg jsou v extrémnější sjezdech v-čka problematická.
Kamarád v partě jediný vozí ještě v-čka, má skoro těch 100kg a jezdí s ostatními i náročné sjezdy v horách (to je vše samozřejmě terén, současně dlouhý a prudký sjezd).
Výsledek - stále zvyšuje množství bouchnutých duší od přehřátého ráfku (3x to byl odtavený ventilek, 2x explodovala duše na kousíčky).
Už je na 5 kouskách. Z toho 3x v tom stejném sjezdu.
Jiný problém, od kterého by to mohlo být byl vyloučen (třeba pro ventilky pečlivě zkontrolované ráfky na ostrou hranu, plášť se mu neprotáčí ani trošku, atd., navíc to bylo i na různých kolech).
O brzdné dráze v extrémech vůbec nemluvě. Tomu se ale s v-čky dá přizpůsobit styl jízdy.
Na tandemu když je to ještě navíc natěžko, tak 200kg je hned a to je úplně jiná situace.
Když se takhle vyrazí do náročnějších sjezdů do hor (pro tandem na brzdy náročnějších, tedy tady stačí asfalt a pořádně dlouhý a místy trošku prudší sjezd), tak to 2 v-čka v žádném případě nezvládnou.
Na Korsice 2009 byl také jeden tandem. A měli na něm kombinaci kotouče (203/203mm) + i současně v-čka.
A trošku jsem to s nimi řešil a využívají v pořádných sjezdech v horách velmi často oboje současně.
A dokud tam neměli oboje, tak měli vícekrát problém.
Tandem s večky i kotoučovkami jsem také potkal.
Nám na tandemu, kde máme véčka, s vozíkem při sjezdu (Březiny-Děčín) v parném letním dnu bouchlo zadní kolo a měli jsme ho problém vůbec vyndat, nedalo se na ráfek sáhnout, jak byl horký.
A to není v porovnání s ježděním v horách žádný kopec. Zase to bylo s vozíkem.
A jak jsem psal, tak v extrémech se to stává i těžšímu sólojezdci. Také ten kamarád musel vždy chvilku počkat než aspoň trošku ráfek vychladnul a šlo dát novou duši.
"Nevím jak moc dříve byly rozšířené tandemy. Buď minimálně nebo na nich nejezdil nikdo pořádné sjezdy. Taky do zahraničí na pořádné sjezdy se jen tak jet nedalo." - Budeš se divit, ale třeba za první republiky jezdilo tandemů spousta.;-) Auto bylo pro normální lidi nedostupné. Motorka tak pro živnostníky. Třeba loni jsem potkal u nás výletníky. Jeden tak 65-ník si začal strašně prohlížet náš tandem s vozíkem pro děti a říkal - Tak koukám, že dneska na tom může jet už celá rodina. A smál se. Pak z něj vypadlo, že ho to zajímá proto, že jeho rodiče, když se vzali, tak jezdili z Prahy do Sedlčan na chalupu každý víkend na tandemu, který si za tím účelem koupili, protože na auto ani motorku prostě neměli.;-)
moje první kolo byl duplex dělaný po domácku takže dva malé tereňáky a mezi tím trubky a řídítka spojené kulatinou s auta bohužel nemám fotku ale to jsme gbyli opravdu s bráchou malí no já mněla asi 7 a brácha 10 a s tím když jsme poprvé vyjeli na ulici v koímárově u opavy to teda bylo něco já totiž chtěla jezdit jako ostatní děti v okmolí a už hodněkrát jsem mněla s normálního kola rozbitý nos a otřes mozku tehda mi naši ještě helmu nekoupili svojí první helmu jsem si koupila v 17 s peněz které jsem si vydělala na brygádě v podstatě jsem si jí koupila společně s kolem na které mi naštěstí naši a kamarádi přespěli jinak bych nemněla kolo dodneška sice pracuju ale zza hódně malý plat a auto? to taky nemám ale aspoň to kolo a pomalu zíšťuju že čám dál víc koukavců má tandemy asi proto aby jenli spolu a mněli jenom jedno kolo D
My jezdíme tandem skoro 10 let. Přejeli jsme na něm skoro celou republiku jako předsvatební cestu.;-) Pak mi začaly o dva roky později velké problémy se zády a klasika šla na nějaký čas stranou. Znovu jsme tandem oprášili až loni, kdy jsme tahali již poměrně těžší děti než-li pouhá miminka a řešili jsme tak to, že jeden musel táhnout pěkně těžký vozík s dětmi a batožinou a druhý si pěkně užíval a ujížděl mu. Takže po letech nakonec podobný problém -když jsme tandem kupovali před 10-ti lety, tak já věčně ujížděl přítelkyni a ona to nelibě nesla. Pak jsme viděli u authora výprodej kol a tam tandem za 13-ku. To mi přišlo zajímavé a tak jsem to jen ze srandy nadhodil a ihned jsme to se smíchem zavrhli. Nakonec se mi to rozleželo v hlavě a sehnali jsme úplně poslední tandem ve výprodeji v ČR z výlohy u Širera v Berouně.;-) Od těch dob nedám na tandem doupustit. Kdo okusil, pozná, že je to fajn, podobně jako lehokolo.;-)
Před rozšířením kotoučových brzd nebyly účinné kotoučové brzdy vůbec k dispozici, proto není překvapivé že je nikdo nepoužíval. Když je začali dělat, tak stály tolik peněz, že si je spousta lidí nemohla dovolit. Dnes je situace o dost jiná.
V neposlední řadě je pro pilota výrazně příjemnější si všechno ubrzdit sám. S prázdným tandemem to jde i se dvěma ráfkovými brzdami, ale s naloženým si to nedokážu představit. Zejména při krizových situacích může být prodleva mezi zoufalým řevem "brzdi" a nástupem brzdného účinku druhé zadní brzdy dosti nepříjemná.
Tak krizovky a potřeba ostře brzdit, tam to bude u tandemu obrovský rozdíl.
Tady stačí i rozdíl pro sólo jezdce. Já si občas nacvičuju velmi ostré brždění, i když není nutné (cvik se vždy hodí).
A jak jsem popisoval ten případ 5-ti utavených duší. Tak s tím stejným kamarádem máme obrovský rozdíl v brzdné dráze.
Většinou jezdí sjezdy za mnou (mám fulla, on jezdí HTčko, jsem ve sjezdech o něco rychlejší) a dává si vždy poměrně velký odstup.
A už jsem zažil i situaci v prudším sjezdu, kdy měl odstup více desítek metrů. Já šel ostře na brzdu. Zareagoval téměř hned, takže moc z toho odstupu reakcí neztratil.
A přesto zastavil až o několik desítek metrů dále než já.
Samozřejmě pokud to není nutné a vím, že nás jede více, tak to dělám jen v místech, kde mě může objet, když to nedobrzdí.
Je to ale extrémní rozdíl. Já mám jen 70kg (tedy on cca o polovinu více) a já mám i v rámci hyder opravdu výkonné brzdy (The One).
Tedy tím se ten rozdíl v-čka x kotouče výrazně zvětšuje.
Ostatní s kotouči (někteří také těžší) takové problém s dlouhou brzdou drahou v extrémech nemají.
S tímhle se ale u v-ček počítá a dá se tomu přizpůsobit (kdysi jsem také najezdil i spoustu náročných sjezdů v horách na v-čkách; a i když to oproti hydrám bylo utrpení typu sem tam i křeče v celé ruce při brždění ze začátku dvěma a dole i třemi prsty, ale vždy jsem vše ubrzdil; na hydrách ani v extrémech nidky druhý prst nepoužívám).
no dneska pátrám který servis mi vezme tandem abych nemusela do ostavy k lednickému jednak se mi tam nechce a nestíhala bych to s práce a tak velké auto nemám abych mohla tandem vzít takže by se tam muselo na kole a to bychom tam dojeli kolem čtyř pěti než mi s tím něco skutí a pak spátky no tak to se raději poptám tady v opavě protože potřebuju seřídit přehazovačku a rovnou se poptám i na ty kotoučové brzdy
Ale to řešíš extrémní váhu a extrémní terén, což cestou přes polsko po silnicích moc nehrozí.
Já ubrzdím prakticky vše jednou ráfkovou brzdou. Zadní na suchu téměř nepoužívám, zadní kolo je na hraně kontaktu, a zablokování zabije stabilitu definitivně. (Na mokru, listí a písku je to jiná, ale tam jedeš úplně jinak, brzdy nepoužíváš na maximum jejich možností).
Na tandemu zvednutí zadního kola při brzdění snad nehrozí, takže máš na dva lidi dvě použitelné brzdy. Pravda, na rozdíl od singlu zpravidla bez možnosti použít další brzdu.
Na druhou stranu, troufám si tvrdit, že běžně jezdím to, co tandem s vozíkem asi nepojede;-)
A hlavně: základem je zbytečně nebrzdit. Čím více energie sebere odpor vzduchu, tím méně přemění brzdy na teplo:-D
mám tam 3 brzdy jednu přední a dvě zadní s toho jednu mám na svojích řídítkách a dvě jsou ve předu přehazovačky jsou taky vepředu
3 brzdy při těch uvedených hmotnostech (oba jste velmi lehká váha) musí stačit v pohodě i v-čka.
Riziko tu zůstává v dlouhých sjezdech pouze s přehřátím ráfku a následné bouchnutí duše.
V tomhle další ráfková brzda ničemu nepomůže.
a na mně se už nemusí ani volat brzdi nebo něco takového už poznám sama kdy je třeba brzdit poznám to podle rychlosti takže myslím že to bude v pohodě
Vím že to je poznat. Ale když do cesty vlítne auto z vedlejší ulice, které mělo dát přednost, je to z kopce a a tandem je pěkně rozjetý, tak je to docela náročné. Já jsem jezdil s našincema co to šlo, po rovině klidně třicet za hodinu. A občas jsem si něčeho všiml na poslední chvíli. Takže jsem se musel naučit před nadávky, kterými jsem přerušil popis okolí, předřazovat pokyn zda se má brzdit, dát tři rychlý nebo se vzepřít o řidítka. A taky jsem se naučil nadávat tak, bylo zřejmé co se děje. A při brždění mi větší brzdný výkon chyběl (a taky jsem při tom trhal lanka).
Ale jestli jezdíte klidněji, tak takové problémy asi mít nebudete.
I když na tandemu nepojedou žádné náročné terény, tak ta váha celé soustavy i pro dva lehčí jezdce + jízda na těžko naroste do opravdu vysokých čísel velmi snadno. A to se se sólo jezdcem prostě srovnávat vůbec nedá.
A to zbytečně nebrzdit. S tím souhlasím. Jenže právě na tandemu to moc nejde a je třeba brzdit více, protože si nemůžeš dovolit tolik jako sólo. Musíš počítat vždy s větší brzdou drahou.
Jinak to zadní na hraně kontaktu bych docela rád viděl i na suchém tvrdém povrchu, nejlépe asfaltu a při větší rychlosti.
Tam se v případě, že jezdec umí brzdit a pracovat při tom s těžištěm ukáže jak třeba v-čka vlastně vůbec nebrzdí.
Ono v 60km/h rychlosti je to něco úplně jiného než při 20km/h. Při té malé rychlosti na to postavení na přední (nebo na tu hranici ztrátu kontaktu zadního kola) dá každá i slaboučká brzda.
Při 60km/h bude mít problém i nejlepší hydraulika s větším kotoučem.
Ještě si dobře vybavuju cantíky a akci v Dolomitech, kdy jsem jednou jedinkrát musel na asfaltu brzdit na krev, co to šlo.
Cantíky samozřejmě brzdily ještě o hodně hůře než v-čka.
A bylo to v rychlosti přes 80km/h. Postupně jsem na přední brzdě zvyšoval sílu až co jsem utáhnul celou rukou. Přesto ani malý náznak příliš velké brzdné síly co bych neustál nebo mi to chtělo zvednout na přední.
A než se rychlost dostala kousek pod 60km/h, tak jsem si připadal, že to nebrzdí vůbec a trvalo to hrozně dlouho.
Dobržďoval jsem na někde hodně v dálce (možná i 300m, přesně nemám tušení) zablokovanou silnici. Jinak to byl přehledný rovný (bez zatáček) úsek, jinak bych nejel tak rychle.
A celé to bylo nakonec tak tak, dobrzdil jsem asi 8m před překážkou.
Na The One bych si nic takového vůbec nedovolil. Tam mám limit jeden prst, i tak jsem se ještě nedostal na úplně maximální sílu co bych jedním prstem dal, zatím končím na hrinici toho co dokážu bezpečně bez veklého rizika ustát (a to si myslím, že umím brzdit slušně a ustát hodně velké zpomalení). Zpomalení je i při velké rychlosti obrovské. Při 60km/h stejně ani náznak postavení na přední. V tomhle případě tomu už samozřejmě musím bránit pořádnou prací s těžištěm a také mám geometrii kola, která mi v tomhle hodně pomáhá.
Kdysi na chrtím HT s dlouhým posezem a nízko položenými řídítky bych takovou brzdou sílu neustál ani náhodou.
Postavit tandem na přední zvlášť ve vyšší rychlosti hrozit určitě nebude. U tandemu by šlo přední nejspíše i dříve do smyku i na asfaltu s pořádně širokým pláštěm.
A hlavně by to na přední nepostavila ve větší ani sebelepší hydraulika.
Eh, tak podle toho, co tu čtu, zjišťuju, že mi kolo vlastně vůbec nebrzdí, a že bych se měl skoro bát na něm jezdit ;-) . Ale vážně míněný dotaz člověka, co nikdy dlouhodobě nepoužíval "lepší" brzdy něž véčka: Má třeba teoreticky smysl dávat na crosse, který jezdí po městě a rekreačně s dětským vozíkem mimo hory, lepší brzdy než stávající cantilevery?
Jako denní teď mám takové ho "vesnického" crosse s cantíkama (dovoz švajc), cítím, že to brzdí hůř než véčka (i když předpokládám, že zvlášť u přední, co má krátký bovden, záleží spíš na tom, jak se to seřídí a o tu brzdu se vážně starám). Ale za ten cca rok, co ho mám, jsem neměl nikdy dojem, že bych k tomu potřeboval lepší brzdy a to ani v situaci, kdy jedu natěžko s vozíkem (moje maličkost má ke 100 kg). Ráfky neutavím, klesání více než 100m převýšení jezdím velmi výjimečně. Nouzové brzdění na tom utáhnu silou, mám to nastavené tak, že nemůžu ani největší silou přitlačit páčku přední brzy až na řidítka. Je tedy důvod mít třeba pro tohle silnější brzdy? Není v takovém případě (vím, nejedná se o tandem, ale hmotnost soupravy je přesto až 150 kg) daleko víc limitující přenos brzdící síly kolo-vozovka, než třeba špalek-ráfek?
O brzdách pro tandem se tímto stylem bavíte myslím zbytečně. Brzdy na tandemu mají prostě úplně jiná specifika. Vy brzdíte na singlech ve sjezdech pouze dvěma večky, at´ už je hmotnost soupravy jakákoli. Zadní ráfek se ohřívá jednou brzdou při brždění jistě mnohem méně než na plně naloženém tandemu s vozíkem. (vzadu jsou totiž véčka hned dvě). Tandem jezdím 10 let a musím říci, že když to tak zvažuji, tak dozadu bych na sjezdy s plně naloženou soupravu dal dnes místo dvou véček - kotouč a véčko - obojí nejlépe hydraulické. Vpředu pak kotouč - rovněž hydraulický a pořádně pevnou vidli. Na tandemu je to totiž trošku jinak než na klasice: Přední a zadní brzdu hlavní ovládá tzv. pilot ( tedy řidič) a vzadu je ještě jedna doplňková brzda pro navigátory. Takže my jezdíme takto - běžný kopec a běžný náklad - brzdím já ( pilot) a stačí i když táhnem vozík s dětmi a noložený nosič// ale velký kopec - brzdíme oba - já vpředu souvisle a vzadu oba přerušovaně, abychom neutavili ráfek či nám nebouchla duše. Vždy zavelím dozadu : " Přibržduj!´" a to byste se divili, jak ta přídavná brzda i na to přerušované brždění je znát v záběru.;-) Tandem se vám nikdy nepostaví na čumák - obzvláště s vozíkem ;-)))), takže se klidně dá brzdit přední brzdou hodně na fest - jediné riziko je v pevnosti vidle, aby se pod člověkem nepodlomila vzad, protože na tandemu obvykle sedí pilot více vpředu - takže se hlavou pohybuje skoro před řídítky. Další otázkou je výplet kola, který musí toto brždění ustát. Takže vzadu je obvykle hustší a se silnějšími dráty tak, aby to utáhlo i takováto brždění. Takže to není jen o brzdách ale i o výpletu a jeho síle i hustotě a např. dvojstěnném ráfku a samozřejmě na stylu jízdy i terénu v němž se člověk pohybuje. Navíc člověk ( jako pilot ) poditujě zodpovědnost za celou soupravu - tedy v mém případě 4 lidi a nepokouší osud a nepouští se do žádných hazadrů a vysokých rychlostí - vždy člověk musí dopředu počítat délku brzdné dráhy, váhu náklady i ostatí okolnosti jízdy a provozu. Při jízdě na tandemu musíte hlavně začít jinak myslet!!!! :-)))
S tím myšlením a přizpůsobení situace je to jasné a naprosto souhlasím.
Mně na tohle bohatě stačilo, když jsem roky střídal silničku x bike s pořádnými plášti a dobrými hydraulikami.
Ta silnička oproti tomu biku je nestabilní, vůbec nebrzdí (a lepší brzdy by nic neřešili, silniční pláště větší brzdou sílu stejně nepřenesou).
Takže také bylo vždy zcela změnit přístup k ježdění stejných asfaltových sjezdů (brzdit mnohem dříve, mnohem více přizpůsobit jízdu na rozbitějším asfaltu, atd.).
Na tandemu to bude určitě ještě mnohem výraznější. I když aspoň s jednou výhodou. Oproti silničce aspoň můžeš vzít pořádně za tu přední brzdu a zadní nejde hned do smyku. Ale zase se přidá ta obrovská délka soupravy.
Nejezdíš žádné náročnější sjezdy, tedy nepotřebuješ ani dlouhodobě lepší výkon brzdy, ani nebudeš mít problémy s přehříváním ráfku a následně bouchnutí duše.
A sám také píšeš, že krátké ostřejší brždění utáhneš silou.
Takže vlastně sám sis i odpověděl a lepší brzdy by žádný extra přínose nebyly.
Jediný znatelnější přínos by byl, že bys mohl brzdit třeba pořád na pohodu jedním prstem. A jak je tohle pro koho důležité si musí ujasnit sám.
Třeba v náročném terénu je to důležité proto, že je třeba co nejlépe držet řídítka a každý chybějící prst nutný pro použití na brzdě je znát. O únavě prstů v náročných sjezdech v horách ani nemluvě.
Nic z toho ale neuplatníš.
Je tu ještě jeden faktor a to pláště. Pokud vozíš nějaké spíše užší crossové, tak ty stejně o hodně větší brzdnou sílu nedokáží přenést a budou dříve smykovat.
Já se třeba postupem let extrémní změnou geometrie kola co teď jezdím a také změnou plášťů co jezdím dostal do situace, kdy to zvládne i mnohem vyšší brzdou sílu než dříve.
Na těch cantíkách kdysi jsem jezdil jen minimum terénu. Takže mi ani tak moc ta menší brzdá síla nevadila. Těch situacích jako ta popsaná z té akce z Dolomit bylo minimálně, u nás takové sjezdy na to nikde nejsou a zvlášť ne po asfaltu.
Co na to odborníci z tandemservisu:
Jak postupovat při výběru tandemu
Podle typu brzd
"V" brzdy za sucha a při celkové hmotnosti osádky do 160 kg mají dostatečnou účinnost.
Ráfkové hydraulické brzdy - za sucha bezkonkurenčně nejúčinnější tandemové brzdy.
Kotoučové hydraulické brzdy - velice účinné a vhodné pro horské tandemy. Podstatně však zatěžují výplety kol a doporučujeme je hlavně u 40 paprskových výpletů.
Bubnové brzdy - používají se jako pomocné v kombinaci s ráfkovými brzdami. Jsou účinné, ale těžké.
Pro tandem je vhodná kombinace dvou odlišných brzdových systémů zvláště při dlouhých sjezdech, kdy při použití pouze ráfkových brzd dochází k přehřátí ráfků a k poškození plášťů, při intenzivním brzdění kotoučovými brzdami pak může dojít k jejich zadření.
Více na:
http://www.tandemservis.cz/jak.php
Jak se muze ZADRIT kotoucovka? 8-)))
Muze se prehrat kapalina, zacne varit a prestane brzdit. Muzou se utavit desticky, zesklovati a prestanou brzdit. Ale zadrit?
"V" a bubny OK, u hydraulickych celistovek musis pocitat c castejsi vymenou rafku, uz jsem jednou videl rafek jeste s dostatecne silnou stenou (podle vyrobce) rozmackany hydraulikami.
Bubny budou proti ostatnim vyzadovat mene udrzby.
"V" a nejake velke kotouce vypada jako optimalni kombinace.
Píšou "při intenzivním brždění". Když brzdíš příliš intenzivně, tak se zadřou a přeletíš přes řidítka :)
Ale co to znamena? Jak zadrou? Jako ze se pripecou desticky ke kotouci?
To znamená špatné seřízení a selhání prvku mezi řidítky a sedlem, který dodává větší brzdou sílu než by měl :)
To ale neni ZADRENI, to je proste zablokovana brzda. Asi jedina moznost je to, co napsal o kousek niz Mlok.
Kdyz mi selze prvek mezi riditky a sedlem, znamena to, ze se mi bud utrhlo sedlo, zadrelo rizeni, nebo zlomil ram. Ktery z techto pripadu jsi myslel? 8-)))
Hydra se může klidně kousnout, že zablokuje zadní kola, aniž bys sahal na páku.
Samozřejmě to není běžné a je k tomu třeba více okolností.
Hlavně se to může stát u brzd s malou mezerou mezi deskami a kotoučem (The One, R1 , RX, Elixiry a možná i nějaké další).
K tomu se musí přidat nějaká další okolnost. Hodně přehřátá brzda -> lehce se zkroutí kotouč, než dojde k úplném přehřátí kapaliny a varu, tak se většinou zkrátí chod páky a zmenší mezera mezi deskami a kotoučem.
K tomu se může třeba ještě přidat lehce hůře se vracející pístek.
A najednou se to dohromady dostane do stavu, že to hodně drhne i bez zmáčknuté páky což to dále přehřívá.
A už jsem i osobně zažil (jednou jedinkrát a brzda už chtěla delší dobu servis, zrovna pístky se vracely už blbě a byla tam supermalá mezera), že to došlo tak daleka až mi zadní brzda zablokovala zadní kolo aniž bych při tom sahal na páku.
A s mininářadím co vozím už se mi ani po zastavení nepodařilo roztáhnout pístky a pro dojetí jsem musel vyndat desky a dojet jen s přední brzdou (ta byla naštěstí zcela ok a jen přední se dá v pohodě, kdyby to bylo dojet jen se zadní bude to horší).
A protože se na tandemech používají větší kotouče, většinou rovnou 203/203. Tak třeba vliv lehce zkrouceného přehřátého kotouče je díky většímu průměru větší.
K těm brzdám - řešíte ptákoviny. Když se při jízdě používá hlava, tak je jedno jak účinné jsou brzdy.
Můj motor má zakázáno brzdit - kvůli jízdě v zatáčkách, kdy to mění vyvážení odstředivé síly. Takže brzdím já, dvěmi véčky, na každou jeden prst. A zatím jsme nikdy do ničeho nenarazili. I ty sjezdy natěžko se dají. S véčky průměrné kvality jsme s tím bez problémů na dvakrát sjeli z 1017 do 0 m.n.m. Na dvakrát jen kvůli tomu, že v polovině cesty byla sámoška s pivem :-)
bod za to, že mě rozesmál důvod k zastávce :-)
No a nakonec vlastně i za ten zbytek.
DOcela často jelikož jsme línej mi brzdy moc nebrzděj a přesto s kolem lítám po lese a celkem to ničemu nevadí. Jen jedu trošku jinak než když jsou naprosto v pohodě...
Já bych skoro mluvil o tom, že jste zatím měly velké štěstí, třeba ta bouchlá duše od přehřátého ráfku, to se v horách prostě stane snadno při té váze a jen v-čkách.
Jak píše třeba petrp výše, tak se to může podařit i při obyčjném žádném extrémním sjezdu v ČR.
Samozřejmě když se na to půjde stylem, že používání hlavy znamená, že v dlouhých sjezdech v horách se budou dělat pravidelné nucené zastávky kdykoliv se objeví nutnost trošku déle souvisle brzdit, tak pak ano, problém nebude. Ale i tak pro krizové situace to dobré nebude (těm je samozřejmě nejlepší se vyhýbat prevencí, ale ne vždy se to podaří).
Jinak ten pár na Korsice, o kterém jsem psal, tak měli podobný názor (a také nejprve používali jen jeden pár brzd). Jezdili vždy hodně opatrně a názor změnili ve chvíli, kdy to prvně nedobrzdili.
A byl to zkušený tandem pár, projetou na tandemu měli skoro celou Evropu a jezdili na tom už hodně let.
Tazatelka to bude mít samozřejmě o něco jednodušší, když jsou jako pár opravdu velmi nízké véhové kategorie a navíc neplánují žádné pořádné hory.
tento rok větší hory nebudou teda když nepočítám pradět s děckama ale to ještě nevím přesně jestli pojedu pojedou totiž děti kolem patnácti šesnácti takže musím sehnat ještě někoho staršího osumnácti let aby se nám tam dětičky neožrali a my je pak nezbírali po příkopách a pokud neseženu tak nejedu za ten problém to nestojí
No, odpověděl sis sám - používáme hlavu, takže dlouhé sjezdy jezdíme opatrně a víme, že duše může prasknout. Stalo se nám to i na té Sardince v asi patnáctiprocentním klesání, ale počítali jsme s tím, jeli podle toho a tak bylo vše v pohodě.
Je to jako v autě - rozumný řidič nepotřebuje perfektně zvládat řešení extrémních situací, protože se do nich, pokud používá hlavu, prakticky nedostane.
Já mám kolo na ježdění a kdybych řešil jen to jak stopro zajistit abych za každé situace zastavil pokud možno ihned, tak mi na ježdění nezbyde moc času. Diskutovat se na toto téma ale dá dlouho, to je vidět :-)
Mně ale jízda s možností prasknutí duše (i při opatrné jízdě) přijde jako vyloženě nebezpečná a zcela zbytečné hazardování. Tohle je snad úplně nejnebezpečnější defekt, protože je kolo okamžitě prázdné.
Tohle mi s prominutím jako používání hlavy moc nepřijde.
Já kdybych to srovnal s autem, tak mi to přijde asi tak podobné, jako bych měl na autě rozbité dvě brzdy (ať už přední nebo zadní) a vůbec by mi to nevadilo a jezdil bych s tím dál (na autě bych tedy navíc porušoval i předpisy, to ale ponechme stranou) s tím, že jezdím opatrně a ty dvě brzdy jsou zbytečné.
Je jasné, že nikdy nebudeš v situaci, kdy za každé situace zastavíš hned, to ani nejde, na tandemu bude ta brzdá dráha vždy o něco delší (i při použití kotouče + v-čka). A jezdit rozumně je nutné vždy, sebelepší materiál trochu opatrnosti nikdy nahradit nemůže.
S tím časem to moc nechápu. Kdybych jezdil tandem, tak hned jak ho budu stavět, tam dám kotouče + v-čka a je vystaráno a můžu si pak i ty sjezdy trošku užít (to neznamená jet nebezpečně). A o nějakém ubrání času na ježdění nemůže být tedy vůbec řeč. Navíc když náhodou na delší akci selže jedna z těch 4 brzd, tak ušetříš čas řešením problmu v rámci té akce. Na 3 brzdách to klindě můžeš dojet (i když když to bude brzda u řidiče, tak to rozhodně příjemné nebude).
Já třeba na asfaltových akcích typu Korsika, Chorvatsko (Sv. Jure) a dalších si vychutnal právě nejvíce ty sjezdy (i když mám rád i ty výjezdy). Přitom jsem jezdil stále rozumně opatrně, žádné krizovky se nekonaly.
Kdybych ale musel jet každý kousíček opravdu superpomalu (tedy nemoct ani trošku pustit třeba dlouhé přehledné úseky), tak mi to zkazí celou tu akci.