Zdravím všechny, chci jet nějak v létě na těžko od mojeho domku až k moři-nejspíš do Itálie a zpět opět do domku:)
Bude to moje první velkolepá výprava na kole-pod stanem atak. a nejvíc jsem jel 300km za dva dny a zcela vpohodě. Jen jsem měl trošku ošoupaný zadek a tak jsem si říkal, že na delší cestu by se možná vyplatilo koupit lepší-hlavně pohodlnější sedlo a že bych tu cestu mohl absolvovat bez jakéhokoliv ošoupání:)..co vy na to jako zkušení cestovatelé-má to vůbec význam? Pojedu na klasika horském 26", hozené silničnější pláště, předek odpružený, odpružená sedlovka-už ta mi hodně pomáhá. No a sedla (křesla:)) mám na výběr tahleta:
Author ASD - ErgoDensity
RAV-X COMFORT SPRING LYCRA
RAV-X CRUISER MAX
SPECIALIZED EXPEDITION PLUS
a pár obrázků sedel
IMHO blbost, takhle podle obrázku vybírat.
Krom toho, to co je na obrázkách, jsou na pohled mohutná křesla, ale na delší sezení a šlapání to většinou nic moc nebývá.
Mě už moje sedlo poněkud nevyhovuje (přece jen bylo kupováno před 15 kily na silničku, dnes ho mám na mtb), a posledních několik roků zkouším pohodlná mtb sedla, ale pořád jsem nenašel nic, co by mi vyhovovalo více.
Několik jsem jich koupil z aukra, stáhnul na vyzkoušení z tátova crosse, manželčina kola, Murphy mi půjčil cosi, čeho se chtěl zbavit, a prostě nic.
A to jsem to sedlo kupoval asi před 10 lety jako noname za 250 korun...
bohužel nemám od koho odzkoušet..a dojít do shopu a říct-todle si vyzkouším na nějaký čas a pak ho bud vrátím nebo koupím..to by asi neprošlo:(
Jenže každej máme jinou p*del. Pravda, nevím jak chlapi, ale u ženskejch jsem si všim hodně různejch tvarů:-D
Sedej na kola kamarádů, a všímej si, co ti na kterém sedle vyhovuje, kde musí být širší, co už je moc široký, jak asi tvrdý atd.
právě co tu znám,tak maj všichni normálka vesměs obyč sedla a všechny jako já..jen pár jich má závodní styl-ti ale jezděj hlavně závodně..což já jediný široko daleko jezdím spíš rekreačně, ale snažím se delší trasy. Ono tohle sedlo by sem si stejnako dával jen na tyhle delší trasy..možná by se proto hodil nějaký zlatý střed, který by se hodil i na normální ježdění
Kupuj tam kde to dovolí na sedlo sednout, ještě lépe přidělat na vlastní kolo.
Když si na sedlo sedneš a bude pohodlné v předklonu i ve vzpřímeném posedu a hlavně budeš sedět oběmi "prdelními" sedacími kostmi na sedle, kosti nesmí být mimo, jinak na dlouhých cestách trpíš a musíš častěji odpočívat.
Jo, to, ktereho jsem se chtel zbavit, bylo Specialized - vychvalovane dalkari az do nebes. Pekne jsem se s nim potrapil natezko v Ceskem Lese. Chce to osobni zkusenost. Ale na to nemusi stacit si tu a tam sednout na kamaradovo kolo. Mne to trvalo cca 200 km, nez jsem zjistil, ze to sice je pohodlne, ale jen v pripade, ze se na to posadim tak, jak pak nejsem schopen delsi dobu jet. 8-(
No nic, uz si ho vzal kamarad. 8-)
Každému vyhovuje něco jiného, jeď na tom, které ti sedí. Trochu ošoupaný zadek budeš mít na každém i sebepohodlnějším sedle.
Já osobně mám na treku sedlo od SQlab., myslím, že to je model S602 a jsem s ním nadmíru spokojený, bezproblému 12 hodin v sedle.
www.sq-lab.com
je to 603 a jsou různý šířky, to podle šířky sedacích kostí - a to je při výběru sedla to nejdůležitější. Taky jsem s tím měl dost problémy a nakonec jsem skončil taky na dvou modelech od SQlabu. bohužel jsou k dostání nejblíž v Německu. To ale asi není tak velký problém,kvůli sedlu se dá vejlet určitě udělat...
To autorácký mám na cesťáku a naprosto v pohodě. Zadek mě na něm nebolí ani po dlouhé cestě (cca 250). Na druhou stranu se mi zdá, že ty elastomerové "tlumiče" tam nějak extra nefungují, jeho pohodlnost je dána samotnou šířkou toho sedla. Mohu ale doporučit.
Jinak radím podívat se také do katalogu BBB (lépe do tištěného, popř. na www.jmctrading.cz, tam se mi cestovní sedla zdají také velmi dobrá), a rozhodně bych doporučil podívat se do katalogu Force - pokud možno tištěného pro období podzim 2010 - jaro 2011, je tam toho mnohem víc než na jejich www.force.cz, tady je pár širších sedel, která mají klasické pružinové "tlumiče", to se mi dost líbí. U nás v Uhříněvsi před pár měsíci otevřeli cykloprodejnu (www.bikeway.cz), tam m. j. prodávají i věci od force - úplně jsem zíral, co všechno vedou a hlavbě za jaké (podstatně nižší) ceny. Naposled jsem tam bral brzdové botky na véčka, s vyměnitelnými gumičkami, pár za 129,-, tříbarevný, takhle cenově přijatelnýho a přitom plně funkčního jsem neviděl u konkurence nic.
Tak jestli chceš poradit, hoď sem ještě fotku tvého ozadí :o)))
Na dlouho cestu jedině s vyzkoušeným sedlem...
Nějak mi ale halva nebere, proč vlastně chceš sedlo měnit, když jsi na tom svém ujel v pohodě 300 km za dva dny. Po takové náloži budeš mít zadek otlačený vždycky.
no sem ho měl právě ošoupaný trochu..tak jsem si říkal, že by právě nějaký to cestovní pohodlné sedlo to zlepšilo. Jako otlačení nějak moc nevnímám, už jsem zvyklý, ale bojím se, aby po těch cca 20 dnech to ošoupání nebylo daleko horší než za ty 3 dny. Je jasné, že bych sedlo první jakoby "ojel":) než bych se vrhl na tu cestu. To je jakobych koupil nové kolo a bez vyzkoušení a zajetí bych se vrhl na několik dní pryč.to je blbost
jinak mám holt kostnatej zadek:D
Doporučuju model 602, dobrej bude i model 610 nebo 611, stačí vybrat správnou šířku a myslím, že bez "zajíždění" můžeš v pohodě vyrazit i na dlouhou cestu. Problém asi bude, že u nás je budeš těžko kupovat, k sehnání jsou v Německu. Když si změříš šířku sedacích kostí tak by asi neměl být problém sedlo objednat.
http://www.sq-lab.com/index.php?option=com...
němčina mi moc nejde:( a objednávat z ciziny mi taky nějak nejde:) a jsem z moravy a jet si pro něj osobně by se mi moc neoplatilo. Myslím, že mě něco padne i tady u nás..nebude to sice sq-lab, ale zas tak tu moji p.del hýčkat nebudu:)aby si moc nezvykla
Na otlačený "mozoly" v místech sedacích kostí si v pohodě zvykneš a tam to krapet tlačí vždycky - ale nebolí to při dalším nasednutí. Horší je, když máš sedlo úzký, nebo blbě klenutý a sedíš na měkejch tkáních. To pak jseš omačkanej a umrtvenej, že je problém na to sedlo kvůli bolesti znova sednout.
právěže otlačení vpohodě-s tím problém nemám a jsem hodně zvyklý a při jízdě to dělá každý, že si nachvilku odpočine-např z kopečka sesedne apod..ale zajímavé je, že jsem ho měl ošoupaný- a to mám normálka cyklist.kratase s vložkou od sensoru. Třeba jestli nebude i problém tam:( nicméně, když už na tak dalekou cestu, tak jsem si říkal- v pohodlí:)
Ošoupaný přímo tam, kde sedíš, nebo na stehnech ? To je spíš jako by ses na tom sedle divně mlel. Nemáš ho vysoko, nebo nízko ? Nebo v blbým sklonu ?
nene..přímo na zadku-zajímavé jen na levé půlce:) sedlo mám jinak akorát, takové spíš obyč ale spíš měkčí než tvrdší a problémy s ním žádné jinak. Jezdil jsem kdysi závodně-silniční..takže vím jaký má být posed atd..
Hmmm, tak to ti nechci moc brát iluze. Nějaké měkčí gelové sedlo, nebo kdovíjaká lopata, nejsou vždycky výhra. Na nějakou desetikilometrovou nedělní vyjížďku pro nezvyklej zadek to bude skutečně pohodlí, ale na tebou plánované štreky bych to viděl jako krok zpátky. Spíš si vychytej posez na tvým odzkoušeným sedle.
vím, ty sedla vypadají a dávají pocit, že jsou na dlouhé cesty jako dělané a mooooc pohodlné, ale opak může být pravdou a proto jsem tady abych se zeptal těch, kdo opravdu už mají zkušenost s kdečím-hlavně tedy s dlouhýma cestama a třebas i nějaké to "pohodlné" sedlo vyzkoušeli a zjistili, že je to naprd..
Já bych volil jedině Azub. Třeba tohle: http://www.azub.cz/sedlo-kompozit-m-mat/
:-)))))
No to je ono, na které čekal, to to trvalo :-))
Uznávám, že se mu to asi bude na odpruženou sedlovku montovat poněkud složitě.
Ale při troše šikovnosti a inmprovizace ...
že by se nenašel nikdo kdo by mu v tom poradil ? :-)
Specialized některé modely dělá asi ve 3 různých velikostech. V některých jejich prodejnách je možnost pak sedlo si zapůjčit na vyzkoušení, a dokonce umí změřit i velikost Tvé prd**, totiž rozteč Tvých sedacích kostí, a podle toho pak doporučit správnou velikost sedla ;-)
Tahle sedla ale nepatří zrovna mezi levná...
Tuhle zkušební desku měli u nás v Red Eight, ale nějak se jí zbavili. Asi si lidi vybírali levnější sedla a ne od spešlů.
Dá se nahradit kartonem s vlnitou vložkou na tvrdé židli, tvrdě dosedneš a pak změříš vzdálenost dolíčků v otisku tváří :-)
Lze to změřit opravdu na lecčem. Většinou i na třeba na kancelářské židly. Když chvíli sedíš a změříš rychle po tom co vstaneš, tak to jde.
A lze to změřit i +- přímo tak, že si nahmatáš kosti a změříš přímo.
To přímé nahmatání a měření by se mohlo líbit některým zákaznicím a možná i zákazníkům v prodejně a zvlášť jejich doprovodu :-)
Kde je možno je zapůjčit ? Když jsem sedlo sháněl, tak mi ho nikde nechtěli půjčit ani na židli pod zadek...
K půjčení by měla být sedla od WTB:
http://www.wtb-bike.eu/en/contact.htm?cond...
Nevím jak je to teď v zimě aktuální.
Pokud chceš opravdu pohodlné sedlo, tak bych vzal něco od BROOKSe. Ježděním se pěkně přizpůsobí tvému pozadí. Je to tedy trošku dražší varianta,
Ale někteří nákoláci je jezdí, pokud vím tak třeba Básník.
http://www.azub.cz/kozena-sedla/
No já nevím, kožená sedla, není to jen trochu póza a staromilství? Špatná určitě nebudou, ale nejsem si jistý, jestli jsou úplně nejvhodnějí pro běžnou cykloturistiku. Já urřitě za tohle měnit nebudu a peníze v tom nehrajou podstatnou roli.
Pry se musi tak 1000 az 2000 km rozsedet a pak jsou neprekonatelna.
No nevím, nemůžu posoudit, ale mám dost pochybností. Ten kdo sedlo koupil a přetrpěl těch 2000 km, tak určitě bude tvrdit jak je výborné a pohodlné, ale dost pochybuju, že by tvrdá kůže bylo to ono pro moji sedínku :-)
Asi tam bude velmi důležité to slovo "Prý". Co jsem o tom kde četl, tak je to legenda a zároveň jdou o ní legendy. Kdysi to opravdu mohla být špice, ale dneska je to spíš pěkný retro a určitě to má styl. Pověsti o tom, že se to sedlo upraví podle sedínky se mi moc nepozdává. Nedovedu si moc představit, že by se tak houževnatá kůže měla výrazněji poddat. A na druhou stranu si moc dobře pamatuju, jaký to byl průšvih, když kožené sedlo nějak povolilo...
Tož Brookse mám pod zadkem už třetím rokem a nemá chybu.Kůže samozřejmně povoluje,ale s tím se počítá- sedlo má pod kůží napínací šroub.
Měl jsem v mládí u favorita potíže právě s tím napínacím šroubem. Když jsem ho utahoval, špička se pro vůle v otvorech, kterýma procházel, zvedala. Navíc se to sedlo prosedávalo a rozšiřovalo, až jsem ho musel vespod sešít. Brooks je určitě jinak vymakanej.
Urcite budu opakovat i to co tu uz zaznelo (a mozna to znas), ale podle me stoji za to rict nekolik obecnych pravidel pro sedla vubec a radsi v jednom prispevku, teda snad se mi to podari:
- siroke mekke sedlo (jako ty na obrazcich) je vhodne jenom pro svatecniho jezdce pro kratkou vyjizdku a jeste pro vylozene vzprimeny posez. Ve skutecnosti se sedi na tech 2 vybezcich panevnich kosti. Mekke sedlo utiskuje okolni mekke tkane a po delsi jizde tim dochazi k jejich odkrveni (mravenceni, v extremu az problemy s prostatou. Sirku a tvrdost sedla je nutne vybirat podle stylu jizdy, posezu, zvyku, ... proste jak sedne. Pomoc s merenim jako nabizi SQ Lab nebo Specialized urcite muze pomoct.
- v kazde vetsi cykloprodejne se da dneska za zalohu pujcit konkretni sedlo na zkousku treba na vikend. Nic neni nad osobni zkusenost, sedlo je posledni vec co se ma kupovat naslepo treba po internetu. Stejne tak by se nemelo na sedle ani "gramarit", i zavodnici nekdy vozi nesmyslne :o) tezka sedla, zato na nich vydrzi sedet.
-vybrani nebo dokonce dira uprostred sedla nemusi byt nutne zarukou pohodli, u nekterych typu jenom nesmyslne presune tlak na ostatni partie a situaci MUZE jenom zhorsit.
- spousta problemu se sedlem nemusi byt zpusobena ani tak sedlem samotnym, jako nekdy i spatnym posezem. V tomhle ale univerzalni recept neexistuje, tim min jde radit na dalku.
- spousta problemu se muze eliminovat kvalitnimi kratasy/kalhotami s padnouci vlozkou. Zase neexistuje univerzalni reseni, i u super extra ultradrahych kratasu muze klidne nejaky sev vychazet zrovna nad hranu sedla, potom pomuzou jine kratasy/jina vlozka. "Muj" prodejce tvrdi (byvaly profik a ucastnik nekolika rocniku TdF) ze spravne kratasy jsou pulka sedla :o)
"super extra ultradrahych kratasu":D to je supr..
Ale jinak to zní hodně smysluplně a něco na tom bude-díky! Možnost půjčení co vím, je např v Cykloworldu-možná i jinde-to ale nevím..ale půjčovali jen nějaké sportovní-ted fakt nevím..musím se ještě na jejich stránky mrknout. Když jsem o těch "širokých pohodlných" sedlech přemýšlel, tak něco na tom asi bude, že se na nich může jet dobře tak leda vzpřímeně a na delší cesty by to nemuselo být zcela ok. Musím se vydat někam do shopu a trochu to prozkoumat blíž. ono je fakt že to hodně láká takhle pohodlně přes net-když je navíc taková nabídka na dosah klávesnice:)
U tech mekkych sedel dojde prave k tomu, ze se do nich "propadnes" a tim se ony partie skripnou a odkrvi, zatimco kdyz sedis na tech kustkach, krev muze dobre cirkulovat. Urcite sis sam vsiml ze vetsinou cim toho nekdo vic najede, zpravidla jezdi i na tvrdsim sedle. Urcite to nebude jenom nejaka poza.
Co se tyka tech suprdupr kratasu, muj prodejce mi prave nabizel Assos, kratasky bratru za 180 €. Mel jsem tenkrat problemy s hledanim prave vhodne cyklovlozky, rikal mi ze zatim neslysel o nikom ze svych zakazniku, komu by nepadly (no dat za ne 180€ a jeste si stezovat, ze :o)). Nastesti jsem nasel i mnohem levnejsi co mi potom vyhovovaly.
ještě jeden postřeh, když sedím na sedle tak normálka, možná nepatrně sjedu dopředu-fakt jen nepatrně, tak mi odumírá pinďa:( hlavně tedy když jedu do kopců..dycky si musím šáhnout, jestli je ok-jako když není, pocit je to teda hnusný a pak musím vstát a jet chvilku ve stoje a pak si sednout na sedlo více mírně dozadějc a hlavně na to myslet abych se nechtě na delší dobu neposunul správně nebo spíš mírně dopředu sedla-což je hned
K tomu ti něco můžu napsat já - už jsem o tom psal nahoře, když sjedeš po sedle dopředu, přestaneš se opírat o sedací kosti a převaluješ se po měkkých tkáních. Tím si je jednak zhmožďuješ (problém s následným nasednutím) a druhak zabraňuješ prokrvení. Proto se ti stává to znecitlivění (brácha pro tuhle situaci měl přirovnání, že při močení drží v ruce mrtvou myš :-))
Možná máš o malý stupínek sklopené sedlo, proto sjíždíš dopředu. Na druhou stranu je dobrým znamením, že když sedíš správně vzadu, nemáš problém. Když jsem měl pro mne úzké a klenuté sedlo, tyhle problémy jsem měl pořád. Zkus si pohrát s tím nastavením. Ale jen o milimetry.
Mozna je taky sedlo prilis vzadu, nebo prilis dlouhy predstavec.
Takze spatny posez, psal jsem o tom vys. Je to dost pravdepodobne. Zase ale treba kdyz clovek hodne zabira, tak i na vylozene predsunutem sedle muze sjizdet kupodivu jeste vic dopredu, priklad jsou treba profici na casovkach (jenze tam jde jenom o kompromis a vubec ne o pohodli).
Najit spravny posez proste neni jednoducha vec, tezko strilet od boku.
další průser:) při normální sedlovce ho nastavím naprosto přesně..ale jakmile jsem bike opatřil odpruženou sedlovkou od Suntouru-za ty prachy je zcela vpohodě..tak tam je problém ji nastavit právě na ty milimetry jak píšeš. Ted když dám sedlo malinko výš, tak už je víc dozadu jak dopředu, takto je velmi velmi mírně jakoby dopředu ale je to to nej pozice, jaká tam jde při téhle sedlovce dát. Ale nejhorší na tom je, že se téhle sedlovky rozhodně zbavit nechci-jsem už na ni závislej:D Jednou jsem zkusil dát normálka sedlovku-jestli náhodou to není stejné a prdélka to vůbec nenesla dobře:D Na pevné už prostě fakt ne a radši si připlatím za tu dražší z USA nebo z kama to je, kolem ceny 3-4 tisíc
Zalezi i na offsetu- vzdalenosti stredu sedla od osy sedlovky, ten muze byt u ruznych sedlovek o dost jiny. Jedna sedlovka muze byt super, druha naprosto nevyhovi. Trochu se da samozrejme pohrat s posunem sedla v zamku sedlovky, ale to je zase komplikovanejsi, muze to menit pruzeni samotnych lyzin sedla a posouvat se neda zase tak o moc mm nez by treba bylo potreba. Odpruzenou sedlovkou se navic meni i vzdalenost sedlo- stred slapani a to spravnemu posezu a tim i komfortu a ucinnosti slapani taky neprida.
To měnění vzdálenosti sedlo - střed šlapání ale připadá v úvahu jen, když si z toho člověk udělá houpací křeslo. Pokud mám sedlovku utaženou jen pro pochytání větších rázů, tak za normálních okolností se mi žádná vzdálenost nemění. (Taky jsem si ze srandy zkusil nastavit pohupování - na tom se vůbec nedalo jet)
ne, žádná houpačka:) já moc nevážím, tak to mám nastaveno celkem jemnějc, ale nijak se nehoupu, to by mi určitě vadilo. Ale nedám už na ni dopustit!
Taky ji mám na treku. Bez ní bych si to už taky neuměl představit. Akorát mi už po těch kilometrech odešel ten gumový váleček a jednou se mi vysunula jedna tyčka a vymačkaly se pouzdra. Pouzdra jsem si nechal vytočit nový, s válečkem bojuju... :-( Ale jinak špica.
já mám s ní najeto asi 5tis.km? akorát co je naprd je že má vakl-uplně dole ten spodní úchyt je vyvyklaný, jinak vše ok..ale i tak bez ní ani ranu
Ty vakly vznikají právě v těch futrech (alespoň moje zkušenost). Když jsem je povyměňoval, najednou se sedlo ani nehnulo.
Proc laborovat s vakly, menicim se posezem, efektivitou slapani, ... Vetsi pohodli a mnohem mene problemu prinesou (i na asfalt) poradne objemne plaste s minimalnim vzorkem. Komu nepomuze tohle, at zvoli radsi nizkozdvihoveho fulla, bez legrace. Ev. existuje par atypickych reseni zadni stavby ramu, napr. nazyvanych softtail apod.
To není žádné laborování. Jen výměna opotřebovaného. To potká i toho nízkozdviha. Radši nebudeme flamit :-) Každýmu něco vyhovuje, mám toho treka i fulika, každý mi někde vyhovuje víc.
raděj přihodím obrázek..šipka označuje tam kde to je vyvyklané:)
Jasnačka. Když odděláš segrovku a vytáhneš tu osičku, jdou z obou stran vydloubnout dvě plastový futýrka. Nevím ale, jestli jdou koupit. Já si je u nás v práci nechal od kolegy vytočit tuším ze silonu.
aha..měl jsem rozdělaný vnitřek-jsem ho promazal a opět seštoloval na svou váhu..ale uplně tak podrobně jsem to rozdělané neměl. Zkusím se na to mrknout teda podrobnějc
Já teda nevím, ale není lepší koupit novou sedlovku?!? Pětistovku člověk rofrcá za daleko větší hovadiny, tak mi úspora v tomto případě přijde trošku "mimo mísu"...
Mám tuhle sedlovku rovněž a prostě jsem ji po 5ti letech vyměnila za novou...
Jediné, co mi na ní z počátku trošku vadilo je, že vrže. Ale už na to kašlu...
tak to já ji pravidelně mažu-všechny ty hejblátka a je vpoho. když ji delší dobu nenamažu, tak začne někde pískat.to pak stačí osvědčený wd-40 a šmitec. Jinak jsem si říkal že by se tam vyměnilo něco za něco kvalitnější-jestli to teda pude..jestli ne-ten vakl mi tak nevadí a nechám to dokud zcela neklekne a pak samozřejmě koupím novou-zas toliko peněz to nestojí a je to náhodou supr věc
Něco jako vyměnit lustr, když praskne žárovka ? :-))) Já vím, tyhle banální pouzdýrka asi nejsou běžně v prodeji. Jenže já jsem ještě odchovaný dobou, kdy se pro blbost neměnily celá zařízení, ale prostě se to opravilo. Bohužel, kutilové asi vymírají. :-(( Čím dál častěji pak potkávám lidi, pro které je kdeco problém a když se něco "pokazí", hned se běží kupovat nové... A v té souvislosti pak slyším pláč, že je málo peněz... chjo
Ja mam na asfalt "ziletku", do terenu fulla, kompromisy nedelam a s expedicni cykloturistikou natezko zkusenosti nemam. Poradny plast mi prijde po mnoha strankach jako mnohem vhodnejsi i levnejsi varianta, ale proti gustu..
To máš těžký. Kdybych bydlel na západ od Chebu, tak taky jezdím na žiletce. jenže na zdejších tankodromech je trek taková dostačující varianta, full je už zase příliš. Trek má krapet silnější pláště než žiletka, gumová vidle taky bohatě stačí na silnici a ta sedlovka je taky dostatečná. Vzduch a olej ve vidlici by neměl smysl, to si nechávám do terénu.
Presne. Zkusil jsem se kdysi projet na kamaradove kole opatrenem odpruzenym predstavcem. A taky jsem absolvoval par kratsich vyjizdek na pujcenem kole s odpruzenou sedlovkou. I kdyz se ani jedno nehoupalo nijak vyrazne, zmena trojuhelniku [slapaci stred; sedlo; kiditka] mne docela unavovala a nedokazal jsem si najit rozumnou pozici. A pak jsem si podobne vyjadreni nekolikrat precetl i od daleko povolanejsich.
Dovolím si znovu zopakovat to podstatné - odpružená sedlovka nesmí při šlapání propružovat !!! (podle toho hned poznám, že jsem zase pár kilo přibral :-)) Žádné změny trojúhelníku se tedy nekonají. Sedlovka chytá jen hrubé rázy. Pokud se někdo prohupuje, tak to má blbě nastavený a jede se mu fakt blbě (jako na odemčeným fullu, nebo na měkých balonech)
Mne vadilo, kdyz mi to propruzilo i pri razu. Spravne jsem mel dostat ranu a priste na takovou nerovnost (jiz poucen) stoupnout. 8-)
To bych třeba v Orlickejch prostál v kuse i deset kilometrů... :-))
Jo jo, nebo se konecne spravne rozhodnes - a prolezis to. 8-)
Orlické už na ležení moc nejsou, když půjdeš podruhé na hřeben už by tě to ležení moc nebavilo a při třetím bys přivítal si občas stoupnout :-)
http://www.bikemap.net/route/540888
http://mur.rajce.idnes.cz/2010-06-09_Loudani/
A kdyz budes jezdit porad nahoru a dolu, abys nahnal nastoupane metry... 8-)
Ta Velká Sova v Polsku vypadá dost zajímavě (profilem), dík za inspiraci !
Hřeben Orlických je zajímavější brát cik-cak zleva zprava. Takhle podél si to tak nevychutnáš. Bývá to tak jen 300 výškových, ale když se tam hrabeš pošestý... A když přidáš ještě další kopečky, tak i v těhle pidihorách dáš za den tři tisícovky.
Murphy, když se dostaneš do našich končin, můžeš zkusit třeba tohle:
http://www.bikemap.net/route/775540
a nebo některou z dalších
Myslím, že je lepši ji mít tužší a tvrdší, při normálním dosednutí se nesmí ani trochu zhoupnout, až teprv při dosednutí z výšky.Při nastavení třeba na 70 kg je dobré přidat na tuhosti ještě půl až jednu otáčku.
při dosednutí by měla správně se zhoupnout o cca 1cm. Jinak je naprd
Při nasednutí na kolo se nesmí zhoupnout, pokud to udělá, je nastavená moc měkkce apak se houpeš při každém šlápnutí a ztrácíš příliš energie, možná to necítíš, ale houpeš se. Sedlovka se nesmí při šlapání prohupovat, ale má odchytávat nárazy při jízdě po rozbité cestě a na hrbolech.
při šlapání určitě ne, ale při nasednutí se prohoupnout musí-je to i v návodu té sedlovky-jinak to je špatně nastavené-zkus si to přečíst někde
Co je to za blbost?
Při nasednutí se zhoupneš a při šlapání ne?!?
Prosím tě, jak to děláš?!?
Nezmýlil ty jsi se náhodou, nebylo tam napsáno "při dosednutí"?!? To by pak smysl mělo. To ale není "nasednutí".
Hele, vem to logicky - pokud to máš nastavený tak, že se ti to zhoupne při běžném nasednutí, tak se ti to pak houpe i při normálním šlapání.
A to je prostě špatně. Neexistuje možnost, že by jsi se zhoupnul při nasednutí a při šlapání pak ne-e. Ledaže by si na to sedlo hupnul z pořádnou razancí... :o)))
Tahle sedlovka má být seřízena tak, aby ti tlumila nárazy při nerovnostech na cestě. Takže zhoupnout by se to mělo jen na nerovnostech.
Ale jestli nemáš akvárko, tak to asi stejně nepochopíš... :o)))
sory,nevidím rozdíl mezi nasednutím a dosednutím-když nasednu, tak sedím,když dosednu tak taky sedím:D
a akvárko nemám:D
No, jetli to nebude tím, že ho nemáš :-))
Ale vážně, sedlovka se pod tvoji vahou nesmí zhoupnout, nesmí propružit, to až při dosednutí z větší výšky, takže až při jízdě přes nerovnosti.
jo takhle jsi to myslel..takže při hrubším dosednutí:))
ne opravdu, nemůžu to nikde najít, ale informace byly takové-i na BF se o tom psalo, že při nasednutí se má sedlovka tzv propadnout o zhruba 1 cm a pak při jízdě přes nerovnosti normálka pružit žejo..Fak nekecám a akvárko si kvůlivá tomu pořizovat nebudu!! :D
mám dojem že mi to bylo sdělované i při prodeji té sedlovky..
Já vím, že to prodejci uvádějí. V podstatě je tvoje věc jak si sedlovku nastavíš, jestli měkce a jedeš jak na houpačce a při záběru a ve stoupání zbytečně plýtváš silami, nebo ji nastavíš hodně tvrdě, že se ti téměř nehne, nebo rozumně, že při nasednutí se nehne a při šlapání se nehoupeš a neztrácíš síly a taky to líp vypadá.
Pokud ji nastavíš bez sagu, tak je už tak natvrdo, že vůbec pořádně nic nepobere a pomalu ji tam vůbec nemusíš dávat, protože na opravdu velké rány, které pak pobere je už nesmysl sedět jak pecka v sedle.
Správně je ten cca 1cm sagu (u Suntourky s 50mm zdvihem nebo 48mm kolik že to má přesně).
A nepatrně se při tom 1cm sagu samozřejmě pohupovat budeš, ztráty energie budou ale minimální.
Žádné odpružení bez sagu nikdy nefunguje jak má. Sag má i další důležité funkce jako fungovat na negativních překážkách (díry). Na odpružené sedlovce tohle samozřejmě nikdy tak dobře jako na fullu fungovat nebude, ale aspoň částečně ano.
PS: Sám jsem tu Suntourku odpruženou chvíli zkoušel a manželka ji jezdila několik tisíc kilometrů než přešla taky na fulla.
Já tu sedlovku nezkouším, já ji už nějakou dobu mám a už po docela dost tisíc km používám. Ze začátku jsme ji měl měkce podle doporučení prodejce, houpal jsem se a bylo to nepříjemné, přitahoval ji až jsem došel k tomu co mi dobře vyhovuje, jak jsem už psal.
Každý si musí najít tuhost, která mu vyhovuje, jen píšu své zkušenosti.
Beru, že ti to tak vyhovuje. Ale nemůžeš sem psát, že by tak měla být nastavena, protože to není pravda, takové nastavení akorát zabijí funkci, kterou má plnit. A to, že někomu vyhovuje nestandardní nastavení ke kterému to není určené na tom nic nezmění.
Je to úplně stejné jako když si někdo koupí fulla nebo stačí i odpružená vidlici a pak to extrémně přefouká, aby to nepružilo.
Pak ale nechápu, proč si něco odpruženého pořizuje, když nechce, aby to pružilo a nastavením zcela zabijí funkci, ke které je to určené.
Ale pruží a dobře, ale při šlapání neprohupuje.
Prošel jsem celou diskuzi a souhlasím s tebou. Lelek je odborník na slovo vzatý, ale v tomhle zastává tvrdošíjně svůjmylný názor. Mám už třetí odpruž. sedlovku(nejvíc jsem byl spokojen s prvou zn. Kangaroo-neměla boční vakl ani po 10000km a ani nevrzala nenamazaná, bohužel zmizela i s kolem a už se nevyrábí), a každá se po nasednutí zasunula min.o 0,5cm(ne při dosednutí z výšky!!!),ale pak se při jízdě hnula jen když měla-tedy při přejezdu výtluku,kolejí či jízdě po dlažbě. za jízdy po rovném terénu se ani nehnula.Není teda pravda, že musí být tuhost nastavená tak,aby nepropružila pod váhou jezdce- to pak ztrácí smysl. zkoušel jsem takto přitáhnoutAby se ani nehnula při nasednutí)ale nepruží ani při přejetí rozbitého žel.přejezdu-tak to asi neeee:
Xakru, jak si pod ten zadek vidíte, že víte, že se vám po nasednutí zhoupne...
Jestli jde jen o pocit, tak bych řekla, že se zhoupne o víc než 0,5 - 1 cm :o)))
Mám to nastavenés tejně jako Lelelek a vyhovuje mi to. Je mi jedno, jestli je to blbě nebo dobře, mým zádům to vyhovuje a to je pro mě směroplatné :o)))
Asi jsme tady vyvolali slovíčkové nedorozumění... :-( Jde mi hlavně o to, aby se po nasednutí nezhoupnula. Když jsem ji měl nastavenou měkce (nebo jsem přibral víc jak 5 kilo), tak se pode mnou fakt zhoupla. - Jestli se ale o půlcetáček zasune bez dalšího pohupování, tak to fakt nevím, nestudoval jsem. Jestli jsem tady předtím propagoval jakýkoliv nulový pohyb, tak to se omlouvám za matení, šlo mi fakt o to skutečné zhoupnutí a pohupování.
Myslím, že tady teď na sebe naráží "černobílé" představy o tvrzení druhého. Lelek i já máme ty sedlovky možná přitaženější, než houpavé - ale rozhodně ne zase na krev dotažené. Myslím si, že kdyby ste se u té sedlovky potkali, tak s ní ani nebudete moc hejbat a odsouhlasíte si ji... :-)
souhlasím i teď bez potkání- jestli jde o slovní nedorozumění. sedlovku mám nastavenou tak, že se po nasednutí zasune (propruží, zhoupne atd)o asi max.1cm(pod prdel si nevidím, ale když nasednu a prst mám na trnu sedlovky, dělá to zasunutí asi ten cenťák), ale při jízdě a šlapání po rovné cestě se nehýbe (nezasunuje, nehoupe atd)- jedině při přejezdu přes nerovnost ji propružením pohltí, teda funguje jak má.původní názor je prezentován tak, že se nesmí při nesednutí ani pohnout z klidové polohy- takjsem to pochopil nejen já.........
Sedel jsem měl několik,seděla více či méně,ale zadek byl otlačený vždycky.Řešil jsem to gelovým potahem.Poslední co jsem si koupil je http://www.author24.cz/zbozi/4314/Sedlo-ASD---Sono ,potah na něm nepoužívám a je prozatím nejlepší co jsem měl.
Gelový potah jsem taky jeden čas odzkoušel, je to něco příšerného, není nad dobré sedlo.
To sedlo author se zdá být dost široké, jakou má šířku sedací plochy?
Největší šířka je cca 16 cm.Středy gelových polštářků jsou cca 10cm.
Předtím jsem měl nějaké sedlo VELO,šířka +- stejná,ale tohle má mnohem plynulejší přechod do šířky a o malinko delší špičku.
Tak jsem si měřil sedlo a mám ho o 1,5 cm užší než ten Author a sedací část je o dost mín než těch 10 a když jsem si měřil ty svoje dosedací "kosti" na pérdeli, tak těch 10cm jak tu píšeš by bylo ideální. A navíc to moje sedlo je jakoby dokulatějc, což je taky naprd. Ten Author se zdá být trochu rovnější a tím lepší si myslím
Nahoře je spíš rovnější a uprostřed má díru,která mě taky vyhovuje.Skořepina je taky malinko pružná,takže když prosedneš polstrování nejsi na tvrdém a to polstrování není také extra měkké, což je dobře. To co píšu jsou jen mé pocity.Vyzkoušet ho musí každý sám.Doporučuji zajít do prodejny a alespoň pořádně omakat.Cena byla +- stejná jako na netu a není až zase tak závratná.
Co se týče sedla, podle mých zkušeností stejně důležité jako tvar a tvrdost sedla je jeho nastavení a náklon. Používám sedlo s označením MONTE GRAPPA K2 s poměrně výrazným náklonem dopředu. Osvědčuje se mi i na velmi dlouhé tratě.
Jediný problém mám kvůli své vyšší váze s podsedlovým šroubem, který pode mnou praská. Naposledy dnes. Za dobu, co vozím tento typ sedlovky (X-RACE PELL´S ESPRIT), jsem oddělal už třetí nebo čtvrtej. Tenhle poslední sice neprasknul, ale pro změnu vyrval závit z horní čelisti svírající ližiny sedla.
Po svých předchozích zkušenostech jsem s tím ale dopředu počítal a měl jsem s sebou řešení - náhradní šroub (stejné tloušťky, ale delší) se dvěma matkami. Takže jsem ty dvě čelisti během pár minut prostě prošrouboval, aniž jsem musel spoléhat na atypický závit v té horní.
... Neboli posez, opakujes uz to co tu bylo receno, kdo umi cist ma vyhodu :o)
Naklon sedla dopredu a jeste vyrazne je samozrejme spatne. Casto jde o napravovani neceho co je na posezu (mozna uz zvolene velikosti/geometrii ramu) spatne.
Opakování matka moudrosti. :o)) V mém případě jde samozřejmě o kompenzaci mého vzpřímenějšího posezu. Nad náklonem sedla na mém kole jste se pozastavovali už před časem z fotografie. Když to zjednoduším: Pokud si mám vybrat mezi impotencí a hemoroidama, tak vítězí hemoroidy... :o))
Pokud se jedná o vhodně zvolenou geometrii rámu, tak to už neřeším. Ona se dá těžko měnit. To bych musel pořizovat fungl novej rám na zakázku. Takže nezbývá než to dohánět nastavením sedla. Kromě toho jsem zvyklý na poněkud vyšší polohu sedla než se obvykle doporučuje. I to dělá pro pohodlí při jízdě hodně. Co bytostně nesnáším, je jízda " v podřepu". Já při jízdě prakticky stojím. :o))
ted jsem koukal i na tohle: Velo TEMPO S1
zdá se být vcelku vpoho..i ten Author Sono jak psal Rambousek, ale chtělo by to nejspíš zkusit
To s tím sedlem Velo nemyslíš vážně, to je určitě jen vtipná vložka. Po tom co jsi tady o sobě a svém sedle napsal mi to připadá jak špatný vtip.
Toto sedlo http://www.azub.cz/kozene-sedlo-brooks-b17/ v kombinaci s kvalitní cyklovložkou kraťas bych bral já. Ještě jak sem jezdil na klasice dlouhé štreky, nic horšího než měkké sedlo sem nezažil. Ač ten Brooks vypadá veletvrdě, je to tak akorát a zkušenosti lidí že se ta kůže vytvaruje dle pozadí jsou myslím jasné plus o proti plastu. Ale chápu že to pro někoho může být příliš retro, hlavně pro mladší ročníky. :-)
Tohoto brookse B17 mám dva roky. Trochu retro a docela těžkej ingot. Kůže má tloušťku asi 5mm, takže se vysedává opravdu pomalu a ne pod sedacími kostmi, ale jen uprostřed sedla. Prohnutí sedla (vodorovně ve směru jízdy) lze měnit vypnutím šroubem. Po roce jsem to trochu vypínal, nelíbilo se mi ho mít prohnuté, ale vypnul jsem si to moc a zase jsem nějakou dobu trpěl. Je to poctivá řemeslná práce a celkem je mi pohodné i na dlouhé cesty.
Před časem jsem zkoušel zkušební sedlo od spešlu (prototyp označení 143), půjčili mi ho u šírerů na Rudolfovské v Budějicích. Měřil jsem tam i rozteč sedacích kostí na té židličce. Sedlo lehoučké, s podélnou mezerou. A po překonání prvotního nezvyku pohodlné. Byl jsem překvapenej. Předtím bych na brookse nedal dopustit, ale ten spešl byl skoro lepší. A stejně drahej, kolem 2tisíc.
Myslím že sedlo je velmi individuální záležitost a jinak než zkoušením se k tomu svému nelze dobrat. To změření kostí pomůže v orientaci jakou šířku. Ale přečíst si někde v diskusi že někdo chválí tohle tak to taky pořídím, to bych nedělal. Sedí jemu, neznamená že bude sedět tobě, vůbec.
Jo a v krámě kde tě znají a kde nakupuješ ti sedlo na týden půjčí. Pokud ti věří že ho neukradneš nebo zaplatíš pokud zničíš (i když u sedla zrovna nevím jak pokud dáváš trochu pozor).
(kombinaci brookse a karbonové sedlovky v alu rámu na cyklokrosce se kluci silničáři smějou, jako by to byl pojízdnej vtip)
Prej je to libový nebo tak nějak. A hustý. Já jsem stylu moc nepobral, počítám jenom kilometry, tak to neřeším :-)))
Vykašli se na rádoby styl, máš co ti vyhovuje a určitě to tvoje sedlo vydrží déle než ty jejich cool karbonové mučidla. :-)) Když sem si na silničku dal trekové pláště, tak sem byl za blázna, ale když se pravověrný silničář projel, zjistil že pohodlí s takovou změnou jde o 100% na horu. Byl sice problém sehnat trekový plášť který projde podkovou silniční brzdy, ale je to pohoda. Nebo spíše byla, teď jezdím na tříkolce, což se s klasikou nedá srovnat. :-)
> (kombinaci brookse a karbonové sedlovky v
> alu rámu na cyklokrosce se kluci silničáři
> smějou, jako by to byl pojízdnej vtip)
Ja takhle vozil starou sirokou favoritackou kozenou na horaku. No nasi z toho mohli dostat psotnik, ale na tom sedle, co u toho horaku bylo, se nedalo sedet... Pak to kolo dostali jedni znami, tem to sedlo napred zplesnivelo ve sklepe a pak ho nekdo ukradl ,takze evidentne i plesnive melo svou kvalitu nebo cenu :)
Dokonce si pamatuju, že kdysi starší kluci co hodně jezdili měli sedla zkracovaný. Měli už kůži tak vytaženou, že ten šroub zašroubovali zpátky a sedlář ušmikl sedlu nos a přenýtoval to. Vypínací šroub koukal dopředu, sedlo mělo obřízku. Prý až takový sedlo bylo opravdu zajetý a pohodlný. No, prý... :o)
Ta pohodlnost bude silně individuální, to je jasné, takže nebudu psát žádné obecné hodnocení.
Kdysi jsem takové sedlo taky vozil a po delším čase pro mě celkem pohodlné bylo (nemůžu ale říct, že to bylo nejpohodlnější sedlo, co jsem jezdil, vyzkoušel jsem pak spoustu moderních sedel a to co mi sedí nejlépe a co jezdím, tak je lepší než ta stará klasika).
Jedna věc mi na tom ale vadila hodně. Sedlo se přizpůsobilo přesně do jedné fixní polohy ve které bylo pohodlné slušně. Problém byl, když se člověk na něm posunul třeba kousek dopředu (a že na silničce jsem někdy jezdil více na špičce) nebo při větší změně úhlu trupu (už ne ideální byla změna horní a spodní úchop beranů, natož pak ohnutí pořádně ve sjezdu).
V tomhle jsou moderní sedla mnohem lepší (samozřejmě pokud sednou), tam mám použitelných poloh více.
A ještě představa se o takové sedlo dnes starat, fuj :-)
Starat ani ne. Úplně nové jsem napatlal krémem na kožené boty a nechal týden v teple vsáknout, po prvním roce jen o jednu otočku vyplnul. Letos po dalším roce už nic, drží to a krémovat netřeba. Jenom ho nenechávám dlouho stát na dešti, toť vše (při jízdě pode mnou to nezmokne). Možná má ten brooks fakt silnější kůži než měly ty favority. Letos se to ani nehnulo a najel jsem víc než loni.
asi máš zbytečný prachy na vyhození- měl´s je raděj dát na charitu,byly by aspoň účelněji využity. osobně nechápu,jak může někdo dát skoro dva tácy za něco, co používal favorit v sedmdesátých letech v ceně 60Kčs. Jediná výhoda kůže je , že se vytáhne a saje pot(pot dnes pohltí vložka). jinak je to spíš módní výstřelek (asi jako špičkový tuner ve skříni ze třicátých let- tam je ale jen starý kabát, zvuk extra)bez užitných vlastností- špičková je jen cena.
Ano, stejné kožené sedlo jsem měl kdysi na favoritu, úplně. Vzpomněl jsem si právě na něj, když jsem si před dvěma roky nemohl nové sedlo vybrat, nic mi nesedělo. Tak jsem šel do brookse a nespletl se, ale není to jediné pohodlné sedlo, jak jsem zjistil viz výše. Jo a pot to nesaje vůbec, ta kůže je na povrchu tvrdá a jako (???) lakovaná. To nesaje nic.
Kožená zástěrka je za ty peníze mimo. Co se týče sedla myslím si, že se dnes nekoupí žádná "funglovka" s podobně dobrým poměrem výkon/cena. Pokud dám za sedlo co mi vydrží několik desítek let tyto peníze, tak jsem asi ušetřil a zbylo mi na charitu. Neboť jsem nekoupil X klasických sedel z plastu či něčeho podobného nevím v jaké ceně.Toť myšlenka...
Osobně jsem na sedle od Favorita, na Libertě s těmi ocelovými ráfky (kdo kupoval kolo za bývalé éry ví) ujel 180 km v jednom dni. Bylo to mé vysezelé... Sedlo už nemám, někdo mi ho ukradl i s tím kolem...Brookse jsem koupil s jetým kolem, je to model s pružinama a dal jsem ho na Bianchiho. Jezdí se na něm dobře a ještě mám dobrý pocit, že to chytá rázy na zadní kolo a do pozadí.
Nedávno jsem se díval na kola cykloturistů a je tam spousta kol co má Brooks.
http://www.pbase.com/canyonlands/fullyloaded
Předpokládám, že to nemají na estetiku, ale že s tím jezdí. Nejsem žádný obhájce Brooks, i plastové sedlo bude určitě dobré.
Opravdu je nejlepší pokud se na tom můžeš projet. Nejlépe dlouhou "štreku". Už několikrát jsem si všimnul že první dojem ze sedla byl nějaký a po ujetí km byl zase jiný. No a sedlo co z něj nebolí zadek najdeš asi jen na lehokole.
to máš pravdu- myslel jsem to asi tak,že někdo může dnes doslova vyhodit nekřesťanský prachy za výrobek světoznámé značky, který obnáší užitné vlastnosti výrobku s před 40- ti lety. za ty prachy by mohl být z krokodýlí kůže nebo s karbonovou kostrou.nejsem zastánce laciného zboží, ale za slušnou cenu čekám kvalitní zpracování.osobně jsem odjel pár .... kilometrů na kožených sedlech a bez kalhot s vložkou ,bez následků před 40-ti lety. dnes bych čekal nějakou inovaci a ne kopii tehdejších výrobků s cenou 20-30krát vyšší bez jakéhokoliv vylepšení. neplatím přece za značku- nesedím na ní, ale na sedle!
Na některejch věcech se toho moc vylepšit nedá, zvlášť, když ty zadky jsou víceméně furt stejný ;) Že je to dnes drahý je druhá věc, dost často to vyžaduje ruční prácu, ta podražila. Leda, že by to začali dovážet z Asie, ale tam zas mají jiný zadky... :))
To je divný, že takovou dokonalost nepoužívají profíci... :-)
Kvůli váze, brooks je těžkej (aspoň ten můj B17).
A že mne to sedlo přežije o tom nemám pochyby, i když se zatím nikam jinam nechystám :-))
Kvůli váze to nebude, protože dnes už není problém, aby měl profík kolo pod limit povolený UCI. Takže ušetřit si ty gramy, aby to vyšlo i s těžším sedlem možné je.
Ještě bych k tomu dodal, že si myslím, že profíci sedlo vůbec až tolik neřeší. A to proto, že z více důvodů mají na sedle znatelně menší váhu než hobíci a díky tomu jim snáze sedne kde co. A ty důvody:
- podávají po celou dobu mnohem větší výkon, což jim velmi odlehčuje váhu na sedle
- sportovní posed, který přenese část váhy na ruce
- jsou povětšinou spíše lehčí váhové kategorie
Tohle si každý může vyzkoušet sám, posed je jasný.
A u toho výkonu taky. Čím více se na vyjížďce flákám, tím dříve a snáze cítím zadek.
A u těch profíků když oni jedou flákačku v základní vytrvalosti, tak podávají pořád mnohem větší výkon než já když makám co to dá ve vysoké intenzitě. Takže já si ani nemůžu vyzkoušet jak moc jejich výkon odlehčuje zadek.
Však oni by určitě dokázali udělat i lehčí, než ty retro modely. Místo pér a ingotů titanové trubičky a i s kůží by si poradili :-)
Si myslim, že pro profíky nehraje roli životnost. Tam jde o okamžitej efekt a pak jsou ty moderní materiály pro daný okamžik lepší. Jakmile začneš kalkulovat komfort, užitek a životnost současně, klasické materiály vyhrajou. Ocel a kůže mezi klasický materiály patřej a jejich životnost při zachování vlastností zpravidla přesáhne životnost "uživatele" sedla (koňskýho i kolovýho). To není snobárna, to je rozumnej kalkul.
pochybuju, že na jakémkoliv sedle je nějaká ruční práce(jedině na tom koňském)- ručně ho namontuješ jen ty. jediné vylepšení je v ceně.