Dobrý den, jedu začátkem léta do Norska a chci se zeptat, nechá se tam běžně platit Eurem, nebo musím ty jejich Norské koruny..?
Můžete mi někdo doporučit nějaká zajímavá místa, kam se podívat s kolem na Ukrajině...?
Děkuji všem za rady
Lidi, no tak, to mi nikdo, neporadí...????
A zkusil jsi třeba zatelefénovat na norskou ambasádu?
Na co ambasádu, nejdřív se ptám tady, předpokjládal jsem, že tady budou zkušení, zcestovalý matadoři.....
Já jedu jen do Austrie a tam teda zatím ojro platí. Aspoň doufám.
A víš, že Norsko vůbec není v EU ? Takže to s těma EURama asi nebude tak žhavý. Spíš tam můžes použít drobné švédské a dánské mince než Eura. Vezmi si kartu, jak ti radí níže, tu použiješ skoro všude, ev si na ni pár NOKů vyber, většinou ty výběry nejsou tak drahé (cca 150 korun) a vycházejí často i levněji nežli směnovat peníze ve směnárně před odjezdem.
Jasně, že vím, proto se taky ptám, jestli má cenu sebou euro vozit..?
Nevím, v Norsku jsem nebyl, ale jsou dost hrdý na svoji měnu, takže asi platit se tam přímo nedá, leda s nějakým přepočítatelným kurzem, který si nastaví samotný obchodníci a kterej bude vždycky pro tebe nevýhodnej (vezmeš li v úvahu ještě fakt, že musíš směnit Kč na EURa).
V Norsku jsme už v roce 2001 prakticky všechny nákupy potravin v supermarketech v různých městech (jiné obchody tam vlastně ani nejsou) platili platební kartou vydanou k běžnému účto doma. Jen jednou se nám to nepovedlo, měli porouchaný terminál. Před nákupem se raději optej, zdali dnes karty berou. V žádném případě není problém s vybráním peněz z bankomatu, je to možná i výhodnější, než měnit doma. To bych si nechal jako poslední možnost.
Tak Ti děkuji za info. S tou kartou jsi mě trochu překvapil, nevím, jestli ta moje platí i v zahraničí...
Pokud na ní nemáš napsáno, že platí jen v ČR, tak je mezinárodní. Když tak se informuj v bance, tam ti to určitě řeknou. Myslím si však, že dnes jsou už všechny platební karty mezinárodní. Na cestování je dobré si pořídit ještě jednu kartu, nejlíp kreditní (úvěrovou). Já mám od banky CITI, neplatí se za ní žádné poplatky (za vydání nebo za vedení), mám nastavené automatické stoprocentní splácení z běžného účtu, tím je zajištěno, že z úvěru neplatíš žádné úroky. Vždy se na cestách někdy stane, že jedna karta nefunguje a druhá ano.
Na Ukrajině, respektive Podkarpatské Rusi a Haliči ksme projížděli nejdřív zapadlou oblast v okolí Čornoholovy poblíž přechodu Ubľa, kde jsou pěkné dřevěné kostelíky. Pozor však na cestu podél říčky Ljuta na sever od Čornoholovy, je už asi 10 let po povodni nejen neprůjezdná, ale i neprůchodná. Pak Užanský nár. park, který je pod ochranou Unesco. Přes Užocký průsmyk se dostaneš do bývalé polské Haliče, kde dodnes Poláci žijí. Tam je zajímavé např. lázeňské město Truskavec s okolím s naftovými prameny. Vůbec se ném líbil haličský venkov s dřevěnými kostelíky a osídlením odlišným od Podkarpatské Rusi. Dál jsme projížděli oblastí okolo Vereckého průsmyku, z vesnice Ščerbovec se dá vystoupit na horu Pikuj s pěkným výhledem. Dál samozřejmě údolí Siněviru a Koločavy, kde nadšenci z Česka vyznačují turistické cesty po okolních horách. Jinak provoz je pouze v okolí velkých měst, jako Užhorod, Mukačevo, Stryj, ale třeba hlavní silnice z Velkého Berezného přes Užocký průsmyk je téměř bez aut, zato však samá díra. Hlavní silnice z haličského Turku směrem na Truskavec je dokonce zčásti prašná. Podle evropských standardů je dnes zrekonstruovaný pouze hlavní tah Užhorod - Mukačevo - Stryj, ale tam jezdí kamiony.
Naopak - nedoporučuji poloninu RUNA , která je bohužel zdevastována rozpadající se základnou protivzdušné obrany. Taky bacha na bolševník. Některá údolí už jsou v krátkých rukávech a nohavicích neprostupná.
Hora Pikuj je na opačné straně od Poloniny Runa v pohraničním hřebeni v pohoří Bieščady, pokračujícím z Polska dále na jihovýchod. Mezi je údolí říčky Ždenivka. Toto pohoří je zachovalé, po hraničním hřebeni jsou jakési žluté značky začínající v Užockém průsmyku a pkračující až někam k Vereckému průsmyku. Hora Pikuj 1408 m je nejvyšší z celého pásma včetně polské části.
Prosím tě poraaď mi ještě, když chci jet vlakem, jaká by teda byla optimální cílová stanice...? Myslíš, že když jsem kousek od Harrachova, že by pro mě nebylo lepší sednout na vlak např. v Jelení Hoře ( cca 30 km ) od hranic...? Protože jinak sy myslím, že všechny vlaky směr východ jezdí ( ode mě ) prakticky přes celou republiku a hranice překračujou někde na Ostarvsku, nebo tak..?
díky
Nejlepší je, alespoň my jsme to tak praktikovali, použít noční rychlík na Slobensko z Praha do Humenného. Staví v Kolíně, Pardubicích atd, ráno asi v 9 hodin jseš v Humenném na východním Slovensku, odkud je to na přechod Ubľa asi 50 km. Vlak bere kola formou úschovy během přepravy s povinnou rezervací, musíš si tedy na kolo zajistit místenku.
Počkej, to je sice hezký, ale já měl v plánu dostat se vlakem někam prostě až na Ukrajinu... Nemám v úmyslu bloudit po východním Slovensku, tam má půlku rodiny...
Někam dál teda nevíš...?
Najdi si na www.cd.cz spoj na ukrajinu, zavolej si na ČD jestli ti vezmou kolo a máš v tom hned jasno. Zabere ti to míň času, než čekat až ti někdo odpoví.
Pokud najdeš vlak kterej jede až do Kijeva tak pak můžeš lustrovat, kde by bylo výhodný z něj vystoupit - podle toho co ti lidi poradí, že je dobrý místo na cyklování.
Co myslíš ?
Potom je lepší, dojet vlakem přes Polsko k hranicím, Třeba Przemyšl, a přejet hranice na kole. Pak pokračovat ukrajinským vlakem dál. Jízdenka vyjde takto daleko levněji. Vždy si koupíš vnitrostátní. V Polsku jde kolo vzít snad do každého vlaku za příplatek asi 5,50 zl. na celou trasu, na Ukrajině je to stejné jako v Pobaltí (byl to přeci jeden stát a jedna dráha), za kolo se platí poplatek jako za nadměrné zavazadlo.