Na nedávno uplynulé čtyři dny se moravská metropole Brno stala hlavním cyklistickým městem střední Evropy. Konal se zde již patnáctý ročník mezinárodního veletrhu Bike Brno, který je největším středoevropským veletrhem v cyklistickém oboru.
Patnáctka je pěkné číslo a vydržet v současné ekonomicky složité době ve vystavovatelském světě tolik let, to je pro veletrh Bike Brno velice pěkným oceněním. Tato skutečnost rovněž mnohé vypovídá o samotném cyklistickém trhu, kteautrý se sice vyvíjí, mění, ale zůstává relativně stabilní. Podívejme se na tuto relativitu podrobněji.
Již v pátečním článku o veletrhu Bike Brno jsme na www.NaKole.cz upozornili na jeho tradici co do počtu opakování. Zůstaňme u tohoto slova ještě chvíli, protože v duchu tradice se nesly i mnohé představované exponáty, tedy především kola a jejich komponenty. Na letošním veletrhu nebyla uvedena žádná převratná novinka a vše se neslo v duchu trendů nastavených v předchozích letech. Rámy kol se ustálily na klasickém trojúhelníku (případně v dámském provedení). V drtivé většině se vyrábí ze dvou materiálů: duralu a karbonu. Z chrom-molybdenu jsou pouze nejlevnější kusy nebo naopak nejrůznější speciály a speciality, jako fixky (kolo s jedním převodem, bez volnoběhu a brzd). Na druhou stranu karbon a obrábění duralu hydroformingem (tvarování trubek ve formě vstřikováním oleje za velmi vysokých tlaků) umožňují vytvářet nejrůznější, mnohdy až roztodivné tvary spojek a profily trubek. Právě zde se designeři často opravdu vyřádí.
Moderní technologie umožňují neobvyklé tvary trubek.
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz
Jistý pohyb v sortimentu a vývoji jízdních kol lze přeci jen zaznamenat. Především se stále více prosazuje při výrobě rámů karbon. Dříve exkluzivní materiál tak proniká i do nižších pater sortimentu. Rovněž se mnohem více používá vnitřní vedení bovdenů, dříve vyhrazené pouze pro top modely. Stále častěji se objevují 29" kola u MTB strojů. Zajímavé bylo pozorovat barevnost kol. Oproti minulým rokům je alespoň polovina, ne li více, strojů nastříkána matnými laky. Lze rovněž pozorovat rozšiřující se paletu kol pro každodenní využití jako dopravního prostředku. Jde především o skládací kola, která se vrací do sortimentu stále většího počtu výrobců. Společně se skládačkami se rovněž zvyšuje nabídka kol určených pro nesportovní jízdu především po městech, tedy konzervativních, tradičních strojů s blatníky, nosičem, krytem řetězu, důkladným osvětlením, s pohodlným, mnohdy koženým sedlem a gripy.
Návrat klasiky do města
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz
Největší rozmach potvrdil již z minulých let nastoupený trend a museli jej zaznamenat snad všichni návštěvníci Bike Brno. Šlo o elektrokola, která byla doslova na každém rohu, tedy ve stáncích naprosté většiny výrobců. Zajímavé bylo, že se firmy nevytahovaly nějakými experimenty, prototypy atp., ale naprostá většina elektrokol byly modely opravdu použitelné a reálně prodejné. To potvrzoval nejen design, ale i cenové relace vystavovaných modelů, které nedosahovaly astronomických výšek. Vše tedy bylo marketingově nastaveno tak, aby byla oslovena co nejširší část potenciálních zákazníků.
Elektrokolo skoro k nerozeznání od běžného
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz
Je skutečností, že vývoj elektrokol za poslední roky prodělal opravdu velký kus cesty směrem k masovému a opravdu praktickému použití. Především se zmenšily akumulátory a zvýšila jejich životnost. U některých kol na první pohled ani nebyl akumulátor vidět (např. Protanium, Ducati). Rovněž elektromotory jsou o kus dále, jejich velikost se mnohdy rovná velikosti planetových převodovek či bubnových brzd. Moderní elektrokolo se tak stále více podobá zcela běžným strojům, což jen podporuje jejich oblibu. Se vzrůstající oblibou stoupá prodejnost, a tím i výroba, a s masovou výrobou klesá cena. Jednoduché ekonomické pravidlo, které samozřejmě platí i u elektrokol.
Správný veletrh musí nabízet i něco více než jen větší výstavu výrobků. V případě cyklistického veletrhu, který se navíc koná v rámci jiných sportovních veletrhů a akcí, toto platí dvojnásob. Tak došlo na Bike Brno na testování a soutěžení. Na kryté dráze v pavilónu F jste si mohli vyzkoušet elektrokola od všech předních výrobců. Na venkovních trasách bylo možno projet i další kola různých kategorií. K jízdě byly připraveny i dvě dřevěné umělé dráhy (tzv. Pump Track), kde jste mohli vyzkoušet své jezdecké umění. V rámci veletrhu pak proběhlo Mistrovství ČR v bike trialu a freestylové exhibice.
Při testování elektrokol se jezdilo opravdu rychle.
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz
Pro návštěvníky veletrhu Bike Brno byl připraven i další, řekněme teoretický, doprovodný program. V prvních dvou dnech proběhla doprovodná Bike konference na téma propagace a rozvoj cyklistiky v ČR. Další akcí byl cestovatelský festival Cyklocestování. Samozřejmostí byla řada autogramiád, besed, prezentací. atd.
Veletrhu se zúčastnilo i několik osobností, které nejen svojí účastí, ale i postojem vyjádřily podporu cyklistice. Šlo například o ministra zdravotnictví Leoše Hegera, který se zúčastnil druhého dne cyklokonference. K hostům veletrhu patřil i bývalý premiér a kandidát na prezidenta Jan Fischer.
Veletrh nejsou jen originální stánky, v nich nablýskané exponáty a kolem toho slečny v minisukních. To je jen vnější stránka, pozlátko, které musí být za všech okolností co nejzářivější. Pod ním je však ještě jiná realita, a to se týká i veletrhu Bike Brno. Těžko říct zda fenomén veletrhů má své lepší roky za sebou, ale i v případě Bike Brno 2012 lze konstatovat jistý ústup ze slávy. Přestože je stále jedničkou ve střední Evropě, natož u nás, přestože na BVV zabíral více jak tři pavilóny, i zde bylo zřetelné jisté „zředění“ stánků a vystavovatelů. Pavilóny již nebyly tak přeplněné stánky jako dříve, chyběla řada značek a firem, a to i těch renomovaných. Bylo by zajímavé znát skutečné důvody, proč jste letos na Bike Brno nemohli navštívit stánky například těchto značek (řazeno abecedně): Apache, AGang, Author, Campagnollo, Giant, Park Tool, Trek, Superior a dalších. Jde o krizi výstavnictví, ekonomiky nebo jen o firemní strategii?
I přes poslední, poněkud znepokojivou otázku se domníváme, že návštěva veletrhu Bike Brno 2012 byla pro zájemce o cyklistiku příležitostí udělat si takřka ucelený pohled o celé oblasti, o možnostech českého trhu, o směrech, které lze v komerční cyklistice očekávat v příští sezoně. Veletrh Bike Brno dojel do svého cíle, nechme se překvapit, jak se povede veletrhu Bike Brno 2013.