V Dolním Rakousku jsme vyzkoušeli, jak se cestuje po cyklotrasách jen s pomocí reklamních prospektů a orientačních tabulí. Výsledek naší prověrky rakouského cykloznačení dopadl překvapivě.
„To nejsou mapy ale omalovánky!" Zoufalý výkřik českého cyklisty, který se v Rakousku opakovaně ztrácel a zase nacházel s pomocí mapy dovezené z tuzemska, se stal hlavní inspirací tohoto článku. Na toulky po několika cyklotrasách Dolního Rakouska jsme záměrně vzali jen několik map, které u nás zdarma rozdává dolnorakouská turistická centrála. Chtěli jsme tak vyzkoušet, zda je možné orientovat se jen podle terénního značení.
Náš jižní soused je zemí cykloturistice zaslíbenou. Množství tras, jejich kvalita a doprovodné služby jsou důvodem, proč sem každoročně směřují tisíce Čechů, aby tu strávili dovolenou s kolem.
Spolková země Dolní Rakousko, která se táhne na jih od českých hranic mezi Břeclaví na jedné straně a Českou Kanadou u Nové Bystřice na straně druhé, nabízí cykloturistům řadu tras. Zdaleka přitom nejde jen o trasy v nížinách, jak by mohl napovídat název Niederösterreich. Pro Čechy nejznámějšími a nejoblíbenějšími trasami jsou Dunajská (Donauradweg) a Brno-Vídeň (EuroVelo 9), která na jih od Vídně mění název na Stezku oblastí termálních pramenů (Thermenradweg). V oblasti Dolního Rakouska je ale řada dalších tras, jako například trasa vedoucí podél tří řek Kampa-Dyje-Morava (Kamp-Thaya-March Radroute), stezka údolímTraisental (Traisental-Radweg) nebo takzvaná „stezka biedermeieru" podél říčky Piesting (Piestingtal-Radweg).
Milovníkům vína a poklidného tempa se otevírá celkem 1600 km stezek mezi vinohrady a sklepními uličkami Weinviertelu. Jako protiklad poklidné jízdy v údolích je tu pro vyznavače MTB legendární Alpentour, nejdelší značená trasa pro horská kola na světě. V současné době tu mohou MTB jezdci změřit svoje síly s celkem 1700 km trasy vedoucí přes množství alpských vrcholků.
Podle této mapy v měřítku 1:400 000 jsme absolvovali několik tras.
Zdroj: Niederösterreich-Werbung GmbH
Dolní Rakousko jsme se vydali prozkoumat podél několika tras. Záměrně jsme si s sebou vzali na cestu pouze mapy, které se distribuuje zdarma turistická centrála Dolního Rakouska. Řada z nich je vychází také v českém jazyce a je možné je objednat také online. Hlavním průvodcem se nám stala mapa „Na kole Dolním Rakouskem".
Schematická mapa v měřítku zhruba 1:400 000 pro plnou orientaci přirozeně stačit nemůže – ukazovala pouze nebližší cíle, pro detaily nezbývalo, než se spolehnout na značení v terénu. Naše cesta se tak zároveň stala malým testem pro srozumitelnost a kvalitu dolnorakouského cykloznačení.
Rakousko obstálo velmi slušně. Pokud bychom mohli něco vytknout, jsou to podobně jako u nás chybějící směrovky na velkých křižovatkách nebo tam, kde cestu odkloní stavba nové silnice či uzavřená cesta. Test cykloznačení ale přinesl i překvapení. Navzdory všemu očekávání jsou v terénu mnohem lépe vyznačené tematické trasy podél řek (Schwarzataler Radweg, Piestingtal-Radweg), naopak ztratit značení může cyklista na páteřní trase EuroVelo 9. Trasy menšího významu tak byly paradoxně lépe vyznačeny (včetně případných objížděk) než mezinárodní trasa celoevropského významu.
Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen-září 2011
U trasy EuroVelo 9 jsme zaznamenali potíže, na které narážejí prakticky všechny dálkové trasy, tedy konkrétně u průjezdů většími městy. Na okraji města se do té doby pravidelně navádějící značení ztratilo a pokračovalo až opět na druhé straně. Druhým oříškem bylo budování nové dálnice, která změnila vedení trasy v úseku Sollenau-Felixdorf.
Ještě jednu velkou pochvalu si ale Rakousko vyslouží. Pokud jsme někde (například právě kvůli aktuálně ztracené trase) byli nuceni najet na státní silnici, chovali se rakouští řidiči velmi ohledulplně a trpělivě. Příjemnější ale rozhodně byly stezky vedené odděleně.
Takže tedy vzhůru na jednotlivé cyklotrasy:
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Délka trasy: 43 km
Popis trasy: Odbočka z páteřní EuroVelo9 vede z městečka Bad Erlach v údolí řeky Schwarza obklopená alpskými vrcholky. V Ternitz stojí za to zastavit u areálu koupaliště (Erlebnisparkbad), které nabízí kromě bazénů i tobogány, divokou vodu nebo hřiště pro děti. Městečko Gloggnitz zase hostí továrnu na čokoládu značky Lindt, za zmínku určitě stojí jejich firemní prodejna. Pohodová rodinná trasa směřuje k jednomu z nejpozoruhodnějších míst v Dolním Rakousku – horské lanovce na Rax. Tady najdete jeden z nejkrásnějších rozhledů po Vídeňských Alpách.
My jsme jeli: Z městečka Neukirchenu přes Gloggnitz do Reichenau
Kde jsme se ztratili: Prakticky nikde, pouze mezi Payerbach a Gloggnitz díky chybějící informaci o objížďce přerušila naši cestu uzavírka trasy.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Délka trasy: 60 km
Popis trasy: Trasa je odbočkou z páteřní EuroVelo 9, odkud vede ze Sollenau do Gutensteinu a dále Rohr im Gebirge. První úsek trasy v délce 43 km je vhodný pro pohodovou cyklistku a rodiny s dětmi. Cesta vede po asfaltových cestách po rovině podél řeky Piesting, kde je mnoho připomínek na biedermeierovské období a umělce té doby, kteří zde žili nebo sem zavítali na návštěvu. Z Gutensteinu cesta pokračuje do Rohru se stoupáním až 12 %, které je výzvou hlavně pro sportovnější cyklisty.
Kudy jsme jeli: Z Waldegg přes Markt Piesting až do Sollenau, kde se trasa kříží s EuroVelo 9 (v této části vede souběžně po tematické trase termálních pramenů (Thermenradweg)
Kde jsme se ztratili: Nikde, značení bylo perfektní včetně případných objížděk.
Další informace:
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Popis trasy: EuroVelo 9 spojuje Baltské a Jaderské moře. Na trase z Gdaňsku (Polsko) do Puly (Chorvatsko) vede její část dlouhá 180 km Dolním Rakouskem. Trasa je velmi proměnlivá, část po Thermenradweg je v naprosté většině rovinatá, s výhledy na vinice a okolní měkce zvlněné kopce.
Kudy jsme jeli: Ze Sollenau podél historického vodního kanálu přes Wiener Neustadt do Bad Erlach.
Kde jsme se ztratili: Přímo v Sollenau značenou trasu přerušila stavba rychlostní silnice. Tady jsme díky chybějícím tabulkám značení ztratili. Po několika kilometrech, kdy jsme se orientovali jen podle slunce a intuice, se značky Thermenradweg opět na chvíli objevily. Definitivně jsme je pak ztratili před městem Wiener Neustadt (u vjezdu do areálu vojenské akademie). Odsud do Bad Erlach jsme pak kvůli pokročilému času pro jistotu pokračovali už jen po silnici.
Další informace: