Zlomení drátu ve výpletu kola na cestě nepříjemně překvapí, při drsnějším zacházení v terénu se může poškodit i ráfek. Kdy ráfek končí svoji životnost a jak vyměnit prasklý drát ve výpletu? Jak poznat, že opotřebení od používání ráfkových brzd je kritické, poradí další díl Bike školy.
Při pádu zapříčiněném defektem ráfku si můžeme způsobit vážná zranění. Proto ráfky vyžadují náležitou péči a průběžnou kontrolu. Sledujeme především opotřebení vlivem brždění (to popíšeme níže), odřená, promáčklá případně jinak deformovaná místa. Často, například při každém čištění kola, kontrolujeme okolí otvorů pro niple (zakončení a upevnění paprsku kola v ráfku). Někdy se v okolí těchto otvorů objevují hvězdicovité praskliny vznikající přetažením výpletu.
Bržděním ráfkovými brzdami se průběžně vybrušují boky ráfků. Čím drsnější podmínky (voda, bláto, písek), tím rychleji. Na některých typech ráfků je po obvodu kontrolní drážka. Splyne-li s okolním povrchem, životnost ráfku vyppršela. Bez drážky musíme obrždění odhadnout citem a předejít situaci, kdy se vinou ztráty pevnosti začne ráfek otvírat nebo se úplně zbortí, či o brzdový špalík roztrhne. Při měření hloubky probrždění je dobrou pomůckou např. platební karta nebo vizitka přiložená kolmo k brzdné ploše ráfku. Krásně vidíme, kolik materiálu již zmizelo. Máme-li pryč více než 1 až 1,5 mm, je na místě opatrnost, případně rovnou výměna. Záleží však na konkrétním ráfku.
Probrždění ráfku poznáte po přiložení rovné plochy, třeba vizitky.
Narazíme-li kolem na ostrou hranu, obvykle dojde k procvaknutí duše a někdy i k místnímu poškození ráfku. Jedna nebo obě strany ráfku se vyboulí dovnitř. Pomoc je v tomto případě jednoduchá. Velkými kleštěmi zvanými sikovky velmi opatrně poškozené místo narovnáme zpět.
Nakopnutí ráfku poznáme podle vyboulení.
Opatrně srovnejte ráfek velkými kleštěmi.
Jednou rovnaný ráfek může být k dalším deformacím náchylnější a jeho dlouhodobé používání nemusí být proto bezpečné. Je vhodné ho v nejbližší době vyměnit a rozhodně opravené místo čas od času zkontrolovat.
V každém servisu najdeme profesionální centrovací vidlici, na níž můžeme pomocí velmi přesných měrek kontrolovat „házení“ ráfku na výšku i do stran. V terénu musíme ale improvizovat. Budeme potřebovat několik elektrikářských stahovacích pásek, které upneme na rám či vidlici tak, aby se ráfek otáčel v jejich těsné blízkosti. Poměrně snadno pak dokážeme sledovat výchylky ráfku a kolo vycentrovat.
Sestavit si improvizovanou centrovací vidlici je opravdu jednoduché.
Centrujeme vždy se sundaným pláštěm i duší. Jedině tak uvidíme nejen boční výchylku, ale hlavně házení na výšku. Než začneme, je dobré hlavně u starších kol stříknout ke každému niplu trochu maziva ve spreji. Niple se tak budou snáze otáčet.
Tip: niple = matice, drát = šroub. Proto se nipl dotahuje proti směru hodinových ručiček a povoluje po směru.
Drát a niple, závit je vyřezán na drátu zvenku a na niplu zevnitř.
Nasuňte centrklíč na niple po drátu tak, aby neměl vůli.
Centrklíčů je mnoho velikostí, najděte si správný podle rozměru a tvaru
svých niplů.
Po směru hodinových ručiček nipl povolujeme, proti směru dotahujeme.
Někdy se stane, že na ráfku máme osmici, jejíž srovnání je mimo možnosti výše popsaného centrování. Ráfek neprojde brzdami nebo dokonce ani rámem. Abychom se dostali aspoň domů, přijde na řadu hrubá síla. Pomůžeme si větším kamenem, obrubníkem nebo schodem. Celé kolo položíme rozcentrovanou částí na takovou podložku a vlastní vahou vrátíme ráfek do alespoň přijatelného tvaru. Ráfkovou brzdu bývá nutné v tomto případě rozpojit – při další jízdě dávejte extrémní pozor. Nemusíme dodávat, že po dojezdu bude takto poškozený ráfek i s výpletem putovat do ekodvora na recyklaci.
V případě nutnosti použijte pro srovnání kola vlastní váhu.
Při výměně nejprve odstraníme zbytky prasklého drátu, což se neobejde bez demontáže pláště, duše i pásky v ráfku.
Při naplétání drátu se vždy nejdříve podíváme, zda bude hlavička drátu zevnitř nebo zvenku příruby náboje. Hlavičky se na přírubě střídají – vždy jedna zvenku a jedna zevnitř. Po navléknutí drátu správným směrem ho musíme správně nakřížit s ostatními dráty. Nejlépe kopírujeme drát ob jeden vedle. Na závěr provlečeme otvorem v ráfku niple, našroubujeme jej na drát a celé kolo vycentrujeme.
Hlavičky drátů se na přírubě náboje střídají – vždy jedna zvenku a
jedn zevnitř. K první dvěma křížením drátů dochází hned u příruby
náboje.
Nasazení nového niplu si usnadníte šroubovákem.
Protože dráty obvykle praskají na zadním kole, (nejen) zákonem schválnosti to navíc bývá na straně u kazety. Důvodem je zvýšené zatížení této strany výpletu i poškození od řetězu, když zapadne mezi výplet a kazetu.
Stahovák zapadne do drážek na pojistné matici kazety.
Na demontáž kazety potřebujeme stahovák. U nejrozšířenějších typů kazety (Shimano, SRAM) je možné použít jeden univerzální nástroj, značka Campagnolo má vlastní stahovák. Dále je nutný velký klíč, podle vašeho stahováku a takzvaný bič.
Nasaďte stahovák a kazetu zajistěte bičem.
Velkým klíčem stačí už jen pořádně zabrat.
Stahovákem úplně vyšroubujte pojistnou matici…
…a sundejte z kazety
Při montáži nasazujeme pastorky od největšího. Pro správnou orientaci náběhových zubů je vždy jedna drážka na ořechu širší. Přesně do ní zapadá drážka na pastorcích.
Drážku s odlišnou šířkou na ořech snadno poznáte.
Vše co je k demontáži kazety potřeba a její jednotlivé
rozložené díly.
Po nasazení pastorků našroubujeme matici a s pomocí stahováku ji dotáhneme. Nebojte se použít poměrně velkou sílu, katetu je vhodné mít pevně utaženou.
Pokud nám na vyjížďce praskne ve výpletu drát a nemáme s sebou náhradní nebo není na výměnu čas, pro nouzové dojetí postačí srovnat ráfek docentrováním okolních drátů. V tom případě postačí mít s sebou centrklíč, kterým nastavíme napnutí okolních drátů.
Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který
organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené
všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
Biková
škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy
zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů
pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy
v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho
přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné
nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo
odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen
nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.
(1.) – Oprava
duše a pláště
(2.) – Opravy
pohonného systému
(3.) – Opravy
a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy
a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození
ráfku a výpletu kola
(6.) – Seřízení
přehazovačky a přesmykače