Zlomení drátu ve výpletu kola na cestě nepříjemně překvapí, při drsnějším zacházení v terénu se může poškodit i ráfek. Kdy ráfek končí svoji životnost a jak vyměnit prasklý drát ve výpletu? Jak poznat, že opotřebení od používání ráfkových brzd je kritické, poradí další díl Bike školy.
Jojo, i toto jsem potřeboval vědět. Moc dík za tento počin (seriál), moc dobrej nápad a bezvadně popsané i pro takové umělce, jako jsem já. Ještě jednou dík.
Tak bacha ať si výplet ještě víc nerozšteluješ, já teda mám niple s pravým závitem, nebo mám hodinky od Krampola.
A navíc, kam je doleva, když mám nipl zrovna nahoře a kam, když je zrovna dole u země... :-)
Je tam pravý závit, takže ten, kdo je aspoň trochu technicky zdatný, ví, že směrem zvnějšku (třeba šroubovákem) je utahování ve směru ručiček, ale při utahování zevnitř (na obrázku) je utahování proti ráfku proti směru ručiček, ať je nipl nahoře či dole. Už jsem potkal i dost žen, které to chápou.
Já mám už 32 let digitálky :-)
Normálně ti rozmontuku a smontuju na co ukážeš, ale třeba když vlezu pod auto a mám něco povolit nad hlavou, nebo navíc ještě šikmo stočenýho, tak si už musím krapet víc představovat, kam budu točit.
A s tím kolem je to podobný - hned si uvědomit kam točit, když je nipl dole, nebo pod bradou...
A takovýhle zmatek mi nakonec naprosto pozitivně usnadnil rozhodování o novém kole, když mi v kopci prasknul drát a já ho právě s niplem nahoře vyšroubovával tak dlouho, až jsem lepil... :-)
Na směr utahování existuje jednoduchá a univerzálně fungující (narozdíl od hodinek) pomůcka: Vezmi svojí pravou ruku, prsty stoč kolem šroubu nebo matičky (to je jedno) tak, aby konce prstů ukazovaly směr otáčení. Zvednutý palec ti v tuhle chvíli ukazuje, kam se bude zvolený otáčející se díl pohybovat.
Funguje to na libovolné straně ráfku, pod autem, kdekoliv. :) Pokud narazíš na levý závit, použiješ (překvapivě :) levou ruku místo pravé. Jinak je postup stejný.
Tak tuhle pomůcku slyším poprvé. BOD+
Mě tedy nedělá problém si to představit, stovky hodin strávených v dětství se stavebnicí Merkur se prostě musí projevit. To moje děti vyrostlé na Legu to mají horší. :))
A nějaká rada pro ty, co si pletou ruce?!?
Vezmi si šroubek s matičkou, uchop do náhodně vybrané ruky, zatoč podle prstů a pokud se bude pohybovat podle palce, je to pravá ruka ... :)
Ještě že tady nefunguje videodiskuze. Májem jsem si teď ukroutila oba palce :o)))
Díky, odteď bez matičky a šrubku nevyjíždím :o)))
Jen nevím, nevím, z toho točení amtkou se mi chce blinkat...
Nápisy se neosvědčily, jsem schopná ukázat i s popsanou levou rukou, že se má jejím směrem doprava...
Alternativní postupy: http://xkcd.com/199/ (směr otáčení je od prvního vektoru k druhému)
Seno,sláma.
To se taky motá :o)))
Já si nepletu jediné - "ke mě" a "k tobě", ale s tím mají zase problém ostatní, protože nejsou schopni s eorientovat v tom, kdy je co "ke mě" a kdy "k tobě" :o)))
V autě to ale funguje celkem bez komplikací :o)))
Docela dobrý, zkusím si to uložit do makovice a aplikovat. Já, když už se plazím pod autem (a kolikrát ani na tu matičku nevidím), tak si v momentě zmatku pomáhám tím, že ruku dám do normální polohy, "zatočím" si požadovaný směr a pak zkroucením ruky to "přenesu" na matičku. Takhle to vypadá jak postup pro retarda, ale je to rychlý a i v útlumu to funguje :-)
Ve druhém odstavci se píše: "Při měření hloubky probrždění je dobrou pomůckou např. platební karta nebo vizitka přiložená kolmo k brzdné ploše ráfku. Krásně vidíme, kolik materiálu již zmizelo. Máme-li pryč více než 1 až 1,5 mm, je na místě opatrnost, případně rovnou výměna."
Nepřipadá Vám půl druhého milimetru trochu dost? Myslím, že se nejčastěji uvádí mezní hodnota opotřebení asi 0,35 mm.
Připadá. Viděl jsem bouchnout ráfek, bylo to na zadním kole a jelo se naštěstí pomalu. Milimetr to ani nebylo. U pracovního kola jsem přední ráfek preventivně vyhodil, když jsem naměřil přes 0,4 mm. Možná zbytečně, ale nechtělo se mi to ověřovat v praxi.
Ta finta se stahovacími pásky jako "dorazy" pro centrování kola je dobrá, to jsem neznal.
Ja jsem to taky neznal, ale proc nepouzit primo brzdu, kterou utahnu o neco vic nez obvykle? Samozrejme za predpokladu, ze se vraci vzdy do te stejne polohy - na mem byvalem kole jsem musel vzdycky po nechtenem rucnim posunuti brzdy parkrat zmacknout packu, aby se vratila do stredu. Ale vypletl a vycentroval jsem takto nekolikrat kolo bez vetsich problemu. Nekdy jsem jeste pouzil fix prilozeny k vidlici, ktery mi nakreslil presne misto, ktere mam na jedne strane utahovat a na druhe povolovat.
K centrování používám kousek drátu, který omotám kolem vidlice, a konec přihnu k ráfku.
Kdyby praskly dráty vzadu na straně kazety, vozím v sedlové trubce, kromě normálních drátů, pár upravených tak, že mají zabroušené patky ze stran a zespodu, aby šly prostrčit bez sundání kazety. Není to vůbec nouzové řešení na dojetí, drží docela dobře.
Ak tomu dobre rozumiem, mas upravene draty tak,z e na konci to ma ako keby hacik? A ten prestrcis nejako cez dieru v naboji?Dobry napad. Kolko taketo riesenie vydrzi? Neviem, ci by som takto vydrzal tyzden an cestach.
Ano, je to, fakticky vzato, háček, ale s prodlouženou spodní stranou. Mně dráty nepraskají, takže jsem to ještě nepoužil na cestách, doma jsem drát nasadil a napnul fest, nasadil do vidlice a skákal. Choval se jako ostatní.