Na Milanu Caisovi, zpěvákovi a bubeníkovi skupiny Tata Bojs, byla znát únava z právě skončeného turné. Během hodiny jsem se dozvěděla, že nejen hraje a zpívá, maluje a tvoří, ale stará se o rodinu, doma na pražském Veleslavíně občas vytáhne kolo, sbírá na ulicích lahve, oblíbil si Olomouc a má rád jednu francouzskou komedii.
Vypadáte unaveně…
Máme čerstvě po turné, teď mě ještě čeká spousta úřadování.
Turné, to znamená spousta práce v malém časovém úseku. Běžný chod
kapely se dá zvládat, to znamená 4–5 hraní do měsíce, teď máme za
sebou 19 koncertů na ploše dvou měsíců, a to bylo náročné.
Začalo mi to přerůstat přes hlavu, pořád jen mailuju a telefonuju. Budeme
si muset najmout někoho, kdo by se o celý ten kolotoč staral. No, teď se
těším na klid Vánoc, jako jsem se už dlouho netěšil… (pozn. red.:
S MC jsme se sešli 12. prosince.)
Turné bylo uspořádané k vaší poslední desce Ležatá
osmička. Jak dlouho trvá, než takové album vznikne?
Dlouho. Mezi Kluci kde jste? a Ležatou osmičkou
jsou vlastně čtyři roky. Takový odstup jsme nikdy neměli. Obvykle nám
vychází nové album tak jednou za dva roky.
nar. 1974
Milan Cais je zpěvák, textař, skladatel a bubeník skupiny Tata Bojs, která tento rok oslaví 23 let. Vystudoval pražskou AVU a pracuje též jako vizuální umělec. Od roku 1992 vystavuje v Čechách i ve světě. Jeho instalace aktivně vstupují i do veřejného prostoru (Noční hlídač – 2000). Účastnil se expozice českého pavilonu na světové výstavě EXPO v japonském Aiči. Za ilustrace knihy Nanobook získal v roce 2004 ocenění ministra kultury 3. nejkrásnější kniha roku. Vystupuje na podporu pražských cyklojízd.
Čím to bylo?
Bylo to způsobené několika faktory. Především nám vypršela
smlouva s firmou, jejíž součástí bylo vydání Best of. Nám se
ten nápad moc nelíbil, proto jsme se rozhodli pro jinou variantu Best
of. Udělali jsme nakonec výběr našich písniček, převedli je do
akustické podoby a spojili se s formací Ahn Trio (klavírní trio). Jsou to
tři hudebnice z New Yorku, které se původně narodily v Jižní Koreji,
virtuózní hráčky na cello, housle a piano. Dlouho jsme tu desku
připravovali, nakonec vyšla pod názvem smetana.
Myslíte to, co zůstane nahoře na mléku? Aby si posluchač mohl
„slíznout smetanu"?
Přesně tak smetana je naše best of. Zároveň je tam
i odkaz na Bedřicha Smetanu, to se nám líbilo. Na albu je v písničce
Toreadorská otázka použitá citace Smetanovy skladby Z českých
luhů a hájů. To je věc, kterou hrajeme skoro na každém koncertě.
Takže smetana předcházela Ležatou
osmičku…
Tahle deska nás docela vyčerpala. Pak se nám v kapele narodily
nějaké děti, já jsem měl nehodu na motorce a Mardoša (pozn. red. –
Marek Huňát, druhý spoluzakládající člen Tata Bojs) měl zdravotní
problémy, prostě nás to všechno nějak vyčerpalo. Proto byl rozdíl mezi
deskami tak veliký.
Co děláte ještě kromě hraní a zpívání?
Jsem vystudovaný sochař. Občas udělám nějakou výstavu, věnuju
se tomu napůl. Jsem na volné noze.
Na svém zatím posledním albu Ležatá osmička hodně
pracujete s tématem opakování, smyčky, recyklace…
To je pravda.
Jaký má pro Vás tohle téma význam?
Je to červená nitka, která se táhne novým albem. Přišlo nám
zajímavé pohlédnout na Tata Bojs z ptačí perspektivy. V roce 2000 jsme
vydali album Futureto, kde jsme zkusili protnout elektroniku s popem a
rockem. Tehdy jsme neměli žádné zkušenosti se sekvencery a dělali to
v podstatě na koleně. Ani nevím jak, ale stalo se určitým milníkem
v naší letité historii. To období, kdy vznikalo, bylo něčím unikátní,
možná i to je důvod proč vyhrálo ty ankety. Po těch letech je to trošku
prokletí, i když ho máme pořád rádi.
Jako vysoko nasazená laťka…
Přišlo nám zajímavé, zpracovávat stejné principy a sami sebe
opakovat. Ale rozdíl je v tom, když to děláte vědomě a záměrně. A tak
se opakujeme, víme o tom a pracujeme se stejnými principy a trochu si z toho
i děláme legraci. Jsme o pár let starší, máme rodiny, ale jinak se toho
zas tak moc nezměnilo. I o tom je Ležatá osmička.
Ve vašem klipu k písničce Opakování, se objevilo kolo.
Několik mých přátel si v něm našlo své myšlenek. O čem ten videoklip
byl podle Vás?
Tenhle nápad vznikal změtí různých myšlenek. Když jsem psal ten
text, myslel jsem na okamžik, kdy se jakákoli situace v určitém momentě
ocitne zároveň na začátku a na konci. Člověk se dostane do bodu, kdy
neví, jestli něco končí a nebo začíná – třeba
i samotný život.
Zároveň jste na konci a na začátku?
Člověk neví, jestli končí něco starého a ošklivého nebo
začíná něco nového a krásného a nebo právě naopak. O tom je ta
písnička. Chtěli jsme, aby ten klip byl uvolněný a veselý. V té
písničce se sami sebe ptáme „běžíme dopředu anebo nazpátek, je
tohle konec nebo jen začátek…?". Mně se zalíbila idea, že celý ten
klip bude udělaný pozpátku. Divák si není jistý, jestli se děj odvíjí
dopředu anebo pozpátku. A pak, aby to celé bylo dynamičtější, přizvali
jsme tanečníky DekkaDancers, kteří tvoří naše dvojníky a se kterými
vlastně námět vznikal od začátku. Je to takové komando, které si vybere
cíl a zdeptá ho tím, že pořád opakuje ty gesta svého protějšku. Viděl
jsem to v jedné francouzské komedii…
Jsem nesmělý, ale léčím se, ten je můj oblíbený.
Můj taky, ale myslím, že ta scéna se špagetami byla v sérii
o velkém blondýnovi. A pak jsme tam přidali kola, takové retro
skládačky. Tou jízdou je viditelnější, že děj se pohybuje pozpátku.
Tyhle dílčí nápady jsme pak spekli dohromady, žádný hlubší smysl
to nemá.
Foto: archiv vydavatelství Supraphon
Co pro vás osobně znamená slovo recyklace?
Celý současný svět je založený na recyklaci, ať se kouknete do
kteréhokoli odvětví. Všude se přetavují a kombinují věci, které už
byly dříve. Staví se přitom na kontrastech. Je to v literatuře, hudbě,
v divadle, všude.
Slovo recyklace má z dnešního pohledu jistý ekologický přídech. Osobně
považuju slovo recyklace v tom ekologickém smyslu v dnešní době za
důležité. Prostě je třeba začít sám u sebe a neházet na to kládu
(smích). O tom se těžko mluví, aby to neznělo pateticky. Ale ten
svět nějak funguje a každý jsme jeho součástí. A když jdu po ulici a
vidím tam láhev, tak jí zvednu a hodím do kontejneru. Já tohle myšlení
mám a divím se, že ten, kdo jí tam nechal, ne.
Slyšela jsem ještě jedno vysvětlení. Recyklace jako „re-cycling", přibližný překlad může znít „vracení kol do života", „opětovné okolení". Abychom si vzpomněli na některé základní principy. Takže tím se přesouváme k kolům a cyklistice.
Ví se o vás, že podporujete pražské cyklojízdy. Co vy a
kolo?
Kolo mám rád, jezdím na něm od dětství. Cyklojízdy mi přijdou
jako něco smysluplného, mají moji plnou podporu.
Jakou roli má mít kolo ve městě?
To si musíme nejprve říct, o které město se jedná. Třeba
v Praze je bláznovství jezdit v centru na kole, i když jinak mám kolo
rád. Bydlím na Veleslavíně, tam vede nahoru stezka, ale v centru bych se
bál. Chvíli jsem jezdil na motorce, to je taky jednostopé vozidlo a
neskončilo to nejlépe. To je potom na dlouho. Musí tu být vůle politiků.
I když vznikla spousta cyklostezek, pořád je to málo. Když porovnáme
Berlín a Prahu, je to nesrovnatelné. Za důležité považuju, aby do centra
nevjížděla auta, maximálně zásobování. Když se tohle bude dít, kol se
v centru celkem logicky objeví mnohem víc. Je to začarovaný kruh, ale
někde se začít musí. Teď tam jezdí jen takoví adrenalinoví jezdci,
messengeři, ale já se bojím. Město musí být přátelské, nakloněné.
Která města vnímáte Vy osobně jako příjemná?
U nás nebo v zahraničí?
Začněme tím zahraničím…
Mám dobrý zážitek z Paříže, tam je mi dobře. Vlastně ani sám
nevím proč. Mám rád ten jazyk. Samotní Francouzi mě nebaví, jsou takoví
sebestřední, člověk s nimi těžko naváže kontakt. Mají svůj jazyk, a
na jiný těžko přistupují, ale to jejich hlavní město má speciální
atmosféru.
Líbí se mi v Berlíně, to je takový New York Evropy. Berlín je takový
„ajnthopf" všech stylů a žánrů, je plný umění, nové architektury a
multikultury s dobrou energií.
Bavilo mě i Tokio, ale pro mě je to trochu moc velké mraveniště. Tokio je
zvláštně neosobní, lidi jedou s klapkami na očích, každý si jde jako
mravenec svou cestou. Stydí se vzájemné komunikace, jsou
vychovaní jinak.
A když zůstaneme v Česku, můžete jmenovat další města, co
vás oslovila?
V Česku jsem si hodně oblíbil Olomouc, ta je krásná a tepe
takovým pomalým rytmem. Je to nádherné město samo o sobě, navíc tu
žijí nádherní lidi bez mindráků. Aspoň já měl na ně štěstí.
V Olomouci jsem byl už několikrát a vždycky se tam rád vracím.
Mikulov, tady jsem strávil nádherný čas. Tady získáte dojem skoro
přímořského města, jen bez moře. Ten duch jihu je tu hmatatelný. Už od
rána tam mají takový pohodový rytmus dne, ale je pravda, že jsem ho zažil
hlavně v létě. Svatý Kopeček je nádherný, vůbec je to tam jedna
památka na druhou. Prostě kdo chce vysadit, tak se tady usadí
(smích).
Vypadá to, že pro vás je hodně důležitá energie lidí, které
potkáváte. Uměl byste pojmenovat ještě něco jiného? Mluvil jste
o památkách…
Město dělají hlavně lidi, kteří tam bydlí.
A je možné, že město dělá lidi?
Je to přímá úměra. Když jsou už to megaměsta jako New York,
člověk je modelovaný tím prostředím. Buď je mu to příjemné a usadí se
tam, nebo je mu to nepříjemné a má potřebu odsud zmizet. Ale ono to platí
asi na obě strany. Já vnímám město přes vjemy, který tam zažiju. Jsou to
třeba vůně. Například Káhira je hodně o vůni, nebo naopak o smradu.
Ten vjem se mi hodně oživil. Člověk prochází městem a na deseti metrech
se vystřídá spousta vůní i pachů, které se linou z nejrůznějších
směrů.
Asi to funguje oboustranně, člověk dělá město a naopak je formovaný
atmosférou, která tam je a někde visí mezi domy ve vzduchu.
Poslední otázka – podívejte se, prosím, na
tenhle kalendář. Jeho autorem je můj kolega, který pracuje jako
dopravní projektant a cestuje po celé Evropě. Poznal byste, která fotografie
vznikla v Praze?
No jasně, červenec.
Podle čeho jste to poznal?
Mezi těmi stylovými koly je to jediná sportovně oblečená
cyklistka. V Praze to prostě takhle vypadá.
Uhodl jste. Díky za rozhovor, mějte se hezky.