Eurovíkendy v evropských městech jsou stále populárnější. Prozkoumat je můžete ze sedla jízdního kola, ve většině případů se dají vypůjčit v některé z automatizovaných půjčoven. Vypravte se s námi na cestu po Evropě na půjčeném kole.
Zapomeňte na rozvrzaná kola s přeskakujícím řetězem, zpuchřelými plášti a nefunkčními brzdami! Kola z automatizovaných půjčoven jsou robustní, odolná a pravidelně servisovaná. V posledních letech se v Evropě stále častěji objevují veřejné půjčovny kol, označované společně anglickým termínem „bike sharing systems". Se stanovišti na veřejných prostranstvích jsou dostupné 24 hodin denně a slouží nejen obyvatelům evropských měst, ale také turistům a návštěvníkům mnoha evropských měst. Kromě předplacených karet pro časté uživatele obvykle nabízejí i možnost jednorázového zapůjčení na několik hodin, na prohlídku města nebo dopravu z nádraží do hotelu.
Nově vznikající půjčovny kol jsou stále častěji zapojené do městské hromadné dopravy – tak například v Berlíně dnes platí stejná jízdenka v metru, tramvaji, autobuse i v síti půjčoven kol.
– v překladu „veřejné půjčovny kol"
– jsou automatizované – fungují bez lidské obsluhy,
– síť navzájem propojených stojanů, kolo je možné vrátit v kterékoli jiné stanici
– umožňuje i krátkodobé zapůjčení kola (minuty až hodiny)
– provozovatel se obvykle stará o dostupnost kol i v případě jednosměrného provozu (např. při jízdě směrem z kopce)
Podle závěrů výzkumného projektu OBIS, který studoval půjčovny kol v deseti evropských zemích, je nejhustší síť v Itálii (celkem 157) a Španělsku (74), tedy v zemích, které nepatří mezi tradiční „cyklistické velmoci", silnou tradici mají půjčovny ale také v Rakousku (84 systémů).
Dnes najdete automatizované půjčovny prakticky ve všech významných evropských metropolích. Největší popularity dosáhly půjčovny v Paříži (Vélib), Barceloně (Bicing) a Londýně (Barclay´s). Půjčovny si hledají své místo i v zemích bývalého východního bloku, příkladem je Krakow, Bukurešť, k nastartování nového systému se schyluje i v Praze.
Poplatky jsou velmi různé, obecně je třeba počítat s 1–2 euro za hodinu. Mnoho systémů ale nabízí prvních 30 minut zdarma (někdy celou hodinu). Pokud se tedy člověk vejde do tohoto limitu, je předplatné 1 euro za den i konečnou částkou (např. v pařížském Vélibu).
Od roku 2002 funguje v Berlíně síť půjčoven Call a Bike. Návštěvníci i obyvatelé města si mohou půjčit jízdní kolo v půjčovnách umístěných na některém z berlínských nádraží. Systém provozuje Deutsche Bahn Rent, dceřinná společnost německých drah a půjčovné je 9 euro za den. Pronájem se objednává prostřednictvím mobilního telefonu.
V květnu 2011 odstartoval v Berlíně pilotní projekt veřejné půjčovny pod názvem „Berlin City Bike„, která umožňuje zapůjčení kola zdarma na dobu 30 min, v rámci jízdenky na autobus, tramvaj nebo metro. V současné době jsou k dispozici stanice „Berlin City Bike“ na stanicích metra, na nádražích a důležitých turistických uzlech.
Od roku 2004 je možné vypůjčit si v Londýně kolo z jedné ze stanic OYBike London. Po registraci na Internetu a zaplacení vstupního poplatku 10 liber je možné zapůjčit si kolo, přičemž cena půjčovného se postupně odečítá z úvodního kreditu. Poměrně složitý registrační proces znevýhodňuje tento systém pro použití pro turisty.
V květnu 2010 byl velkou kampaní zahájen provoz nové půjčovny Barclay´s, kterou slavnostně otevřel starosta Boris Johnson. Půjčovna si získala obrovskou popularitu a „Borisova kola" se stala téměř novým symbolem metropole nad Temží. Zhruba 400 stanic ve vnitřním Londýně slouží jako základna pro celkem 6000 jízdních kol. Systém slouží hlavně pro kratší jízdy, půjčovné pro jízdy do 30 minut je zdarma.
Vstupní poplatek stojí 3 libry (zhruba 85 Kč) a používání kol stojí
od 1 libry (27 Kč) za hodinu až po 50 liber za 24 hodin. Aby kola byla co
nejvíce v oběhu, je za delší půjčovné záměrně vysoký poplatek.
www.tfl.gov.uk
www.oybike.com
bromptondock.co.uk
(půjčovna skládacích kol Brompton v Guilfordu)
Pražská veřejná půjčovna Homeport, která fungovala
posledních pět let v pražském Karlíně, chystá odstartovat nový pilotní
projekt. Do provozu by měl být uveden v polovině července
2011 s kapacitou 120 kol na celkem šesti stanovištích.
www.homeport.cz
Stockholm Citybikes (SCB)
Foto: Tom Petersen
Odstartování provozu půjčovny Stockholm City Bikes (SCB)
provázely od samého počátku administrativní potíže, přesto v současné
době nabízí na 1000 kol, které jsou rozmístěné po celkem 80 místech.
Návštěvník města si může zakoupit 3 denní kartu za v přepočtu zhruba
13 euro. Pro stálé obyvatele je tu sezónní karta, platná od dubna do
října, za celkem 26 euro.
www.citybikes.se
Největší evropská veřejná půjčovna kol pod názvem
Vélib operuje s celkem 6000 koly. Její otevření v roce
2007 znamenalo malou senzaci, existence půjčovny inspirovala Francouze
k masivnímu používání jízdních kol ve městě. Pro návštěvníky
Paříže slouží jednodenní předplatné v ceně 1 euro a pokud uživatel
nepřesáhne dobu zapůjčení 30 minut, je to také cena konečná. První
půlhodina jízdy je zdarma, po této lhůtě se účtuje půjčovné ve výši
1 euro za 30 minut. Platit je možné platební kartou přímo u některého
z celkem 1150 terminálů. Využít je možné také sedmidenní permanentku
v ceně 5 euro nebo roční předplatné za 29 euro.
www.velib.paris.fr
Návod na půjčení a použití kol v systému Vélib (video YouTube.com,
26. 11. 2007 , autor: Tomáš Cach)
Jedna z nejrozsáhlejších evropských půjčoven Bicing
nabízí svým uživatelům 6000 kol rozmístěných na 400 stanovištích.
Provozovatelem systému je město Barcelona, a systém kromě příjmů
z půjčovného financují také poplatky za parkování v oblasti nazývané
Green Area. Stálí obyvatelé Barcelony se registrují zpravidla na
rok, systém potom z jejich karty odečítá vždy 0,5 euro za 30 minut
půjčovného. První půlhodina jízdy je přitom zdarma. Návštěvnická
karta platná 7 dní nabízí stejné podmínky, tedy 0,5 euro/půlhodinu
jízdy.
www.bicing.com
Jednoduchou registraci umožňuje také vídeňská půjčovna Citybike. Jednorázové jízdné v ceně 1 euro je možné zaplatit přímo na některém z 60 terminálů v centrální oblasti města. První hodina jízdy je přitom zdarma.
Po registraci při každém dalším vypůjčení kola terminál vyžaduje
bankovní kartu nebo registrační kartu systému Citybike.
www.citybikewien.at