Před novou sezónou dostávají pražští cyklisté milý dárek. Od prvního dubnového víkendu už nemusejí platit za kola, která s sebou chtějí vzít do vlaku. Po metru, tramvajích a lanové dráze na Petřín jsou vlaky další možností, jak bezplatně s kolem překonat nepříjemné úseky cesty.
V pražských vlacích cyklisté nejčastěji využívají přepravu jízdních kol formou spoluzavazadla. Do vlaků označených v jízdním řádu piktogramem jízdního kola je možné si takto vzít bicykl k prvním nebo posledním nástupním dveřím soupravy. Až donedávna byla cena přepravy 25 Kč za jednu cestu, i když cyklisté přejížděli pouze jednu nebo dvě zastávky. V případě přesedání (např. při cestě tam a zpět nebo při pokračování jiným spojem) bylo možné zakoupit jízdenku na celý den za 50 Kč.
Mnozí cyklisté si na tuto praxi stěžovali. „Cestou vlakem ze Smíchova do parku Cibulka s dětmi jsme zaplatili za nás 40 Kč, společně se třemi koly to bylo ale už 115 Kč. To mi přišlo nelogické,“ podělil se o svoje názory Karel Picka, který bydlí se svojí rodinou v centru Prahy. Zatímco lidé mohou při cestě vlakem využít svoji časovou legitimaci na pražskou MHD, pro kola žádná taková možnost není a za jejich převoz je nutné vždy platit paušálně, tedy bez ohledu na ujetou vzdálenost.
Od 2. dubna 2011 se podmínky mění k lepšímu. Nově bude možné cestovat po Praze s kolem zdarma. Pokud cyklista nastoupí do vlaku v některé z celkem 44 zastávek, které mají ve svém názvu označení „Praha“ (zde je schematický nákres), nemusí za kola platit nic. To se ovšem vztahuje pouze na cesty na území Prahy. Pokud cestující přejede jen o jednu zastávku za hranici vnitřní Prahy, bude muset za kolo zaplatit plnou cenu (tj. 25 Kč za kolo jako spoluzavazadlo, případně 30 Kč za úschovu během přepravy). Pro orientaci si lze také říci, že zdarma se cestuje mezi vlakovými stanicemi v tarifním pásmu P, 0 a B (podívejte se na schematický nákres tarifních pásem).
„Přeprava kol zdarma má sloužit především méně zdatným cyklistům a rodinám s dětmi, aby snadno překonali nebezpečná nebo nepříjemná místa na trasách v rámci Prahy. Ať už je to nepříjemná křižovatka, rušná silnice nebo velké převýšení, veřejná doprava může v těchto situacích hodně pomoci,“ vysvětluje novinky tiskový mluvčí pražské organizace ROPID Filip Drápal. „Veřejná doprava na území Prahy by také mohla fungovat jako záchranná síť pro cyklisty v mimořádných situacích,“ dodává Drápal s tím, že například píchlé kolo nebo průtrž mračen mohou plány na víkendový výlet pěkně zamotat.
Karel Picka netají svoji spokojenost. Pro tři zastávky, během kterých překoná nepříjemné stoupání a vyhne se rušné Plzeňské ulici, mu postačí ukázat ve vlaku legitimaci na MHD. Jak sám říká, na víkendový výlet teď bude vyrážet s dětmi častěji než dřív.