Stále více lidí jezdí na kole po celý rok a ani sníh a déšť pro ně nejsou překážkou – alespoň tedy u našich sousedů v Rakousku. Letos v zimě tu kolo vytáhl každý třetí cyklista.
Podle nedávno zveřejněného výzkumu společnosti VCŐ jezdí celoročně na kole více než půl milionu Rakušanů. Počet lidí, kteří své kolo nenechají zahálet ani v zimě, dlouhodobě stoupá – v roce 2005 to byl jeden cyklista z pěti, v roce 2007 jeden ze čtyř. Ve Vorarlbersku, které bylo vyhlášeno za cyklisticky nejpřátelštější část Rakouska, je to dokonce téměř polovina cyklistů (45 % dotázaných jezdí na kole v zimě i denně nebo několikrát týdně).
Foto: Milan „Zajda“ Zajíc
Výsledky výzkumu s velkou pravděpodobností ovlivnil nezvykle teplý listopad, který svými teplotami připomínal spíše babí léto. Na druhou stranu je třeba uznat, že lidé se postupně učí základní návyky pro jízdu v zimě a objevují výhody jízdního kola jako dopravního prostředku na každodenní cesty. Martin Blum, odborný spolupracovník VCŐ, je přesvědčen, že jízda v zimě je stejně bezpečná jako v létě, pokud se kolo určitým způsobem upraví. „Základem jsou dobře fungující brzdy, které je potřeba pravidelně zkontrolovat, a také dobře namazaný řetěz s ochranou proti soli. Pro zimní jízdu je také potřeba kola trochu podhustit a dát sedlo níže," vypočítává Blum.
Samostatnou kapitolou je osvětlení a používání odrazek – v zimě je brzy tma a dobré osvětlení zvyšuje šance na bezpečný návrat domů. Městská kola, která bývají dodávána s kompletním osazením, proto stále častěji využívají dynamo v náboji, které dodává energii světlům. Ta mohou být vybavena i malým akumulátorem, díky němuž světla svítí i několik minut po zastavení kola, např. na křižovatce. O tom, že se obyvatelé Rakouska postupně učí jezdit na kole bezpečněji, svědčí i statistiky dopravních nehod. Oproti roku 2009 se snížil počet usmrcených cyklistů na rakouských cestách o 29 %.
Důvody obliby jízdního kola v Rakousku
Zdroj: VCŐ, internetový výzkum mezi 2000 cyklisty
Zdroj: VCŐ 2010