Další z řady testovaných elektrokol, Giant Twist Sport je crossové elektrokolo. Zapomeňte na elektrokola připomínající mopedy, výrobky prosté elegance, plné kompromisů nebo laděné pro město. Twist zkrátka vypadá a chová se jako jako cross a nejlépe je mu na předměstských asfaltkách a zpevněných cestách cyklotras.
Na první pohled ani nebudete mít dojem, že se o elektrokolo jedná. Vidíte pánský cross s nosičem a tradičním sedlem, u kterého je až na druhý pohled patrné trochu větší dynamo v přední nábě, nějaký box nad středem a atypické brašny. Právě do téhle kombinace ukryl výrobce celý pohon včetně baterie. A první šlápnutí, na které motor zareaguje s naprosto minimálním zpožděním, předvede, že s Twistem se nemusíte bát vyšlapat ani ta nejstrmější stoupání.
Právě okamžitá reakce motoru na vaše šlapání odlišuje Giant Twist od většiny elektrokol s příšlapem (tzv. pedelecs). Čidlo ve středu průběžně sleduje energii, kterou věnujete šlapání, a řídící jednotka podle toho dávkuje sílu elektrické výpomoci. Motor tak s drobným zpožděním kopíruje sílu, se kterou se právě opíráte do pedálů.
Vlastností tohoto systému je ovšem i fakt, že se motor vypíná stejně rychle, jako nabíhá. To má za následek jistou nerovnoměrnost výpomoci, pokud šlapete silově nebo se vám nedaří technika – na druhou stranu, potřeba rovnoměrného šlapání vám na Twistu techniku dost rychle zlepší. Pro senzor je nezbytné pružné uchycení klik. To způsobuje, že při jízdě máte pocit jisté měkkosti v pedálech. Není to nepodobné situaci, kdy byste si nazuli sálovou obuv s vysokou nafukovací podrážkou. Každé vaše šlápnutí nicméně posune celé kolo vpřed tak výrazně, že si na onen pocit „měkkosti“ převodů snadno a rychle zvyknete.
Při jízdě si můžete vybrat jeden ze tří režimů: eco, normal a sport. Pokud chcete dojet co nejdál a nečeká vás právě velký kopec, zvolte ekonomický režim – kolo na něj pojede nejúsporněji a baterie vydrží nejdéle. Sport nastupuje při zdolávání převýšení, nebo pokud potřebujete jet opravdu svižně. Režim Normal se pohybuje někde na půli cesty, s vyváženou intenzitou výpomoci a spotřebou energie.
První dojem bytelného a solidně postaveného kola se potvrdí, jakmile se poprvé opřete do pedálů. Při jízdě je pomoc motoru skutečně znát, táhlá stoupání překonáte lehce bez pocení a zadýchání se. Motor ovšem funguje pouze do rychlosti 25 km/h, která je stanovená zákonem. Při vyšším tempu, například při jízdě z kopce, se automaticky vypíná. Při rychlostech těsně okolo limitních 25 km/h je chod motoru trochu škubavý. Je to dané tím, jak se míchá váš výkon, snaha znásobit jej rozjezdem motoru a omezovač na 25 km/h. Při pomalejší jízdě ale příšlap funguje výborně.
Pokud příšlap pro jízdu po rovině či z kopce vypnete, nestane se nic strašného. Kolo jede asi jako línější citybike, není ale problém udržovat rychlost. Ovládací panel příšlapu je na levé straně řidítek a nabízí klasickou sadu tlačítek pro zapnutí elektropohonu, změnu režimu a zapínání světel. Ta se dají pohodlně mačkat i v rukavicích a jsou od sebe dostatečně daleko na to, abyste si je nepopletli. Kdo bude často měnit režimy nebo motor vypínat, měl by si ale zvyknout přidržet při přepínání panel také zespoda. Plastový držáček panelu nebudí důvěru především při mačkání tlačítek za jízdy v hrbolatějším terénu.
Sedm rychlostních stupňů ukrytých v zadním náboji má dobrý rozsah. Na kole bylo možné zvládnout roviny ve slušném tempu, stejně jako prudká stoupání. Řazení bylo přesné a převodovka běhala podle očekávání hladce.
Dojezd na jednu baterii jsme ověřovali v obvyklém třicetikilometrovém stoupacím testu. A jako u většiny kol, i zde vyčerpalo závěrečné dvousetmetrové stoupání z baterie veškerou energii. Dojezd v terénu, kde se vyrovnávají stoupání a klesání, tak při ekonomickém režimu odhadujeme na čtyřicet až padesát kilometrů. Označení „Lite“ v názvu kola znamená, že kolo je vybaveno pouze jednou baterií. Výrobce má v nabídce také verzi kola se dvěma bateriemi (poznáte ji podle toho, že na konci názvu chybí ono „Lite“). Dvoubateriová verze umožňuje podle potřeby přepínat mezi zdroji a dojezd se prodlouží až na 100 km.
Baterie je umístěna v plastovém držáku ze strany nosiče. Její úchyt je asi nejslabším místem celého jinak velmi solidně navrženého kola. Umístění pod úrovní nosiče je s ohledem na koncepci kola výborné, těžiště je níže než u kol, která ponechávají baterii naplocho v nosiči. Problémem je zde plastový vyklápěcí mechanismus, působící oproti zbytku kola dost křehce. Na nerovných cestách v něm nedrží příliš pevně a při jízdě po dlažbě a podobném terénu v nosiči nepříjemně hrká. Při častém vyjímání baterie pak hrozí rychlé opotřebení plastů.
Zbytek kola je ovšem odpružen dostatečně. Přední vidlice s centrálním odpružením má sice nízký zdvih, ten ale odpovídá určení kola pro jízdu po asfaltu, dlažbě a zpevněných cestách a tam všude odvádí dobrou práci. Stejně tak odpružená sedlovka, díky které je jízda pohodlná i na rozbitých středočeských silnicích.
Foto: NaKole.cz
U elektrokol je poměrně výjimečné, aby se dodávala v pánské i dámské verzi, navíc v několika velikostech rámu. Giant ale jde touto cestou a umožňuje vám dostat kolo na míru tak, jak jste zvyklí u běžných sportovních bicyklů. Náš testovaný kousek byl pánský a velikosti L.
Další vtipnou možností přizpůsobení je možnost sklápění představce bez použití jakéhokoliv nářadí. Společně s nastavením výšky sedla je tak možné kolo uzpůsobit pro jiného jezdce. Stejně tak tuhle vlastnost oceníte při delší jízdě, kdy si budete moci příležitostně změnit pozici a odpočinout tak zádům. Pro změnu výšky sedla je pouze potřeba mít s sebou ještě inbusový klíč.
Brzdy využívají pro tato kola dosti obvyklou a případnou kombinaci přední V-brzdy a zadní bubnové. Brzdy nejsou napojeny na kontrolní jednotku – to znamená, že stisknutím brzdy nevypnete motor. Když tedy čekáte třeba na křižovatce na brzdách a podvědomě se opřete do pedálů, motor na předním kole se spustí. Při chůzi s vedením kola, případně na rušných křižovatkách je tedy lepší vypnout si motor tlačítkem na ovládacím panelu.
Součástí kola Giant Twist Sport je kompletní osazení včetně integrovaných světel, nosiče s brašnami, krytu na řetěz, stojánku, blatníků a třešničkou na dortu je integrovaný zámek.
Světla se zapínají centrálně na ovládacím panelu příšlapu. Přední LED světlomet má velice pěkný a přesný lichoběžníkový profil světelného kužele. Světla jsou napojena na kontrolér a tak si pro přisvícení musíte zapnout příšlap. To může přinést jisté potíže v situaci, kdy chcete šetřit energii vypínáním příšlapu, ale současně potřebujete svítit.
Již bylo zmíněno, nosič nemá typický tvar. Slouží totiž také jako vtipná opora pro baterii, která se do něj zacvakne ze strany. Při běžném provozu jste tak odkázáni na dodávané brašny, které kromě přepravy zavazadel slouží jako maskování zavěšené baterie. Pro zamýšlené turistické využití kola to není na škodu, brašna je navržená velmi prakticky. V kapse maskující baterii zbývá místa dost, na levé straně pak najdete kapsu na peněženku a drobnosti. Na jednodenním výletě tyhle brašny pokryjí veškeré vaše potřeby úložných prostorů. Na jejich konstrukci je nicméně patrné, že toto kolo je určené především pro volný čas, například dokumenty formátu A4 se do brašen neschovají.
Kolo Giant Twist Sport svojí konstrukcí předpovídá budoucnost české cyklistiky, ve které stále více místa zabírá jízda v civilním oblečení, bez sledování tepové frekvence a překonávání osobních rekordů.
Osazení Giant Twist Sport umožňuje pohodlnou jízdu v oblečení, které je vhodné na pracovní schůzku stejně jako třeba do divadla. Užitečný je především kryt na řetěz, díky kterému se do řetězu nezapletou široké kalhoty ani dlouhá sukně. Díky stojánku s dole rozšířenou gumovou patkou zase můžete kolo postavit kdekoli. Blatníky jsou lehké a přitom plně funkční a dobře chrání vaše oblečení i kolo.
Přestože kolo se dá velmi dobře použít na dojíždění ve městech, hlavní doménou Giant Twist Sport je nenáročná cykloturistika.
Giantu se v modelu Twist podařilo nabídnout takřka ideální turistické elektrokolo, tedy výrobek vhodný především pro ty cyklisty, které velmi trápí stoupání při výletech po běžných cyklotrasách. Bicykl je přitom dostatečně nenápadný na to, aby nevzbuzoval zbytečnou pozornost. Jízda v hybridním režimu je dosti odlišná od klasického pedelecu, když namísto trvalého výkonu nabízí násobení okamžité síly. Dojezd, který po dokoupení druhé baterie bezpochyby překročí sedmdesát kilometrů, pak Twista přímo předurčuje pro nenáročnou výletní cykloturistiku nalehko – umožňuje přinést potěšení z poklidné jízdy v převýšeném terénu každému, kdo o něj stojí a nemá v danou chvíli v nohách dostatek výkonu. Giant Twist mu jej poskytne.
Název: | Elektrokolo Twist Sport CS Lite |
Baterie: | 9Ah Li-Ion |
Motor: | Sync Drive, výkon 250 W |
Rám: | Twist Sport AluxX |
Hmotnost: | 25 kg |
Řazení: | Shimano Nexus, 7 rychlostí |
Brzdy: | V-brzda, zadní bubnová Shimano Rollerbrake |
Velikost kol: | 28" |
Vidlice: | odpružená Giant Oversized |
Dojezd na jedno nabití: | 40–50 km |
Cena: | 35 999 Kč (1 499 EUR – pouze pro SR) |
Cena zahrnuje: | Kryt řetězu, zadní brašny na nosič, integrovaný zámek, stojánek |
Další informace: | www.giant-bicycles.cz |
První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky