Zhruba jeden z pěti Pražanů občas sedne v hlavním městě na kolo.
Podle současných odhadů by si přitom Praha troufla minimálně na
dvojnásobek. Jak zpříjemnit život pražským cyklistům, na to se budeme
snažit najít odpověď s vámi.
Na otázku, jak zvýšit počet cyklistů, kteří jezdí po pražských ulicích, neexistuje jednoznačná odpověď. Jistě velmi účinnou možností je odstranit na každé trase to, co vadí největšímu procentu cyklistů. Jenže co vadí víc? Dlažba nebo kolony? Schodiště, nebo překonání křižovatky na tři fáze zelené? Tak přesně, aby bylo možné rozhodovat, co odstranit spíš, to u nás nikdo neví. A právě proto vznikl podrobný průzkum cyklistických preferencí. Obracíme se na vás, cyklisty časté i příležitostné s prosbou o vyplnění dosti podrobného dotazníku, ze kterého chceme zjistit, jaké typy ulic a které překážky nemáte rádi a nakolik.
Výsledky průzkumu budou mít řadu využití. Kromě jistě zajímavého zjištění, že třeba kočičí hlavy nesnáší 99% cyklistů, je to především vstup pro běžící projekt identifikace a hodnocení míst problematických pro cyklisty, který nese název Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze. Projekt realizuje o.s. Oživení ve spolupráci s webem Prahounakole.cz. Projekt má za úkol zjistit, kolik cyklistů by po konkrétních trasách jezdilo po odstranění rozličných překážek, a která kritická místa tedy nejvíce brání tomu, aby se po Praze na kole jezdilo více. Výsledkem projektu bude žebříček nejproblémovějších lokalit, návrhy na jejich úpravu a návrh priorit pražské Komisi pro cyklistickou dopravu. Svůj účel ale může tento model splnit opravdu jen v případě, že budeme vědět, kde kolik z vás jezdí rádo a kde nerado, případně vůbec. A proto tento dotazník.
Dotazník je určený pro všechny pravidelné i příležitostné cyklisty, kteří buď po Praze alespoň občas jezdí, nebo jezdí na kole jinde a o jízdě po Praze uvažují. Důležité je, aby dotazníky vyplnil i dostatečný počet méně zdatných cyklistů, proto neváhejte a nabídněte jej k vyplnění členům rodiny nebo přátelům, kteří jezdí na kole Prahou rekreačně či nepravidelně. Čím víc lidí dotazník vyplní, tím důvěryhodnější budou údaje z něj získané.
Dotazník je v textové podobě a má necelé čtyři stránky, na kterých
vyjadřujete svůj názor na rozličné městské terény (cyklostezka, klidná
ulice, rušná ulice, cyklopruh) nebo překážky (schodiště, přechody,
kruhové objezdy, jízda podél parkujících aut). Jeho vyplnění trvá asi
dvacet minut.
Dotazník nejsnáze vyplníte na této
stránce. Abychom získali co nejvíc odpovědí, nabízíme
také alternativní možnosti, jak dotazník vyplnit:
1. Stáhněte si dotazník buď ve formátu Open Office nebo Microsoft Word. Open Office je lepší, protože v něm jsou zamknuté buňky, které nemáte vyplňovat, orientace v dokumentu je tedy snazší. Dokument Microsoft Wordu je normálně otevřený k editaci.
2. Dotazník vyplníte ve Wordu nebo Writeru podle pokynů v něm uvedených.
3. Vyplněný dotazník zašlete na adresu dotazniky@prahounakole.cz (předmět „dotazník“). Z každého e-mailu bude přijatý jeden dotazník.
1. Zobrazte si dotazník ve formátu PDF.
2. Vytiskněte ho. Stačí i černobíle, obrázky jsou dostatečně čitelné.
3. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.
4. Vyplněný dotazník naskenujete. Volte černobílý scan a rozlišení 150–200 DPI, aby výsledné obrázky nebyly příliš velké.
5. Obrázky zašlete na adresu dotazniky@prahounakole.cz (předmět „dotazník“'). Můžete zaslat i více vyplněných dotazníků, pokud je například dáte vyplnit i členům rodiny nebo přátelům. V tom případě ale dejte pozor, aby odesílaný mail neměl více než 15 MB, raději přílohy rozdělte do několika mailů.
3) Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou
1. Dotazník si stáhnete z webu (zde) a vytisknete.
2. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.
3. Vyplněný dotazník zašlete poštou na adresu Oživení, Pelléova
7, 160 00 Praha 6.
Sběr dotazníků potrvá minimálně do poloviny května. Výsledky průzkumu publikujeme a stanou se vstupem do cyklistického dopravního modelu. Po dokončení práce na modelu, někdy koncem léta, představíme žebříček cyklisticky nejproblémovějších míst v Praze a další výstupy z projektu. Věříme, že naše výsledky pak dokážou ovlivnit plánování cyklistické infrastruktury už na podzim letošního roku.
Projekt „Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze“ zpracovává v roce 2010 občanské sdružení Oživení. Garantem projektu je Vratislav Filler, odborně na něm spolupracují znalci s Centra dopravního výzkumu, Fakulty dopravní ČVUT a Komise RHMP pro cyklistickou dopravu (KCD). Projekt zaštítil radní pro životní prostředí Petr Štěpánek a KCD. Projekt je částečně financován z grantu Ministerstva životního prostředí a z dalších veřejných zdrojů.