Zhruba jeden z pěti Pražanů občas vsedne v hlavním městě na kolo.
Podle současných odhadů by si přitom Praha troufla minimálně na
dvojnásobek. Jak zpříjemnit život pražským cyklistům, na to se budeme
snažit najít odpověď s vámi.
Mě to připadá, že ten dotazník udělali lidé, kteří v životě Prahou na kole nejeli. Pořád se tam odpovídá na ty samé zbytečnosti, které jsou snad každému jasné i bez průzkumu. Každému je také jasné, že pražské cyklostezky často vedou odnikud nikam nebo do ztracena. Plynulé průjezdy Prahou jsou jenom asi dva a to jsou pěkně nebezpečné. O značení ani nemluvím. Tam kde to neznám se v Praze ztratím podle značek už po kilometru, na rozdíl třeba od rakouských měst. Z výstavby cyklostezek se stává velký byznys nebo spíše podvod. Kilometr už nestojí předražené cca 3 mil.Kč, ale už 50 mil.
Tady si někdo pro pláč vybral špatný hrob.
Aha, vidíš, já zapoměl, že je to průzkum spokojenosti a ne naopak. Já těch výsledků průzkumů ale už četl tolik. Neříkám, že se v Praze pro cyklisty nic neudělalo, ale někdy mám (možná zkreslený) dojem, že cílem výstavby stezek není postavit co nejdelší úseky standardních parametrů za rozumné peníze, ale protočit co nejvíce peněz na krátké vzdálenosti. Městské části také kolikrát svoji činnost nekoordinují. Např. mezi Hájemi a Petrovicemi chybí cca 150 m na bezpečné propojení a nikdo s tím nic nedělá.
to právě všichni cyklisti víme. Ale Vráťa a jemu podobní za nás dělají tu práci, že otravují magistrát atd. s tím, co by se dalo dělat a díky nim s eprosadilo aspoň to, co se prosadilo. Bez nich by v praze nebyl jedinej pruh nebo stezka. No a musí mít čím argumentovat. A proto ten průzkum. Čím víc nás to vyplní tím větší váhu to na ty politiky bude mít a tím větší šance, že se porosadí něco pořádnýho....
Tak to se omlouvám. Máte pravdu. Já myslel, že je to "nezávislý průzkum" z úrovně magistrátu. Také to vyplním. Já totiž jezdím do východních Čech, kde žije lehce přes 1 mil. obyvatel, jako v Praze. Když vidím ty desítky kilomerů nově vybudovaných (ne jenom vyznačených) cyklostezek, tak jsem z toho trochu špatný. Nejenom v tomto jsme biti. Ale zato máme práci a větší platy - to vám řekne každý mimopražský. Vím že tady v Praze jsou větší problémy z hlediska vlastnictví pozemků, hustoty infrastruktury apod., ale i tak by se dalo udělat více. Že se vyznačí stezka po chodnících kterými jsou prošpikonaná sídliště, to není nic moc. Nových, samostatných šotolinových nebo asfaltových stezek se za 20 let postavilo v Praze tak 15 úseků v celkové délce 10 km, ale zato v ceně 10 km silnice 1. třídy. Aspoň je úspěch, že nás pustili na ty nevyužívané chodníky a říkají tomu ve statistikách nové cyklostezky.
Ok, díky.
Ono je to složité. Přece jen, v extravilánu se staví o něco líp, než v urbanizované krajině, natož v Praze, kde pozemek jen tak někdo neprodá. Cyklostezky nemají status veřejně prospěšných staveb, protože se stále ještě většinou považují za sportovní zařízení a ne za komunikace. V ČR navíc máme tak uhozenou legislativu, že někdy jediný způsob, jak překřížit ulici tak, aby cyklista nemusel sesednout, je vážně postavit přes ní most. Situace na magistrátu je pak docela žertovná. Primátor v roce 2006 slíbil 400 kilometrů cykloTRAS (kdepak stezky) a to se nejspíš za ty čtyři roky dokonce i papírově splní. Nejsmutnější je, že za daných podmínek se dělá vlastně maximum: To cyklo na magistrátu ve skutečnosti buduje pár úředníků, co to berou, a nadšenci, z nichž řada ani není na magistrátu zaměstnaná. Pozice cyklokomise (jak honosné označení) v celém městském úředním molochu je rovna přesně "poradnímu hlasu": podpora cyklistiky pak funguje způsobem "nesmí to vadit ničemu jinému" a výsledek je samozřejmě přerušení stezky nebo pruhů na každém rohu.
Děkuji všem náčelníkům, že se průzkumu zastali.
Teď je nasčítáno asi 450 dotazníků, ještě pár dnů, zkusíme to dotáhnout na 500 a uzavřeme to. S tím už se dá pracovat, výsledky budou s přesností na nějakých 5%. Sám jsem docela zvědavý, co z toho vyleze.