reklama

Recenze elektrokola Citybikes MyCity Edison III

Jako další v našem seriálu o elektrokolech přichází na řadu městský švihák s plnou parádou – Edison III. Jde o úplnou novinku z dílny pražské společnosti Citybikes, která postavila městské elektrokolo na základě zpětné vazby od svých zákazníků. Kolo jsme dva týdny proháněli na cestách po Praze a celkově na něm najezdili 280 km. A jak náš test dopadl, to si můžete přečíst v následující recenzi.

Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Foto: NaKole.cz

Citybike na první pohled

Edison III je klasické městské kolo. Mezi jeho charakteristiky patří rám s nízkým nástupem, pohodlným, vzpřímeným posezem, tradicionalisticky zkroucená řídítka a kompletní osazení, které je typické pro městská kola. MyCity Edison má navíc 250W příšlap, který se do konstrukce kola podařilo integrovat takřka jako by byl už od počátku jeho součástí.

Edison není žádný střízlík. Kolo je samo o sobě dost velké a dlouhé, díky čemuž elektrické komponenty nenarušují jeho přirozené proporce. Mohutná rámová trubka naznačuje, že tohle kolo vydrží všechny trable městského provozu.

Když si představíte klasické městské kolo, možná se u vás objeví obavy ze značné hmotnosti, vycházející z kombinace už tak dost těžkého bicyklu a elektropohonu. Výrobci se nicméně podařilo nepřesáhnout hmotnost 26 kg a díky slušným možnostem uchopení není manipulace s kolem o mnoho náročnější.

Do terénu s elektromotorem

Podívejme se ale, jak Edison funguje. Motor najdete v předním náboji, baterie se pak zasouvá do zadního nosiče, kde ji lze zajistit zámkem. Přímo na baterii je ještě umístěný vypínač, bez kterého motor nespustíte. Ostatní ovládání je na řídítkách u levé ruky, kde najdete zapínací tlačítko, přepínač režimů a osvětlení. Tlačítka jsou dobře ovladatelná s výjimkou jízdy po extrémně nerovné dlažbě.

K řízení pohonu používá kolo systému PAS (obecně se označuje také jako pedelec), který reaguje zhruba po jednom otočení klik. Příšlap je možný ve třech stupních, mezi kterými jezdec může přepínat. Režimy se navzájem velmi dobře doplňují. Asi nejpoužitelnější je prostřední stupeň, do kterého systém po zapnutí automaticky přejde. I když se v něm kolo při rozjezdech chová poněkud rozvážně, do kopců táhne nekompromisně. Jak se ukázalo, výdrž 10Ah baterie je v tomto režimu velmi slušná, baterii zcela nevyprázdnil ani náš obvyklý testovací výlet s finálním dvousetmetrovým stoupáním.

Třetí, nejsilnější stupeň nabízí maximální sílu a zrychlení až do limitu daného omezovačem. Zapnout ho má smysl, kdykoliv potřebujete na křižovatkách rychleji akcelerovat. Dlouhodobější provoz třetího stupně vám zajistí vydatnou pomoc i na hranici pětadvacetiki­lometrové rychlosti, současně ale výrazně rychleji ubírá energii v bateriích. Pro strmější stoupání, kdy rychlost klesá pod 15 km/h, nemá smysl trojku zapínat – střední nastavení pomáhá dost vydatně a jen byste si brzy vypotřebovali baterii.

Nejslabší režim má ideální použití na smíšených cyklostezkách, kde vám jeho decentní dopomoc zajistí, že se příliš nerozjedete a nebudete se tak k ostatním chovat bezohledně. Jakmile se ale objeví stoupání, je třeba přepnout na dvojku.

Konečně, pokud jste zvyklí na městská kola a cesta zrovna nestoupá, můžete klidně příšlap vypnout. Na rovině se kolo chová jako každý těžší městský kousek, který sice kupředu zrovna nevystřeluje, nicméně udržet jej v plynulém chodu už není náročné.

Baterie a dojezd

Výdrž baterie je velmi slušná. Na třicetikilometrové testovací trase si Edison vedl zdatně. Baterie dodávala dostatek energie až do posledních metrů cílového stoupání. Baterie zcela nevyprázdnilo ani celodenní pojíždění po městě (skoro 40 km). Malá a překvapivě lehká dobíječka není vybavena větráčkem, takže funguje naprosto tiše. Přitom jsme nezaznamenali žádné přehřívání.

Nosič obklopující baterii umožňuje přicvaknout běžné druhy brašen, i když baterie v některých částech přiléhá k mřížím nosiče dost těsně. Baterie lze vyjmout lehce, přitom v kolejničkách drží spolehlivě i za jízdy po dlažbě nebo rozbitých okreskách. Dobíjecí konektor je pohodlně přístupný, i když baterie zůstane v nosiči.

Osazení – postaveno pro Prahu

MyCity Edison byl postaven s ohledem na každodenní realitu pražských ulic. Komfort jízdy je velice slušný. Sedmistupňová převodovka v náboji jde zlehka, takřka nemusíte přestávat šlapat (stačí na okamžik odlehčit za záběru). Nehrozí tedy výpadek motoru, což oceníte především při jízdě do kopce.

Odpružená přední vidlice se postupně pěkně rozhýbala. Není sice určena pro terén, pražská dlažba ale velmi zdatně konkuruje jízdě po kořenech stromů. V tomto prostředí tlumení velmi dobře obstálo a otřesy odlehčilo. Široké a pohodlné sedlo má navíc odpruženou sedlovku a jezdec samotný tak má značné jízdní pohodlí.

Poněkud hůře je na tom zadní stavba včetně baterie, trpící otřesy na pražských nerovnostech. Kolo je nicméně dostatečně robustní. Během našich dost brutálních testů, ze kterých jiná kola odcházela s menšími či většími šrámy, došlo u Edisona jen ke zcela bezvýznamnému uvolnění šroubu stojánku.

Brzdy (přední véčka a zadní bubnová – válečková) plně vyhovují, poněkud netypické je jejich reverzní osazení (přední brzda vpravo).

Šikovné je centrální ovládání světel tlačítkem pod předním panelem, pro rozsvícení tedy není nutné žádné sklánění se ke světlometu, nebo dokonce zastavování kola. Zadní červené světlo bude svítit, jakmile jej zapnete. Přední, sedmiLEDkový světlomet, se rozsvěcí jen za snížené viditelnosti. Zde by bylo vhodné učinit detekční diodu trošku citlivější. Za mírně snížené viditelnosti, kdy by se už z bezpečnostních důvodů hodilo svítit, světlomet totiž nesepne.

Manipulace se stojícím kolem je poměrně snadná, když se naučíte chytat jej za uchycení nosiče k rámu. Blatníky, ačkoliv jsou plastové, držely a fungovaly velmi spolehlivě.

Celkové hodnocení

Z celkového pohledu je Edison III velmi dobře vyladěným elektrickým městským kolem. Řada šikovně navržených detailů usnadňuje jeho denní používání, kolo přitom nemá výrazné slabé stránky.

Svojí povahou jde o robustní, rozvážné kolo se slušnou výdrží. MyCity Edison III je elektrokolo na každodenní použití.

  • Kompletně osazené městské kolo.
  • Výdrž baterie na střední režim.
  • Snadná manipulace a nabíjení baterie.
  • Pohodlná jízda (dobré odpružení).
  • Senzor předního světla má sníženou citlivost na šero – rozsvěcí se až ve tmě.

Technická specifikace

Název: Elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Baterie: Li-Ion 360 Wh (36V, 10Ah)
Výkon motoru: 250 W
Doba nabíjení: 4 hodiny
Rám: hliník 6061
Hmotnost: 25 kg
Řazení: 7 rychlostí, Shimano Nexus Inter 7
Brzdy: Přední V-Brake, zadní Roller Brake Shimano
Velikost kol: 28"
Cena: 28 500 Kč
Cena zahrnuje: Odpružená přední vidlice, odpružená podsedlovka, kryt řetězu, diodová světla se senzorickým spínáním, zvonek, stojánek, nosič, kryt zadního kola
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): Postranní tašky, košík, sedlové brašny
Další informace: www.citybikes.cz

Může se hodit

První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky

Fotogalerie

Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III MyCity Edison v pražských ulicích MyCity Edison v pražských ulicích Elektromotor najdete v předním náboji. Baterie je umístěná nad zadním kolem. Nechybí zámek, kterým se baterie zajistí proti vyjmutí. Kolébkový vypínač v přední části baterie slouží k odpojení napájení. Ovládací panel k elektropohonu je umístěný na levé straně řídítek. Červeným tlačítko pod panelem slouží k zapnutí světel. Detail ovládacího panelu Na pravé straně řídítek je zvonek a ovládání sedmistupňové převodovky pomocí gripu. Sedmistupňová převodovka v náboji (Shimano Nexus Inter 7) a zadní bubnová (válečková) brzda Řetěz je pečlivě zakrytý, aby nedošlo ke znečištění oděvu. Díky bočnímu krytu zadního kola se dámám nezapletou sukně do drátů. Přední brzda je typu V-brake, o bezpečnou jízdu ve tmě se stará sedmiLEDkový světlomet. Široké sedlo, odpružená sedlovka… …a přední odpružená vidlice zajišťují pohodlnou jízdu po „kočičích hlavách“.
redakce NaKole.cz, 08.04.2010
Blogy

Centrální stezkou od západu na východ 1

 ()
Loni v dubnu jsme úspěšně projely Stezku Středozemím. Pochopitelně nám to dodalo odvahu k pokusu o zdolání Centrální stezky. Na podzim tak začala pomalá příprava trasy, znovu inspirovaná trasou Via Czechia. Určit termín cesty jsme zatím nedokázaly, zvolily jsme proto i tentokrát ubytování v…
Aar | 27.08.2024

Samotářská cesta skrz Polsko k Baltu

 ()
Tak jako každý rok, přichází čas, kdy manželka odjíždí na týdenní workshop BTZ neboli Bělotínský týden zpěvu a já mám zase příležitost uskutečnit nějaký cyklovýlet podle vlastního gusta. Tentokrát bych chtěl zkusit, jak zvládnu něco delšího, jak zafunguje legendární kožené sedlo Brooks a jak mi…
Pavel63 | 19.08.2024

Slovakia Divide 2024

 ()
Pokud sledujete scénu s vícedenními závody na kolech, určitě jste zaznamenaly, že cokoliv s označením „Divide" slibuje hodně dlouhou vyjížďku. Podobných Dividů jsem projezdil už několik a letos jsem si chtěl vyzkoušet ten slovenský. Parametry závodu nejsou pro nováčky. Téměř 700 kilometrů a přes 15…
Fabulator | 14.08.2024

LABE - Proti proudu

 ()
  "Ty, Monolema, kam jedeš letos na dovolenou, zase na kolo? To ti ten Řím nestačil?""...ne, jedu na vodu..."   Už to chtělo se trochu odměnit, a projet se nějakou "kočárkovkou". Sjezd Labe byl jasná volba, ale pro prostudování webu se ukázalo, že Labe se v Česku sjíždí, ale v Německu (kvůli větru…
Monolema | 13.08.2024

Alpe Adria cycling route červen 2024

 ()
Cesta V červnu 2024 jsem se dohodl se synem, že za nimi na jejich dovolenou do Chorvatska do Privlaky u Zadaru dojedu na kole a pár dnů tam s nimi pobudu. Jelikož jsem nesehnal partnera, tak jsem se rozhodl jet sám. Ve svém věku 67let jsem nevzbudil synovu vysokou důvěru dojezdu, ale ani odmítnutí,…
Brahma | 16.07.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Do Montpellieru dnes v 01:24
NEcyklo Co vás zaujalo 280 dnes v 01:18
Vyjížďky, srazy, akce Mezinárodní setkání lehokol Česká republika včera v 21:56
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 06:51
Jaké to bylo - 150 včera v 06:36
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz Nakole 2024 30.08.2024
NEcyklo Ukrajina 45 30.08.2024
Nejlepší vtip 54 30.08.2024
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

170 cyklistů (2 přihlášení)

Centrální stezkou od západu na východ 1

Loni v dubnu jsme úspěšně projely Stezku Středozemím. Pochopitelně nám to dodalo odvahu k pokusu o zdolání…
Aar | 27.08.2024

Samotářská cesta skrz Polsko k Baltu

Tak jako každý rok, přichází čas, kdy manželka odjíždí na týdenní workshop BTZ neboli Bělotínský týden zpěvu…
Pavel63 | 19.08.2024

Slovakia Divide 2024

Pokud sledujete scénu s vícedenními závody na kolech, určitě jste zaznamenaly, že cokoliv s označením „Divide…
Fabulator | 14.08.2024