Jako další v našem seriálu o elektrokolech přichází na řadu městský švihák s plnou parádou – Edison III. Jde o úplnou novinku z dílny pražské společnosti Citybikes, která postavila městské elektrokolo na základě zpětné vazby od svých zákazníků. Kolo jsme dva týdny proháněli na cestách po Praze a celkově na něm najezdili 280 km. A jak náš test dopadl, to si můžete přečíst v následující recenzi.
Edison III je klasické městské kolo. Mezi jeho charakteristiky patří rám s nízkým nástupem, pohodlným, vzpřímeným posezem, tradicionalisticky zkroucená řídítka a kompletní osazení, které je typické pro městská kola. MyCity Edison má navíc 250W příšlap, který se do konstrukce kola podařilo integrovat takřka jako by byl už od počátku jeho součástí.
Edison není žádný střízlík. Kolo je samo o sobě dost velké a dlouhé, díky čemuž elektrické komponenty nenarušují jeho přirozené proporce. Mohutná rámová trubka naznačuje, že tohle kolo vydrží všechny trable městského provozu.
Když si představíte klasické městské kolo, možná se u vás objeví obavy ze značné hmotnosti, vycházející z kombinace už tak dost těžkého bicyklu a elektropohonu. Výrobci se nicméně podařilo nepřesáhnout hmotnost 26 kg a díky slušným možnostem uchopení není manipulace s kolem o mnoho náročnější.
Podívejme se ale, jak Edison funguje. Motor najdete v předním náboji, baterie se pak zasouvá do zadního nosiče, kde ji lze zajistit zámkem. Přímo na baterii je ještě umístěný vypínač, bez kterého motor nespustíte. Ostatní ovládání je na řídítkách u levé ruky, kde najdete zapínací tlačítko, přepínač režimů a osvětlení. Tlačítka jsou dobře ovladatelná s výjimkou jízdy po extrémně nerovné dlažbě.
K řízení pohonu používá kolo systému PAS (obecně se označuje také jako pedelec), který reaguje zhruba po jednom otočení klik. Příšlap je možný ve třech stupních, mezi kterými jezdec může přepínat. Režimy se navzájem velmi dobře doplňují. Asi nejpoužitelnější je prostřední stupeň, do kterého systém po zapnutí automaticky přejde. I když se v něm kolo při rozjezdech chová poněkud rozvážně, do kopců táhne nekompromisně. Jak se ukázalo, výdrž 10Ah baterie je v tomto režimu velmi slušná, baterii zcela nevyprázdnil ani náš obvyklý testovací výlet s finálním dvousetmetrovým stoupáním.
Třetí, nejsilnější stupeň nabízí maximální sílu a zrychlení až do limitu daného omezovačem. Zapnout ho má smysl, kdykoliv potřebujete na křižovatkách rychleji akcelerovat. Dlouhodobější provoz třetího stupně vám zajistí vydatnou pomoc i na hranici pětadvacetikilometrové rychlosti, současně ale výrazně rychleji ubírá energii v bateriích. Pro strmější stoupání, kdy rychlost klesá pod 15 km/h, nemá smysl trojku zapínat – střední nastavení pomáhá dost vydatně a jen byste si brzy vypotřebovali baterii.
Nejslabší režim má ideální použití na smíšených cyklostezkách, kde vám jeho decentní dopomoc zajistí, že se příliš nerozjedete a nebudete se tak k ostatním chovat bezohledně. Jakmile se ale objeví stoupání, je třeba přepnout na dvojku.
Konečně, pokud jste zvyklí na městská kola a cesta zrovna nestoupá, můžete klidně příšlap vypnout. Na rovině se kolo chová jako každý těžší městský kousek, který sice kupředu zrovna nevystřeluje, nicméně udržet jej v plynulém chodu už není náročné.
Výdrž baterie je velmi slušná. Na třicetikilometrové testovací trase si Edison vedl zdatně. Baterie dodávala dostatek energie až do posledních metrů cílového stoupání. Baterie zcela nevyprázdnilo ani celodenní pojíždění po městě (skoro 40 km). Malá a překvapivě lehká dobíječka není vybavena větráčkem, takže funguje naprosto tiše. Přitom jsme nezaznamenali žádné přehřívání.
Nosič obklopující baterii umožňuje přicvaknout běžné druhy brašen, i když baterie v některých částech přiléhá k mřížím nosiče dost těsně. Baterie lze vyjmout lehce, přitom v kolejničkách drží spolehlivě i za jízdy po dlažbě nebo rozbitých okreskách. Dobíjecí konektor je pohodlně přístupný, i když baterie zůstane v nosiči.
MyCity Edison byl postaven s ohledem na každodenní realitu pražských ulic. Komfort jízdy je velice slušný. Sedmistupňová převodovka v náboji jde zlehka, takřka nemusíte přestávat šlapat (stačí na okamžik odlehčit za záběru). Nehrozí tedy výpadek motoru, což oceníte především při jízdě do kopce.
Odpružená přední vidlice se postupně pěkně rozhýbala. Není sice určena pro terén, pražská dlažba ale velmi zdatně konkuruje jízdě po kořenech stromů. V tomto prostředí tlumení velmi dobře obstálo a otřesy odlehčilo. Široké a pohodlné sedlo má navíc odpruženou sedlovku a jezdec samotný tak má značné jízdní pohodlí.
Poněkud hůře je na tom zadní stavba včetně baterie, trpící otřesy na pražských nerovnostech. Kolo je nicméně dostatečně robustní. Během našich dost brutálních testů, ze kterých jiná kola odcházela s menšími či většími šrámy, došlo u Edisona jen ke zcela bezvýznamnému uvolnění šroubu stojánku.
Brzdy (přední véčka a zadní bubnová – válečková) plně vyhovují, poněkud netypické je jejich reverzní osazení (přední brzda vpravo).
Šikovné je centrální ovládání světel tlačítkem pod předním panelem, pro rozsvícení tedy není nutné žádné sklánění se ke světlometu, nebo dokonce zastavování kola. Zadní červené světlo bude svítit, jakmile jej zapnete. Přední, sedmiLEDkový světlomet, se rozsvěcí jen za snížené viditelnosti. Zde by bylo vhodné učinit detekční diodu trošku citlivější. Za mírně snížené viditelnosti, kdy by se už z bezpečnostních důvodů hodilo svítit, světlomet totiž nesepne.
Manipulace se stojícím kolem je poměrně snadná, když se naučíte chytat jej za uchycení nosiče k rámu. Blatníky, ačkoliv jsou plastové, držely a fungovaly velmi spolehlivě.
Z celkového pohledu je Edison III velmi dobře vyladěným elektrickým městským kolem. Řada šikovně navržených detailů usnadňuje jeho denní používání, kolo přitom nemá výrazné slabé stránky.
Svojí povahou jde o robustní, rozvážné kolo se slušnou výdrží. MyCity Edison III je elektrokolo na každodenní použití.
Název: | Elektrokolo Citybikes MyCity Edison III |
Baterie: | Li-Ion 360 Wh (36V, 10Ah) |
Výkon motoru: | 250 W |
Doba nabíjení: | 4 hodiny |
Rám: | hliník 6061 |
Hmotnost: | 25 kg |
Řazení: | 7 rychlostí, Shimano Nexus Inter 7 |
Brzdy: | Přední V-Brake, zadní Roller Brake Shimano |
Velikost kol: | 28" |
Cena: | 28 500 Kč |
Cena zahrnuje: | Odpružená přední vidlice, odpružená podsedlovka, kryt řetězu, diodová světla se senzorickým spínáním, zvonek, stojánek, nosič, kryt zadního kola |
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): | Postranní tašky, košík, sedlové brašny |
Další informace: | www.citybikes.cz |
První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky