Město Praha vydává vlastní vyhlášku, která upravuje mimo jiné i jízdu na kole. Největší novinkou pro pražské cyklisty bude jízda vlevo.
Nový Uliční a jízdní řád pro hlavní město Prahu vydalo pražské Policejní ředitelství. V následujícím článku přinášíme přehled několika podstatných paragrafů, které se týkají cyklistů:
§ 49
Ustanovení všeobecná.
1. Jízdní kola (velocipedy) náležejí mezi vozidla rychlá.
§ 50
Výprava jízdních kol.
1. Každé jízdní kolo musí býti opatřeno:
2. Jízdní kola bezpečnostních orgánů a vojenské správy, používaná ke služebním účelům, nepodléhají ustanovaní odst 1. lit. c, pokud provedení služebního výkonu toho vyžaduje.
3. Ustanovení odst. 1 vztahuje se též na jízdní kola nákladní.
§ 51
Povinnosti jezdců.
1. Jezdec odpovídá za předepsaný stav kola a za jeho osvětlení.
3. Věci smějí býti na jízdních kolech dopravovány pouze tehdy, není-li jimi omezována volnost pohybu jezdcova a ohrožována bezpečnost osob a majetku.
4. Při jízdě jest používati jízdní dráhy. Mimo uzavřené části města dovoluje se však jízdním kolům, majícím nejvýše dvě kola, jezditi také po nevyvýšených banketech; blíží-li se však jezdec chodci, musí banket včas opustiti a není-li to možno, s kola sesednouti.
5. Jízda dvou neb více cyklistů vedle sebe se zapovídá. Toto ustanovení nevztahuje se však na cyklistické oddíly vojska, četnictva a policie. Jiné výjimky vyžadují policejního povolení.
6. Při vjezdu neb výjezdu z budov, ohrad, dvorů a pozemků musí jezdec vésti kolo přes chodník. Jinak jest však vodění kol po chodníku zakázáno.
7. Jezdec musí se držeti co nejvíce na levé straně jízdní dráhy; to platí i pro jezdce, který své kolo vede.
8. Předjízdění rychlých vozidel, jedoucích plnou přípustnou rychlostí, se zapovídá.
9. Zapovídá se současně oběma rukama pouštěti řídítka anebo zvedati nohy se šlapadel.
10. Objíždění lidí, zvířat, vozidel a podobné pohyby, kterými může býti ohrožována bezpečnost osob neb majetku, rušen provoz anebo plašena zvířata, se zakazuje.
11. Zavěšování se na jedoucí vozidla se zapovídá. Jestliže na křižovatkách neb pro poruchy dopravy jest další jízda nemožná, musí jezdec až do uvolnění jízdy zastaviti.
12. Vodění psů na šňůře při jízdě se zapovídá. Také se zapovídá vlečení ručních vozíků anebo jiných vozidel s kola anebo zavěšování jednoho kola na druhé.
13. Závody, soutěže spolehlivosti, jízdy akrobatické a podobné podniky vyžadují policejního povolení.
§ 52
Výstražná znamení.
1. Jezdec musí, kdykoli toho vyžaduje bezpečnost provozu, dávati včas jasně slyšitelné výstražné znamení zvonkem a tím upozorniti na blízkost svého kola.
2. Dávání bezúčelných a obtěžujících výstražných znamení se zakazuje; totéž platí i o používání píšťal, houkaček a ustavičně zvonících zvonků, jakož i o používání zvonků, které zvoní pouze při brzdění a jsou s brzdou spojeny.
3. Dávání výstražného znamení jest ihned přerušiti, plaší-li se jím zvířata nebo stávají-li se neklidná.
4. V případě, uvedeném v předchozím ostavci, jakož i tehdy, ohrožuje-li jízda na kole bezpečnost osob neb majetku, musí jezdec zmírniti rychlost a popřípadě ihned sestoupiti.
Připadají Vám nařízení povědomá? Tušíte správně, jde
o aprílový žertík. Přesto zkuste odhadnut, zda jsme si celý text
vymysleli, nebo zda tato pravidla opravdu někdy platila. Tušíte, kdy a kde
mohli být cyklisté povinni jezdit podle uvedených paragrafů? Svoje tipy
můžete psát do diskuse pod tímto článkem. Vybrané odpovědi odměníme
dárkem.