Další z recenzí v našem seriálu o skládacích kolech rozebere do posledního šroubku model Curve od firmy Dahon. Přitažlivá červená kráska Dahon Curve je určená hlavně pro pravidelné jízdy městem. Ocení ji ale také ti, kteří potřebují často cestovat letadlem či vlakem.
Na úvod jazykové okénko. Anglické slovo Curve opravdu neznamená nic jiného než oblouk, zatáčka, ohyb, což jasně vyjadřuje charakter tohoto kola. Ta výrazná červená barva mu navíc opravdu sluší a nic víc. Skládačka Dahon Curve každému, kdo ji testoval, hned na první pohled padla do oka. A jak to bylo s dalšími dojmy?
O samotě stojící Curve je opravdu provokace, která nechtěně svádí k laciné slovní hříčce. Kolo je to prostě vyzývavé. Masivní oblouk hlavní rámové trubky působí velmi elegantně. Vše podtrženo jasnou červenou barvou, bílou linkou, doplněnou o matnou stříbrnou sedlovku. Naopak černé blatníky zanikají a neruší. Vše pak hrdě spočívá na „motocyklovém“ stojánku, opřeno o přední kolo. Žádné zbytečnosti, laciné tretky.
První usednutí na Curve působí poněkud nezvyklým dojmem, a to především pro jezdce vyššího vzrůstu. Posed je nečekaně vzpřímený, až to působí dojmem, že kolo se pod vámi ztrácí. Toto je dáno i geometrií sloupku řízení, který je až k hlavovému složení kolmý. Kolo je v porovnání s většinou ostatních skládaček opravdu drobeček, průměr kol je 16". Při prvních cestách se jezdci nezvyklí na malá kola mohou cítit trochu nejistě. Na druhé straně dvoupalcové balonové pláště Big Apple něco utlumí. Přesto třeba sjezd Václavského náměstí po kočičích hlavách byl pro nezkušeného jezdce docela dobrodružstvím. Na rovině a hladkém povrchu však přišlo příjemné překvapení v podobě svižné jízdy. Na nezvyklý pocit z malého kola pod sebou se dá rychle zvyknout, a potom je jízda mnohem příjemnější a i pocitově bezpečnější. Co však dělalo našim testerům potíže, byla stoupání, ale Curve si nečiní ambice vrchařského stroje. Již napoprvé dobře fungovalo řazení i brzdy.
Červený stroj jsme zkoušeli nejenom v pražských ulicích. Elegantní krasavice si s jedním z testerů udělala výlet i na liberecký Ještěd a vyzkoušela si kromě vlaku tak ještě jízdu lanovkou. Při cestě dolů dostaly její brzdy opravdu zabrat, několikakilometrový nápor ale vydržely.
Foto: NaKole.cz
Budeme balit, tedy skládat a rozkládat testované kolo Dahon Curve. V manipulaci s tímto kolem je jeho velká síla. Mechanismus skládání je proveden opravdu precizně a masivně. Oba zámky, jak rámu, tak i sklápění řídítek fungují bezpečně, rychle a přesně. Příjemné jsou i automatické pojistky hlavních pák. Skládání probíhá, jak je u značky Dahon pravidlem, na čtyři doby: sklopit samotná řídítka brzdovými páčkami dolů, sklopit sloupek s řídítky (vejde se mezi složený rám), složit vlastní rám a zasunout sedlo. Pochopitelně k dokonalosti nechybí ani možnost sklopení pedálů, ale toto nebývá při běžném cestování potřeba. Již na druhý pokus vám vše bude trvat jen pár vteřin. Celek pak dohromady spolehlivě drží magnety. Se složeným kolem se velmi pohodlně manipuluje a lze uchopit takřka v těžišti, což podstatně usnadňuje přenášení. Jen je potřeba si pamatovat jak nastavit pedály a dát si pozor na poněkud volnější bovdeny, které mohou překážet. Opačný postup, tedy uvedení Curve do provozního stavu je snad ještě rychlejší, protože zámek rámu zapadá automaticky. A opět je potřeba se podívat na bovdeny, protože se rozkládáním pohnou a mohou následně překážet při šlapání nad převodníkem.
Postup při skládání kola Dahon Curve:
Foto: NaKole.cz
Člověk si prý zvykne na vše. V případě této skládačky však rozhodně nejde o uvykání si na něco nepříjemného, pouze na něco jiného. Dahon Curve je malá skládačka, která není určená na delší, natož terénní trasy, ale na hbité cestování po městě, a to s maximálním využitím všemožných prostředků hromadné dopravy. Aby toto mohla splnit, musí být malá jak ve složeném stavu, tak i logicky ve stavu rozloženém. Právě malá velikost může především větším jezdcům způsobovat jisté počáteční rozpaky. Nicméně právě zde nastupuje síla zvyku nebo cviku. Kolo je překvapivě pevné, i když na nerovnostech sloupek řízení mírně v ose jízdy pruží. Nicméně jeho pevnost je dostatečná, což dokazuje i masivní provedení kloubu sklápění řídítek.
Všichni testeři si pochvalovali příjemný a pohodlný posed, který podtrhovalo sedlo a gripy s opěrkami pro dlaně, ty navíc držely a neprotáčely se. Díky balonovým plášťům Big Apple pak kolo dobře zvládlo i menší nerovnosti, jako drobný štěrk.
V průběhu testování se však ukázala jedna chybička, a to uvolňování zadního kola což nakonec vedlo k padání řetězu. Je otázkou, jaký vliv mělo střídání testovacích jezdců, a tím i poněkud zanedbaná běžná údržba nebo zda šlo o drobnou konstrukční vadu.
Foto: NaKole.cz
Jak již bylo v úvodu naznačeno, testovaný model Dahon Curve je elegantní a strohé kolo. Pro bezpečnost jízdy má namontovány přední a zadní odrazky, pro viditelnost z boku oranžové odrazky ve výpletu a také reflexní pruh na pneumatikách.
Testované kolo je navíc vybaveno blatníky (mimochodem velmi dobře fungujícími) a také pumpičkou, která je vtipně skryta v sedlovce.
Kdo chce používat Dahon Curve ve městě, měl by doplnit základní model také o osvětlení, nosič a případně brašny či košík. Rám kola má připravené otvory se závity, které umožňují kolo dovybavit dalšími doplňky. Můžete tak vozit košík na láhev nebo malý nosič. Velkou pochvalu si zaslouží již zmiňovaný stojánek kola.
Na webu oficiálního dovozce je k dispozici poměrně široká škála doplňků, které mohou z Dahon Curve udělat opravdu vyšperkovanou dámu.
Neodpustíme si na konec slovní hříčku, ale tahle holka není pro každého. Dahon Curve si jistě vybere člověk, který se nebojí být středem pozornosti a rád bude kolemjdoucím vysvětlovat, co že je to za stroj a jak parádně se skládá. Velkým představením na zastávce je pak bleskurychlé složení v okamžiku, když se tramvaj náhle objeví ze zatáčky.
Pro použití ve městě hovoří jeho miniaturní rozměry po složení. Díky nim se případná větší převýšení (ta patří mezi slabiny téhle krásky) dají překonat veřejnou dopravou. Docela přitažlivé může být i pro osoby, které potřebují často cestovat – Dahon Curve je dobrá volba pro kombinovanou cestu vlakem nebo letadlem. Tenhle model není pro celodenní sportovní vyjížďky, ale na kratších vzdálenostech a hlavně v kombinaci s veřejnou dopravou naplno vyniknou přednosti této červené krasavice.
Název: | Dahon Curve D3 (čti kárv) |
Hmotnost: | 11,9 kg |
Rám: | ALU 7005 |
Brzdy: | ProMax V |
Řazení (počet převodů): | 3 SRAM 3 speed – v zadním náboji |
Přední tác: | 46 zubů |
Přehazovačka: | 3 SRAM 3 speed – v zadním náboji |
Pneumatiky: | Schwalbe Big Apple |
Rozměry po složení: | 69×66×33 cm |
Velikost kol: | 16" |
Cena: | 14 490 Kč (včetně blatníků v hodnotě 500 Kč) |
Cena zahrnuje: | Pneumatiky Schwalbe Big Apple pumpa v sedlovce Zorin Post Pump, skládací pedály, stojan, blatníky |
Příslušenství, které je možné dokoupit: | nosič, teleskopickou sedlovku, obal na přenášení složeného kola, světla, brašny včetně adaptérů Klik Fix |
Prodejce: | AZUB |
Další informace: | www.azub.cz |
Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.