Od června tohoto roku má Česká republika nového národního cyklokoordinátora. Jaroslav Martinek se nezastaví a neustále je v pohybu. Kromě toho, že sám aktivně sportuje, velkou část svého času tráví na cestách mezi Prahou a Olomoucí. Národní koordinátor naprosto odporuje zažité představě o státním úředníkovi – překypuje energií a nadšením pro svoje poslání, nepoužívá titul a obklopuje se schopnými lidmi, kteří s ním často nesouhlasí.
Proč podle vás Česká republika potřebuje národního
cyklokoordinátora?
O tom, kdo má v kompetenci cyklistiku, její rozvoj i podporu, se vedlo již
mnoho diskusí na úrovni obcí, krajů i státní správy. Zasahuje totiž do
několika resortů, které by ji měly společně podporovat. Proto je
důležité, aby tu bylo jedno koordinační místo, přes které půjdou
všechny informace.
Poprvé se o Vás veřejnost dozvěděla v roce 2004. Pro vládu
jste tenkrát připravil dokument pod názvem „Strategie cyklistické dopravy
v ČR“, který vláda ještě téhož roku schválila. Tehdy jste pracoval
jako vedoucí oblasti nemotorové dopravy Centra dopravního výzkumu, v.v.i.,
(CDV). Změnilo se od té doby něco v souvislosti s vaším jmenováním?
Jsem stále zaměstnancem CDV,
nezměnil jsem ani kancelář ani telefon. Funkce cyklokoordinátora vyžaduje
spolupráci se širokou škálou lidí na různých místech. Proto si teď
vytvářím pracovní tým odborníků, aby mi pomohli s přípravou návrhů
změn, které by měly podpořit rozvoj cyklistiky systémově.
Na Šumavě s rodinou. Foto: Radka Žáková, plzenskonakole.cz
Jak jste se vůbec k cyklistice dostal?
Cyklistikou se zabývám celý svůj profesní život. Po promoci v roce
1993 jsem šel pracovat na olomoucký magistrát, kde jsem koordinoval podporu
cyklistiky v Olomouckém kraji. V roce 1997 jsem odešel do CDV. Bral jsem to
jako výzvu a musím říct, že jsem měl obrovské štěstí na lidi ve
vedení.
Příprava vládního dokumentu tzv. cyklostrategie trvala zhruba
3 roky. Jak dnes hodnotíte tuto dobu? Splnila cyklostrategie vaše
očekávání?
Když jsme to dávali do vlády, především jsme nechtěli, aby to byl jen
další papír do šuplíku. Spíš je to podklad pro hledání klíčových
partnerů, kteří nám pomohou uvést myšlenky do života. Z cyklostrategie
se spousta věcí odvinula a dodnes je dobrým základem, na který se dá
navazovat. Spousta věcí se nepodařila. Jsem ale přesvědčený, že
v rámci našich lidských možností děláme maximum.
Když jsme plánovali dnešní schůzku, navrhl jste pražské
hlavní nádraží. Kde vlastně žijete a jak často do Prahy jezdíte?
Bydlím v Chomoutově, to je maličká vesnička kousek od Olomouce. Kancelář
mám v Olomouci, ale díky dobré veřejné dopravě není problém se rychle
pohybovat mezi domovem a kanceláří. To stejné platí i o dopravě do
Prahy, kde se vyskytuji v průměru jednou týdně. Spojení je perfektní,
vlakem to trvá dvě hodiny deset minut. To znamená, že z Olomouce se do
Prahy dostanu ještě rychleji, než třeba lidé z Českých Budějovic.
Navíc ve vlaku pracuji, takže mi to ve finále vůbec nebere čas. A na
hlavním nádraží mají WIFI připojení, takže jsem si zvykl odsud
vyřizovat e-mailovou poštu.
Foto: NaKole.cz
A jak Prahu vnímáte?
Já teď mám Prahu nejen cyklistickou ale i běžeckou. Vypadá to, že ze mě
jsou nešťastní pražští běžci, protože jim vyhrávám jejich závody
(smích). (Jaroslav Martinek běhá dlouhé tratě – pozn.
red.) Běhání je pro mě velký zdroj energie. Abych mohl hodně
pracovat, musím hodně běhat. Kdo to poznal na vlastní kůži, ví, že to
funguje. Stačí 30 minut denně, aby začaly pracovat endorfiny, já ale
raději běhám hodinu, až hodinu a půl. Teď jsem se zrovna vrátil z běhu
a je to fantazie, cítím se nádherně, odpočatě. Když říkám:
„Jezděte na kole, dělejte něco pro sebe,“ vím, o čem mluvím.
Existují na to i nějaké výpočty a studie, ale to se asi nedá sdělit
jinak než osobní zkušeností. Pohyb ti dá pohodu, máš víc energie,
dokážeš mnohem líp uvažovat.
A co Praha na kole, Praha cyklistická?
Praha se obrovsky zlepšuje. V podmínkách ČR je to cyklistické město a
může sloužit jako vzor. Vzpomínám si, jak jsme se v roce 2003 smáli, že
by Praha mohla být cyklistická. Dnes je Praha tahounem, experti z Prahy
jezdí učit třeba do Pardubic. Praha je v kontextu České republiky a
v porovnání s ostatními městy na tom velmi dobře.
Ale v Praze podíl cyklistické dopravy stěží přesahuje 2%…
Není to podílem cyklistické dopravy, máte tu něco velmi důležitého.
V současné době se v Praze sešla příznivá konstelace faktorů. Je tu
silný politik, který drží nad tím procesem ochrannou ruku, do cyklodopravy
jsou zapojeni magistrátní úředníci, chce to veřejnost a v Praze působí osvícení
projektanti. To jsou základní čtyři podmínky úspěchu. Cítím tu napětí
mezi úřadem a neziskovým sektorem, ve výsledku to ale Prahu posunuje
dopředu. Navíc má Praha obrovský intelektuální potenciál. Vytvořilo se
tu takové uskupení lidí, které umožnilo realizovat změny
v neuvěřitelně krátké době. Zkušenosti navíc ukázaly, že lidé
začnou jezdit na kole podstatně více, jakmile je hotová základní síť
bezpečných tras.
A co říkáte argumentům o omezeních, kterými jsou kopcovitost
Prahy, nepřístupnost historického centra?
Kola s převody zvládnou jakýkoli kopec. Navíc je dnes velká nabídka
elektrokol, které mohou používat i senioři nebo lidé, kteří se
nechtějí zpotit a potřebují jezdit v civilním oblečení. Toto neberu jako
věrohodný argument – vždyť i Uherské Hradiště je vlastně zčásti
kopcovité město, což jsem byl sám překvapen. Stejně tak italská Brescia, jedno
z předních cyklistických měst. Jestli dnes Praha není zaplněná cyklisty,
pak ne proto, že by tomu bránily přírodní podmínky.
Co byste poradil lidem, kteří chtějí hledat cestu?
Tento život mi opakovaně ukazuje jednu pravdu. Pokud má někdo nutkání
něco udělat, říkám „běž a udělej to“. Neexistuje jedna univerzální
rada. Každý z nás má jiné možnosti a schopnosti. A každý může
prospět i v rámci svých malých možností. Pokud chceš, cestu si
najdeš – to je moje zkušenost. A teď jsem četl dobrý citát od Václava
Havla: „Naděje není v tom, že věci, které děláš, dopadnou dobře.
Naděje je v tom, že máš jistotu, že věci, které děláš, mají
smysl.“
Kde stojí podle vás Praha v porovnání s ostatními městy?
Nechtějme po Praze moc. V roce 2005 neměla vybudovanou prakticky žádnou
infrastrukturu. Když dnes mluvíme o Praze, hodnotím její úžasný tah na
branku, hodnotím, co se tam děje, ne počet kilometrů. Ani přítomnost
strategického materiálu nemusí nic znamenat, když tam nejsou lidé, ochotní
a schopní jej naplňovat. Vždyť Praha měla od roku 2003 usnesení, které
se nedodržovalo. (Usnesení Rady HMP č. 0544 z 29. 4. 2003 obsahuje
bod, kterým se Praha zavazuje zahrnovat cyklistická řešení při
rekonstrukcích a nové výstavbě komunikací – pozn. red.) Cením si
ochoty, vůle a odbornosti – to jsou klíčová slova.
A která města v ČR byste označil jako cyklistická?
Tradičně vnímané označení „cyklisticky přívětivá“ města už
neplatí. Města, která jsme ještě před pár lety označovali za dobré
příklady, dosáhla svého stropu. Dál je brzdí legislativa, která nedává
projektantům dobré možnosti, jak dělat města pro cyklisty. V tomto se
mohou učit i taková města, jako Pardubice nebo Hradec Králové.
Foto: NaKole.cz
Kromě Strategie rozvoje cyklistické dopravy jsou vašim hlavním
počinem pravidelné cyklokonference. Ta poslední se odehrála v květnu
v Královéhradeckém kraji. Můžete stručně popsat, jaké závěry
přinesla?
Když jsme tvořili její program, tak jsme cítili, že je potřeba začít to
dělat jinak. Už by to nemělo být jen o tom, co se kde udělalo, o
„success storries“, nebo o základních tématech, proč vůbec podporovat
cyklistickou dopravu, ale otevřeně hovořit i o problémech, které ji
brání v dalším rozletu. První den ukázal, co by se mohlo změnit
v legislativě, či jak je třeba vnímat plánování cyklodopravy. Druhý den
pak naznačil, jaké kroky bychom měli udělat k tomu, abychom mohli lépe
využít obrovského potenciálu rekreační cyklistiky.
Konference měla podtitul „je čas na další revoluci“. Proč?
Jde o to, že v současné době nás brzdí tradiční rozdělení
pravomocí. Je potřeba udělat zásadní změny, včetně změn zákonů.
Vývoj ale zatím naznačuje, že to bude spíše „sametová revoluce.“,
tedy aspoň doufám. Přeci jen za těch posledních 10 let se udělal
obrovský posun ve vnímání cyklistiky, kdy kolo si pomalu získává své
místo na slunci. Bylo to i vidět na reportáži České televize o pražské
cyklojízdě, která se konala 20. září. Před pár lety by se o tom
hovořilo jako o akci pár bláznů. Dnes to je téma v hlavním vysílacím
čase.
Jaký je život po konferenci? Podařilo se něco realizovat během
posledního půlroku?
V otázce cyklodopravy jsme se pustili do dvou oblastí. Pokusit se
o realizaci legislativních změn, které brání rozvoji cyklistiky a
nastartovat dlouhodobý proces osvěty mezi úředníky a politiky, že podporu
cyklistické dopravy není možné spojovat jen s výstavbou samostatných
cyklostezek. Do komplexní sítě cyklistické infrastruktury přece patří
i cyklistické pruhy na komunikacích, či zklidněné zóny. Síť by pak
měla zaručit bezpečný, pohodlný a rychlý pohyb po městě. Změnu je
nutné učinit i v takových cyklistických městech, jako jsou Pardubice či
Hradec Králové, o čemž jsem již hovořil. Vraťme se ale k tomu prvnímu
bodu, změna legislativy. Na konferenci bylo prezentováno 16 námětů, které se v této chvíli projednávají na
Ministerstvu dopravy (MD). Lépe řečeno – byla vytvořena pracovní skupina
při MD, která pracuje s danými náměty. Celkem proběhly již tři
schůzky, kdy všichni tuší, že pod vedením současného ministra dopravy se
dá asi hodně věcí prosadit. Prochází se paragraf po paragrafu, slovíčko
po slovíčku. Uvidíme ale, kolik změn se dostane do zákona. Některé
absurdity by se ale změnit 100% měly. Uvedu jen dva příklady. Cyklostezka
vede podél silnice a při jakémkoliv křížení s polní cestou, nebo jen
s odbočkou na pole je cyklostezka ukončena, aby hned vzápětí byla znovu
obnovena. Může se tak stát, že na 150 m úseku je 20 značek (konec,
začátek, konec, začátek atd.). Nebo jiný příklad; problémem všech
projektantů je převedení společné stezky pro pěší a cyklisty přes
pozemní komunikaci. Mají jen dvě možnosti – buď to udělat jako přechod
pro chodce, pak musí cyklista slézt z kola, nebo jako kombinovaný přechod a
přejezd v normové šířce 8 m.
Myslíte si, že Česká republika má co nabídnout cykloturistům
ze zahraničí?
Asi každý, kdo rekreačně jezdí na kole, ví, že naše republika má co
nabídnout. Jak se o tom ale dozví zahraniční cykloturista? Když jsme teď
realizovali mezinárodní konferenci na veletrhu Bike Brno, požádal jsem
jednotlivé kraje, aby mi zaslaly své propagační materiály a byl jsem
překvapen, kolik jich bylo. Jenže propagační materiály a mapy nám šly
vždy. Když jsem ovšem chtěl pro zahraniční účastníky připravit
přehled webových odkazů se zaměřením na cyklistiku, tak jejich zběžná
analýza odhalila velké nedostatky. To jen potvrdilo závěry z cyklokonference, že je třeba se zabývat
marketingem rekreační cyklistiky mnohem hlouběji, než jsme tak doposud
činili. I proto jsme na konferenci pozvali německé a rakouské hosty, aby
nám ukázali, jak se dělá marketing u nich.
To jsme tak špatní, že to nedokážeme podchytit?
To by asi bylo silné kafe, kdybych prohlásil, že jsme špatní. To rozhodně
ne. Vždyť jen v mnoha regionech už proces změny nastal a snaží se
vytvářet velmi zajímavé produkty. Ty je ale zapotřebí propojit do jednoho
silného národního produktu. A ten nám zatím chybí. Tak trochu to plyne
i z naší historie. V roce 1996 jsme vytvořili nad mapou teoretickou
základní páteřní síť cyklistických tras, podle které jsme začali
značit dálkové, regionální a místní cyklistické trasy v Česku. V té
době jsme proznačovali jakékoli cesty, ať už lépe nebo hůře průjezdné,
silnice II. a III. třídy. V dané době to byl pokrok, že tu vůbec máme
nějaké trasy. Ale cyklotrasa jako by se stala symbolem marketingu. Kdo má
více kilometrů cyklotras, ten dělá více pro rozvoj cykloturistiky. S tím
pak byly spojené mapy a propagační materiály. Zapomněli jsme, že
cyklotrasa je pouze nástrojem pro marketing. Konference byla o tom, že nám
měla otevřít oči v tom, že jsou různé typy cyklistů s různými
požadavky. Jinde pojedou rodiče s dětmi, jinam senioři, jinam terénní
cyklisté a jinou trasu si budou vybírat dálkoví cyklisté. Naším úkolem
je najít klíčové typy cyklistů a pro ně připravit produkt na míru.
Bohužel tyto informace často cyklotrasy neposkytovaly, a pokud ano, tak nebyly
vidět na první pohled.
Mluvil jste o zadání, které konference přinesla. Máte už
v ruce nějaké konkrétní výsledky?
Čtyři měsíce po konferenci se vykrystalizovaly dvě aktivity spojené
s propagací cyklistiky na národní úrovni. Za prvé jsme se dohodli
s Asociací turistických regionů, že v létě příštího roku bude podán
projekt na rekreační cyklistiku do Integrovaného operačního programu.
V tomto kontextu probíhá první analýza dat z regionů a proběhnou první
přípravné schůzky. Druhý úkol je spojen s definováním nové sítě
páteřních tras ČR, která by aktualizovala tu z roku 1996. V uplynulých
13 letech bylo postaveno více jak 1000 km nových cyklostezek a další se
plánují. Takové množství se musí odrazit i na kvalitě sítě
páteřních tras ČR. Stávající páteřní trasy byly proznačeny po
nejlepších možných komunikacích, ale při stavu před 13 lety. Jak se
budují nové cyklostezky, je potřeba páteřní trasy vést jiným způsobem.
Třeba cyklostezka Bečva, to je trasa, která je sice
regionálním produktem, ale ve svém regionu by se logicky měla stát
páteřní trasou.
To vypadá na komunikaci s několika stovkami osob z ministerstev,
krajů, turistických regionů, obcí a měst, ale i neziskových organizací.
To jste na všechno sám?
V současné době již mám pracovní tým, ve kterém jsou zastoupeni
odborníci jak na cyklodopravu, tak na cykloturistiku. Podklady k uvedené
problematice i chystané novinky si každý může najít na internetové
adrese www.cyklostrategie.cz, která se nyní strukturou
i obsahem postupně mění. Vzájemná výměna informací je velice
důležitá pro další vývoj a ukazuje se, že jednorázové cyklokonference
již nestačí. Proto také připravujeme newsletter s pozvánkami na akce,
informacemi o nově otevíraných stezkách a o novinkách v cyklodopravě a
cykloturistice vůbec, který rozesílám všem, kteří se zabývají podporou
cyklistiky. Každý, kdo by ho chtěl dostávat, mi o něj může napsat na jaroslav.marti[email protected]. Stará čísla jsou ke stažení
na už zmíněném serveru www.cyklostrategie.cz.
Vypadá to, že před vámi leží obrovský balík práce a
rozhodně velká očekávání lidí z mnoha stran. Nebojíte se toho trochu?
Pro mě není důležité, jestli jsem úspěšný. Klíčové je, abych zůstal
věrný myšlence, pro kterou pracuji. Život mě naučil nelpět na
vítězství. Vím, že jsem dostal velkou šanci. Už to je pro mě obrovská
výhra, můžu dělat svou práci a zároveň mě to naplňuje. To je moje
šance na tento život.
Text rozhovoru byl zveřejněný na oficiálním serveru Magistrátu hl. m. Prahy „Praha cyklistická“.