Na cestu do práce je nejrychlejší kolo a vlak
Dnes ráno se v Praze uskutečnil závod dopravních prostředků. Jízdní kolo bylo tak jako v loňských letech jedním z nejrychlejších způsobů, jak se dostat z předměstí do centra Prahy. Na startu se jako novinka objevilo skládací kolo.
Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Foto: České dráhy
Závod dopravních prostředků na ranní cestě do práce se uskutečnil
v rámci Evropského týdne mobility v Praze. Organizace se ujal ROPID, tedy
Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Na start v Radotíně
dorazilo sedm závodních týmů, které měly na cestě na pražský Anděl
použít různé druhy dopravy.
Trasa mezi Radotínem a Andělem umožňuje kombinovat
různé druhy dopravy. Z radotínského nádraží vyjíždějí směrem do
centra Prahy vlaky každých deset minut. Souběžně s kolejemi vede
rychlostní silnice Strakonická, po které pendlují příměstské autobusy a
samozřejmě automobily. Silnice Strakonická je však pravidelně paralyzována
dopravními zácpami – tentokrát díky náhodě (dopravní nehoda
u Lahovic) zůstala průjezdná. Nabídku doplňuje páteřní
cyklotrasa A1, která je dnes už z velké části postavena
jako samostatná cyklostezka, takže jezdci na kolech prakticky nepřijdou do
kontaktu s motorovou dopravou.
Závod odstartoval v 8:15 na parkovišti P+R v Radotíně, které se
nachází v těsném sousedství železniční zastávky. Šance všech
zúčastněných byly velmi vyrovnané, nikdo z dotázaných si netroufal
odhadnout předem výsledek závodu. Na cestovatele čekalo 10 km vlakem, resp.
11 km autobusem na Smíchovské nádraží. Zbývající 1,5 km mohli
účastníci urazit na kole, tramvají, metrem nebo pěšky. Přepravní časy
jsou velmi podobné, proto záleželo hlavně na štěstí při chytání
následných linek metra či tramvaje. A jak ukazují výsledky, na prvních
místech se výsledky rozhodovaly skutečně „o prsa“. Vítězem se nakonec
stal pražský radní Petr Štěpánek na svém kole.
Ve vlaku lze skládací kolo přepravovat jako běžné zavazadlo
1. |
kolo |
19 min. |
2. |
vlak + skládací kolo |
22 min. |
3. |
vlak + metro |
24 min. |
4. |
vlak + tram |
24 min. |
5. |
auto |
25 min. |
6. |
vlak + pěšky |
39 min. |
7. |
bus+ metro |
43 min. |
Co ukázaly výsledky
- Na vzdálenosti okolo 10 km bezkonkurenčně vítězí kolo. Důležité
je, že kolo vyhrálo ve srovnání s vlakem či MHD, a to na trase
s minimálními čekacími dobami.
- Jako velmi svižné a zároveň pohodlné je skládací kolo v kombinaci
s vlakem. Kolo se po složení vejde do limitů pro příruční balík a není
tedy nutné za něj platit.
- Cestování vlakem z pražských předměstí je poměrně bezpečné,
pokud jde o odhad času. Na rozdíl od něj zůstávají automobily a autobusy
často vězet v dopravních zácpách, které se během ranní špičky už
pravidelně tvoří na pražských výpadovkách. Na trase Radotín –
Smíchov jezdí velmi často moderní klimatizované soupravy City
Elephant.
- Umístit kolo do vlaku je stále poměrně komplikované. Příměstské
vlaky nabízejí nejčastěji zjednodušenou přepravu jízdních kol, kdy je
kolo opřené o vstupní dveře a je třeba u něho celou cestu stát a
hlídat jeho stabilitu. Navíc, poplatek za jízdní kolo ve vlaku je 25 Kč.
Obě tyto nevýhody odpadají u skládacího kola, které je možné uložit
pod sedačku nebo nahoru do prostoru pro zavazadla.
- Automobily a autobusy jsou sice pohodlné, ale časově poměrně
nespolehlivé dopravní prostředky. Během dnešního rána paradoxně
dopravní nehoda zlepšila průjezdnost, protože kolony stály až od Lahovic
směrem ven. Úzký trychtýř směrem do centra udržoval výpadovku dobře
průjezdnou. Jiný den by automobily vyšly ze srovnání pravděpodobně
ještě hůře.
- Při výběru mezi tramvají a metrem na vzdálenost jedné stanice metra
vychází časově úplně nastejno. Nižší rychlost tramvaje vyvažuje na
druhé straně nutnost sejít po schodišti do metra a opět absolvovat stejnou
cestu nahoru. Ve výsledku měli však cestující metrem a tramvají na trase
Smíchovské nádraží-Anděl naprosto stejný čas.
ROPID doporučuje vyzkoušet další příměstské vlaky na trasách:
- Uhříněves – Praha hl. n. – intervaly 15 minut
- Horní Počernice – Praha Masarykovo nádraží – intervaly 15–30
minut
- Praha-Klánovice – Praha Masarykovo nádraží – vlaky jezdí
každých 30 minut kvůli rekonstrukci na trati, dobrá alternativa k ucpané
Českobrodské ulici
redakce NaKole.cz, 21.09.2009