Další dvacetipalcovou skládačkou, který redakce NaKole.cz dostala k otestování, je Halfway Lite od značky Giant. Kolo zaujme už na první pohled svým konstrukčním řešením – přední i zadní kolo je totiž zavěšené na rámu jen z jedné strany...
Giant Halfway Lite je elegantní a na první pohled sportovní kolo. Díky uchycení rámu z jedné strany a úspoře materiálu dosáhli jeho konstruktéři velmi nízké hmotnosti. Ručička váhy v redakci ukázala 11 kg, což je nejméně ze všech dosud testovaných kol. Na jednostranné uchycení rámu reagovali ale jezdci také trochu nervózně : „Unese mě ten stroj?“ Oproti jiným strojům byla patrná nižší tuhost celé konstrukce. Celou váhu jezdce nese hliníkový rám Halfway AluxX asymetricky, a tak dochází k zřetelnému prohýbání směrem k jedné straně. Na funkci při běžné jízdě tato vlastnost nicméně nemá vážný vliv.
Foto: Květoslav Syrový
Kolo je vybavené sedmistupňovou přehazovačkou Shimano
RD2200, ovládanou Grip Shiftem a kazetou Sunrace s rozsahem
13–28 zubů. Na rovině lze dosáhnout rychlosti až 30 km, pro komfortní
jízdu je vhodnější rychlost 20 km/h. V porovnání s běžným
trekkingovým kolem, ale i se srovatelnými modely skládaček, je Giant
Halfway Lite na rovině poněkud
pomalejší.
Kolo reaguje dobře a řazení je rychlé a
přesné. Ovládání je přirozené a řídítka
jsou velmi příjemná do ruky. V zimě oceníte také gumový potah na
brzdových pákách, který chrání prsty před sklouznutím.
Ideálním povrchem pro Halfway Lite je asfaltová
silnice, lehčí jezdci se mohou vypravit bez obav i do terénu. Není
to až tak otázka úzkých plášťů – ty podrží i na polní nebo lesní
cestě. Těžší z našich jezdců měli ale potíže s velkým pružením
rámu. Místy docházelo až ke tření ráfků o brzdové špalky. Kolo je
pocitově velmi měkké, což může vyvolávat pocit nejistoty
při jízdě. Halfway Lite je jednoduše kolo určené převážně pro
silnici.
Jako jedna z mála vyhovuje tato skládačka také
jezdcům s vyšší postavou. Přes šedesát centimetrů
dlouhá sedlovka umožnila pohodlnou jízdu i nejvyššímu z našich jezdců
a jeho 187 cm. Kolo se vyrábí v jedné velikosti. Nastavení pro
různě velké jezdce podporuje i představec, který lze vertikálně
posouvat a měnit tak jeho výšku. Pohodu při jízdě lze doladit sklonem
řídítek „vlašťovek“.
Praha, která se stala kulisou pro vyzkoušení všech skládacích kol,
nabízí dostatek vhodných kopců pro důkladné otestování.
Stoupání zvládá Giant Halfway Lite vcelku
slušně a kompenzuje tak pomalejší jízdu po rovině. Kolo
vytáhlo jezdce Davídkovou ulicí na pražský Prosek, extrémní zkouškou
se potom stalo stoupání na Letnou se sklonem 21%. Tady, podobně jako
u ostatních strojů (s výjimkou elektrokol), bylo nutné z kola
sesednout.
Slabinou Giant Halfway Lite jsou jednoznačně
brzdy. Kvůli jednostrannému uchycení rámu nebylo možné
použít klasické V-brzdy, ale ani kotoučové brzdy. Konstruktéři proto
zvolili U-brzdy, které jsou k vidění na BMX kolech nebo
starších MTB modelech. Jak ukazuje fotografie,
tvoří ramena brzdy velkou páku, která se pohybuje po kovové destičce.
Zejména při jízdě ve sněhu měly brzdy pomalou odezvu a
brzdná dráha byla poměrně dlouhá. Pokud
kolo nemá blatníky, hrozí také zadření způsobené nastříkanými
nečistotami ze silnice.
Kolo je vybavené systémem skládání, které vykazuje některé originální prvky, nicméně postup při skládání je velmi podobný ostatním testovaným kolům. Celá procedura trvá okolo 20 vteřin, jak ukazuje naše video:
Díky chybějícímu rámu na levé straně nevadí kolu při skládání
vidlice, a tak lze přiložit obě kola na sebe. Složené
kolo se vejde do kufru automobilu, stejně jako pod pracovní stůl.
Představec se ohýbá trochu výš, a proto je složený balík poněkud
vyšší – po složení jsme naměřili 71 x 82 x 32 cm. Kolo ve
složeném stavu se tedy nevejde do prostoru pro zavazadla ve vlaku. Vzhledem
k štíhlosti balíčku ale půjde zastrčit pod sedačku nebo vklínit do
jiného „hluchého“ prostoru.
Při cestování v MHD trochu vadí i absence zajištění
balíku, který se tak má tendenci rozkládat. Tato výtka se týká
jenom složení kol k sobě, představec drží pomocí plastového
úchytu. Pro uložení balíku je tak nejvhodnější poloha „na boku“.
Ve vzpřímené poloze lze kromě základních opěrných bodů pláště
kol – sedlovka zajistit složený balík také otevřeným stojánkem.
Součástí standardního vybavení je
stojánek, který ocení u tohoto kola všichni
uživatelé.
Pro běžný městský provoz je důležitá ochrana jezdce před nečistotami.
Testovanému modelu blatníky chyběly, a tak se únorový
rozbředlý sníh často dostal, kam neměl. Vzhledem k netypické konstrukci
nejde na kolo namontovat běžně dostupné blatníky. Značka Giant má
nicméně ve své nabídce model Giant Halfway, který obsahuje kompletní
vybavení pro městský provoz, včetně blatníků a nosiče. V České
republice se také dají blatníky objednat zvlášť, jejich upevnění je
navázáno na nosič, jak ukazuje obrázek. Pro předpisové vybavení bychom Giant Halway
Lite ještě doporučili instalaci přední a zadní odrazky a
také odrazek ve výpletu. I když zákon umožňuje nahradit
je odrazkami na oblečení a obuvi, ne vždy je městský jezdec takto
vybavený.
Foto: Květoslav Syrový
Giant Halfway Lite je designově velmi zajímavé kolo,
určené pro jízdu v městském provozu a na kratší výlety převážně po
silnici. Pokud jezdíte na kole do práce na vzdálenost okolo
5 km nebo si chcete občas nenáročně rekreačně
zajezdit, může být pro vás tento model dobrou volbou.
Při jízdě za špatného počasí a za šera je vhodné pořídit model
s blatníky a nosičem a případně jej doplnit osvětlením.
Ženy ocení jeho nízkou váhu, manipulaci snadno zvládnou
i ty méně fyzicky zdatné. Kolo je vhodné pro převážení
MHD, bez problému se také vejde do kufru auta. Při
častém přenášení může vadit jen nesoudržnost balíku,
který má tendenci se rozkládat. V tom případě se ujistěte, že s sebou
vždy máte gumicuk nebo provázek na dodatečné zajištění balíku.
Hmotnost: | 11 kg |
Vidlice: | Suntour NXC-D LO, 63 mm |
Hlavové složení: | Ritchey Logic Zero |
Představec: | Ritchey |
Řídítka: | Ritchey |
Sedlovka: | Ritchey |
Řazení (počet převodů): | 7 rychlostí, Shimano RD2200 |
Přední tác: | 48 zubů |
Pastorky: | 13–28 zubů |
Rám: | Halfway AluxX |
Brzdy: | U-breaks Alhonga |
Rozměry po složení: | 71×82×32 cm |
Velikost kol: | 20" |
Cena: | 10 999 Kč |
Cena zahrnuje: | stojánek |
Prodejce: | Progress Cycle |
Další info: | www.giant-bicycles.cz |
Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.