reklama

Velký test skládacích kol (3.) – ekolo.cz Barack

Další dvacetipalcovou skládačkou, kterou jsme dostali možnost vyzkoušet, bylo elektrokolo Barack z dílny ekolo.cz. Jde o zbrusu nový model, který je na trhu od začátku roku 2009. Výrobce charakterizuje Barack jako „lehké elektrokolo pro mladé“. Posuďte sami...

ekolo.cz Barack
ekolo.cz Barack
Foto: Květoslav Syrový

Elektrokola jsou obecně těžší, robustnější kola, určená pro nesportovce, městské jezdce a lidi s pohybovými problémy. Vyšší váha jde na vrub elektrické baterie a návazné elektronice. Pomocný motorek, který umožňuje jet stabilní rychlostí 25 km/h a zvládnout prakticky libovolný kopec, bohatě vyváží nevýhodu vyšší váhy.
Název Barack nedostalo toto ekolo náhodou – při hledání vhodného jména se jeho tvůrci inspirovali americkým prezidentem Barackem Obamou, který se profiluje svým ekologickým cítěním a od svého zvolení podniká kroky pro zlepšení a ochranu světového klimatu. S elektrokolem Barack spojuje nejvlivnějšího muže naší planety také tmavá barva.

Trochu jsme měli potíže zařadit Barack do nějaké kategorie. Relativně nízkou vahou ve své kategorii, hladkými plášti a živostí se řadí mezi sportovní skládačky. Na druhou stranu, široké pohodlné sedlo, přídavný elektromotor a kompletní výbava ho předurčuje k použití jako komfortní městské kolo. Odpružení přední vidlice a širší pláště zase naznačují, že kolo zvládne nejenom hladký asfalt, ale poradí si i v terénu nebo na kočičích hlavách. Nakonec jsme se smířili s tím, že Barack je prostě sám sebou. Jak se ukázalo, zvládl všechny situace (s výtkou, která se týkala špatného počasí).

Kolo v terénu

Stejně jako ostatní skládací kola, také kolo Barack naši testeři používali především v pražském městském provozu, doplňkově ho vzali na projížďku také na singletrack. V období vyjížděk převažoval sníh a namrzlý povrch, takže jezdci se trochu obávali hladkých plášťů kola. Chování na sněhu bylo příjemným překvapením, kolo dobře sedělo i na umrzlé přírodní stezce. Pláště jsou sice hladké, ale poměrně široké a navíc dobře „vyladěná“ optimálním nahuštěním. Nejlepší výsledky podával ale Barack na asfaltu nebo dlažbě. Díky odpružení nepředstavovaly velký problém ani kočičí hlavy a širší pláště zase umožňovaly bez obav přejíždět tramvajové koleje.

JÍZDA S ELEKTROMOTOREM A BEZ NĚJ

Ekolo.cz Barack, stejně jako většina ostatních elektrokol, nabízí pro jízdu tři rozdílné režimy:

  • Jízda výhradně na elektropohon, kdy kolo v podstatě funguje jako moped. Jediným omezením je maximální rychlost jízdy 25 km/h.
  • Jízda bez pomoci motoru.
  • Posledním režimem je Pedal Assist System (P.A.S), kdy jezdec šlape a elektromotor mu „pomáhá“ udržovat konstatní rychlost. Barrack je vybavený systémem P.A.S. 1:1, který vyhodnocuje rychlost šlapání a rychlost kola a na základě toho se automaticky přizpůsobuje výkon motoru.


Foto: Květoslav Syrový

Naši jezdci hodnotili poslední dva jmenované režimy – bez pomoci motoru a v režimu P.A.S. S pomocí motoru se kolo chovalo skutečně velmi lehce s bezkonkurenčním zrychlením. Elektropohon je patrný při nižších rychlostech, především při rozjíždění, a samozřejmě také při jízdě do kopce. Během prvních několika šlápnutí (např. při najetí do křižovatky) reaguje elektromotor téměř okamžitě, takže kolo „vystřelí“ kupředu. Při jízdě po rovině v rychlostech kolem 20 km/h a více je už efekt přídavného motoru téměř nezřetelný. Kolo je konstrukčně nastaveno tak, aby nepřesáhlo zákonem daných 25 km/h. Při vyšších rychlostech se vypne elektromotor a kolo není vybaveno silnými převody (přední tác má 44 zubů, nejmenší zadní pastorek 14 zubů). V soutěži s klasickou skládačkou tak Barack zůstával druhý na rovině a při jízdě z kopce, svoji sílu ale o to více předvedl v kopcích, kde neměl konkurenci.

Stoupání do kopce se ukázalo být hlavní předností testovaného kola. V režimu P.A.S. umožňoval zvládat svahy s vyšší rychlostí a navíc s minimální námahou. Naši testovací jezdci vyzkoušeli nejrůznější pražské kopce. Zřejmě nejobtížnější z nich bylo stoupání na pražskou Letnou (sklon 21%) a výsledný verdikt zní: „kolo zvládne všechno, dokud se jezdec nepřevrátí na krovky“.
Pro správný výkon je ovšem nutné mít na paměti, aby baterka byla dobitá. Elektromotor pracuje v nezměněném výkonu, dokud v baterii nezůstane zbytkových 2–3 % energie. Elektronický systém, který baterii chrání, ji následně odpojí. Pokud se tak stane, je stále možné zbývající úsek cesty odšlapat vlastní silou. Celkově je to ale spíše nouzové řešení, kvůli vyšší váze v porovnání s klasickým kolem je to o něco obtížnější. Nejlepším řešením je hned po dojetí automaticky baterii dobít, její životnost to údajně nezkrátí.
Přepínání mezi režimy moped – P.A.S. zajišťuje červené tlačítko v dosahu levého palce. Tady světelná indikace chybí a jezdec si tak musí pamatovat, v jakém jede režimu. Obzvlášť důležité je to při najíždění do křižovatek nebo při zatáčení na kluzkém povrchu. V režimu P.A.S. se kolo chová jinak než klasické, především je to patrné při prudkém zrychlení během rozjíždění. Víc než kde jinde tady platí, že s kolem je třeba se sžít a umět odhadnout, jak bude reagovat.

Pohoda při jízdě


Foto: NaKole.cz

Celková geometrie kolo předurčuje spíše pro pohodové „vezení se“ než pro sportovní výkon. Vzpřímené jízdě je přizpůsobeno také široké a pohodlné sedlo. Jízda je příjemná pro jezdce zhruba do 180 cm, pro vyšší osoby je sedlovka příliš krátká.
Kolo je velmi dobře ovladatelné a reaguje citlivě na podněty jezdce. Jeho chování může být hůře předvídatelné při rozjíždění v režimu asistovaného šlapání (P.A.S.), speciálně pro jezdce uvyklé na klasické jízdní kolo. V potenciálně nebezpečných situacích (zatáčení na kluzkém povrchu, najíždění do křižovatek) je proto vhodnější P.A.S. vypínat, aby nedošlo ke smyku nebo tlaku na nežádoucí přímou jízdu.
Z hlediska geometrie je Barack plnokrevným městským kolem pro pohodlnou jízdu v civilním oblečení, s odlehčenou konstrukcí (vzhledem k městským kolům či elektrokolům) a výborným ovládáním.

Řazení a brzdy

Šestirychlostní řazení používá systém páčka/tlačítko. Samotné řazení funguje výborně a lehce. Problém může způsobit umístění řadicí páčky, která se otáčí v dlouhém oblouku a koliduje s ovládáním plynu. Někdy je tak nutné při řazení pustit se rukou řídítek. Při správném používání přídavného pohonu však nejsou převody prakticky potřeba (lze se rozjet i na nejtěžší převod), a tak se výtka k ergonomii týká pouze šlapání bez pomoci motoru.
Brzdy byly vhodně zvolené s ohledem na váhu kola i dynamiku jízdy. Zatímco vpředu je umístěná klasická V-brzda, zadní náboj obsahuje brzdu bubnovou. Jezdci se tak cítili bezpečně i v obtížných situacích, například při jízdě po mokré dlažbě z prudkého kopce. Mimochodem, při jízdě v režimu P.A.S. (tedy s přídavným pohonem) se motor po stisknutí brzdy okamžitě vypne.

Jízda v blátě, dešti a ve tmě

Pochvalu si Barack zaslouží za svoji viditelnost v šeru nebo ve tmě. Součástí jeho standardní výbavy jsou LED krytky na ventilky, které se aktivují tlakem po roztočení kola. Ve tmě jsou nepřehlédnutelné a díky malému poloměru kol a šířce pneumatik přitom neoslňují samotného jezdce.

LED krytky na ventilky se aktivují tlakem a jsou ve tmě velmi dobře vidět i na velkou vzdálenost.
LED krytky na ventilky se aktivují tlakem a jsou ve tmě velmi dobře vidět i na velkou vzdálenost. Foto: NaKole.cz

Užitečné jsou také odrazky ve výpletu, reflexní proužky na pláštích kol a zadní vidlici. Testované kolo mělo ještě nainstalovaná světla, která však nejsou součástí základní výbavy.
Důležitou součástí městského kola je zvonek, který zajišťuje akustickou „viditelnost“ cyklisty na smíšených stezkách. Elektrický zvonek, který byl namontovaný na testovaném modelu, vydává silné „jedovaté“ vysoké tóny, které jsou nepřeslechnutelné i v uzavřeném automobilu (poslechněte si zde). Jeho použití je možná oprávněné v běžném provozu na silnici, na stezce pro pěší a cyklisty, nebo dokonce na chodníku může ale zbytečně chodce vyděsit.
Zatímco z hlediska viditelnosti (i té akustické) dostalo kolo pochvalu, zvolené blatníky byly hodnoceny jako naprosto nedostatečné. Při vlhku nebo dokonce dešti odstřikovaly nečistoty až do vlasů a také baterie nezůstala ušetřená mokré spršky. Nabízí se úvaha, zda by takto komfortně vybavené kolo do města nezasloužilo „městské“ blatníky se zástěrkami, které by chránily jezdce i samotný stroj.

Po složení

Jak se ukázalo, Barack se svým použitím i vlastnostmi velmi liší od klasických skládaček, které dávají důraz na rychlé složení a snadnou manipulaci, klasicky v kombinaci: jízda na kole – veřejná doprava (bike on board) – jízda na kole.
Elektromotor motivuje k překonání celé trasy na kole, bez nutnosti „přibližovat se“ hromadnou dopravou nebo překonávat s ní nepříjemná převýšení. Proto u tohoto modelu ani nečekáme rychlé a snadné složení. Mechanismus skládání je robustní a odpovídá celkové konstrukci i váze kola. Na svoji kategorii je tak skládání překvapivě rychlé – měření ukázalo celkové složení za 30 sekund.
Kvůli relativně vyšší váze (v porovnání s ostatními testovanými skládačkami) se s elektrokolem také hůře manipuluje. Manipulaci ztěžuje i nevýhodné umístění úchopové trubky. Kolo ve složeném stavuse dá naštěstí vézt na zadním kole. Složení tedy přichází v úvahu hlavně při uskladnění kola a jeho převoz automobilem nebo jiným dopravním prostředkem bez častých přestupů na delší vzdálenosti. V každém případě bychom na kole uvítali nějaké zajištění, aby balík byl kompaktní a nechal se snadněji přenášet.

Výsledné hodnocení


Foto: Jakub Ditrich

Elektrokolo Barack je kolo pro dopravu ve městě i pro rekreační nenáročnou cykloturistiku. Sympatické je, že díky elektropohonu na něm mohou jezdit i senioři nebo lidé s pohybovými problémy, kteří nemohou používat klasické kolo. Omezením není ani vyšší váha uživatele, kolo je robustní a jeho nosnost je 110 kg. Elektrokolo se může stát atraktivním doplňkem a částečně nahradit i auto. Jediným omezením je výška jezdce do 180 cm, kterou limituje maximální možný výsuv sedlovky.
Skládatelnost elektrokola lze využít pro snadné uložení doma nebo na chatě, při přepravě autem nebo jiným dopravním prostředkem na delší vzdálenosti. Cesty do 15 km, které by vyžadovaly časté skládání a přenášení kola, si mnohem lépe vychutnáte ze sedla Baracka. Obzvlášť vhodný je Barack do kopcovitého terénu, který díky němu zvládne každý.
Největší výtku si zasloužily blatníky, které dostatečně nechrání cyklistu ani samotné kolo. Výměna blatníků je z hlediska konstrukce kola jen kosmetickou úpravou, která ale podstatným způsobem zlepší pohodu při jízdě. Obdobnou drobností, která uživateli městského kola pomůže, je montáž nosiče.

Při použití kvalitních blatníků se kolo stane dobrou volbou i pro jezdce ve společenském oblečení. Díky elektromotoru se jezdec nezpotí a může tak na kolo usednout i v obleku nebo kostýmku.

  • Kolo při jízdě „sedí“ i na obtížném povrchu (sníh, led, dlažba)

  • Pomocný elektromotor při jízdě do kopce zvládne téměř libovolné stoupán

  • Vhodné i pro osoby, které nemohou používat kolo (senioři, lidé se zhoršenou pohyblivostí)

  • Výkonné brzd

  • Doplňky pro lepší viditelnost kola za tmy a v šeru

  • Nefunkční blatníky

  • Krátká sedlovka

  • Špatná ergonomie řazení – někdy je třeba pustit se při řazení rukou

  • Vyšší váha, obtížná manipulace ve složeném stavu

Technická specifikace

Hmotnost: 23,4 kg
Řazení (počet převodů): 6 rychlostí, Shimano RD-TX51
Baterie: LiPol 360WH (36V / 10Ah)
Přední tác: 44 zubů
Pastorky: 14–28 zubů
Rozměry po složení: 91×76×47 cm
Velikost kol: 20"
Max. nosnost: 110 kg
Cena: 22 900 Kč
Cena zahrnuje: odrazky, blatníky, mechanický zvonek, stojánek s pojistkou, modré LED krytky na ventilek
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): světla, akustický zvonek 92dB

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

ekolo.cz Barack Pro nastartování stačí otočit klíčkem v baterii... ...a už se rozsvítí kontrolky na řídítkách kola. Ukazují, do jaké míry je baterie nabitá. Stav nabití lze zkontrolovat i stisknutím tlačítka přímo na baterii. Tlačítko na řídítkách umožní během jízdy přepnout mezi režimy P.A.S. (šlapání s přídavným pohonem) a jízdou výhradně na elektropohon. Červená krabička je elektrický zvonek. Odstranění baterie je snadné, jen je třeba před tím vytáhnout také sedlovku. Široké pláště podporují jízdu po kočičích hlavách i v terénu. Barack má také odpružené přední kolo. Se 44 zuby na předním kole se jen velmi obtížně překračuje maximální povolená rychlost pro elektrokola, která je podle zákona 25 km/h. Šestirychlostní řazení používá systém páčka-tlačítko. ekolo.cz Barack je vybaven předními V-brzdami... ...a zadními bubnovými brzdami. LED krytky na ventilky se v šeru nebo ve tmě postarají o to, že kolo nikdo nepřehlédne. Takto vypadalo kolo po jízdě v dešti. Pro městské cyklisty rozhodně doporučujeme vyměnit blatníky. Všechny klouby jsou velmi bytelné. Ať už se jedná o ohýbání představce... ...nebo kloub na rámu kola, pojistky jsou důkladné a bezpečné. ekolo.cz Barack po složení.
redakce NaKole.cz, 29.04.2009
Blogy

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 283. včera v 23:12
Jaké to bylo ??? včera v 22:00
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 včera v 19:48
NEcyklo Ukrajina 49 včera v 19:42
Cestování na kole Rukavice na kolo včera v 18:24
NEcyklo Solární energie včera v 13:40
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. 25.12.2024
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 25.12.2024
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

175 cyklistů (3 přihlášení)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024