S jakými novinkami přichází značka Giant pro rok 2009?
Historie značky je více než třicet let dlouhá a během této doby se stal z Giantu skutečný obr, jehož výrobních kapacit využívá řada dalších firem. Výrobní linky tu ale nejsou tím nejdůležitějším, zásadní roli tu hrají týmy designérů a inženýrů. Zatímco menší manufaktury musí spoléhat na polotovary jiných, nebo dokonce kupovat celé rámy, Giant využívá vlastních vývojářských pracovišť. Vše od základní karbonové pleteniny až po finální rám vzniká tedy pod dokonalou kontrolou. Také u hliníkových rámů jsou užívány vlastní na zakázku vyrobené slitiny a jedinečné způsoby profilace trubek a rámů. Kdo si ale myslí, že za koly stojí skupinka šílených vědců, zle se mýlí – při příležitosti představení novinek 2009 na španělské Mallorce dokázali američtí inženýři všem přítomným, že jsou nejen vynikajícími mistry svého oboru, ale především nadšenými cyklisty. A to je onou nepostradatelnou podmínkou úspěchu.
Pro sezonu 2009 zaměřil Giant svou pozornost hlavně na inovace silničních kol. V této oblasti patří k tradičním tahounům – jistě máte v živé paměti žluté stroje neobvyklých aerodynamických tvarů, které od roku 1998 vozily Laurenta Jalaberta a další profesionály stáje ONCE. Těmito koly zahájila značka slopingovou revoluci, proti níž nic nezmohla ani nevole konzervativní Mezinárodní cyklistické unie. Dalším konstruktérským přínosem byla například plochá aerodynamická sedlovka a inovativní přístup ke karbonu při tvorbě rámu TCR Composite v roce 2002. Letopočet 2009 tvoří další významný milník – dosavadní silniční řada byla kompletně přebudována, Giant uvedl sedm zcela nových rámů.
PRO KAŽDÉHO NĚCO
Typickou vlastností celé nabídky Giantu je ucelenost a v souladu s touto zvyklostí je také záběr jeho nové silniční řady ojedinělý – čítá i takové rarity, jakými jsou dámské speciály na časovku a triatlon. Ale pojďme se podívat na ty nejočekávanější novinky. Na pomyslném vrcholu nabídky stojí klenot TCR Advanced SL vyvinutý ve spolupráci s profesionálními závodníky. Konický sloupek vidlice, mohutná spodní rámová trubka, integrované středové složení, asymetrické provedení zadní stavby, integrovaná sedlová trubka napojená ojedinělou technologií Fusion – to vše dělá z kola unikát, vynikajícím způsobem kombinující tuhost v záběru a vertikální pružnost. TCR Advanced SL již prošel řadou testů – jak těmi závodními, Tour de France nevyjímaje, tak i redakcemi odborných časopisů, a odevšad je slyšet jenom chválu. Stejnou závodní geometrii jako tento model má i kolo s rámem vyrobeným technologií Alliance – část horní rámové a sedlové trubky a vzpěry zadní vidlice jsou z karbonu, ale spodní část kola je tvořena hliníkovými trubkami. Lze tak skombinovat výhodné vlastnosti obou materiálů, a přitom snížit cenu.
Vedle závodních strojů TCR byla představena také kola pro hobby závodníky a příležitostné jezdce. Giant je přesvědčen, že i oni si zaslouží špičkové technologie přinášející neopakovatelný zážitek z jízdy. Kola řady Defy tedy žádným způsobem neošidil, pouze upravil jejich geometrii s cílem umožnit pohodlnější posed a jistější ovládání. Opět můžeme volit mezi různými verzemi rámů – Defy Advanced (karbonová konstrukce), a Defy (hliníkové rámy ze slitiny AluxX).
Třetí ucelenou řadou jsou dámská kola Avail, která
odpovídají charakteristickým potřebám ženské cyklistiky. Giant tyto
potřeby shrnuje do pěti bodů – osobitý design, úprava rozsahu
velikostí, specifická geometrie, nejmodernější konstrukční postupy a
volba dámských komponentů – doplňků. I ženy mohou volit mezi rámem
karbonovým,a nejdostupnější hliníkovou verzí. Vedle dámských kol
v nabídce nechybí ani speciály pro časovku a cyklokros.
TERÉNNÍ NÁČINÍ
Ačkoli Giant tvrdí, že veškeré své síly letos napnul k nové silniční produkci, najdeme novinky i v oddílu horských kol. Zde došlo k přeuspořádání jednotlivých modelových řad. Úlohu celoodpruženého top modelu pro XC zastává nadále karbonový full Anthem Advanced s 90 mm zdvihu. U hliníkové verze rámu byl však navýšen zdvih na 100 mm (s tím souvisí i změna polohy tlumiče) a tento model pod označením Anthem X vytlačil z nabídky kola řady Trance. Přestože se zvýšila hodnota zdvihu, jde o nejlehčí hliníkový celoodpružený rám, který Giant až dosud vyrobil.
Dalším stupínkem je 130mm trail bike Trance X. Úlohu all mountain stroje
zastává osvědčený Reign a Reign X, pro sjezdaře zůstává
jednoznačnou volbou Glory DH. Svého fulla si u Giantu vybere
též něžnější pohlaví – pro sportovně zaměřené cyklistky je na
českém trhu k dispozici dámská varianta Anthemu X, pro ty
odvážnější, které se chtějí popasovat s náročnějším terénem, jsou
připravena 127mm kola Cypher.
Jednotící prvek celé plně odpružené nabídky tvoří systém
pérování Maestro. Ať už jde o 90mm nebo 224mm provedení, princip
zůstává stejný – jde o čtyřčepový závěs s virtuálním bodem
otáčení. Ten zachovává vysokou efektivitu šlapání (brání zbytečnému
pohupování), umožňuje pohltit drobné vibrace i velké rázy a zůstává
plně aktivní i při brzdění, čímž řeší odvěký oříšek všech
konstruktérů.
Pevná horská
kola se závodními ambicemi jsou u Giantu pojmenována zkratkou XTC a obdobně jako u silniční řady
označuje následující slovo technologii výroby rámu –
Advanced, Alliance a AluxX.
Ať už zvolíte jakýkoli rám, vždy jde o špičkové kolo, jehož
charakteristiky jsou do značné míry podřízeny rychlosti. Pohodovou jízdu
si můžete užít spíše na sportovních kolech Terrago,
Rainer, Yukon, Rincon,
Boulder či Rock. Model Yukon je dostupný
také v celoodpružené verzi FX, která i přes velmi příznivou cenu
poskytuje všechny výhody funkčního systému.
RIDE LIFE
Nové motto Giantu má vyjadřovat význam cyklistiky pro život jednotlivce i společnosti. Kola, která značka produkuje, nemají za úkol pouze uvolňovat adrenalin a bojovat o vteřiny, značnou část produkce tvoří krosová kola, městské biky, kola pro děti a Giant je dokonce jedním z předních propagátorů hybridního pohonu, tedy elektrokol. Budete-li hledat konkrétní kategorie, vězte, že osmičku krosových kol naleznete pod označením X-Sport, elektrokolo nese název Twist Sport CS Lite a do stejné kategorie patří i praktická městská skládačka Halfway Lite. Pro mladé cyklisty je připravena desítka kol – od 24" kopií dospělých modelů XTC či STP až po 12" kola vybavená balančními kolečky.