reklama

Praha dostala na vysvědčení čtyřku, radní si pro něj nepřišel

Dnes zveřejnilo občanské sdružení Auto*Mat vysvědčení pro pražský magistrát. Dokument hodnotí pokroky při plnění výzvy „Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům“. Ačkoli známky pro městské politiky nebyly příliš lichotivé, výzva způsobila v jistém smyslu revoluci.

Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Foto: NaKole.cz

Na podzim 2007 zveřejnila iniciativa Auto*Mat výzvu 5 bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. Výzva obsahovala pět konkrétních požadavků určených hlavnímu městu a žádala jejich splnění během jednoho roku. Výzvu podpořilo do dnešního dne 3 300 lidí.

Vysvědčení slovně hodnotí splnění jednotlivých bodů a detailně je vysvětluje. I když město úplně v hodnocení nepropadlo, celková známka je jen „prospěl“, tedy za čtyři.

„Naším prvním pocitem je spokojenost. V centru vznikly historicky první cyklistické pruhy a to hned na několika místech – na Štefánikově mostě, v Pobřežní, Chotkově a Vršovické ulici. Byla založena pracovní skupina pro pěší dopravu a městská rada rozhodla o přípravě koncepce,“ říká Tereza Vohryzková ze sdružení Auto*Mat.

Právě veřejná, pěší a cyklistická doprava je dnes světovým trendem, který řeší hned několik problémů současně. „Lidé se ve městě pohybují zpravidla na krátké vzdálenosti, které mohou urazit i jinak, než autem,“ vysvětluje její kolega Michal Křivohlávek. „Pokud lidé chodí pěšky a jezdí na kole, vyhrávají všichni. Ve městě se sníží znečištění ovzduší a hluková zátěž, lidé jsou zdravější a méně nemocní. Navíc ožívají ulice a veřejný prostor, rozkvétá i podnikání,“ říká Křivohlávek.

V Praze ale stále přetrvává nedostatek politické vůle k zásadním krokům. „Dobře je to vidět například na již zmiňovaném Štefánikově mostě. Pruhy pro cyklisty jsou ukončeny před rušnými křižovatkami a neobsahují ani předsazené prostory pro kola,“ vysvětluje Křivohlávek. Polovičaté řešení, které sami cyklisté často kritizují, vychází z potřeby zachovat kapacitu křižovatek pro automobily. Právě křižovatky jsou přitom pro cyklisty nejrizikovější­mi místy.

Druhým přetrvávajícím problémem je neexistence koncepce cyklistické dopravy, která by byla závazná. „Mnoho cyklistických řešení prosadila svépomocná skupina cyklistů, kteří volají do kanceláří, prosazují svoje požadavky a hledají další spřízněné cyklisty,“ říká k tomu Křivohlávek. „Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou,“ dodal.

Radní Radovan Steiner, který měl jako zástupce pražského magistrátu původně vysvědčení přebrat, se nakonec na schůzku nedostavil. Těsně před plánovaným setkáním s novináři svoji účast zrušil a prostřednictvím své asistentky se omluvil.

Iniciativa Auto*Mat slibuje, že bude trvat na požadavcích výzvy, které město dosud nesplnilo. U příležitosti Evropského týdne mobility navíc zveřejní další nové body pro Prahu na školní rok 2008/2009.

Co se povedlo?

  • Magistrát začal zpracovávat Zásady pěší dopravy a založil pracovní skupinu pro tuto činnost.
  • Byl aktualizován plán na postupné zřizování páteřních a hlavních cyklotras.
  • Magistrát zřídil nové prostory pro cyklisty v křižovatkách (např. v Pobřežní ulici v Karlíně, Voctářově v Libni a v Otakarově ulici v Nuslích).
  • V centru Prahy vznikly historicky první cyklopruhy – na Štefánikově mostě a v Pobřežní ulici.

Co se nepovedlo?

  • Chybí koncepce cyklistické dopravy.
  • Pro cyklisty nebyla zprůjezdněna ani jedna z požadovaných jednosměrek. Magistrát sice příslušné povolení vydal, ale nejednal s městskými částmi o jeho naplnění.
  • Nevznikla představená stání pro cyklisty na žádné z pěti požadovaných frekventovaých křižovatek.
  • Magistrát zřejmě nehodlá řešit optimalizace zelené pro chodce na požadovaných křižovatkách, protože by si to vyžádalo zkrácení zelené pro automobily.
  • Cyklistických pruhů v centru je vzhledem k počtu rekonstrukcí žalostně málo. Magistrát i projektanti na ně stále zapomínají.

Další odkazy:

Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům – kompletní text
 – Podrobné vyhodnocení naplnění Pěti bodů pro Prahu
 – Vysvědčení pro pražského radního Radovana Steinera
 – Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat

redakce NaKole.cz, 19.09.2008
Blogy

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

 ()
V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy. I letos je konec září ve znamení několikadenní dovolené v sedle kola. Ač před pár dny vydatně pršelo a řadu míst Česka postihly povodně, následující týden slibuje být suchý a relativně…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. před 8 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 283. před 10 minutami
Oblečení a outdoor Oblečení na kolo dnes v 17:52
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 17:31
Cestovní a městská kola Favorit Brigitte rok výroby 1996. dnes v 16:50
Ostatní – cyklo Nájezdy 2024 dnes v 10:29
NEcyklo Ukrajina 49 dnes v 10:13
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

716 cyklistů (17 přihlášených)

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024