Londýn v posledních několika letech změnil svou tvář a stal se městem přívětivým k cyklistům. Diana Maroufová (mezi Nakoláky známá pod přezdívkou Arabice) tu strávila tři měsíce a nedávno nám poslala fotopohled z města nad Temží.
Před několika měsíci jsme s Dianou zveřejnili rozhovor o tom, jak se jezdí na kole neslyšícím. Tehdy jsme ještě netušili, že se vypraví na vlastní pěst do Londýna. Ještě před svým příjezdem nám poslala malý obrázek poskládaný z postřehů, jak se jezdí v Londýně.
Celé město je protkané sítí cyklistických pruhů:
Běžnou součástí jsou i předsunuté prostory pro cyklisty na světelných křižovatkách. Umožňují bezpečné odbočování cyklistů, omezují kolize při rozjezdu a navádějí cyklisty do prostoru, který není tak zamořen výfukovými plyny:
Londýn má svoji cyklozáchranku – Cycle Response Unit:
Ukázkový příklad Bike&Ride – lidé přijedou k metru, zaparkují kolo a pokračují dále metrem do práce:
Nejčastěji jsou k vidění bytelné zámky „účka“. Na některých místech lidé parkují zřejmě pravidelně, proto nechávají bytelné a těžké zámky na místě, aby je nemuseli stále převážet:
Častou pojistkou proti odcizení kola je vytažené sedlo a odmontované přední kolo:
Parkovací automaty na kola – odsud ho nikdo neukradne:
Návod na parkování v automatech. Návod začíná textem „Zkus den bez auta – dojeď si ke stanici metra na kole a bezpečně zaparkuj!“:
Bezpečnost především – řada lidí nosí výrazné žluté oblečení…:
…výstražnou vestu…
…nebo alespoň reflexní pruhy:
K vidění jsou i reflexní ozdoby na dráty kol:
V Londýně jsou často k vidění běžci v ulicích:
Nejen sport, ale i elegance – dáma v kostýmku:
Muž ve smokingu na skládacím kole. Skládaček je po Londýně také poměrně dost:
Na kole jezdí i řada poslanců britského parlamentu. Jen tak mimochodem, čerstvý starosta Londýna Boris Johnson nedávno zažil horké chvíle, když byl zachycen fotografem Evening Standard cestou do práce na kole – bez helmy: