SPEZI není zcela běžný cyklistický veletrh. Je to veletrh speciálních kol. Ovšem co je speciální na tomto veletrhu, je ta spousta neobvyklých kol, na kterých přijeli samotní návštěvníci veletrhu, a které mnohdy jen tak ledabyle zamkli k plotu.
Spezialradmesse (SPEZI) – veletrh speciálních kol – se každoročně koná na jaře v německém Germersheimu (poblíž Ludwigshafenu). Letos to bylo 26.-27. dubna. Kola se vystavují ve třech halách a také venku kolem hal, na cestách mezi halami, na přilehlých parkovištích a nebo také v kempu, kde je většina účastníků ubytována. Přestože je to největší takto zaměřený veletrh v Evropě, je spíše malý co do objemu. Koho však zajímají neobvyklá kola, tomu nebude stačit kapacita paměťových karet ve fotoaparátu.
Co to jsou vlastně ta speciální kola? Inu cokoli, co není až tak běžně k vidění, jako kola skládací, lehokola, skládací lehokola, tandemy vertikální, horizontální ze sebou, horizontální vedle sebe, kola nákladní, kola na přepravu hendikepovaných bez jejich účasti na pohonu či s jejich účastí, tříkolky, velomobily, dětská lehokola, vozíky za kola aj. Krom kompletních kol se zde vystavují i technické vychytávky v podobě chytrých komponentů. Vloni to byl například Schlumpf se svým řazením v pedálech (ve středu). Letos firma Gruber přinesla latentní elektro-asistenci pro horská kola. Nebo třeba jen sedla na leho-kola, matrace na sedačky lehokol, aerodynamické skořepiny na záď lehokol.
SPEZI je hodně zaměřen na lehokola. Každý rok zde lze vidět vesměs ty samé firmy. Jen občas některá zmizí a zase jiná se objeví. U stálých firem lze proto studovat jejich vývoj. Většina změn je v detailech, málokdy přibude nový typ kola. Jako příklad může sloužit česká značka – AZUB/BIKE. Azub sice uvedl hned tři nové modely lehokol, jejich odlišení od stávajících modelů je ovšem jen v zadní vidlici. Ta se velmi podobá vidlici u starších modelů, je ale moderního tvaru a tužší. Kolu jako celku po estetické stránce velmi sluší. A díky její jednoduchosti všechna tři kola ubyla na ceně. Z toho lze vyčíst, že firma se stahuje z přesyceného západoevropského trhu a chce se více věnovat zákazníkům ve střední Evropě. Což lze jedině pochválit.
Speciální kola však nemají jen speciální novinky, často se zde objevují stejné trendy jako v klasické cyklistice. Trendy v barvách nebo trend v honbě za každým gramem (firma M5 a MetaBikes, obojí mají 9,5kg kolo). V klasice však nenaleznete trend – velomobil. Velomobil je třístopé karosované vozidlo na lidský pohon či s elektrickou asistencí. Je to zpravidla laminátová samonosná skořepina, jejíž první-poslední smysl je přinést uživateli maximální komfort. Chránit před nepřízní počasí, aerodynamickým tvarováním snížit odpor a tedy i námahu k překonání delších vzdáleností, nabídnout velkou kapacitu úložného prostoru pro každodenní nákupy či cestovatelské vybavení, atd. S velomobily se letos roztrhl pytel. Jsou „trendy“, jsou drahé a je jich málo. Letos na SPEZI se světu ukázalo hned 12 firem: Aerorider, Alligt, Cab-Bike, Fietser.be, Flevobike, Go-one, Icletta, Leiba, Leitra, Ped-3, Velomobiel.nl a Wega-velomobile. Některé firmy vystavovaly osobně, jiné v zastoupení dealerů. Patrně největší zájem způsobil vlastně nepravý velomobil od firmy ICLETA – TRICE. Nepravý je v tom, že je to kapotovaná tříkolka, která je na tom velmi dobře, pokud jde o hmotnost. 34 kg je váha srovnatelná s ostatními velomobily.
Velkou skupinou speciálních kol jsou kola skládací. Skládačku mohu bez ostychu označit za „trendy“ kolo. Mezi klasiky patří firmy Brompton, Dahon, Bikefriday a snad i Airnimal a Riese und Müller. Na veletrhu se však objevily dvě firmy, jejichž produkty stojí za vyzdvižení: BERNDS a ORI. Obě dvě firmy nabízí neobvyklé a velmi kompaktní skládání.
Na začátku jsem zmínila dětská lehokola. V tomto směru převažuje domácí nad sériovou. Asi jediný „velko“ výrobce je firma Altena-Bike, jejíž kola mě však zrovna neoslovují. Zato venku vystavené patrně doma vyrobené dětská tříkolka kruhové konstrukce mě dostalo okamžitě. Rám kola je tvořen kruhovou obruči, díky níž má rodič kráčející podél plnou kontrolu nad dítětem. Obruč sahá do výše jeho dlaně. Posuvná sedačka umožňuje kolu „růst“ spolu s dítětem.
O SPEZI by se dalo vykládat dlouho. Doposud jsem nezmínila závody tříkolek, testovací okruh pro většinu vystavených kol nebo organizace a časopisy, které zde mají stánky hned vedle výrobců a také ta spousta zajímavých lidí, známých a kamarádů, které zde potkáte. Jak jsem již výše naznačila, osobně mě nejvíce zajímají kola domácí výroby. Právě ta venku zaparkovaná, na nichž většina účastníků veletrhu přijela osobně. Občas se mezi nimi objeví skutečné skvosty. Jen na to není místo v jednom článku. Doporučuji proto zadat do vyhledávače třeba „SPEZI liegerad“, fotogalerií k věci je spousta.