Poslední úsek Panevropské trasy na území ČR vede z okraje Prahy až do centra. Tady pod Karlovým mostem trasa Paříž-Praha končí. Každému, kdo se po ní rozhodne vydat, přejeme hodně štastnou cestu - Bonne Chance!
Délka úseku: 15 km
Na okraji Prahy se značení mění. Praha má svůj vlastní systém cyklotras, který se svým číslováním liší od celostátního systému KČT. Kdo jel až do této chvíle po cyklotrase č. 3, ocitne se na A1. Trasa A1 je páteřní trasou, která vede po levém břehu Vltavy. V současné době je její vedení pouze provizorní Vrážskou a Radotínskou ulicí směrem do Velké Chuchle. Od srpna 2008 by stezka měla dále kopírovat břeh Berounky a Vltavy, tedy vést cyklisty v klidném prostředí podél vody odděleně od automobilové dopravy.
Z Radotína směrem do Prahy vede trasa po silnici. Bez krajnice a v hustém provozu pracovního dne může být cesta poměrně nebezpečná. Ve Velké Chuchli můžeme najet na stezku pro pěší a cyklisty, která vede souběžně se silnicí.
Po silničním úseku mezi Velkou a Malou Chuchlí následuje cyklostezka, která vede pod legendárními Barrandovskými skálami směrem do Hlubočep. Před sedmdesáti lety se tu scházely nejvýznamější osobnosti společenského žiovta. Barrandovská restaurace Terasy s otevřeným bazénem se stala pojmem. Dnes po koupališti pod Barrandovskou skálou zbývají jen vzpomínky. Ze dna bazénu rostou stromy, přesto je možné místo ještě najít. Cestou podjíždíme Barrandovský most, postavený v 80. letech.
Nebezpečný úsek v ulici Na Zlíchově vede po tramvajových kolejích, společně s automobily.
Kolem pivovaru Staropramen projedeme Smíchovem na pěší zónu Anděl. Křižovatka Anděl je snad jedinou pěší zónou v ČR, kde legálně mohou projíždět automobily, cyklisté však ne. Skrze centrální část Smíchova vede trasa A1 až na malostranskou Kampu.
Pod Karlovým mostem Panevropská trasa začíná, nebo pro někoho možná končí.
Ať už se kdokoli rozhodne projet si Panevropskou trasu, musí se připravit
na českém území na hodně proměnlivé podmínky. V některých místech
jedou cyklisté po samostatné cyklostezce, jinde trasa vede po silnici
2. třídy nebo po rozbitých a blátivých polních cestách.
Trasa Praha-Paříž ale není jen tipem na výlet. Je to především výzva
pro obce a především pro kraje, aby se připojili k budování páteřních
tras, které budou odpovídat německým a francouzským standardům. Jak se
ukazuje, stávají se takové trasy v okolí měst důležitými dopravními
koridory, které slouží ke každodennímu dojíždění do práce či do
školy.
Naši cestu, zdokumentovanou fotografiemi, jsme podnikli na jaře 2008. Je to
výpověď o podobě stezky Praha-Paříž, která se jistě bude časem
měnit. Věříme, že už brzy budeme moci bezpečně a příjemně projet
skrze celou Českou republiku.
Ski a Bike Centrum
Topasová 1
Praha 5 – Radotín
tel.: 257 912 495
Kola Na Statku
Pod Žvahovem 7/37
Praha 5 – Hlubočepy
tel.: 721 142 465
Jízdní kola u Anděla
Na Bělidle 31
Praha 5
tel.: 257 315 125
Penzion Na statku
Pod Žvahovem 7/37
Praha 5 – Hlubočepy
Pražská informační služba
Staroměstská radnice
Staroměstské náměstí 1
Praha 1
e-mail: [email protected]