Otevření Panevropské trasy v polovině dubna znovu vyvolalo diskuze, jestli Česká republika má co nabídnout dálkovým cyklistům, kteří jsou zvyklí na německý nebo francouzský standard. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.
Panevropská trasa měří 1537 km a prochází třemi státy – Francií,
Německem a Českou republikou. Myšlenka na její vybudování vznikla
v německém městečku Neustadt a.d.Waldnaab, kde je i centrum
Panevropské.
Česká část panevropské cyklotrasy (Paneuropa-Radweg, piste cyclable
paneuropéenne) vede z česko-německých hranic směrem na Plzeň pod
cyklotrase č. 37 přes Bělou nad Radbuzou a Stříbro. V Plzni se pak
napojí na mezinárodní cyklotrasu č. 3, která vede až na hranice Prahy. Zde
se značení mění podle pražského systému cyklotras na A1.
S hlavním problémem jsme se setkali na samém startu cesty, ještě než
jsme sedli na kola. Koncem března 2008 byly informace o Panevropské trase
jen velmi sporé. Stejně jako u jiných dálkových tras neexistuje jeden
hlavní garant trasy, a tak si krajské úřady mezi sebou dotazy přehazovaly
jako horký brambor. Trasa byla v terénu proznačena až těsně před jejím
oficiálním otevřením, v době naší cesty jsme tedy jeli především
podle standardních žlutočerných tabulek.
Začátek etapy Norimberk-Praha – označení trasy se nedá
přehlédnout:
Foto: Christoph Gocke
A tady je druhý konec trasy pod Karlovým mostem v Praze. Značení se nedá označit jinak než jako dočasné:
Foto: Ondřej Fábera
Na druhou stranu je nutné říci, že značení KČT je na této páteřní trase kvalitní, a až na malé výjimky navádějí cykloturisty bezpečně k cíli. Problém může nastat na hranicích Prahy, která má vlastní systém značení. Cyklotrasa č. 3 se tak náhle změní na A1. Také proto je velmi důležité, aby trasa byla v hlavním městem viditelně označená svým logem.
Jediným průvodcem na cestě nám byla brožurka „Paneuropa-Radweg“, kterou vydalo regionální centrum v německém Neustadtu. Průvodce je trojjazyčný a odkazuje na oficiální stránky trasy na adrese www.paneuropa-radweg.eu.
Vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Plzní vede panevropská cyklotrasa po mezinárodní cyklotrase Praha-Plzeň-Regensburg značenou č. 3, lze v tomo úseku využít brožuru vydanou Plzeňským krajem k této trase – pro sezónu 2008 se připravuje druhé upravené vydání.
Kvalita trasy je velmi proměnlivá – od kvalitně provedených cyklostezek po blátivé či kamenité polní cesty. Trasa vede po oddělených komunikacích pro cyklisty i po frekventovaných silnicích. Dálkoví cykloturisté s plně naloženými brašnami nebo přívěsným vozíkem tak budou mít místy potíže. Velkou výzvou pro kraje je vybudování trasy, která by byla díky bezpečnosti vhodná i pro rodiče s malými dětmi. Na takovéto obrázky si ještě budeme muset nějaký čas počkat:
Labská trasa na území Německa je pro rodiče s dětmi velmi populární.
Foto: NaKole.cz
V úseku mezi Stříbrem a Plzní se buduje nový železniční koridor a tak jsou některé úseky cyklotrasy zasaženy těžkou stavební technikou. Místy je bohužel průjezd velmi nebezpečný či dokonce nemožný, proto se pro cyklistickou sezónu 2008 připravuje vyznačení objížďky.
Na trase z Železné do Plzně se kopcům nevyhneme, zvlášť náročný je
úsek těsně za česko-německými hranicemi, pokud jedete od Prahy. Stoupání
po polní či lesní cestě Vás zřejmě potrápí mezi Starým sedlem a Brodem
u Stříbra. Na objížďkové trase pro rok 2008 vás čeká
také výšlap ze Stříbra, který BY se díky asfaltovému povrchu dal lépe
zvládnout.
Po opuštění Plzně náš čeká už pouze stoupání v Zaječově, po
kterém následuje sjezd k řece Berounce. Podél vody se v podstatě po
rovině pak dostaneme až do samého centra Prahy.
Pro přiblížení klikněte dvakrát na mapu:
Mezi Plzní a Železnou je několik odpočívek vybavených krytím sezením a infotabulí s mapou. Na úseku Plzeň-Praha je to podstatně horší – odpočívky jsou tu pouze dvě, ve Vižině a ve Strašicích. Bezprostředně za Plzní ještě potkáte několik informačních tabulí, v posledním úseku směrem do Prahy (úsek Strašice-Hořovice-Praha) už toto vybavení chybí úplně.
Infotabule v Rokycanech je čestnou výjimkou pro úsek Plzeň-Praha. Foto:
NaKole.cz
Pokud jde o informace pro cykloturisty, na trase leží několik infocenter ve větších městech (Bělá nad Radbuzou, Stříbro, Plzeň, Rokycany, Hořovice a Praha).
I když celková kvalita trasy na našem území hodně kolísá, celkově
je lepší v Plzeňském kraji – ať už jde o doprovodné služby pro
cyklisty, značení nebo kvalitu cesty. Středočeský kraj, ale především
Praha mají opravdu co dohánět.
Panevropská trasa je však mnohem víc – je to výzva pro další budování
cyklistické infrastruktury a příležitost, jak k nám přitáhnout dálkové
turisty ze zahraničí.
Pokračování – popis Panevropské trasy