Od první myšlenky spojit mezinárodní cyklotrasou Paříž a Prahu přes Norimberk uplynulo již sedm let. V bavorském okrese Neustadt am der Waldnaab byla vybudována stezka v koridoru zrušené železniční tratě. Ta se stala základem nově vzniklé panevropské cyklotrasy která byla tuto sobotu v Norimberku slavnostně otevřena.
Ještě v dobách středověku zajišťovala pozemní spojení mezi Čechami a Bavorskem obchodní cesta nazývaná „Zlatá stezka“. Později byla nahrazena sítí silnic a před několika lety se zrodila myšlenka umožnit spojení také pro cyklisty. S nápadem mezinárodní cyklistické spojnice mezi Českem a Německem přišel poprvé v roce 2001 bavorský zemský okres Neustadt a.d. Waldnaab, který se rozkládá u hranice s Českou republikou. Celá myšlenka byla vzápětí rozšířena o propojení s Francií. Vznikl projekt panevropské trasy Praha-Paříž.
Tuto sobotu vyrazil na cestu do Norimberka peloton asi čtyřiceti cyklistů. Společně projeli téměř sedmdesát kilometrů ze Sulzbach-Rosenbergu na Lorenz Platz v Norimberku. Zde byla trasa oficiálně otevřena. Na náměstí probíhlala prezentace měst a regionů, které leží na trase. Českou republiku tu zastupovali čtyři vystavovatelé, mimo jiné Plzeňský kraj a město Rokycany.
Trasa z Prahy do Paříže měří celkem 1537 km. Český úsek je
nejkratší, na celkové délce se podílí zhruba jednou osminou (227 km).
Cestou do Paříže je třeba překonat ještě 670 km cesty Německem a
640 km ve Francii.
Česká část panevropské cyklotrasy (Paneuropa-Radweg, piste cyclable
paneuropéenne) vede z Prahy do Plzně po stávající mezinárodní cyklotrase
číslo 3 Praha – Plzeň – Regensburg, z Plzně pak pokračuje přes
Stříbro a Bělou nad Radbuzou a do Železné po cyklotrase číslo 37.
Zatímco v úseku Praha – Plzeň vede trasa ve Středočeském kraji
většinou po méně frekventovaných komunikacích, v Plzeňském kraji
využívá často cyklostezek. V Plzni se panevropská cyklotrasa u pivovaru
odpojuje z cyklotrasy číslo 3 a projíždí kolem Pivovarské brány do
Štruncových sadů, odkud již pokračuje po cyklotrase č. 37. I v úseku
mezi Plzní a Stříbrem využívá zpevněných cest. Část z nich je mezi
Stříbrem a Bděněvsí zasažena výstavbou železničního koridoru, a tak
budou v letošní sezóně cyklisté jezdit po objízdné trase, jejíž
vyznačení se připravuje. Ze Stříbra do Bělé nad Radbuzou vede trasa
částečně po komunikacích nižší třídy, částečně po cestách. Úsek
z Kladrub přes Bělou na hranice s Německem přitom skýtá množství
krásných výhledů na pestrou českou krajinu s pohraničními horami a
nedalekým Sedmihořím.
Pro ty z vás, které panevropská cyklotrasa zajímá a zvažují si ji někdy v budoucnu projet, připravuje redakce NaKole.cz spolu s redakcí regionálního cyklistického portálu www.plzenskonakole.cz rozsáhlejší článek, kde podrobněji popíšeme český úsek.
Další informace najdete na:
www.plzenskonakole.cz
www.cyklistikakrnov.cz
www.paneuropa-radweg.de