EuroVelo – to je síť páteřních tras, které vedou napříč celou Evropou. V současnosti se čím dál tím častěji hovoří o jejich vedení na území České republiky.
Návrh projektu začal vznikat v polovině devadesátých let 20. století.
Pracovní skupina Evropské cyklistické federace (ECF) tehdy vytvořila první
obrysy panevropské sítě cyklotras pod názvem EuroVelo. Tvoří ho
12 páteřních tras, které křižují Evropu od severu na jih a od západu na
východ.
„Na západě roste počet dálkových cykloturistů, kteří vyžadují
kvalitní páteřní cesty a podobný vzhled bez ohledu na stát,“ říká
o důvodech vzniku EuroVelo Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která
zastupuje v ECF naši republiku.
Nejde ale jenom o cykloturisty na dovolené, EuroVelo bude sloužit i lidem,
kteří jezdí na kole běžně.
Od otevření první trasy v roce 2000 popularita EuroVelo roste.
V současnosti nejúspěšnější trasou je trasa EuroVelo č. 6 spojující
Atlantický oceán s Černým mořem. Její součástí je i Podunajská stezka, podél které připadá na cyklisty až
90 % noclehů. Rozvíjí se tu agroturistika, místní zemědělci nabízejí
víno, ovoce, zeleninu a na cestě je možné koupit i čerstvé mléko.
Základem projektu EuroVelo se stanou existující národní trasy.
K oficiálnímu otevření EuroVelo trasy může dojít, až dosáhnou určité
požadované kvality. To znamená mimo jiné bezpečnost pro cyklisty, vedení
po přímých trasách a bez velkého převýšení. Jako ideální se nabízí
vedení tras podél řek. Celá síť má být hotova do roku 2016.
Vedení tras EuroVelo nemůže být náhodné. Tyto koridory se stanou
páteřními trasami, do kterých v budoucnosti potečou největší investice
pro další rozvoj.
Při budování EuroVelo jsou ve výhodě ty státy, které koordinují rozvoj
tras prostřednictvím jediné organizace. Česko tu naráží na problém,
protože u nás taková silná organizace nebo státní instituce neexistuje.
Partnerem Evropské cyklistické federace je Nadace Partnerství. Na rozvoji
páteřních tras spolupracuje s Centrem Dopravního výzkumu (CDV), které
bylo zřízeno Ministerstvem dopravy ČR, a s Klubem českých turistů
(KČT).
Do jednání dále vstupují jednotlivé kraje, mikroregiony a místní
sdružení. Proto jsou jednání složitá a postupují jen pomalu. „Stále
nejsou známé koridory, kudy u nás hlavní trasy povedou,“ komentuje to
Daniel Mourek. „Jednotlivé kraje mají svoje cyklistické generely, ale nikdo
nezajišťuje, aby na sebe na hranicích kraje navazovaly. Ideálním řešením
by bylo vytvoření zvláštního odboru na některém ministerstvu, které by
mělo dostatek pravomocí,“ doplňuje.
Přes naše území povedou tři z celkem dvanácti plánovaných tras – EuroVelo č. 4, 7 a 9. Podle návrhu CDV by se v Čechách měly využít stávající stezky, které postupně vznikají, především Labská a Vltavská stezka, Greenways Praha-Vídeň, Moravská stezka nebo cyklostezka Ohře.
Nürnberg – Plzeň – Praha – Pardubice – Olomouc – podél Greenways Krakov-Morava-Vídeň – Český Těšín – Krakow
Salzburg – Vltava – Praha – Děčín – Drážďany
Hodonín – Veselí n/M – Uherské Hradiště – Otrokovice – Kroměříž – Chropyně (Morava) – Tovačov – Přerov – Lipník – Hranice n.M. (Bečva) – Jeseník nad Odrou – Ostrava – Bohumín (Odra)
Kudy vedou
trasy EuroVelo
EuroVelo na
stránkách ECF