Výjimečnost tohoto regionu tkví v obyčejném přívětivém venkovském prostředí. Je to rovinatá oblast rybníků, lesů, venkovských kostelů a lidové architektury, nabízející neomezené možnosti nenáročné cykloturistiky i mimo silniční síť.
Jihočeským krajem a dalšími partnery byla proto založena Nadace Jihočeské stezky, která si klade za cíl zlepšovat podmínky pro cykloturistiku. V posledních letech byly po celém území vyznačeny cyklotrasy různých délek, k nimž jsou vydávány podrobné mapy. Trasy často vedou po březích rybníků, které v letních dnech nabízejí odpočinek. Vydat se můžeme třeba i po Jihočeských pivních stezkách nebo zvolit jednu z mnoha naučných stezek.
K návštěvě všech architektonických památek budeme potřebovat hodně času. Na seznamu UNESCO se nachází ojedinělé historické město Český Krumlov a perla jihočeského selského baroka, obec Holašovice. Mezi nejnavštěvovanější patří pohádkové zámky Hluboká nad Vltavou, Třeboň a Červená Lhota. Za zmínku stojí i kláštery ve Vyšším Brodě a ve Zlaté Koruně.
V celé oblasti již čtvrtou sezónu funguje propracovaný systém jihočeských cyklobusů Cyklotrans. Východní částí regionu pak prochází dálková cyklotrasa Greenways Praha – Vídeň, která spojuje města Slavonice, Nová Bystřice, Jindřichův Hradec a Tábor. Dalšími dálkovými trasami v regionu jsou Česko-moravská trasa a Česko-rakouská příhraniční trasa. Vzhledem k tomu, že se jedná o příhraniční oblast, vznikl zde euroregion Silva Nortica, spolupracující s dolnorakouskou oblastí Waldviertel. Jihočeské cyklotrasy pak mají návaznost i na rakouské cyklostezky, což může být velikou příležitostí pro různé subjekty cestovního ruchu. Jihočeský kraj má v plánu opravit bývalé vojenské silnice podél hranic a vytvořit tak 53 kilometrů dlouhou příhraniční komunikaci, která spojí Nové Hrady na Českobudějovicku s Cetvinami na Českokrumlovsku. Sloužit by měla především cykloturistům a pěším turistům v návaznosti na turistické a cyklistické stezky v rakouském příhraničí. Tím by se ještě více zvýšila atraktivita daného území pro cestovní ruch.
Poznámka: Použitý text je součástí absolventské práce Lucie Hnikové na Vyšší odborné škole cestovního ruchu v Hradci Králové (duben 2006).