I když se auto jeví jako optimální dopravní prostředek, co se týče rychlosti a komfortu, pro některé situace tak úplně nestačí. Perfektním příkladem jsou větší města, kde při cestování v dopravní špičce můžete ztratit klidně i hodinu postáváním v zácpách a na semaforech.
Nemluvě o ekologické stopě a zvýšených nákladech – většina aut s běžným pohonem totiž spolyká největší množství paliva právě při popojíždění v kolonách.
Přesně z toho důvodu se dostávají do popředí alternativní možnosti, jako jsou elektrozařízení. Ta nabízejí alternativní cestu, jak se na důležité schůzky dostat včas a zároveň bez toho, aniž byste museli podávat velké fyzické výkony nebo se spoléhat na jízdní řády.
Přesně z toho důvodu sdílené elektrokoloběžky rychlým tempem zaplavují česká města. Nejde však jen o ně – domácností, které alespoň jedno takové zařízení vlastní, rapidně přibývá a vypadá to, že tento trend bude pokračovat i do budoucna.
Nicméně stále se s elektrokoloběžkami pojí i spousta nevyřešených věcí. I když se zdá, že jde o neškodná zařízení, která nedovedou napáchat žádné škody, opak je pravdou. Úrazů spojených s jízdou na elektrokoloběžkách neustále přibývá a jen v první polovině roku 2021 záchranáři vyjeli hned ke stovce případů.
Největší problém nastává, když řidiči ignorují základy bezpečnosti a zanedbávají nošení helmy. Ta je sice, stejně jako u cyklistů, povinná jen do 18 let, to ale nemění nic na tom, že i dospělému může pomoci předejít těžkým zraněním a dokonce mu zachránit život. Většina těžkých případů, ke kterým pracovníci záchranné služby museli vyjet, se týkala právě poranění hlavy.
Elektrické koloběžky se často považují za pomalejší dopravní prostředek, ale ve skutečnosti dovedou vyvinout poměrně vysokou rychlost. Většina městských modelů má výkon tak akorát na to, abyste mohli jet maximální povolenou rychlostí na cyklostezkách, která činí 25 km/h. Velkou výhodu mají v tom, že si kvůli nim nemusíte zařizovat řidičské oprávnění.
To už ale neplatí, pokud výkon koloběžky umožňuje vyšší rychlost. V takovém případě byste s ní na silnici vyrazit neměli bez řidičského průkazu skupiny AM nebo B. Jak navíc stanovila EU, jakožto majitelé byste si měli sjednat také povinné ručení.
Toto pravidlo se nevztahuje jen na koloběžky s maximální rychlostí vyšší než 25 km/h, ale i s menší, konkrétně 14 km/h, a to za podmínky, že jejich hmotnost přesahuje 25 kilogramů.
Vyřízení probíhá stejně, jako když povinné ručení sjednáváte na motorku, avšak s tím rozdílem, že bude podstatně levnější. Motorky jsou přece jen těžší a výkonnější, a tak mohou napáchat mnohem větší škody, a to nejen na zdraví, ale i majetku. U elektrokoloběžek se počítá především s újmou na zdraví, kterou by její majitel mohl při nedbalé jízdě způsobit nejen ostatním účastníkům provozu, ale i chodcům.
Škoda však může mít pochopitelně i větší rozměry – například když se elektrokoloběžkař přimotá pod kola řidiči osobního auta, které se v důsledku toho poškodí. A pokud byste povinné ručení neměli, byla by úhlada těchto škod zcela na vás.
Nelze popřít, že elektrokoloběžky představují zajímavou alternativu k běžným způsobům dopravy. Nic se ale neobejde bez zádrhelů, a proto se vyplatí zjistit si všechny náležitosti předtím, než utratíte několik tisíc za vašeho nového parťáka na cestách.
Byla by škoda nechat se unést parametry a posléze mít koloběžku v garáži, než si zařídíte potřebné náležitost, abyste s ní mohli bez obav jezdit. Když se připravíte předem, nepromarníte ani jeden den a budete si ji už od začátku moci užívat skutečně naplno.