Elektrokola si v posledních zhruba 10 letech získala velkou oblibu. Přinášejí totiž spoustu pozitiv, na druhou stranu se najdou i jistá negativa. Zaměřme se tedy na výhody i nevýhody.
Elektrokola se hodí do města i do terénu
První přihlášky bicyklů s využitím elektromotoru jsou zaznamenány už z konce 19. století. Musely ovšem ještě „ujet" dlouhou cestu, než vznikla elektrokola taková, jak je známe dnes. Jejich popularita přitom začala narůstat od roku 2010 a aktuálně se můžete zaměřit na široký sortiment produktů. Lze si přečíst test elektrokol, ale ve zkratce zmiňme i zde, že máte k dispozici bicykly do města i do terénu, přičemž jednotlivé výrobky disponují různými typy akumulátorů, jež mohou mít vliv na to, jakou vzdálenost umožňují ujet na jedno nabití.
Předně dojedete dále. Elektrokola jsou bicykly, které jsou poháněny lidskou silou a elektrickou energií. Současné baterie přitom umožňují na jedno nabití ujet 60 až 120 km, což závisí na samotném elektrokole, ale také na terénu, kterým se budete pohybovat. Navíc se jedná o výtečného asistenta při jízdě do kopce, jenž zdoláte výrazně snadněji. Můžete se tedy vydat na výlety po místech, na která byste si možná na běžném bicyklu netroufli. Navíc na něm lze vyrazit i do práce, protože se samozřejmě tolik nezpotíte.
Mnozí lidé mají zakázánu velkou fyzickou zátěž, což ovšem s elektrokolem nemusí být zase takový problém. Mohou jej totiž využívat i jedinci se zhoršeným zdravotním stavem, neboť bicykl s elektrickým pohonem vykoná spoustu práce za ně. Z toho ostatně vyplývá, že nezáleží ani na věku, přičemž překážkou nemusí být ani nadměrná hmotnost. Ať už vás tedy pro jízdu na kole limituje cokoli, zjistěte si, zda by pro vás elektrokolo nemohlo být zajímavou alternativou pro výlety i sport.
Za jednu z nevýhod elektrokol je považována vyšší pořizovací cena. Nejlevnější z nich totiž stojí přes 15 000 Kč, ale pořizovací cena může být i několikanásobně vyšší. Na druhou stranu můžete využít kupony na Insportline.cz anebo do dalších obchodů, které mohou znamenat zajímavou finanční úsporu. Kvitována každopádně není ani vyšší hmotnost, která se pohybuje zhruba od 20 do 30 kg. To může při některých příležitostech znesnadňovat manipulaci, což platí např. pro případy, že se budete chtít na výletě svézt vlakem.
Navíc budete závislí na výdrži baterie. Jistě, mohlo by se zdát, že pokud se vybije, budete muset zkrátka zapojit vlastní energie, nicméně elektrokolo se v případě vybití baterie ovládá namáhavěji. Na druhou stranu ho lze jednoduše nabít v běžné 230V zásuvce. Za nevýhodu je často označována i skutečnost, že už se nejedná o fyzickou aktivitu. Jenže ve skutečnosti na elektrokole rovněž šlapat musíte, motor vám pouze pomáhá. Navíc si lze nastavit, jak moc vám bude pomáhat, a jak už jsme zmínili, pro mnohé osoby se jedná o jedinou možnost cyklistického vyžití.