Nejcyklističtější národ na světě, kde se děti poprvé svezou na kole ještě dříve, než se naučí chodit. Země, kde se jezdí ve sněhu i v dešti, kde neodradí vítr ani velký náklad. Nizozemsko se přesto chce posunout a zvýšit podíl cest na kole. Dnes tu v těsném sousedství dvou měst Arnhem a Nijmegen odstartovala konference Velo-City, největší událost se zaměřením na cyklistiku. Hovořilo se nejen o jízdě na kolech, ale také o tom, co dělá lidi šťastnými. (aktualizace 15. 6. 2017)
„Proč by měli Holanďané chtít podporovat cyklistiku?“ zeptal se na úvod Manfred Neun, prezident pořádající Evropské cyklistické federace. Odpovědí na tuto otázku zůstala otevřená, nápadů ale bylo v prvním dni světové cyklokonference hned několik.
Snad každý, kdo přijel autobusem, vlakem či autem do nizozemského regionu dvou měst Arnhem a Nijmegen, si všiml pohodlných stezek, které svojí plochou byly často větší než sousedící silnice. Průměrný Holanďan ujede každý rok na kole 300 cest, které ve výsledku představují 900 km. Proč Nizozemci milují jízdu na kole a co patří mezi jejich zvyky? Brzy si tu budete moci dozvědět o čtyřech důvodech, proč se země stala cyklistickou velmocí.
Také proto se Nizozemci ujali hostitelské role, aby tu na konferenci Evropské cyklistické federace přivítali na 1500 účastníků z celého světa. Během čtyřech následujících dní je čeká na 260 přednášejících, na programu je více než stovka událostí jako jsou přednášky, diskuse, semináře a výlety či exkurze do terénu.
Úvodního ceremoniálu se zúčastnil nizozemský král Willem-Alexander, který konferenci slavnostně zahájil. Země, která se proslavila mimo jiné i svojí cyklistickou kulturou, chce využít evropských nejlepších zkušeností, aby zvýšila počet cest na kole, kterých je v současné době zhruba kolem čtvrtiny. Jeden z důvodů, proč by o to mohli Nizozemci stát, jsou ekonomické přínosy. „Šlapáním do pedálů jízdního kola každoročně ušetří jen v Evropské unii více než 500 miliard euro,“ řekl prezident Evropské cylistické federace Manfred Neun.
A co to má společného s pocitem štěstí? „Kolo je symbolem svobody a Štěstí znamená svobodu volby,“ řekl k tomu Leo Bormans, autor Světové knihy štěstí. Vrátil se tak na samý začátek k otázce, proč cyklistiku podporovat. Vyspělé národy se podle Bormanse poznají ne podle investovaných či vydělaných peněz, nebo snad HDP ale podle možnosti rozhodovat se v každém ohledu života.
Oficiální web konference Velo-City 2017