Tentokrát jsme se projeli na celoodpruženém kousku Author Patriot Trail 1.0. No celá řada se musí nějak jmenovat, ale proč Patriot? Pokud již Patriot, tak s vyššími ambicemi, ale k tomu se dostaneme. Vše je přeci stejně vyrobeno kdesi na východě, doplněno japonským Shimanem. Dost slovíčkaření, jde se jezdit.
Celopéro Author Patrit 1.0 je osazeno mixem komponentů od značky Shimano, konkrétně od Deore po XT. Což na první pohled působí exkluzivně, přehazka XT paráda, ale zbytek je o několik tříd níže. Pak jsou zde brzdy od Tektro Auriga, hydraulické diskové, brzdí spolehlivě. Rám je z hliníku 6061 a je osazen vzduchovým tlumičem X-Fusion 02 RL. Podle údajů výrobce lze tak počítat se zdvihy 120 mm vzadu a vpředu (vidlice RST) s tím samým. Pro průměr kola 27,5" dostačující na běžný terén.
Hydraulické kotoučové brzdy Tektro Auriga brzdí spolehlivě.
Celé kolo je designově pěkně provedené, ale přeci jen… je to stroj z řady těch levnějších. Skoro 40 000 Kč není zase tak málo, nicméně Patriotovi sourozenci ze stejné stáje nad tímto modelem se cenou dokáží vyšplhat těsně pod 100 000 Kč (Patriot Evo Team). Tomuto poměru pak samozřejmě odpovídá i kvalita pocitu z jízdy. Prostě Patriot 1.0 je základní model, který poskytuje první možnosti v terénní jízdě. Jistě si s ním užijte na trailech, ale nečekejte závodní výkony. Je to spíš o výletech s přiměřenými sjezdy. Je zde dostatek převodů, kola o průměru 27,5" vás podrží v terénu. Při testovací jízdě v náročnějších sjezdových pasážích jakoby se předek se zadkem nedohodnul a působilo to pak jezdci trochu potíže. Stačily třeba obyčejné schody… Možná za to mohou extremně široká řídítka a krátký představec, levnější vidlice nekomunikující s tlumičem? Prostě běžný terén, kořeny a menší kameny bez problémů, ale na dovádění ve stylu FR, natož DH zapomeňte.
Představec je opravdu krátký, o to širší jsou řídítka. Vlevo je pak
páčka ovládání sedlovky.
Současnou módní záležitostí je nastavitelná sedlovka, která u testovaného modelu je asi z těch levnějších, protože má citelnou vůli. Po dosednutí ale vůle už znát není. Abychom jen nehaněli, kolo má dobrou váhu (ve vztahu k ceně a osazení), Skvělé jsou použité pevné osy. Design se také povedl, ale to je věc osobního vkusu.
Přepákování zadního pružení s tlumičem X-Fusion 02 RL
Porovnání tohoto kola s konkurencí je poněkud ošemetné. Protože Patriot se evidentně drží své linie být nenápadně někde uprostřed. Ostatní značky pak ve stejné cenové úrovni nabízí obdobné parametry, ale někdy kvalitnější komponenty (kompletní sady, vidle Marzocchi, váhu o 0,6 kg menší atp.).
Pedály jsou čistě sjezdové platformy.
Kolo Author Patriot Trail 1.0 je dobré kolo, vždyť v tomto segmentu se přeci jen pohybujeme na začátku produkční řady. Za asi 40 000 Kč získáte docela univerzální kolo do lesa, kde vám opravdu mnoho menších až středních nerovností doslova vyžehlí. Na druhou stranu, zapomeňte na dovádění ve volném terénu, natož na nějaké ostřejší sjezdy. Nicméně, takovéto kolo, a za tyto peníze má „jemnější" ambice, tedy projíždění upravených trailů a běžných lesních cest. Zde není problém a po uzamčení pružení se projedete i po silnici. Navíc, pokud jste patrioti českých značek, tedy Authorů, tak kolo Author Ptriot 1.0 je vaší volbou.
Název: | Author Patriot Trail 1.0 (2015) |
Velikost: | S, M , L , XL |
Rám: | double butted dural 6061 27.5" |
Tlumič: | vzduchový tlumič X-FUSION O2 RL 200/50 mm (zadní stavba 120 mm) |
Vidlice: | RST F1RST 27.5 15 vzduchová uzamykatelná 15 mm pevná osa 1.5" taper sloupek (120 mm) |
Hlavové složení: | PRESTINE F13H 1.5" taper |
Převodník: | SHIMANO Deore 38–24 zubů 170 / 175 mm kliky |
Středové složení: | SHIMANO Deore BB unit |
Přesmykač: | SHIMANO Deore (direct mount) |
Měnič: | SHIMANO XT „clutch“ |
Řazení: | SHIMANO Deore (20) |
Vícekolečko: | SHIMANO HG50–10 11–36 (10) |
Řetěz: | SHIMANO HG-54 |
Náboje: | AG Lab Disc 20 mm přední pevná osa 142 × 12 mm zadní pevná osa 32 děr |
Brzdy: | TEKTRO Auriga kotoučové hydraulické (7" kotouče) |
Brzdové páky: | TEKTRO Auriga |
Ráfky: | AG Krypton Pro 27.5 32 děr |
Paprsky: | nerez ocel 2.0 mm černé zeslabované |
Pláště: | MAXXIS Ardent kevlar 27.5" x 2.25" |
Pedály: | HT-PA12 |
Řídítka: | AG Lab GripLock |
Gripy: | AG Lab GripLock |
Představec: | AG Lab dural |
Sedlovka: | AG Lab dural (30.9) |
Sedlo: | AUTHOR Summit |
Hmotnost: | 14,6 kg / M |
Cena: | 47 990 Kč (akční cena: 39 990 Kč) |
Další informace: | www.author.cz |