První pohled na testované Author Epoque 1.0 kolo nás od ryze horských kol posunul spíše ke kolům na sjezd či freeride. Silné trubky rámu, čtyřčepové pružení, široké pláště s rozměrem 2,25 a průměrem 27,5 palců. Vše je ještě podtrženo masivními sváry a nelakovaným rámem, který zachovává původní stříbrnou barvu duralových trubek. Prostě na první pohled pěkný kousek, který vysloveně láká do těžkého terénu. Ostatně Epoque je deklarován jako stroj kategorie Enduro.
Druhý pohled pak již přináší jisté pochyby o jednoznačnosti určení tohoto kola. První co nás trklo, byl nepatřičně dlouhý představec, který by se dal očekávat spíše u maratonského či silničního kola. Rovněž nášlapné pedály nejsou pro běžné dovádění v terénu obvyklé. Navíc série Epoque je derivátem trail bike AGang Patriot. Prostě Epoque je usazen kdesi uprostřed, mezi, což navíc umocňuje možnost uzamčení jak vidlice, tak částečně i tlumiče. Dalším detailem, které posouvá Epoque blíže k terénu je návarek na sedlovkové trubce, který je připraven pro vedení dálkového ovládání vysunutí sedlovky. Tuto vymoženost a další páčku na řídítkách uvítají jezdci, kteří jezdí v často se střídajícím terénu a před technickými pasážemi či sjezdy se jim nechce sesedat a manipulovat s rychloupínákem sedlovky.
O pružení zadní stavby se stará vzduchový tlumič.
Zastavme se podrobněji u systému pružení. Vpředu pracuje vzduchová vidlice RST F1RST 650B Air TRL, která má zdvih 120 mm a má dálkové uzamykání s ovládáním na pravé straně řídítek. Vidlice v terénu pracuje spolehlivě a větší nerovnosti bezpečně vyžehlí. V podstatě to samé lze napsat i o zadním pružení, kde se opět činí vzduchový prvek X-Fusion O2RL. Zadní stavba má rovněž zdvih 120 mm. K přepákování je použit čtyřčepový systém DLP (Drive Link Pivot), u kterého je čep sedlových vzpěr posunut nad osou zadního kola. Celek pracuje velice příjemně, ale… například zdvihnout kolo na zadní je docela obtížné, a to již při pouhém naskakování na obrubník. Zadek prostě propruží i při zamčeném tlumiči a přednímu kolu se nahoru nechce. Rovněž drobnější, často se opakující nerovnosti, například legendární pražská dlažba, vás i při jinak dobrém pružení pěkně vyklepou. Třeba takový sjezd z Vyšehradu ulicí Vratislavovou je zážitek i na tomto celopéru.
Vzadu se točí deset koleček.
Ostatní vybavení kola zajišťuje sázka na jistotu, a to především s ohledem na cenu Epoque 1.0, takže se setkáte s mixem od Shimana Deore a SLX. Vpředu je klasický převodník s třemi plackami, vzadu je pak pastorek s deseti kolečky. Rozsah rychlostí je tedy více než dostatečný pro všechny obtížnosti terénu, od silnice až po prudká stoupání. Pochvalu zaslouží řadicí páčky Deore, jejichž odřazovací páčku (na menší kolečka) lze ovládat na obě strany, tedy jak ukazováčkem k sobě, tak i palcem od sebe. O zastavení se spolehlivě starají hydraulické kotoučové brzdy Tektro Draco WH se sedmipalcovými kotouči.
Na pravé straně ridítek je i ovládání zámku vidlice.
Jak již bylo naznačeno, jízdní vlastnosti kola Epoque 1.0 si vychutnáte spíše v těžkém terénu, kam tento stroj primárně patří. Ovšem pro jeho plné využití je potřeba se s ním naučit spolupracovat. Ostatně hmotnost 15,5 kg není málo, k tomu 120 mm zdvihy a navíc kola o větším průměru 27,5", to vše dohromady nabízí dost možností k dovádění v terénu, ale chce to umět. Pokud se sžijete, v podobě Epoque 1.0 získáte pracanta, po uzamčení pružení pojedete svižně po asfaltu, po odblokování vás pak čekají terénní hrátky. Jak již podtitulek naznačil, jedná se o pořádné kolo pro pořádné chlapy.
Název: | Author Epoque 1.0 27 |
Velikost: | S, M, L |
Rám: | double butted dural 6061 27.5", odpružený vzduchový tlumič X-FUSION O2RL uzamykatelný, 200 / 50 mm (zadní stavba 120 mm) |
Vidlice: | RST F1RST 650B Air TRL vzduchová dálkově uzamykatelná 1.5" tapered sloupek (120 mm) |
Hlavové složení: | AUTHOR Integrated 1.5" tapered |
Převodník: | SHIMANO M610 44–32–22 zubů 170 / 175 mm kliky |
Středové složení: | SHIMANO M610 BB unit |
Přesmykač: | SHIMANO Deore (34.9) |
Měnič: | SHIMANO SLX |
Řazení: | SHIMANO Deore (30) |
Vícekolečko: | SHIMANO HG-62–10 11–36 (10) |
Řetěz: | SHIMANO HG-75 |
Náboje: | AUTHOR Helium / Xenon Disc 12 mm zadní osa bílé 32 děr |
Brzdy: | TEKTRO Draco WH kotoučové hydraulické (7" kotouče) |
Brzdové páky: | TEKTRO Draco WH |
Ráfky: | AUTHOR Radon Pro 27.5 černé 32 děr |
Paprsky: | nerez ocel 2.0 mm černé |
Pláště: | GEAX Goma Kevlar 27.5" x 2.25" |
Pedály: | SHIMANO M520 nášlapné |
Řídítka: | EASTON EA30 20 mm 685 mm |
Gripy: | AUTHOR Pro Lock |
Představec: | EASTON EA50 |
Sedlovka: | EASTON EA50 (31.6) |
Sedlo: | AUTHOR Summit |
Hmotnost: | 15,5 kg / M |
Cena: | 41 990 Kč (akční cena: 38 990 Kč) |
Další informace: | www.author.cz |