Před několika dny jsme vás v pozvánce na březnový veletrh For Bikes upozornili na skutečnost, že se zde v plné síle a šíři předvedla kompletní rodinka horských kol, čítající již tři členy, které lze pojmenovat čísly: 26", 27,5" a 29". Představme si je podrobněji.
Neděje se žádná velká revoluce, spíše plíživá, ostatně na téma tří rozměrů MTB kol se na fóru NaKole.cz diskutovalo již na podzim 2012. Nicméně nyní, v tomto čase (časové vymezení je podstatné, protože zanedlouho může být vše jinak), na veletrzích, v katalozích a především v nabídce výrobců kol jsou definitivně prezentovány tři druhy horských kol.
Svět čísel se tváří jako precizní, exaktní, ale jak za chvilku uvidíte, vše je relativní, včetně spolehlivě se tvářících číselných údajů. Značení velikostí veloplášťů je oproti automobilovým pneumatikám jednodušší. Cyklistům stačí v zásadě dvě čísla: průměr ráfku a šířka pláště. Ovšem praxe je mnohem bohatší. Setkat se můžete s metrickým počítáním, ale i s palci (1 palec = 2,54 cm a 1 cm = 0,394"). Obvykle jedno, to menší číslo znamená šířku pláště po nahuštění (to aby se vešel do stavby rámu), druhé jeho průměr, tedy rozměr ráfku, na který bude namontován. Jsou i jiná značení, třeba: 700 x 23 je vnější rozměr pláště a rozměr patek ráfku. Nechceme zabřednout do numerických bažin, protože pokud se týká velikostí veloplášťů, je jejich kombinací minimálně šedesát, a to bez nového rozměru 27,5". Proto vše zjednodušíme a vrátíme se k rodině horáků, a jejím třem členům = jejich rozměrům.
Když Gary Fisher, údajný zakladatel MTB, hledal kola pro své první pokusy s jízdou v terénu, poohlížel se po skládkách, kde nalezl nejvíce šrotu, tedy vyhozených kol a rámů, hlavně s rozměry kol 26". Od té doby, od 70. let 20. století se prostě jezdilo v terénu na šestadvacítkách. Ostatně v posledních desetiletích se cyklistický svět jednoduše dělil na dvě skupiny (nepočítáme li skládačky a podobné menšiny), a to na MTB = 26" a na silničky (později, kola crossová či fitness, atd.), tedy stroje s rozměrem ráfků 28". Jezdilo se nám dobře, jen ti vzrostlejší (myšleno osoby nad 190 cm) na těch 26" kolech s extrémně vytaženými sedlovkami, či s velkými rámy působili poněkud „nemístně“.
Čas pohnul opratěmi a k monopolu 26" kol se přikutálely další rozměry a z šestadvacítky se začíná stávat něco na pokraji. Jeden kraj uplatnění 26" kol jsou podle výrobců, kola pro odrostlejší děti, začátečníky, prostě ta nejnižší třída. Na opačné straně se rozměr 26" stále drží v adrenalinovém segmentu kol (paradoxně jde o kola obvykle nejdražší) pro závodní disciplínu sjezd (DH) a ty největší zdvihy jak zadní stavby, tak i vidlic, tedy nad 18 cm.
Je tomu již několik let, kdy se v rodině MTB objevil neobvyklý zjev v podobě ryzího horáku, ale s koly o rozměru 29". Takový přerostlý halama. Nicméně následující roky potvrdily jeho životaschopnost a v současné nabídce snad všech výrobců hraje tento segment prim. Je až neuvěřitelné, že vlastně během pouhých několika let svrhla 29" kola desetiletí trvající nadvládu 26" kol. Asi na nich něco bude.
Jako klad oproti menšímu rozměru se většímu připočítává: menší úhel nájezdu na překážku (původně 16,1˚, nyní 17,2˚), větší setrvačnost a tedy i vyšší rychlost, když je již roztočíte. Rovněž je uváděna poněkud diskutabilní větší „trakce“, to je větší plocha styku pláště s povrchem. Z toho má vyplývat lepší záběr a naopak i účinnost brzdění. Nicméně větší plocha styku se rovná i většímu valivému odporu. Bez komentáře. Ovšem je skutečností, že 29" kola nečekaně za posledních pár let získala na oblibě, a to nejen u běžných cyklistů, ale i u závodníků. Rozměr 29" je vhodný pro kola s menšími zdvihy, tak do 140 mm, tedy pro kola k běžnému využití, ale i pro stroje k závodění na méně technických tratích a maratonech. Je faktem, že 29" kolo jede vpřed sebejistě a drobné nerovnosti ignoruje, ale rychlé manévry a technické pasáže mu nejdou.
A jsme u nejmladšího přírůstku do rodiny Horáků a také u toho nejvíce diskutovaného. Vše začíná již o toho čísla 27,5", které je jen a pouze marketingovým tahem. Správně by mělo být 27,2" nebo ještě nelákavěji 650B či dokonce 658 mm (toto číselné matení až zmatení jen podkresluje úvodní odstavec). Prostě 27,5" působí reklamně i vizuálně lépe něž 27,2", ačkoli se jedná o malou lež. Zákazník si řekne, to je ono, rozumná střední cesta. Ale reálná 27,5" je mnohem blíže již asi odpískané kategorii kol 26" než právě propagované 29". Nicméně rozměr kol 27,5" si nově zabral střední velikost zdvihů, tedy zhruba okolo 16 cm, a tím i segment all mountain či technical trail, česky pak náročnějších terénů. Zde jede jistě a zároveň hravě.
Otázka velmi kontroverzní. Odpověď na ní určí buď prodejci, ale především snad my, tedy cyklisté a s námi i trh s koly. Pokrok má jít kupředu, ale již z historie dobře víme, že má i své slepé cesty. Jen si třeba v praxi představme regál s plášti a dušemi pro všechny možné velikosti kol, jejich šířky, dezény, druhy ventilků, to zmnoženo bezdušovými plášti atd, atd. Navíc co velikost kola (myšleno toho kulatého), to jiný rám, jiná velikost vidlice… Čím více odlišností, tím menší série a vyšší ceny. Ještě že to sedlo a především zadek na něj usedající je víceméně konstantní. Je jasné, že až čas ukáže, kam ta rodina horských kol směřuje, zda se stabilizuje či některého svého člena odvrhne nebo se ještě rozroste. Zda jde o skutečnou inovaci a zlepšení nebo jen a pouze o umělé rozdmýchání stagnujícího trhu. Jen aby to nebylo jako ve světě módy, kdy jsou jednou v kurzu minisukně, aby je následně vystřídaly maxisukně a naopak. No hlavně aby se hýbal obchod…
silniční kola: 19 až 25 mm
treková: 25 až 35 mm
MTB: 1,9" až 2,7"