Před několika dny proběhla v sídle generálního ředitelství Českých drah tisková konference, na které byly představeny novinky pro rok 2014. Byli jsme u toho, a tak došlo i na otázky o změnách týkajících se přepravy jízdních kol ve vlacích.
Nutno uznat, že České dráhy (ČD) nás, cyklistický národ, tedy cestující přepravující jízdní kolo ve vlaku, vnímají a je to pro ně, jak řekl generální ředitel Ing. Dalibor Zelený: „…diskutované téma…“. Zní to sice jako malá útěcha, ale zvážíme-li, jaké, takřka existenční problémy musí ČD řešit, nejsme na tom tak špatně. Na přepravu kol ve spojích ČD je potřeba se dívat z několika hledisek, což bylo na tiskovce rovněž zdůrazněno. Především jde o peníze, tedy o maximalizaci zisku, a dále je potřeba zohlednit stav vozového parku ve vztahu k nárokům na převážení kol. Zkrátka tento úvod lze zakončit upraveným nadpisem. České dráhy jedou vstříc cyklistům, pomalu, ale jistě a pochopitelně především s ohledem na svůj zisk.
ČD celkem provozují na 8 400 vlaků, z toho v průměru denně vypraví na 6 700 vlaků. Rozdíl je tvořen spoji občasnými (např nostalgické jízdy, výroční spoje atp.). Zajímavá čísla, které v sobě skrývá všechny druhy spojů, a tím i možností, jak v nich přepravovat jízdní kolo. Na přímý dotaz jsme od ČD dostali přehled všech možností přepravy kol ve vlacích:
úschova během přepravy | 563 vlaků |
úschova během přepravy; možnost rezervace | 206 vlaků |
úschova během přepravy s povinnou rezervací místa pro jízdní kolo, rezervaci místa nelze zaplatit ve vlaku | 30 vlaků |
rozšířená přeprava spoluzavazadel (do vyčerpání kapacity) | 5 231 vlaků |
rozšířená přeprava spoluzavazadel, především jízdních kol; možnost rezervace | 122 vlaků |
rozšířená přeprava spoluzavazadel, především jízdních kol; povinná rezervace místa pro jízdní kolo nebo místa pro cestujícího s jízdním kolem | 168 vlaků |
Součet pak dává 6 320 vlaků, kde je nějakým způsobem možné přepravit kolo, jde tedy o naprostou většinu spojů. Navíc v ostatních vlacích je přeprava kol rovněž možná, ale kapacita je omezená.
Právě ono slůvko kapacita tvoří, především ve špičce letních víkendů, značný problém. Záleží totiž nejen na tom, jakým spojem jedete (příměstský vlak nebo rychlík), ale také na tom, jaký druh soupravy přijede. Může nastat například extrémní situace kdy se do celé soupravy vejdou jen čtyři kola, či do jiné třeba i více než dvacet. Vše je dáno v první řadě pochopením průvodčího, tedy lidským faktorem, ale o tom to se na tiskovce nehovořilo. Objektivnějším faktorem je konstrukce konkrétních vagónů či souprav, tedy nakolik konstruktéři s převážením kol počítali. A druhů vozů a souprav je opravdu hodně. Zvyšující se zájem o přepravu bicyklů zaznamenaly i ČD a zareagovaly, protože buď již přímo nakupují nebo přestavují své vagóny jako bezbariérové, ale především s větším prostorem pro vozíčkáře a jízdní kola. Jako příklad jsme získali následující informaci, kterou lze celkem lehce rozluštit pomocí internetu. Kola se pohodlněji přepravují v modernizovaných vozech typu Bbdgmee (kombinovaný vůz 2. třídy a je v něm 12 míst pro kola) a Bdmpee (velkoprostorový vůz 2. třídy, využívaný ve vlacích EC/IC se 4 místy pro kola, v celém vlaku pak 12 až 16 míst). Nejpodstatnější je, že při obnově vozového parku ČD na cyklisty myslí a do provozu v roce 2014 dojde k zařazení více než 180 takto pro kola vstřícných vozů.
Upravený velkoprostorový vůz Bdgmee.
A jsme u dalších novinek a dalšího pohledu na provoz železnice, jsme u ekonomiky a peněz. Od začátku platnosti nového jízdního řádu pro rok 2014 (bude platit od 15. 12. 2013 do 13. 12. 2014) se pro cyklisty mění i tarifní podmínky pro přepravu jízdních kol, a to dost razantně. Za převoz kola se již nebude platit 25 Kč za jednu jízdu, nebo 50 Kč za celý den, ale, bude se platit za vzdálenost bez ohledu na počet přestupů a to podle následující tabulky:
Tarifní kilometry/pásmo | Zavazadlo (myšleno kolo) | Jednorázový poplatek za úschovu během přepravy za každý vlak |
1 – 50 | 25 Kč | 10 Kč |
51 – 100 | 35 Kč | |
101 – 150 | 45 Kč | |
151 – 200 | 55 Kč | |
201 – 250 | 60 Kč | |
251 – 300 | 65 Kč | |
301 – 350 | 70 Kč | |
351 a více | 75 Kč |
Z tabulky vyplývá, že na vzdálenosti do 50 km, které jsou nejfrekventovanější při plánování výletů, cena zůstává stejná. Čím bude jízda delší, tím zaplatíte více. Úschova je pak třikrát levnější, což v některých případech může cestování naopak zlevnit.
Další poplatek, který se týká přepravy jízdního kola představuje cena rezervace místa k sezení + místo pro kolo za 35 Kč a samostatná rezervace jízdního kola bude za 20 Kč.
Bohužel povinná rezervace pro přepravu jízdních kol se rozšiřuje i do dalších rychlíků. Nově je tuto rezervaci možno zajistit i během jízdy vlaku (nikoliv vy ve vlaku). Pokud tedy nečekaně změníte plán výletu (defekt, počasí atp.), můžete rezervaci zakoupit třeba 10 minut před odjezdem ze stanice, kde jste. Samozřejmě pokud je pro kolo v daném vlaku volné místo.
Na závěr můžeme jen zopakovat ono pomalu, ale vcelku jistě. ČD opravdu rozšiřují možnosti přepravy jízdních kol ve svých vlacích. Na modernizaci a přestavbu vozů investují nemalé částky a při cestování je to již poznat. Jen si vzpomeňte na koženkové „panťáky“ s miniaturními prostory atd. Nechme se překvapit, mile či naopak, jak to bude za rok, až ČD budou představovat jízdní řád pro rok 2015.