V tichosti, zcela bez reklamy, tiskových zpráv, natož slavnostního přestřihování jakýchkoliv pásek byl v Praze, přímo v jejím srdci, vykonán pro cyklisty přelomový počin, který doposud nemá asi nikde na území České republiky obdoby. Jedná se o netradiční (pro města ČR) řešení průjezdu na kole v protisměru, a to přímo na jedné z nejexponovanějších ulic v Praze, kterou bezesporu bulvár Na Příkopě je.
Začněme přímo na místě. Třída Na Příkopě je pro motorová vozidla jednosměrná, mohou jezdit jen od ulice Panské vpravo směrem k Prašné bráně. Po obou stranách parkují auta, uprostřed byl docela široký jízdní pruh, podél pak sice velkorysé chodníky, kde jsou však stromy, lavičky a porůznu jakési stánky, ale především davy nejen turistů. Ulice Na Příkopě je jednou z možných spojnic mezi vltavskou pravobřežní páteřní cyklotrasou (CT) A2 a drážní CT pod Vítkovem, ale i s CT A251 atd. Samozřejmě, pokud jste se chtěli vyhnout protlačování kola po chodníku mezi lidmi, mohli jste ul. Na Příkopě komplikovaně objet takřka po paralelní ul. Rytířské, ale kam dále … kličkování a zajížďky (Perlovka, Skořepka, Na Perštýně).
Výše uvedené dilema nedávno vyřešil úřad Prahy 1, a to opravdu nečekaně elegantně, a jak již bylo naznačeno, i zcela originálně. Prostě se zúžil jízdní pruh pro auta. Parkující vozy se po levé straně, ve směru jízdy, posunuly více vpravo. Tak vzniknul mezi chodníkem a zaparkovanými auty perfektní, jednosměrný cyklopruh, směřující od Hybernské k Můstku. Cyklisté tak mohou projíždět mezi obrubníkem chodníku vlevo a zaparkovanými vozy vpravo. Nepletou se tak protijedoucím autům v jejich dráze ačkoliv jedou v protisměru, nicméně zcela mimo jejich dosah.
Začátek cyklopruhu u Prašné brány.
Podobná řešení cyklopruhů jsou samozřejmě známá ze zahraničí, především toho cyklisticky rozvinutějšího. Zde mají s touto úpravou již mnohem bohatší zkušenosti, než my. A tak se vyskytují námitky: co když někdo nečekaně otevře dvířka, pak z tohoto koridoru není kam uniknout (vlevo obrubník, vpravo vozová hradba)… ? Vše je věc cviku a vzájemné tolerance až soužití. Pražské řešení má jednu výhodu, kola jedou proti stojícím automobilům, takže řidiči se při vystupování z auta dívají před sebe, tedy proti směru jízdy cyklistů a vidí je. Navíc při tomto uspořádání i při kolizi cyklisty s nečekaně otevřenými dvířky do nich nenarazí zezadu, tedy „na tvrdo", ale zepředu, což je pro obě strany mnohem méně bolestivé.
Situace, když se otevřou dvířka.
Bezpečný průjezd komunikací Na Příkopě je sice dobrý počin, ale kam jet dále, nebo jak se sem vůbec dostat? Ve směru k Vltavě ještě projedete (opomiňme davy turistů) Můstek a ul. 28. října a dost. Před vámi je další jednosměrka – Národní třída, která v délce přes 200 metrů je až ke Spálené pro cyklisty zcela nepoužitelná. V příjezdu od Žižkova pak brání jednosměrka v Hybernské. Třeba se i tyto komunikace dočkají stejné úpravy, jako se nyní stalo Na Příkopě. Záleží jen a pouze na tom, jak se toto řešení osvědčí v praxi. Zatím tudy s radostí a zcela bezstarostně korzují lidé, občas si zde někdo zaparkuje, cyklistu jsme při focení nepotkali jediného (no pravda, sezona již nebyla, začínalo mrznout ).