Tern Joe D24 je zástupcem ne příliš obvyklé kategorie „velkých“ skládaček – jde o kolo více méně standardní velikosti s 26" koly, určené primárně pro ježdění po městě nebo v lehčím terénu. Dominantním rysem této kategorie je limitovaná skladnost – kolo sice složíte, ovšem zapomeňte na portabilitu skládaček s 20" nebo menšími koly – spíš než pro neustálé skládání při nastupování do tramvaje či autobusu je tento kus vhodný pro snadnou přepravu autem, dobře se vejde do výtahu a má menší nároky na uskladnění například v bytě.
Na první pohled byste si Joea mohli snadno splést s obyčejným trekingovým kolem s pevnou přední vidlicí – až na ten druhý si všimnete mohutného kloubu, který umožňuje zlomení rámu v půli. Zde je třeba ocenit standardní „ternovskou“ páku, která slouží k uvolnění mechanismu kloubu a složení kola – mnoho konkurentů ve stejné kategorii totiž vyžaduje pro tuto operaci imbusový klíč. Ten ovšem budete i zde potřebovat ke složení řídítek – naštěstí je mazaně uložen přímo v nich, takže bude vždycky po ruce. Mechanismus kloubu je opravdu masivní a rám zůstává za všech okolností tuhý tak, že skoro nepoznáte, že jedete na skládačce. Čas nutný pro složení je podle výrobce 30 sekund, což naprosto odpovídá realitě. Složené kolo drží u sebe poměrně masivní magnety, které známe z malých skládaček – zde fungují také dobře, ale je znát, že kolo je větší a těžší, takže ne vždy to magnety ustojí a může dojít k nenadálému rozpojení. Na spodní části kola je pogumovaný „stojánek“, na kterém ve složeném stavu spočine – stabilita je vzhledem k velikosti kola slušná.
Foto: Petr Vít, NaKole.cz
Rám je vyrobený standardně z hliníku a přes jeho relativní mohutnost je váha kola přijatelných 14 kg – i když pro dámy už to může být na denní přenášení přeci jen dost. Rozumné hmotnosti je dosaženo také použitím pevné ocelové přední vidlice. Zda je to cesta správným nebo špatným směrem je asi otázka názoru – vzhledem k cenové kategorii – model patří v nabídce Ternu spíš k těm levnějším – by asi případná odpružená vidlice nebyla žádná sláva, takže možná buďme rádi spíš za úsporu váhy a menší (tedy spíš nulovou) náročnost na údržbu. O odpružení se tak výhradně starají pláště Schwalbe Big Apple, které, podle našeho názoru, dokáží kolo odpružit stejně dobře jako špatná pružinová vidlice (navíc pruží vpředu i vzadu). Jde o vynikající pláště, které, jak už jsme zjistili v minulosti na jiných kolech, se ale příliš nehodí do terénu, zejména když je mokro, kdy mají díky hladkému vzorku tendenci prokluzovat.
Celkové jízdní vlastnosti tedy Joea zařazují spíš mezi městská nebo příměstská kola, ačkoli si určitě poradí i s lehčím terénem. Pokud byste jej ovšem chtěli (třeba kvůli jeho skladnosti) občas použít jako náhradu za horské kolo, asi se nevyhnete výměně plášťů.
Ještě zbývá doplnit, že rám se vyrábí ve třech velikostech – S, M, L, což chválíme, protože ačkoli u běžných kol je více velikostí rámu standardem, o skládačkách se to říci nedá – ty se většinou vyrábějí v jediné. Maximální výrobcem udávané míry jezdce jsou 190 cm a 115 kg.
Rukojeti, řazení a brzdy, Foto: Petr Vít, NaKole.cz
Osazení odpovídá kategorii – přehazovačka SRAM X4 s grip shifterem stejné značky se starají o obsluhu 8 kolečkové kazety Sunrace. Trojpřevodník Microshift je ovládán rovněž grip shifterem, který nám ulpěl v paměti jedním (možná jen pro nás) zajímavým rysem, a sice tím, že nemá pouze tři polohy, jak by člověk předpokládal podle počtu převodů. Krok řadiče je tak nějak delší, takže přeřazením o jeden stupeň vlastně přeřadíte jenom o půl stupně. Oproti klasickým páčkám je to sice trochu nezvyk, ale dá se s tím žít. Rozsah 24 převodů je naprosto dostačující. Véčkové brzy, jejichž výrobce nám Tern zatajil (na webu se píše „V, aluminum, linear spring“), se chovají zhruba tak, jak byste od nich čekali – prostě brzdí. Sedlo (opět se všeříkajícím názvem „Sport“) ve skutečnosti není úplně sportovní, ale pro daný účel příjemné. Kolo je, nebo alespoň to naše bylo, standardně osazeno stojánkem, ne však už blatníky – ty si musíte případně přikoupit. Možné je osadit i nosič – ani ten ale ve standardní výbavě nehledejte.
Pohonná jednotka, Foto: Petr Vít, NaKole.cz
Co říci závěrem – Tern Joe D24 je dobré kolo pro dojíždění do práce, nebo na výlety po zpevněných cestách. Nečekejte od něj extrémní skladnost, ani vysoké výkony v terénu a můžete si s ním užít spoustu příjemných kilometrů.
Název: | TERN Joe D24 |
Hmotnost: | 14 kg |
Rám: | hliník |
Brzdy: | V-brake, aluminum, linear spring |
Řazení: | SRAM 3.0 Comp, 3 × 8 spd. |
Pedály: | Wellgo, aluminum cage |
Pláště: | Schwalbe Big Apple |
Rozměry po složení: | 35 × 92 × 85 cm |
Velikost kol: | 26" |
Cena: | 15 990 Kč |
Prodejce: | AZUB Bikes |
Další informace: | www.azub.cz |