Vzali jsme si do parády k vyzkoušení nový model u nás již zavedené anglické značky Wisper. Wisper je znám především pro svoji vysokou nosnost a velký dojezd díky silným bateriím. Tak nás zajímalo, jak na tom bude model 2013, který se pyšní zejména novým japonským motorem DAPU. Výrobce uvádí kroutivý moment motoru 45 Nm. Chtěli jsme se tedy přesvědčit, zda je to jenom obchodní trik nebo se to skutečně projeví na jízdních vlastnostech kola?
Posez na elektrokole wisper je velmi pohodlný. K pohodlí přispívá i odpružená sedlovka. Už při prvním rozjezdu však cítíme, že se nejedná o kolo horského sportovního typu, ale spíš cestovní stroj pro pohodlné dálkové cesty. Zajímá nás dojezd a zejména chování kola v kopci a při zatížení vetší váhou a s nákladem. Oficiální nosnost kola dle výrobce je 135 Kg a dojezd až 100 km. To jsou právě parametry, kterými by toto kolo mělo být výjimečné. Zapínáme ovladačem asistenci. Ovladač je jednoduchý. V horní části ukazují čtyři diody stav nabití baterie a v spodním řádku pak šest diod šest stupňů dopomoci. Na ovladači je ještě tlačítko pro spínání integrovaných světel.
Náplánovali jsme víkendovou trasu s řadou převýšení na Křivoklátsku. Volíme třetí ze šesti stupňů dopomoci. V polovině škály bychom čekali velmi vlažný rozjezd. Wisper nás však zaskočil již v prvním rozjezdu. Vystartoval dopředu „jako když kopne kůň“. Motor má v krutu skutečně sílu. Plynulejší nastavení elektroniky v rozjezdu by asi nebylo na škodu. Systém asistované dopomoci má lehké zpoždění, které potvrzuje zařazení tohoto kola mezi stroje cestovní. U sportovních horských kol je vyžadována větší přesnost a menší zpoždění odezvy motoru pro přesnou reakci kola v terénu. Zajímá nás zejména dojezd při využití středního stupně dopomoci. Baterie 16 Ah s kapacitou 592 Wh slibuje pěkné svezení. Kolo šplhá velmi lehce i ve strmějších úsecích trasy. Kolem Budnenského potoka naopak stahujeme asistenci na první stupeň, aby nás kolo nehnalo dopředu více než je třeba. V terénějších úsecích cesty kolo opět potvrzuje svoje uživatelské určení. Baterie v lyžině za sedlovou trubkou při jízdě po kamenité cestě trošku drnční. Na zpevněné cestě je to bez problému. Velmi příjemná je funkce akcelerační otočné rukojeti, která v případě potřeby kolo vystřelí dopředu. Funkci dobře využijete při nárazovám větším stoupáni nebo při předjíždění.
Máme za sebou 40 Km. Ukazatel na displji ukazuje úbytek jednoho stupně nabití. Čeká nás však kopcovitá část trasy. Končíme ve stoupání u Rakovníka. Baterie na poslední čárce, na tachometru 78 km. Při váze jezdce 90 kg, s nákladem 3 kg a s využitím středního stupně dopomoci je to příjemný výkon.
Výbava a komponenty: Adekvátní cenové kategorii.
Zpracování: Velmi dobré, nevhodný systémem uchycení baterie pro jízdu v terénu.
Dojezd: V mírně kopcovatém terénu je dojezd 100 km uváděný výrobcem velmi reálný. V hodně kopcovitém terénu a při nastavení vyšších stupnů dopomoci je to však maximálně 80 km.
Ovládání: Diodový displej je velmi jednoduchý a přehledný, neumožňuje však využití pokročilých funkcí jako jsou tachometr, měření ujeté vzdálenosti atd…
Asistence: Šest stupňů dopomoci je dobře odstupňováno, náběh motoru by mohl být plynulejší.
Výkon motoru: Pro motory s omezeným výkonem 250 W dle zákona byl pro nás nový motor DAPU velkým překvapením. Velký kroutivý moment motoru se velmi pozitivně projevil při větším zatížení kola při rozjedu a ve stoupání.
Obecný dojem: Dobře vybavené cestovní elektrokolo, které ocení urostlejší jezdci či ti z vás kdo se skutečně nechtějí na kole moc nadřít.
Další informace: www.cyklospeciality.cz/…