reklama

Jaké je vhodné kolo do města a výhody městských kol

Pomalu dozrává informovanost o městské a dopravní cyklistice i u nás. Doba „postkomunistického cykloextrémismu“ v zúžení sortimentu kol pouze na kola horská či treková je naštěstí za námi.

Foto: Cyklospeciality.cz

I když renesance městské cyklistiky je u nás stále v plenkách a cyklistika coby forma dopravy ve městech je skutečnou popelkou, která bojuje s nástrahami macešského systému legislativy na každém kroku. Přesto mnoho zejména mladých lidí, kteří v rámci studií vycestovali pár kilometrů za hranice směrem na západ, pochopilo, že města nemusí být pouze rušné hlučné a špinavé ulice s kolonami aut v zácpách a s neurvalými vystresovanými řidiči za volantem. Pomalu začíná zrát pochopení, že nekonečné investice do autostrád nejsou řešením a lidé čím dále více sedlají kola pro každodenní dopravování se po městě, do práce atd…

Právě lidé, kteří jsou v pozadí značky Cyklospecialit, patří k těm, kteří měli možnost se pohybovat v zahraničí denně na kole do práce, či se dlouhodobě podílejí na osvětě v cyklistické dopravě a cítí jako své poslání posunout vývoj v této problematice dál i u nás. V nabídce produktů pod značkou CYKLOSPECIALITY proto budete marně hledat kolo horské či trekové. Najdete zde však široký výběr stylových a hlavně pohodlných městských kol pro každodenní použití. Legendární skládací kola BROMPTON a další zajímavý sortiment pro dětskou a alternativní cyklistiku.

Jaké jsou tedy výhody a přednosti městských kol, jak je známe například z ulic holandských či dánských měst?

1) Elegance a pohodlný vzpřímený posed

Městská kola a jejich rámy jsou konstruovány k pohodlné každodenní jízdě městem v civilním oděvu. Mají výškově nastavitelná řídítka a rozdílnou ergonomii rámu než kola sportovní. Městská kola se vyrábí v tradičním retro designu či v novodobějším a modernějším pojetí se zachováním designové elegance. Například oblíbená jsou kola Bruschetta od italské rodinné firmy ANITA. Dáma v šatech na městském kole je skutečnou ozdobou ulice.

2) Výbava pro čistý provoz

Městská kola jsou standardně vybavena všemi důležitými doplňky pro pohyb v běžném společenském oblečení. V standartu jsou kola vždy osazena blatníky, světly a krytem řetězu. Některé modely mají i kompletně zakrytované zadní kolo a jsou vhodné i pro jízdu v sukni. Přizpůsobeno čistému provozu je i další technické vybavení kola – viz v textu dále

3) Jednoduchost a bezúdržbovost řazení

Městská kola jsou většinou vybavena odlišným typem řazení převodů, než jaký známe z kol horských a trekových. V největší míře se u městských kol používají tzv. planetové převodovky (Sturmey Archer či Shimano Nexus). Výhodou tohoto řešení je zejména okamžitá odezva řazení a možnost zařazení jakéhokoliv převodu i bez pohybu kola – tedy například při čekání na světlech na křižovatce. Další výhodou je bezúdržbovost a vysoká životnost tohoto zapouzdřeného systému a řetězu.

4) Bezúdržbovost a čistota brzdných systémů

Lépe vybavená městská kola (například kola anglické značky PASHLEY) jsou osazena bubnovými brzdami, které mají řadu výhod. Opět se jako u převodovek jedná o zapouzdřený bezúdržbový mechanizmus. Další výhodou je, že tento systém neprodukuje žádné nečistoty. Nedochází tedy jako u sportovních kol k obrušování černých brzdových gumiček a špinění ráfků, které jednak snižují estetickou hodnotu kola, ale hlavně se o ně lze nepříjemně umazat.

5) Bezpečnostní prvky a osvětlení

Často využívaným bezpečnostním prvkem řady městských kol jsou kromě odrazek kevlarové pneumatiky s reflexními pruhy po stranách. Kevlarová výztuž pneumatik pak výrazně snižuje pravděpodobnost defektu a přispívá k bezstarostné jízdě. Městská kola jsou vždy vybavena světly. K technické dokonalosti jsou dotaženy například systémy integrovaného dynama do bubnové brzdy (kola Pashley). Jedná se o velmi ekologický a bezpečný systém osvětlení. Integrované dynamo je vysoce funkční, bezúdržbové a prakticky neviditelné.

6) Převoz nákladu

Krásným a praktickým doplňkem městských kol jsou košíky. Uživatelsky příjemné jsou zejména košíky přední. Pro větší náklady jsou zase určeny košíky na zadní nosič. Košíky jsou proutěné nebo kovové. Upevnění k řídítkům je řešeno koženými řemínky nebo rychloupínacími mechanismy.

Speciální kategorií městských kol jsou kola nákladní – tzv. kargo kola (cargo bikes). Tato kola jsou určena k převážení velkého nákladu či osob. Velmi oblíbené jsou nákladní tříkolky od dánské firmy CHRISTIANIA. Tříkolky pojmou velký náklad a manipulace s nimi je velmi jednoduchá. Dvojkolá nákladní kola nemají většinou takovou kapacitu pro náklad, ale dovolují vyšší provozní rychlost s jízdními vlastnostmi blízkými běžnému kolu.

 

S výběrem vhodného kola do města vám rádi poradíme v našich prodejnách v Brně, Praze, Bratislavě a v Českých Budějovicích. Dotazy můžete směřovat i telefonicky či e-mailem. Veškeré kontakty na prodejny najdete na www.cyklospeci­ality.cz

Fotogalerie

Ondřej Brunecký (PR), 10.07.2013
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 12:10
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 10:03
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

509 cyklistů (11 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024