Zdravím, dneska jsem vyměnil brzdové destičky a nyní bych rád koupil další do zásoby pro příště, ale nějak se nemohu rozhodnout které zvolit, projel jsem alzu a cenové rozpětí je široké a volba materiálu destiček je mi rébusem, na jaké se zaměřit, které by byly vhodnější pro dlouhé sjezdy (z Lysé hory):
https://www.alza.cz/sport/force-pro-brzdy...
https://www.alza.cz/sport/az-620-brzdove...
https://www.alza.cz/sport/az-620-s-brzdove...
https://www.alza.cz/sport/xp-620-brzdove...
https://www.alza.cz/sport/ado-102-brzdove...
Pro dlouhé sjezdy/intenzivní zahřívání vozím sintrované.
Za studena brzdí hůř a jsou relativně hlučné, ale když se ohřejou, zlepší se obojí.
Než je upeču, pak jdou opět do kytek. :-D
Ještě se tuším dělají keramické, ale s nimi nemám zkušenost.
Organické brzdí dobře hned, ale teplem velmi rychle utrpí kolaps.
Osobně mám (na tříkolce) vcelku úspěšně ozkoušenou kombinaci kovových desek na zadním kole, právě na pálení energie dlouhých kopců a organiky vpředu když je potřeba zabrzdit a ne přibržďovat. Hádám, že na kole by to mohlo fungovat taky...
Ale nejsem si jistý, jestli bych to vybíral zrovna na Alze, jejich popisy zboží jsou často dost podezřelé až zavádějící, občas smrdí dost tupým strojním překladem...
Jo. Čím víc Alza rozšiřuje sortiment, tím méně rozumí artiklu, který prodává. Ale pokud člověk ví co chce, tak se mi velmi často vyplatí koupit u nich. (Pravda, zrovna u cyklozboží jsem to nezkoušela, ale třeba drogerii a tuhle dokonce i pytlovaný kompost. :-)
Mám vyzkoušené a dobře ověřené destičky Alligator, organiky, oranžové. Spolehlivé s dobrou a dlouhou výdrží s velmi dobrým brzdným účinkem.
"Organiky" - v čem jsou jiné než ostatní, nějaký odkaz?
Jsou lehce měkčí a méně drbou kotouč, který pak vydrží násobně dýl a nedělají takový kravál když se rozvibrují. Pokud nejezdíš prudké a dlouhé sjezdy s nutností prudkého snížení rychlosti, tak pro nás turisty a projížděče s občasným vyblbnutím v kopcích a na trailech jsou vhodnější.
Vhodnější než co?
Samozřejmě než ty druhé - sintry.
Mohlo by to být něco takového https://www.global-sport.cz/brzdove-desticky...
Pro běžnou volnější jízdu určitě, ale pokud si vzpomínám, tak nejsi zrovna váhově vrchař :-) a pokud to rád pustíš víc z kopce, tak brzdy dostávají už slušně zabrat, tak nevim, jak jsou pak vhodné. Podle toho co píšou tak jsou tyhle destičky určené pro brzdy nejnižších řad. Asi by to chtělo jedny koupit a otestovat jak ti budou vyhovovat a porovnat s jinými a těch dobrých se držet.
Jinak tyhle destičky jsou lepené na železo a mnohem lepší je na hliníku, rychleji odvádí teplo a hlavně když sjedeš obložení, tak je hliník mnohem šetrnější ke kotouči než železo.
U brzd nějaká padesátikoruna vůbec nehraje roli.
jak jsem psal, používám oranžové Alligatory HK-VX0055 které jsou pro střední a vyšší třídu brzd, kde se předpokládá větší a ráznější brzdění.
Znamenám si další - lepší je lepení na hliník než na železo pro lepší odvod tepla, pokud to ovšem prodejce uvede :( , poskytují málo infa. Jak píšeš nejsem vrchař, jen kochající cyklista, ovšem sjezd z Lysé je brutální na brzdy.
Z jakýho důvodu si z výběru vyřadil originál Shimano B05S?
https://www.global-sport.cz/brzdove-desticky...
To byl jen takový namátkový výběr materiálu co se asi používají, sintrované, kov, polymer a nevím co ještě za poslední roky vykoumali. Když to valím z Lysé tak nebrzdím souvisle, rozjedu na 70 a pak intenzivně zbrzdím na 40 a zas to pustím, tak jsem se chtěl zorientovat na jaký materiál se zaměřit. Asi nad tím ale nebudu mudrovat a koupím zásobu z toho tvého odkazu a za pár kaček vyměním častěji.
Materiály se používají v zásadě dva, kovový (lidově sintrovaný, anglicky metal) a polymerový (lidově organický, anglicky resin). Ale třeba Galfer má 4 různé polymerové směsi.
Noname druhovýroba stojí přinejlepším stejně jako Shimano, značková několikanásobně víc, takže si nedovedu představit jak by se to mohlo vyplatit.
Další věc jsou kotouče, Shimano pro levné brzdy co používají tenhle tvar destiček vůbec nevyrábí destičky s kovou směsí a i kotouče odpovídající tomu tvaru destiček se dělají z materiálu, na který se nedoporučuje použití kovových destiček, patrně by se hodně rychle spotřebovaly.
Každopádně nekupuj velkou zásobu něčeho, co si nejdřív nevyzkoušel, u těch polymerových destiček může docházet k rychlejšímu vadnutí a nemusí to být u všech výrobců a směsí stejné. Vyzkoušej originál Shimana a pokud to bude vyhovovat, tak kupuj ty, dělat nějaké větší zásoby nevidím smysl, tohle je běžný artikl.
Doplňuji: materiály se používají tři, organiky na bázi tepelně odolných polymerů jako pojiva karbonových, skelných, kevlarových vláken, semi-metalové (30-70% kovů - mědi, železa, slitin a lubrikantů jako grafit či MoS2) a keramické s obsahem měděných vláken pro lepší odvod tepla, protože jinak je keramika spíše tepelný izolant, dodávají se pro Shimana i Tektra (alespoň na amazonu). Zda jsou k sehnání i u nás nevím, při mé "dravé" jízdě bohatě vystačím s organikou.
Přesně pro tento styl jízdy se kromě destiček řeší i kotouče. Obecně se pro dlouhé sjezdy, kdy se kotouč dokáže pořádně rozžhavit, používají plovoucí kotouče (nezvlní se). Až budeš kotouče měnit, zvaž jejich pořízení. Jsou dražší, ale vyplatí se.
Osobně je mám na všech kolech - přímo tyhle:
https://www.koloshop.cz/Hope-Floating-disc...
180 mm pro FS a enduro, 203 mm pro DH.
Vzpomněl jsem na blog jednoho cyklisty, jak tunil kolo ve smyslu co nejmenší váhy. Pochlubil se také, jaké sehnal lehounké brzdové kotouče. Vypadaly subtilně, jako taková kovová pavučina.
Nadšení skončilo jednoho dne, kdy se tenhle lehounký kotouč na předním kole v dlouhém sjezdu vyhřál tak, že materiál ztratil pevnost, zdeformoval se a šprajcnul se v předním třmenu. A bylo po oslavných ódách na lehounké kotouče.
Destičkami B05S jsem nahradil destičky Force, které jsem koupil i s brzdami Force Dual. Na brzdy jako takové si nemůžu stěžovat, jsou to mechaniky, ale hýbou se obě destičky. Jenom ty původní destičky nestály za nic, dělalo to kravál a moc to nebrzdilo, párkrát jsem to čistil isopropylem a zdrsňoval šmirglem, ale vždycky se to začalo plíživě zhoršovat a destičky vypadaly jakési vyleštěné, asi jako když člověk brousí hliník příliš jemným pilníkem, který se tím hliníkem zanese. S originál Shimanem bylo rázem po problémech.