Švihák lázeňský je označení, za které se netřeba stydět. Jedná se o jedince, který je elegantní, zábavný a je rád středem pozornosti. Přesně takovýmto dojmem působí elektrokolo Scott E-Sub 10, s kterým uděláte dojem při projížďkách nejen po městech lázeňských, ale jakýchkoliv, protože právě k tomuto je tento model předurčen.
Designéři u firmy tak renomované firmy jako je Scott své práci dobře rozumí, a tak při navrhování modelů Sub 10 (běžné kolo) a E-Sub 10 (elektrokolo) neponechali nic náhodě. Na první dojem zaujme barevná kombinace, kterou jen tak nikdo nepřehlédne: matná ostře zelená s bílou, to vše decentně doplněno šedou a černou. K tomu rám, který působí velmi lehce, ačkoliv je vyroben z duralu technologií hydroforming. Lehkost navozuje i pevná a zcela rovná přední vidlice. Ve stejném duchu lze zhodnotit i originální bílé blatníky. Bohužel bílo-šedá kombinace na gripech časem, a tím i ušpiněním přináší první malé vady na kráse. Totéž lze očekávat i u bílého sedla. Mimochodem, lehkost tohoto kola není jen zdánlivá, lze ji vyjádřit i číselně. Svojí hmotností 20,3 kg se jedná o nejlehčí elektrokolo v půjčovně PREkolo. Na první pohled se jasně jedná o svižný stroj na užších, 28palcových kolech, který je určený pro jízdy ve městech, případně mezi nimi. To vše za 49 000 Kč.
Stejně tak jako designéři od Scottu, tak i konstruktéři u modelu E-Sub 10 vsadili na jistotu, v tomto případě na osvědčený elektrizační set od renomovaného výrobce Bosch s výkonem 250 W (výkon motoru elektrokola je legislativně omezený). Motor s převodovkou jsou umístěny uprostřed v úrovni středového složení, akumulátor je na dolní rámové trubce v místě, kde je jinak obvykle košík na lahev. Toto uspořádání má bezesporu dvě výhody. První je optická, protože elektrosada není na první pohled takřka vidět, motor je skryt za převodníkem a akumulátor si lze splést s netradiční lahví nebo s krabičkou na drobnosti. Mnohem důležitějším kladem je rovnoměrné rozložení hmotností, protože nedochází k přetěžování ani zadního, ani předního kola.
K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě z nich, která naleznete na dolní straně, ovládají intenzitu asistence. Další, o poznání menší, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole (po jejich rozsvícení se podsvítí i displej). Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jejich ovládání není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy.
Zbývá jen dodat, že testovaný model elektrokola je součástí katalogu z roku 2011. Pro rok 2013 došlo u elektropohonu Bosch ke značnému zjednodušení ovládání ku prospěchu uživatele-cyklisty.
Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Na displeji si můžete vybrat jeden ze čtyř základních módů: ECO, TOUR, SPORT a SPEED, u kterých lze navíc nastavit tři stupně intenzity asistence. Máte tak k dispozici celkem 12 možností, které poměrně dobře stačí ke komfortní jízdě. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se celý elektrosystém automaticky vypne.
Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.
Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1
Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00
Tel.: 734 234 832
[email protected]
www.prekolo.cz
www.facebook.com/prekolo
Elektrokolo Scott E-Sub 10 je dodáváno v jediné velikosti označené L, která vyhovuje postavám okolo 180 cm. Geometrie umožňuje příjemný posed, který lze pochopitelně doladit pohybem sedla a sedlovky. Ta je upevněná pomocí inbusu, takže k úpravě její výšky je potřeba klíč. Gripy i sedlo by pro každodenní použití ve městě mohly být měkčí.
Vlastní jízda a pocity z ní se liší podle toho, zda pojedete po hladkém či nerovném povrchu. Toto kolo prostě nemá žádné pružení. Dural sám o sobě je tvrdý, zcela rovná přední vidlice nic „nevyžehlí", natož úzké a nahuštěné pneumatiky. E-Sub je prostě určen k projížďkám po cyklostezkách nebo asfaltových komunikacích a například dlažba velikosti kočičích hlav pro něj opravdu není tím pravým.
Nicméně pokud víte kudy jet, kolo si užijete. Jeho ovládání je perfektní a jízda bez asistence je srovnatelná s jízdou na běžném kole. Příjemné rozložení hmotností umožňuje snadné nadhození předního i zadního kola, například při přejíždění obrubníků, což se ve městě hodí.
Elektrokolo Scott E-Sub 10 má v základní výbavě vše, co budete potřebovat pro každodenní jízdu po městě. Základem je unikátní sada blatníků Scott Urban Concept, která kromě klasické funkce má na starosti ještě osvětlení kola. Nedílnou součástí blatníků je přední a zadní světlo, elektrické propojení je neviditelně skryto v nich. Zadní světlo má v sobě zabudován malý akumulátor, takže po zastavení ještě samo nějaký čas svítí, a to i v případě vybití hlavní baterie, která se stará o pohon elektromotoru kola. O napájení světel se stará hlavní akumulátor. Blatníky stylově zapadají do designu celého kola, a to jak barevně, tak i tvarově. V souvislosti s touto parádou se nabízí jistá obava, co se stane v případě jejich poškození, například při pádu.
Na obrázcích kola E-Sub 10 je na zadním blatníku umístěn stylový nosič, ten však u testovaného kola chyběl. Připravené navářky na kole ale ukazují, že model je připravený na kompletní city-bike výbavu, ke které patří kromě nosiče také držák na lahev. Ocenili jsme masivní, a jak jinak než stylový stojánek. Sedlo SUB SCT 19 se může někomu zdát příliš tvrdé pro každodenní jízdu městem.
O brzdění se spolehlivě starají hydraulické diskové brzdy Shimano bez označení sady, číselně jde o M-757.
O řazení se stará velice kvalitní sestava páček a přehazovačky opět z řady Shimano XT. Vzadu je pastorek s 10 kolečky, vpředu jen jeden převodník, což je dostačující kombinace. Jen při zařazení na největší kolečko dochází k značnému napnutí a namáhání přehazovačky, ale takto kvalitní komponent to zvládá.
Jak již bylo řečeno, model E-Sub 10 má akumulátor umístěný na rámové trubce, tedy uvnitř rámového trojúhelníku. Řešení je to svým způsobem kompromisní. Při výrobě tohoto elektrokola lze využít mnoho prvků z jeho neelektrického kolegy od stejné značky Sub 10, například právě základ rámu. Místo navářek na košík bylo jednoduše použito uchycení pro akumulátor. Není tedy potřeba speciálních profilů trubek či naopak tvarů akumulátoru.
Při dobíjení je potřeba akumulátor vyjmout, což jde snadno, stačí jej jen odemknout a vysunout. Dolní část akumulátoru zapadá do lůžka s konektory, vršek je věnován zámku. Na boku je ukazatel stavu s pěti LED a tlačítkem, kterým se kolo zapíná či vypíná. Příjemným doplňkem je silonový popruh, ulehčující přenášení akumulátoru.
K nabíjení slouží nabíječka, která se k akumulátoru připojuje speciálním kabelem. Ten je dostatečně dlouhý, stejně jako silový přívodní kabel. Nevýhodou dlouhého kabelu je, že společně s nabíječkou se rádi do sebe zamotávají. Stav a průběh nabíjení indikují LED diody na akumulátoru. K rozsvícení páté LED bylo zapotřebí asi šesti hodin nabíjení. Obdobně jako u jiných modelů jsme se dívali i na to, kolik procent kapacity se doplní během hodinového oběda, kam přijede majitel kola s napůl vybitou baterií. U testovaného kola to bylo 63 % celkové kapacity baterie.
Kolo jsme testovali v podmínkách pomalého nástupu jara roku 2013. Jezdili jsme při teplotách okolo nuly, v lehce poletujícím sněhu i za příjemného jarního počasí s teplotami kolem 25 stupňů. Díky uložení motoru ve středu kola a efektivnímu dávkování energie tento stroj velmi dobře pracuje s energií, kterou má ukrytou v akumulátoru. Vývojáři si tak mohli dovolit nasazení baterií s nižší kapacitou – v tomto případě 288 Wh. Při středním využití asistence (Tour 2) jsme po Praze najezdili více než 70 km, a to v podmínkách poměrně nízkých teplot. Zkoušeli jsme také, kolik z kola „dostaneme" na standardní testovací dráze při minimální asistenci. Kolo se chovalo při tomto nastavení prakticky jako běžné kolo, pomoc motoru dávkovalo úsporně a prakticky ji soustředilo výhradně do úseků se stoupáním. Testovací jezdci se tak museli držet zpátky, aby udrželi rychlost kola pod hranicí 25 km/h, na kterou se ze zákona omezuje přípomoc motoru. Baterie ze sebe vydala neuvěřitelných 143 km, než došlo k vybití akumulátoru.
Z celého článku, od nadpisu až ke konci je jasné, že toto kolo si užije ten, kdo se potřebuje rychle a často pohybovat po velkých městech, která zná a ví, kudy a hlavně po čem jezdit. Druhým cílovým uživatelem pak může být člověk, který například z obce do města dojíždí do práce po silnici. Tito lidé kolo Scott E-Sub 10 opravdu ocení, zvláště pokud jim nevadí ostře zelená barva. Nejen díky ní se majitelé těchto kol stanou šviháky lázní, ale i jakýchkoli cest. Na jízdu terénem s tímto kolem ale raději zapomeňte, ostatně tam švihák lázeňský ani nepatří.
Název: | SCOTT E-Sub 10 |
Typ: | městské |
Velikost rámu: | L |
Velikosti ráfků: | 28,0" |
Dojezd uváděný výrobcem: | Až 145 km |
Elektromotor: | středový pohon Bosch 250 W |
Baterie: | Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh) |
Uváděná hmotnost: | 18,5 kg (včetně baterie) |
Hmotnost testovaného modelu: | 20,3 kg |
Z toho hmotnost baterie: | 2,5 kg |
Nosnost: | 120 kg |
Orientační cena: | 49 000 Kč s DPH |
Dojezd – kopcovitý terén: | 70 km |
Dojezd – po rovině: | 143 km |